-
Valtiot ja alueet
- Afganistan
- Alankomaat
- Alankomaiden Antillit
- Albania
- Algeria
- Andorra
- Anguilla
- Antigua ja Barbuda
- Arabiemiirikunnat
- Arabiemiraattien liitto
- Argentiina
- Arktinen alue
- Armenia
- Aruba
- Australia
- Azerbaidzan
- Bahama
- Bahrain
- Barbados
- Belgia
- Belize
- Bermuda
- Bosnia-Hertsegovina
- Botswana
- Brasilia
- Brittiläiset Neitsytsaaret
- Bulgaria
- Caymansaaret
- Chile
- Costa Rica
- Dominica
- Egypti
- Espanja
- Etelä-Afrikka
- Etelä-Korea
- Etelä-Sudan
- Filippiinit
- Georgia
- Ghana
- Grenada
- Guernsey
- Indonesia
- Intia
- Irak
- Iran
- Irlanti
- Islanti
- Iso-Britannia
- Israel
- Italia
- Itä-Eurooppa
- Itävalta
- Jamaika
- Japani
- Jersey
- Jordania
- Kanada
- Karjala
- Kazakstan
- Kenia
- Keski-Afrikan tasavalta
- Keski-Eurooppa
- Kiina
- Kirgisia
- Kolumbia
- Kongo
- Kosovo
- Kreikka
- Kroatia
- Kypros
- Laos
- Latvia
- Libanon
- Liberia
- Libya
- Liechtenstein
- Liettua
- Luxemburg
- Makedonia
- Malesia
- Malta
- Mansaari
- Marokko
- Mauritius
- Meksiko
- Moldova
- Monaco
- Montenegro
- Montserrat
- Myanmar
- Nepal
- Niger
- Norja
- Norsunluurannikko
- Pakistan
- Panama
- Pohjois-Irlanti
- Pohjoismaat
- Portugali
- Puola
- Ranska
- Romania
- Ruotsi
- Saint Lucia
- Saint Vincent ja Grenadiinit
- Saksa
- Sambia
- Samoa
- San Marino
- Saudi-Arabia
- Serbia
- Seychellit
- Sierra Leone
- Singapore
- Slovakia
- Slovenia
- Somalia
- Sri Lanka
- Sudan
- Suomi
- Sveitsi
- Syyria
- Tadžikistan
- Tansania
- Tanska
- Thaimaa
- Tsekki
- Tunisia
- Turkki
- Turkmenistan
- Turks- ja Caicossaaret
- Ukraina
- Unkari
- Uruguay
- Uusi Seelanti
- Uzbekistan
- Valko-Venäjä
- Vanuatu
- Venäjä
- Vietnam
- Viro
- Yhdysvallat
Alankomaat
- Uutiset
25.1.2019 9.42
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu A1-todistuksen myöntämisestä kolmansien maiden kansalaisilleAsetuksen 883/2004 ja asetuksen 987/2009 ulottamisesta koskemaan niitä kolmansien maiden kansalaisia, joita nämä asetukset eivät yksinomaan heidän kansalaisuutensa vuoksi vielä koske, 24.11.2010 annetun asetuksen 1231/2010 1 artiklaa on tulkittava siten, että pääasiassa kyseessä olevien kaltaiset kolmansien maiden kansalaiset, jotka oleskelevat ja työskentelevät tilapäisesti eri jäsenvaltioissa yhteen jäsenvaltioon sijoittautuneen työnantajan palveluksessa, voivat vedota sosiaaliturvajärjestelmien yhteensovittamisesta annetussa asetuksessa N:o 883/2004 ja asetuksen 883/2004 täytäntöönpanomenettelystä annetussa asetuksessa N:o 987/2009 säädettyihin yhteensovittamista koskeviin sääntöihin sen määrittämiseksi, minkä sosiaaliturvalainsäädännön alaisia he ovat, kun he oleskelevat ja työskentelevät laillisesti jäsenvaltioiden alueella. - Uutiset
23.1.2019 15.28
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu työntekijöiden vapaasta liikkuvuudesta - sosiaaliturvamaksutSEUT 45 artiklaa on tulkittava siten, että se ei ole esteenä jäsenvaltion säännöstölle, jossa – työntekijän maksettavana olevien sosiaaliturvamaksujen määrän vahvistamiseksi – säädetään, että kyseisten maksujen alennus, johon työntekijällä on kalenterivuoden aikana oikeus, on suhteutettuna ajanjaksoon, jonka ajan kyseinen työntekijä kuuluu kyseisen jäsenvaltion sosiaaliturvajärjestelmän piiriin, jolloin vuotuisen alennuksen ulkopuolelle jää sen osa, joka on suhteutettuna ajanjaksoon, jonka ajan kyseinen työntekijä ei kuulunut mainitun järjestelmän piiriin ja asui toisessa jäsenvaltiossa siellä työskentelemättä. - Uutiset
13.11.2018 14.30
Unionin tuomioistuin: Elintarvikkeen maulle ei voi antaa tekijänoikeussuojaaTekijänoikeuden ja lähioikeuksien tiettyjen piirteiden yhdenmukaistamisesta tietoyhteiskunnassa 22.5.2001 annettua direktiiviä 2001/29/EY on tulkittava siten, että se on esteenä sille, että elintarvikkeen maulle annetaan tekijänoikeussuojaa tämän direktiivin perusteella ja että kansallista lainsäädäntöä tulkitaan siten, että siinä annetaan tekijänoikeussuojaa tällaiselle maulle. - Uutiset
17.10.2018 11.30
Vierashuoneessa Assoc. Prof. Stefan Kirchner: Climate Change Litigation has a future in public lawA recent court case in the Netherlands shows that climate change litigation has a significant potential to force states to reduce greenhouse gas emissions. While the current international climate law framework, formed mainly by the 2015 Paris Agreement, is dependent on the political will of governments, strategic climate change litigation based on international human rights treaties such as the European Convention on Human Rights is emerging as a powerful legal tool. - Uutiset
27.9.2018 8.00
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu kansainvälistä suojelua koskevan palauttamispäätöksen täytäntöönpanostaDirektiivin 2013/32/EU 46 artikla ja direktiivin 2008/115/EY 13 artikla tulkittuna yhdessä EU:n perusoikeuskirjan 18 artiklan, 19 artiklan 2 kohdan ja 47 artiklan kanssa eivät ole esteenä kansalliselle lainsäädännölle, jossa säädetään kyllä valitusoikeudesta sellaiseen ensimmäisen oikeusasteen tuomioon, jolla vahvistetaan päätös kansainvälistä suojelua koskevan hakemuksen hylkäämisestä ja paluuvelvoitteen määräämisestä, mutta ei kuitenkaan säädetä, että tällä oikeussuojakeinolla on suoraan lain nojalla lykkäävä vaikutus, edes sellaisessa tilanteessa, jossa asianomainen henkilö on vedonnut vakavaan vaaraan palauttamiskiellon periaatteen loukkaamisesta. - Uutiset
27.3.2018 9.40
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu työttömyysetuuden maastavientiajanjakson pidentämisestä yli kolmeen kuukauteenSosiaaliturvajärjestelmien yhteensovittamisesta annetun asetuksen (EY) N:o 883/2004 64 artiklan 1 kohdan c alakohtaa on tulkittava siten, ettei se ole esteenä Alankomaiden kaltaiselle kansalliselle toimenpiteelle, jolla velvoitetaan toimivaltainen laitos lähtökohtaisesti hylkäämään kaikki hakemukset työttömyysetuuksien maastavientiajanjakson pidentämisestä yli kolmeen kuukauteen, ellei mainittu laitos katso, että hakemuksen hylkääminen johtaisi kohtuuttomaan tulokseen. - Uutiset
23.2.2018 12.30
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu sijoittautumisvapaudesta – yhteisöveroSEUT 49 ja SEUT 54 artiklat ovat esteenä kansalliselle säännöstölle, jonka mukaan jäsenvaltioon sijoittautuneella emoyhtiöllä ei ole oikeutta vähentää sellaisen lainan korkoja, jonka se on ottanut lähiyhtiöltä rahoittaakseen johonkin toiseen jäsenvaltioon sijoittautuneeseen tytäryhtiöön tekemänsä pääomansijoituksen, vaikka siinä tapauksessa, että tytäryhtiö olisi sijoittautunut samaan jäsenvaltioon, emoyhtiöllä olisi oikeus kyseiseen vähennykseen, jos se muodostaisi verotuksellisen yksikön tytäryhtiön kanssa. SEUT 49 ja SEUT 54 artikla eivät ole esteenä kansalliselle säännöstölle, jonka perusteella jäsenvaltioon sijoittautunut emoyhtiö ei voi vähentää voitoistaan valuuttakurssin vaihteluista johtuvaa arvonlaskua, joka liittyy sen omistamiin johonkin toiseen jäsenvaltioon sijoittautuneen tytäryhtiön osakkeisiin, jos tämän lainsäädännön mukaan veroa ei symmetrisesti kanneta näistä vaihteluista johtuvasta arvonnoususta. - Uutiset
30.8.2017 13.29
Hovioikeuden päätös ulkomailla määrätyn ylinopeusrikkomuksen tunnustamista koskevassa asiassa: sakkopuitepäätöksen 7 artiklan mukaisiin kieltäytymisperusteisiin vetoamisesta päättää Oikeusrekisterikeskus, ei käräjäoikeus omasta aloitteestaanSakkopuitepäätöksen 6 artiklan mukaan toimivaltainen viranomainen päättää 7 artiklan mukaisiin kieltäytymisperusteisiin vetoamisesta. EU-sakkotäytäntöönpanolain 3 §:n nojalla Oikeusrekisterikeskus on Suomessa tällainen viranomainen. Siten KO:lla ei ollut toimivaltaa soveltaa harkinnanvaraista kieltäytymisperustetta. Koska KO oli soveltanut kieltäytymisperustetta omasta aloitteestaan eikä ollut ennen sen soveltamista kuullut siitä toimivaltaista viranomaista, KO oli menetellyt asiassa virheellisesti. Asian käsittelyssä KO:ssa oli tapahtunut OK 31 luvun 1 §:n 1 momentin 4 kohdassa tarkoitettu oikeudenkäyntivirhe, jonka voitiin otaksua olennaisesti vaikuttaneen jutun lopputulokseen. KO:n 12.6.2014 antama sittemmin lainvoiman saanut päätös kumottiin ja poistettiin. Asia palautettiin KO:een uudelleen käsiteltäväksi. (Vailla lainvoimaa 30.8.2017) - Uutiset
15.6.2017 8.30
EU-tuomioistuimen ennakkoratkaisu yleisölle välittämisen käsitteen tulkinnasta onlinejakoalusta Pirate Bayn verkkotunnusten ja IP-osoitteiden estämistä koskevassa asiassaEU-tuomioistuin katsoo hollantilaisessa ennakkoratkaisuasiassa, että tekijänoikeuden ja lähioikeuksien tiettyjen piirteiden yhdenmukaistamisesta tietoyhteiskunnassa annetun direktiivin 2001/29/EY 3 artiklan 1 kohdassa tarkoitettua yleisölle välittämisen käsitettä on tulkittava siten, että se kattaa pääasiassa kyseessä olevan kaltaisissa tilanteissa sellaisen internetissä toimivan jakoalustan saataville saattamisen ja hallinnoinnin, joka indeksoimalla suojattuja teoksia koskevia metatietoja ja tarjoamalla käyttöön hakukoneen antaa kyseisen jakoalustan käyttäjille mahdollisuuden paikallistaa nämä teokset ja jakaa niitä vertaisverkossa (peer-to-peer). - Uutiset
27.4.2017 9.30
EU-tuomioistuin: Multimedia-soittimen myynti, joka mahdollistaa Internetissä laittomasti saatavien elokuvien katselun helposti ja ilmaiseksi televisioruudulla, voi olla tekijänoikeuden loukkausTekijänoikeusdirektiivin 2001/29/EY 3 artiklan 1 kohdassa tarkoitettua yleisölle välittämisen käsitettä on tulkittava siten, että se kattaa sellaisen mediasoittimen myynnin, johon on etukäteen asennettu internetissä saatavilla olevia add-on-tiedostoja, jotka sisältävät hyperlinkkejä yleisön vapaasti käytettävissä oleville internetsivustoille, joilla on asetettu yleisön saataviin tekijänoikeudella suojattuja teoksia ilman tekijänoikeuden haltijoiden lupaa. Direktiivin 5 artiklan 1 ja 5 kohtaa on tulkittava siten, että tilapäinen kappaleen valmistaminen pääasiassa kyseessä olevan kaltaisella mediasoittimella tekijänoikeudella suojatusta teoksesta suoratoistossa kolmannen internetsivustolta, jolla kyseistä teosta tarjotaan ilman tekijänoikeuden haltijan lupaa, ei täytä mainittujen säännösten mukaisia edellytyksiä. - Uutiset
17.3.2017 11.00
EU-tuomioistuin: Henkilön suostumus hänen tietojensa julkaisemiseksi numerotiedotus- ja puhelinluettelossa kattaa tietojen käytön myös toisessa jäsenvaltiossaYleispalveludirektiivin 25 artiklan 2 kohta on esteenä sille, että yritys, joka antaa puhelinnumeroita tilaajien käyttöön ja jolla on kansallisen lainsäädännön nojalla velvollisuus hankkia näiden tilaajien suostumus, jotta heitä koskevia tietoja voidaan käyttää numerotiedotus- ja puhelinluettelopalvelujen tarjoamista varten, muotoilee tämän pyynnön siten, että kyseiset tilaajat ilmaisevat näiden tietojen käyttöä koskevan suostumuksensa erikseen sen mukaan, missä jäsenvaltiossa yritykset, jotka voivat pyytää tässä säännöksessä tarkoitettuja tietoja, tarjoavat näitä palveluja. - Uutiset
16.2.2017 12.40
EU-tuomioistuimen ennakkoratkaisu jäsenvaltion toimivallasta lapsen huoltoa koskevissa asioissaTuomioistuimen toimivallasta sekä tuomioiden tunnustamisesta ja täytäntöönpanosta avioliittoa ja vanhempainvastuuta koskevissa asioissa ja asetuksen (EY) N:o 1347/2000 kumoamisesta 27.11.2003 annetun neuvoston asetuksen (EY) N:o 2201/2003 8 artiklaa ja toimivallasta, sovellettavasta laista, päätösten tunnustamisesta ja täytäntöönpanosta sekä yhteistyöstä elatusvelvoitteita koskevissa asioissa 18.12.2008 annetun neuvoston asetuksen (EY) N:o 4/2009 3 artiklaa on tulkittava siten, että pääasian kaltaisessa asiassa jäsenvaltion tuomioistuimet, jotka ovat antaneet alaikäisen lapsen osalta vanhempainvastuuta ja elatusvelvoitteita koskevan ratkaisun, josta on tullut lainvoimainen, eivät ole enää toimivaltaisia ratkaisemaan kyseisen ratkaisun muuttamista koskevaa vaatimusta, jos lapsen asuinpaikka on toisen jäsenvaltion alueella. Toimivalta ratkaista kyseinen vaatimus on juuri viimeksi mainitun jäsenvaltion tuomioistuimilla. - Uutiset
10.2.2017 13.35
EU-tuomioistuimen ennakkoratkaisu asuntoon liittyvien ”negatiivisten tulojen” vähentämisen epäämisestä ulkomailla asuvalta itsenäiseltä ammatinharjoittajaltaSEUT 49 artikla on esteenä sille, että jäsenvaltio, jonka verolainsäädännössä sallitaan asuntoon liittyvien ”negatiivisten tulojen” vähentäminen, epää oikeuden tähän vähennykseen ulkomailla asuvalta itsenäiseltä ammatinharjoittajalta, jos hän saa mainitun jäsenvaltion alueelta 60 prosenttia kokonaistuloistaan eikä saa sen jäsenvaltion alueelta, jossa hänen asuntonsa sijaitsee, tuloja, joista hän voisi vaatia tehtäväksi vastaavan vähennyksen. - Uutiset
8.2.2017 9.05
Tutkimusryhmä esittää Suomeen uutta osallistavan sosiaaliturvan mallia - mallia voisi ottaa HollannistaHelsingin yliopiston tutkimusryhmä selvitti osallistavan sosiaaliturvan malleja. Tutkimusryhmän esittämässä mallissa pitkään työmarkkinatukea saaneet työttömät sopivat sosiaalityöntekijän kanssa työllisyyttä ja osallisuutta edistävistä toimista. Tutkimusryhmä pitää selvityksessä kuvattua Hollannin malliin pohjautuvaa osallistumistuloa toteuttamiskelpoisimpana osallistavan sosiaaliturvan vaihtoehtona Suomessa. - Uutiset
17.11.2016 9.40
EU-tuomioistuimen ennakkoratkaisu e-kirjojen lainaamisesta yleisissä kirjastoissaSähköisen kirjan lainaamista voidaan tietyin edellytyksin kohdella samalla tavoin kuin perinteisen kirjan lainaamista. - Uutiset
9.9.2016 6.02
EU-tuomioistuimen ennakkoratkaisu "yleisölle välittämisestä" kun hyperlinkkejä tehdään toisella internetsivustolla vapaasti ilman tekijänoikeuden haltijan lupaa saataviin suojattuihin teoksiinEU-tuomioistuin katsoo alankomaalaisessa ennakkoratkaisuasiassa, että tekijänoikeusdirektiivin 2001/29/EY 3 artiklan 1 kohtaa on tulkittava siten, että sen vahvistamiseksi, onko kyseisessä säännöksessä tarkoitettuna ”yleisölle välittämisenä” pidettävä sitä, että internetsivustolle laitetaan sellaisiin suojattuihin teoksiin johtava hyperlinkki, jotka ovat vapaasti saatavilla toisella internetsivustolla ilman tekijänoikeuden haltijan lupaa, on tutkittava, laittaako kyseiset linkit esille voittoa tavoittelematta henkilö, joka ei tiennyt tai jonka ei kohtuudella pitänyt tietää siitä, että kyseiset teokset oli lainvastaisesti julkaistu mainitulla toisella internetsivustolla, vai nimenomaan voittoa tavoitellen, jolloin hänen oletetaan olleen tästä tietoinen. - Uutiset
17.6.2016 14.20
EU-tuomioistuimen ennakkoratkaisu tuomioistuimen toimivallasta sopimukseen perustumatonta vahingonkorvausta koskevassa asiassa - asianajajan huolimattomuus sopimuksen tekstin laadinnan yhteydessäBryssel I asetuksen (EY) N:o 44/2001 5 artiklan 3 alakohtaa on tulkittava siten, että alankomaalaisessa pääasiassa kyseessä olevan kaltaisessa tilanteessa paikkakuntana, ”missä vahinko sattui”, ei voida muiden liittymien puuttuessa pitää jäsenvaltiossa sijaitsevaa paikkakuntaa, missä vahinko ilmeni, kun vahinko muodostuu yksinomaan taloudellisesta tappiosta, joka ilmenee suoraan kantajan pankkitilillä ja on välitön seuraus toisessa jäsenvaltiossa tapahtuneesta oikeudenvastaisesta menettelystä. - Uutiset
27.4.2016 10.09
EIT:n suuri jaosto: Henkisesti sairaan vangin elinkautinen vankeusrangaistus lapsen murhasta ilman tosiasiallista vapautumisen mahdollisuutta loukkasi EIS 3 artiklaaMies oli vuonna 1980 tuomittu 6-vuotiaan tytön murhasta elinkautiseen vankeusrangaistukseen ja määrätty suorittamaan vankeusrangaistustaan Hollannille kuuluvilla Curaçaon ja Aruban saarilla. EIT:n suuri jaosto katsoi toisin kuin EIT:n jaosto, että miehen, joka oli kuollut EIT:n suuren käsittelyn aikana vuonna 2014, vankeusrangaistus oli ollut tosiasiassa peruuttamaton. - Uutiset
7.4.2016 13.36
EU-tuomioistuimen ennakkoratkaisu oikeusturvavakuutusta koskevan direktiivin tulkinnastaEU-tuomioistuin antoi torstaina (7.4.) ennakkoratkaisun hollantilaisessa asiassa, joka koskee vakuutusyhtiön kieltäytymistä korvata asianajajan kuluja, jotka aiheutuvat julkisessa elimessä tapahtuvassa oikaisuvaatimusmenettelyssä, joka koskee luvan myöntämistä erityiseen sairaanhoitoon koskevaa hakemusta. EU-tuomioistuin katsoo ratkaisussaan, että oikeusturvavakuutusta koskevan direktiivin 87/344/ETY 4 artiklan 1 kohdan a alakohtaa on tulkittava siten, että tässä säännöksessä tarkoitettu käsite ˮhallintomenettelyˮ käsittää julkisessa elimessä käytävän oikaisuvaatimusvaiheen, jonka aikana tämä elin antaa päätöksen, joka voidaan riitauttaa tuomioistuimessa. - Uutiset
17.3.2016 13.23
EU-tuomioistuin: Lentojen peruuttamisia ja viivästymisiä käsittelevän kansallisen elimen ei ole toteutettava pakkotoimia lentoliikenteen harjoittajaa vastaan korvausten perimiseksi – valtuutus voidaan kuitenkin antaaEU-tuomioistuin katsoo alankomaalaisessa ennakkoratkaisuasiassa, että toimivaltaisen kansallisen elimen velvollisuutena ei lähtökohtaisesti ole toteuttaa lentoliikenteen harjoittajia vastaan pakkotoimia, joilla pyritään velvoittamaan nämä maksamaan asetuksessa N:o 261/2004 säädetyt korvaukset. EU-tuomioistuin korostaa kuitenkin, että kun otetaan huomioon asetuksen tavoitteet sekä jäsenvaltioiden harkintavalta sen toimivallan myöntämisessä, jonka ne haluavat antaa mainituille elimille, jäsenvaltiot voivat – korjatakseen lentomatkustajien oikeuksien riittämättömän suojan – valtuuttaa kyseisen elimen toteuttamaan toimia yksittäistapauksia koskevien valitusten perusteella.