Ajoneuvo
- Uutiset
14.1.2021 15.55
1. maaliskuuta 2021 voimaan tuleva uusi ajoneuvolaki vastaamaan muuttunutta EU-sääntelyäAjoneuvojen hyväksyntää ja markkinavalvontaa koskeva lainsäädäntö on uudistettu vastaamaan muuttunutta EU-sääntelyä. Jatkossa ajoneuvolaissa säädetään vain kansallisiin ajoneuvoluokkiin kuuluvien uusien ajoneuvojen ja varusteiden hyväksynnästä sekä niiden markkinavalvonnasta. Kansallisia ajoneuvoluokkia ja varusteita ovat moottorityökoneet, maastoajoneuvot, nastat ja nastarenkaat. Muiden ajoneuvoluokkien, eli auton (M, N), auton perävaunun (O), mopon, moottoripyörän (L), traktorin (T, C) traktorin perävaunun (R) ja vedettävän laitteen (S) hyväksynnästä ja markkinavalvonnasta säädetään EU:n lainsäädännössä. - Uutiset
16.10.2020 11.00
Taksilainsäädäntöön esitetään lukuisia muutoksia - muutosten on tarkoitus tulla voimaan porrastetusti- Tarkemmin määritelty koe kuljettajille ja uusi vapaaehtoinen erityisryhmien kuljettajakoulutus
- Hinnoitteluun läpinäkyvyyttä ja tehokkaampaa harmaan talouden valvontaa
- Tilannekuvaa taksipalvelujen saatavuudesta parannetaan ja luvanvaraisuutta täsmennetään - Uutiset
3.9.2020 10.10
Autoteollisuus: vähemmän saastuttavia ja turvallisempia autoja koskevien uusien sääntöjen soveltaminen alkaa EuroopassaMoottoriajoneuvojen hyväksyntää ja markkinavalvontaa koskevan EU-asetuksen soveltaminen alkoi 1. syyskuuta. Uusi asetus annettiin toukokuussa 2018, ja sillä uudistetaan ja tiukennetaan merkittävästi aikaisempaa tyyppihyväksyntä- ja markkinavalvontajärjestelmää. Sillä parannetaan ajoneuvojen tyyppihyväksynnän ja testauksen laatua ja riippumattomuutta, lisätään EU:n markkinoilla jo olevien autojen tarkastuksia ja vahvistetaan koko järjestelmää tehostamalla EU:n tason valvontaa. - Uutiset
12.5.2020 10.10
Hallinto-oikeus: Lännen M216 -kaivinkoneella olisi tullut olla liikennevakuutus – perusteet vakuutusmaksua vastaavan maksun ja laiminlyöntimaksun määräämiselle olivatKyseinen ajoneuvo, oli ollut osallisena liikennevahingossa, jonka liikennevakuutuskeskus on korvannut. Liikennevahinko oli tapahtunut pihatiellä tai maatilan piha-alueella, joka ei ole liikennevakuutuslain 1 §:n 2 momentin 1 kohdassa tarkoitettu liikenneväylistä erillään oleva paikka, eikä myöskään ajoneuvolain 2 §:n 1 momentissa tarkoitettu yleiseltä liikenteeltä eristetty alue. Näin ollen ajoneuvoa oli käytetty liikennevakuutuslain tarkoittamalla tavalla liikenteessä. Ajoneuvo ei myöskään käyttöpaikkansa perusteella jää ajoneuvolain soveltamisalan ulkopuolelle. Ajoneuvo ei siten A:n esittämällä perusteella ole vapautettu rekisteröintivelvollisuudesta eikä siten myöskään liikennevakuutuslain 8 §:n 1 momentin 6 kohdan nojalla vakuuttamisvelvollisuudesta. Koska ajoneuvolla ei ollut voimassa olevaa liikennevakuutusta 10.2.−10.5.2017, perusteet vakuutusmaksua vastaavan maksun ja laiminlyöntimaksun määräämiselle ovat olleet olemassa. - Uutiset
24.4.2020 8.47
Ajoneuvot on katsastettava myös poikkeusolojen aikanaAjoneuvojen katsastamiseen ei tule lykkäystä koronan takia. Epidemian hillitsemisessä on onnistuttu niin hyvin, että asiantuntijat eivät asettuneet liikenne- ja viestintäministeriön valmisteleman määräaikaiskatsastuksen poikkeuksen taakse. Ministeriö lähetti 16.4.2020 lausuntokierrokselle kiireellisen hallituksen esityksen, johon sisältyi tilapäinen jousto ajoneuvon katsastuksen määräaikoihin tänä keväänä. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) ja oikeuskanslerin virasto katsoivat kuitenkin, että tartuntavaaran pienentymisen takia poikkeus ei ole välttämätön. Lausuntopalautteen johdosta ministeriö on päättänyt jättää ajoneuvolain katsastussääntelyä koskevat muutosehdotukset pois kyseisestä esityksestä. - Uutiset
3.1.2020 9.00
Ajoneuvolain uudistus lausuntokierrokselle 13. helmikuuta saakkaLiikenne- ja viestintäministeriö pyytää lausuntoja ajoneuvolain muutoksista. Lausuntoja pyydetään 13.2.2020 mennessä. Esitettyjen muutosten taustalla on Euroopan unionin puiteasetus autoista ja niiden perävaunuista. Kansallista ajoneuvolakia esitetään muutettavaksi niin, että se vastaa 1. syyskuuta 2020 voimaan tulevaa EU:n asetusta. - Uutiset
31.12.2019 10.07
Teknisiä muutoksia keskeisiin liikennealan säädöksiinLiikennejärjestelmästä ja maanteistä annettu laki ja eräät siihen liittyvät lait muuttuvat. Lainmuutoksilla täsmennetään ja ajantasaistetaan säädöksiä. Kyseessä on niin sanottu korjauspaketti, jonka muutokset ovat pääasiassa teknisiä ja koskevat lähinnä viittauksia muuttuneisiin säädöksiin. Tasavallan presidentti vahvisti liikennejärjestelmästä ja maanteistä annetun lain ja siihen liittyvien lakien muutokset 30.12.2019. Muutokset tulevat voimaan 1. tammikuuta 2020 kuitenkin niin, että liikennejärjestelmästä ja maanteistä annetun lain muutos sekä ratalain muutos tulevat voimaan vasta 1. helmikuuta 2020. - Uutiset
14.11.2019 12.23
Liikennevakuutuskeskus: Kenelle ajoneuvojen tuottama tieto kuuluu? Eurooppalaiset autoalan järjestöt vaativat Euroopan komissiota takaamaan datan saatavuuden lainsäädännölläVakuutusalan eurooppalainen yhdistys Insurance Europe on allekirjoittanut lukuisten eurooppalaisten autoalan järjestöjen kanssa vetoomuksen ajoneuvojen tuottaman tiedon avaamisesta kaikkien alan toimijoiden käyttöön. Vetoomuksessa vaaditaan Euroopan komissiota takaamaan datan saatavuus lainsäädännöllä. Tällä hetkellä ajoneuvoista kertyvä data on autovalmistajien hallussa. Vetoomuksessa mainitaan, että tietojen laajempi hyödyntäminen turvaisi kuluttajien valinnanvapauden, vahvistaisi kilpailua ja mahdollistaisi innovaatioita. - Uutiset
1.11.2019 11.00
Ajoneuvojen siirtämisestä annetussa laissa ei ole mainintaa ajoneuvon takavarikoimisesta - toisin kuin käräjäoikeus hovioikeus hylkäsi syytteen omaisuutta koskevan viranomaiskiellon rikkomisestaAjoneuvo oli ollut varastointialueella säilytyksessä maksamattomien viranomaismaksujen vuoksi. Syytteen mukaan vastaaja oli oikeudettomasti ryhtynyt takavarikoituun irtaimeen esineeseen noutamalla omistamansa, takavarikoidun henkilöauton varastointialueelta. Koska syytteen teonkuvaus oli perustunut takavarikoituun irtaimeen esineeseen ryhtymiseen, eikä ajoneuvojen siirtämisestä annetussa laissa ole mainintaa ajoneuvon takavarikoimisesta, HO katsoi, ettei vastaaja ollut menetellyt syytteen teonkuvauksen mukaisesti. (Vailla lainvoimaa 1.11.2019) - Uutiset
8.10.2019 14.13
Keskusverolautakunnan ennakkoratkaisu osamaksusopimuksella hankitun ajoneuvon arvonlisäverotuksestaOstaja hankki autoliike A Oy:lta uuden ajoneuvon osamaksusopimuksella. Osamaksusopimus siirrettiin B Oy:lle rahoitussaatavan vakuudeksi siten, että kaikki sopimukseen perustuvat oikeudet siirtyivät A Oy:lta B Oy:lle. Osamaksusopimuksen perusteella ostaja sai ajoneuvon käyttö- ja määräämisvallan ja maksettuaan täyden kauppahinnan ostajasta tuli ajoneuvon omistaja. KVL katsoi, että osamaksusopimuksen mukaan A Oy myi uuden ajoneuvon ostajalle siten, että ajoneuvon omistusoikeuden siirtymisen edellytyksenä oli kaikkien maksusuunnitelman mukaisten erien maksaminen. Osamaksukauppaa pidettiin A Oy:n suorittamana AVL 1 §:ssä tarkoitettuna verollisena tavaran myyntinä. Hakemuksessa kuvattua B Oy:n suorittamaa rahoituksen myöntämistä ja siihen liittyvää vakuuden asettamista pidettiin AVL 42 §:n 1 momentin 2 kohdan mukaisena luotonantona ja muuna rahoituksen järjestämisenä ja siten AVL 41 §:ssä tarkoitetun verottoman rahoituspalvelun myyntinä. Ennakkoratkaisu ajalle 6.9.2019-31.12.2020. (Ei lainvoim. 8.10.2019) - Uutiset
25.6.2019 10.00
Unionin tuomioistuin: myös ajoneuvon pysäköiminen parkkihalliin luetaan ajoneuvon käytöksi liikennevälineenäMoottoriajoneuvojen käyttöön liittyvän vastuun varalta otettavasta vakuutuksesta ja vakuuttamisvelvollisuuden voimaansaattamisesta 16.9.2009 annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin 2009/103/EY 3 artiklan ensimmäistä kohtaa on tulkittava siten, että siinä tarkoitetun käsitteen ”ajoneuvojen käyttö” alaan kuuluu pääasiassa kyseessä olevan kaltainen tilanne, jossa kiinteistöllä olevaan yksityiseen autotalliin pysäköity, liikennevälineenä käytetty ajoneuvo syttyy tuleen ja aiheuttaa tulipalon, joka johtuu kyseisen ajoneuvon sähköjärjestelmästä ja josta aiheutuu vahinkoa kiinteistölle, vaikka tätä samaa ajoneuvoa ei ole siirretty yli 24 tuntiin ennen tulipalon syttymistä. - Uutiset
17.4.2019 8.52
Euroopan parlamentti ja neuvosto alustavaan sopuun: Tieliikenteestä turvallisempaa uusiin autoihin asennettavan teknologian avulla- Uusia turvaominaisuuksia henkilö- ja pakettiautoihin, rekkoihin ja linja-autoihin
- Lisäturvaa pyöräilijöille ja jalankulkijoille
- Vuonna 2018 noin 25 100 ihmistä kuoli tieliikenteessä.
- Uutiset
27.9.2018 13.50
Tiedonvaihtoa tehostetaan autoihin ja ajokortteihin liittyvän rikollisuuden estämiseksiHallitus esittää eduskunnalle niin sanotun EUCARIS-sopimuksen hyväksymistä ja voimaansaattamista. Sopimus koskee eurooppalaista tietojärjestelmää, joka mahdollistaa keskusviranomaisten tiedonvaihdon ajoneuvoista ja ajo-oikeuksista. Hallitus antoi lakiesityksensä 27. syyskuuta 2018. - Uutiset
3.9.2018 15.36
Hallinto-oikeus: Ajoneuvon siirtämistä koskevaan pysäköinninvalvojan päätökseen ei voi suoraan hakea muutosta hallinto-oikeudeltaAjoneuvon siirtämistä koskevaan pysäköinninvalvojan päätökseen ei voi ajoneuvojen siirtämisestä annetun lain mukaan suoraan hakea muutosta HAO:lta vaan asia on ensin käsiteltävä oikaisuvaatimusmenettelyssä päätöksen tehneessä viranomaisessa. Pysäköinninvalvojan päätökseen liitetty valitusosoitus oli tältä osin virheellinen. - Uutiset
20.7.2018 13.07
Kevytautoja koskevista lakiluonnoksista 49 lausuntoa - yli puolet kannattiLiikenne- ja viestintäministeriö sai yhteensä 49 lausuntoa luonnoksista ajoneuvolain ja ajokorttilain muuttamiseksi. Yli puolet lausunnonantajista kannatti ehdotusta. Muutoksilla mahdollistettaisiin niin sanottujen kevytautojen käyttö. Kevytauto olisi uudentyyppinen ajoneuvo, joka on muunnettu henkilöautosta rajoittamalla sen nopeus 45 kilometriin tunnissa. Lakiluonnosten valmistelua jatketaan virkamiestyönä. Esitys on tarkoitus saada eduskunnan käsiteltäväksi syksyllä. - Uutiset
18.7.2018 9.27
EU:n kuluttajaviranomaisten ja Volkswagenin "dieselgate-neuvottelut" päättyivät – korjausten edistyminen Suomessa viranomaisten seurannassaEU:n kuluttajansuojalainsäädännön valvonnasta vastaavien viranomaisten CPC-verkosto on Hollannin johdolla saanut päätökseen Volkswagenin niin sanottua dieselgatea koskevan valvontakokonaisuuden. Valvonta koski Volkswagen-, Audi-, Seat- ja Skoda-ajoneuvoja, jotka oli varustettu auton hiilidioksidipäästöjä manipuloivalla EA189 Europe 5 -dieselmoottorilla. Volkswagenin kanssa neuvoteltiin autojen korjauksista ja niiden etenemisestä sekä Volkswagenin antaman Trust Building Measure -takuun ehdoista sekä siitä, kuinka asiasta informoidaan autonomistajia. - Uutiset
27.2.2018 12.46
Katsastusuudistus: Muutoksia toimilupiin – lausuntoaika 30. maaliskuuta saakkaKatsastusuudistuksen toisessa vaiheessa ehdotetaan toimilupasääntelyn muuttamista. Liikenne- ja viestintäministeriö pyytää lausuntoja asiaa koskevasta lakiluonnoksesta. Lausuntoaika päättyy 30. maaliskuuta 2018. Katsastusuudistus tukee hallituksen kärkihanketta säädösten sujuvoittamiseksi. - Uutiset
25.1.2018 7.59
Nopeudeltaan rajoitetut henkilöautot tulossa nuorten käyttöön 2019Liikenne- ja viestintäministeriö aikoo mahdollistaa nuorten ajamisen nopeusrajoitetuilla henkilöautoilla. Tarkoituksena on tarjota mopoautoille vankempi vaihtoehto. Tämä olisi yksi mahdollisuus lisätä nuorten, alle 18-vuotiaitten kuljettajien turvallisuutta. - Uutiset
17.11.2017 9.23
Trafi muistuttaa: Joulukuun lakimuutoksen jälkeen liikennekäytöstä poistetulla autolla ajamisesta tulee vähintään tonnin lisäveroLiikennekäytöstä poistetulla autolla ajamisesta määrätään 1. joulukuuta 2017 alkaen lisäveroseuraamus, kun aikaisemmin saattoi selvitä sakoilla. Lakimuutoksen myötä liikennekäytöstä poistettuja autoja on mahdollista valvoa tulevaisuudessa myös automaattivalvonnalla. Autoilijan kannattaakin varmistaa, muun muassa käytetyn auton oston yhteydessä, että auto on ilmoitettu liikennekäyttöön, Trafista muistutetaan. - Uutiset
25.10.2017 14.00
Hovioikeudessa arvioitiin oliko sahatavarakuorman sidonta ollut riittävää sekä sitä oliko kuljettaja voinut erehtyä lain sisällöstäVastaajan kuljettamassa kuormassa yksikään sidontaliinoista ei ollut ollut 60 asteen tai sitä pienemmässä kulmassa. Asiassa ei ollut tullut esille sellaisia erityisiä syitä, minkä vuoksi kuorman eteenpäin liikkumista estävä sitomisväline olisi saanut olla yli 60 asteen kulmassa vaakatasoon nähden. Vastaajan käyttämä sidontatapa oli siten ollut asetuksen vastainen. Vastaaja oli ilmoittanut noudattaneensa internet-sivustolta löytämäänsä, kirjallisena todisteena esitettyä kuorman sidontaohjetta. Sidontaohje vastasi asiallisesti tuomiossa mainittujen säännösten sisältöä. Säännökset eivät olleet sisällöltään erityisen vaikeaselkoisia. Ottaen huomioon se, että vastaaja on ammattiltaan autonkuljettaja, hänen voitiin edellyttää ottavan selvää oman alansa erityismääräyksistä. Vastaajan menettelyä oli pidettävä huolimattomana eikä asiassa ollut syytä alentaa vastaajalle tuomittua sakkorangaistusta tai jättää häntä rangaistukseen tuomitsematta. (Vailla lainvoimaa 25.2017)