-
Kuljettajantutkinto
- Ajokortti
Ajokortti
- Uutiset
5.9.2016 9.26
Ajokorttinsa kadottaneen ei näytetty syyllistyneen muuntohuumeen salakuljetukseenNäyttö ei osoittanut vastaajan tilanneen puheena olevaa lähetystä, minkä vuoksi syyte oli hylättävä. Syyttäjän peruutettua valituksensa HO:ssa lausunnon antaminen siitä raukesi. (Vailla lainvoimaa 5.9.2016) - Uutiset
13.7.2016 14.00
Ajokortin suoritusvaatimukset jälleen uuteen tarkasteluunAjokortin suoritusvaatimuksia ryhdytään uudistamaan. Sääntelyä on tarkoitus keventää ja mahdollistaa vaihtoehtoiset opetustavat. Tavoitteena on myös alentaa ajokorttikustannuksia. Lainsäädäntöön kaavaillut muutokset tukisivat hallituksen norminpurkua koskevaa tavoitetta. - Uutiset
1.2.2016 13.00
Suomelle kanne komissiolta ajokorttidirektiivin puutteellisesta täytäntöönpanosta – asiaa koskeva hallituksen esitys on jo eduskunnassaSuomi on vastaanottanut 27. tammikuuta 2016 kanteen, jonka Euroopan komissio on nostanut Suomea vastaan Euroopan unionin tuomioistuimessa. Kanne koskee ajokorttidirektiivin 2006/126/EY täytäntöönpanoa. Kanne perustuu komission 10. joulukuuta 2015 tekemään päätökseen viedä asia unionin tuomioistuimen käsiteltäväksi - Uutiset
8.1.2016 12.09
Hovioikeus arvioi ajokiellon kohtuullisuuttaKorkeimman oikeuden ennakkoratkaisun 2014:42 mukaisesti ajokiellon kestosta määrättäessä ei ole perusteltua ottaa huomioon sellaisia rikoksia, joiden perusteella poliisimies olisi voinut määrätä kuljettajan väliaikaiseen ajokieltoon näin kuitenkaan tekemättä. Näin ollen A:lle määrätty ajokielto oli alkanut käräjäoikeuden tuomiosta 21.9.2015. A oli syyllistynyt törkeään rattijuopumukseen hänelle 7.2.2015 määrätyn väliaikaisen ajokiellon aikana, joten ehdolliselle ajokiellolle ei ollut edellytyksiä. A oli ilmoittanut ajo-oikeuden olevan hänen työllistymisensä kannalta tärkeä. A ei ollut esittänyt selvitystä, jonka perusteella ajo-oikeudettomuudella olisi vaikutus hänen toimeentuloonsa tai liikkumiseensa. Hovioikeus katsoi, että käräjäoikeuden määräämää 1 vuoden ajokieltoa ei ollut syytä lyhentää. (Vailla lainvoimaa 8.1.2016) - Uutiset
27.11.2015 14.31
Kuorma- ja linja-auton kuljettajien ammattipätevyyskokeen suoritustapaa laajennetaan suulliseksiKuorma- ja linja-auton kuljettajien kirjallisen ammattipätevyyskokeen voi ensi vuoden alusta lähtien suorittaa myös suullisesti. Valtioneuvosto antoi asiaa koskevan asetuksen 26. marraskuuta 2015. Asetus tulee voimaan 1. tammikuuta 2016. Samaan aikaan annettiin myös muita asetuksia, jotka liittyvät ajokorttien ja eräiden kuljettajalta vaadittavien lupien siirtymiseen poliisilta Liikenteen turvallisuusvirastolle Trafille. - Uutiset
26.11.2015 15.23
Hallitus esittää ajokorttien kaksoiskappaleita määräaikaisiksiHallitus esittää, että ennen vuotta 2013 myönnettyjen pitkäaikaisten ajokorttien kaksoiskappaleet olisivat jatkossa määräaikaisia. Nyt näiden korttien kaksoiskappaleet ovat voimassa alkuperäisen kortin päättymiseen eli haltijan 70-vuotispäivään saakka. Ajokortin kaksoiskappaletta tai korvaavaa korttia on haettava esimerkiksi silloin, kun haltijan nimi on muuttunut, tai kun kortti on varastettu, kadonnut tai tuhoutunut. - Uutiset
15.10.2015 14.02
Simulaattorin laajempi käyttö ja virtuaaliset teoriatunnit mahdollisiksi kuljettajaopetuksessaSimulaattorin käyttö B-ajokortin ajo-opetuksessa laajenee. Lisäksi käyttöön otetaan mahdollisuus osallistua teoriaopetukseen virtuaalitilassa. Muutenkin opetuksen rajoituksia puretaan. - Uutiset
2.10.2015 15.03
Lyhytaikaiset ajokortit historiaan 2016 alusta – opetuksessa säilyy kolme vaihettaVuoden 2016 alussa luovutaan kokonaan lyhytaikaisesta ajokortista. Henkilöauton kuljettajaopetuksen perusvaiheen jälkeen saa automaattisesti pitkäaikaisen ajokortin. Pitkä-aikainen ajokortti on voimassa 15 vuotta. Raskaiden ajoneuvojen ajo-oikeusluokkien ajokortit ovat sen sijaan voimassa 5 vuotta. - Uutiset
27.5.2015 12.45
EU-tuomioistuimen ennakkoratkaisu asuinpaikan jäsenvaltion oikeudesta kieltäytyä tunnustamasta toisessa jäsenvaltiossa myönnetyn ajokortin pätevyyttäEU-tuomioistuin on antanut ennakkoratkaisun ajokorttidirektiivin tulkinnasta asiassa, jossa Saksan viranomaiset katsoivat, ettei Puolassa saadun ajokortin pätevyyttä voitu tunnustaa Saksan alueella, ja ryhtyivät sen vuoksi saksan kansalaista kohtaan rikosoikeudellisiin toimenpiteisiin ajo-oikeudetta ajon johdosta. Saksan viranomaisten mukaan vastaaja ei voinut vedota puolalaiseen ajokorttiin, koska hänet oli aikaisemmin tuomittu Saksassa rangaistukseen, johon liittyi uuden ajo-oikeuden saamisen esteenä oleva määräaikainen myöntämiskielto. - Uutiset
27.4.2015 16.21
EU-tuomioistuin: Jäsenvaltio voi kieltäytyä tunnustamasta alueellaan liikennerikkomukseen syyllistyneen kuljettajan ajokorttia, jonka on myöntänyt toinen jäsenvaltioAjokorttidirektiivin säännökset eivät ole esteenä sille, että jäsenvaltio, jonka alueella toisessa jäsenvaltiossa myönnetyn ajokortin haltija oleskelee tilapäisesti, kieltäytyy tunnustamasta tämän ajokortin pätevyyttä sen vuoksi, että kyseisen ajokortin myöntämisen jälkeen ajokortin haltija on syyllistynyt rikkomukseen, josta jäsenvaltion lainsäädännön mukaan on seurauksena soveltumattomuus moottoriajoneuvon kuljettamiseen. Jäsenvaltion on tutkittava, pysyvätkö lainsäädännössä säädetyt edellytykset suhteellisuusperiaatteen rajoissa. - Uutiset
6.2.2015 13.00
Ajokorttitoimivalta siirtyy kokonaan Trafille 2016 – siirto helpottaa palveluiden kehittämistäAjokorttitoimivallan siirto kokonaisuudessaan yhdelle viranomaiselle mahdollistaa tulevaisuudessa ajokorttiin ja sen hankkimiseen liittyvien palveluiden entistä tehokkaamman sähköistämisen. Ajokortti- ja opetus- ja liikenneopettajaluvat, moottoripyörän harjoituslupa, taksinkuljettajan ajolupa sekä vammaisten pysäköintilupa siirtyvät poliisilta Trafille vuoden 2016 alusta. Tällä hetkellä Trafi vastaa jo muista ajokortin hankkimiseen liittyvistä asioista, muun muassa ajo-opetuksen kehittämisestä, kokeista ja korttien tekemisestä. - Uutiset
23.5.2014 9.24
EU-tuomioistuin: Näöntarkkuutta koskevat direktiivin vaatimukset eivät ole vastoin EU-perusoikeuskirjan säännöksiäEU-tuomioistuin katsoo saksalaisessa ennakkoratkaisuasiassa, että ajokorttidirektiivissä 2006/126 on voitu ilman minkäänlaista poikkeamismahdollisuutta edellyttää C1- ja C1E-luokkiin kuuluvia ajoneuvoja koskevien ajokorttien hakijoilta, että huonomman silmän näöntarkkuus on vähintään 0,1, myös silloin, kun kyseiset henkilöt näkevät kahdella silmällä ja heidän binokulaarinen näkökenttänsä on normaali. - Uutiset
14.5.2014 15.00
Esitys: Ajokorttien myöntäminen Trafin tehtäväksiAjokorttien myöntäminen ehdotetaan siirrettäväksi poliisilta Liikenteen turvallisuusvirastolle Trafille. Liikenne- ja viestintäministeriö on lähettänyt ehdotukset hankkeen vaatimiksi säädösmuutoksiksi lausuntokierrokselle. Lausuntojen määräaika on 30. kesäkuuta. Ehdotus perustuu poliisihallinnon linjauksiin poliisin keskittymisestä ydintehtäviinsä. Ajokorttien myöntämistä ei pidetä poliisin ydintehtävänä, kun taas Trafin ydintehtäviin sen katsotaan soveltuvan hyvin. - Uutiset
25.4.2014 10.17
Työryhmä: Kuljettajaopetuksesta tutkintopainotteinen, uudet opetusmenetelmät käyttöön – B-ajokortin kuljettajaopetuksen aloittamisikä alennettaisiin 16 vuoteenHenkilöautojen kuljettajaopetuksessa voitaisiin ottaa käyttöön tutkintopainotteinen järjestelmä. Uusia opetusmenetelmiä ja -mahdollisuuksia pitäisi voida hyödyntää nykyistä enemmän. Näin ehdottaa ajo- ja ammattipätevyyskoulutuksen kehittämistä selvittänyt liikenne- ja viestintäministeriön työryhmä. Työryhmä esittää, että B-ajokortin kuljettajaopetuksen aloittamisikä alennettaisiin 16 vuoteen. Monivaiheisen opetusjärjestelmän sijasta tulisi siirtyä yksivaiheiseen opetusjärjestelmään. - Uutiset
29.1.2014 11.47
Kuljettajaopetuksen uudistamiseen voi ottaa kantaaLiikenne- ja viestintäministeriö on avannut Ota kantaa -kansalaisfoorumilla keskustelun ajokorttiin tähtäävän kuljettajaopetuksen järjestämisestä. Keskustelu on avoinna 28.1.–14.2.2014 välisenä aikana. Liikenneturvallisuus on kuljettajakoulutuksen perimmäinen tavoite, mutta koulutuksen toteutustavoissa on liikkumavaraa. Nykyisen opetustunteihin perustuvien mallien haasteena ovat muun muassa opetustarjonnan alueelliset erot ja korkeaksi kohoavat hinnat. - Uutiset
27.12.2013 13.43
Tulevaisuuden ajokortti kiinnosti – tärkeimpänä pidettiin liikennekasvatuksen opettamistaHinta puhutti tulevaisuuden ajokortista keskusteltaessa, mutta tärkeimmäksi kehityskohteeksi koettiin liikennekasvatuksen saaminen oppiaineeksi kouluihin. Tähän päätyivät Trafi kansalaisille suunnattuun ideariiheen vastanneet. Nettikyselynä toteutetun riihen tarkoituksena oli kartoittaa, miten kuljettajantutkintoja ja ajokortin hankkimista pitäisi kansalaisten mielestä kehittää. - Uutiset
31.10.2013 15.38
Hallitus esittää: Ajokortin opetuslupaopetus erilliseksi autokoulusta, opettajan koe tiukemmaksiHallitus esittää, että perusvaiheen opetuslupaopetus henkilöauton ajokorttia varten voitaisiin antaa ilman autokoulua. Myös mopon ja moottoripyörän opetuslupaopetuksen voisi aloittaa ilman yhteisopetusta autokoulussa. Esityksen mukaan opetuksessa käytettäviä mopoja ja moottoripyöriä ei tarvitsisi muutoskatsastaa opetusajoneuvoiksi ja opetusajoneuvoa voisi vaihtaa kesken opetuksen ilman, että lupaa muutetaan. Opetusajoneuvon on kuitenkin täytettävä säädetyt vaatimukset. Lisäksi opetuslupaan merkittäisiin ajo-oikeus, jota varten opetus annetaan. - Uutiset
25.9.2013 13.30
Ajokortin opetuslupaopetuksen uudet säännökset lausunnoilleHallituksen esitysluonnos koskien ajokorttilain muutoksia on lähtenyt rajatulle lausuntokierrokselle. Muutokset koskevat opetuslupaa ja opetusluvalla annettavaa perusvaiheen opetusta.Hallitus ehdottaa, että vaatimus opetuslupaopettajan ja -oppilaan yhteisopetuksesta ja oppimisen arviointikäynnistä autokoulussa poistuisi ja että perusvaiheen vaikeissa olosuhteissa suoritettava ajo-opetus voitaisiin antaa opetusluvalla. - Uutiset
12.9.2013 11.58
Ajokorttiuudistus ei toimi – säännökset uuteen tarkasteluunAjokorttilainsäädännön kokonaisuudistus toteutettiin vuonna 2010. Lain ensimmäiset säännökset, kuten mopokorttia koskeva osa, tulivat voimaan kesäkuussa 2011 ja loput säännökset tammikuussa 2013. Säännökset eivät kaikilta osin ole osoittautuneet toimiviksi ja liikenneministeri Merja Kyllösen mielestä tarvitaan korjauksia. Kyllönen on asettanut virkamiestyöryhmän, jonka tehtävänä on selvittää miten kuljettajakoulutusta ja kuljettajien ammattipätevyyssäännöksiä tulisi muuttaa, jotta ne toimisivat tarkoituksenmukaisesti ja tukisivat parhaiten liikenneturvallisuutta. - Uutiset
26.7.2013 8.41
Moottoripyöräkortin luokat ja kuljettajaopetus muuttuivat alkuvuonna - Trafi tutkii korttiuudistuksen vaikutuksiaMoottoripyöräkortin luokat ja kuljettajaopetus muuttuivat alkuvuonna uuden ajokorttilain voimaan tulemisen myötä. Nyt korttiluokkia on kolme: A1, A2 ja A. Trafissa on valmisteilla tutkimus, jonka tavoitteena on selvittää, miten lakiuudistus on vaikuttanut moottoripyöräilijöiden turvallisuuteen, heidän valmiuksiinsa toimia liikenteessä sekä kortin hankintaan.