-
Kuljettajantutkinto
- Ajokortti
Ajokortti
- Uutiset
28.2.2022 15.00
Hallinto-oikeus: Hakemus irakilaisen ajokortin vaihtamiseksi suomalaiseen ajokorttiin oli voitu hylätä, koska irakilainen ajokortti ei ollut aitoHAO totesi, että ulkomaisen ajokortin vaihtaminen suomalaiseen ajokorttiin edellyttää, että esitetty ulkomainen ajokortti on aito. Tässä tapauksessa Liikenne- ja viestintäviraston suorittamassa aitoustutkimuksessa oli kuitenkin katsottu, että valittajan esittämä ajokortti ei ollut aito. Asiassa ei olut ilmennyt syytä epäillä Liikenne- ja viestintäviraston arviota ajokortin aitoudesta. Asiassa mainituin perustein Liikenne- ja viestintäviraston päätöstä ei ollut syytä muuttaa. (Ei lainvoim. 28.2.2022. Julkaisematon.) - Uutiset
18.1.2022 14.51
Apulaisoikeusasiamies: Ajovarman tulisi asiakaspalvelussaan välttää tilanteita, jotka vaativat riskiryhmien fyysistä asiointia ajokorttia uudistettaessaApulaisoikeusasiamies antoi 18.1.2022 kaksi Ajovarmaa koskevaa ratkaisua, ja muun muassa saattoi käsityksensä siitä, miten covid-19-pandemian aikana Ajovarman tulisi myös omalla toiminnallaan ja tulkinnoillaan pyrkiä edesauttamaan sitä, että pandemian riskiryhmät voisivat mahdollisimman pitkälle välttää fyysistä asiointia Ajovarman palvelupisteessä. - Uutiset
21.12.2021 10.41
KHO: Poliisilaitos ei ollut voinut määrätä henkilöä ajokokeeseen hänen ajotaitonsa säilyttämisen varmistamiseksiAjo-oikeus – Poliisin haltuun jäänyt ajokortti – Ajokortin terveysvaatimukset – Syy epäillä ajoterveydentilaa ja ajokuntoa – Ajan kuluminen - Uutiset
17.12.2021 10.31
KHO ajokorttiasiassa: Liikenne- ja viestintävirasto ei ollut voinut hylätä hakemusta sillä perusteella, että 1.7.2018 voimaan tulleen viraston määräyksen perusteella ulkomailla suoritettua koulutusta ei enää luettu hyväksiKuljettajaopetus – Ulkomailla saadun koulutuksen hyväksi lukeminen – Palveluiden vapaa liikkuvuus – Palveludirektiivi – Palvelun tarjonnan rajoitus - Uutiset
25.11.2021 9.49
KHO äänesti ajokorttiasiassa: Ikäkausitarkastuksessa sovellettiin ajokorttilaissa säädettyjä nykyisiä terveysvaatimuksiaAjo-oikeus – Ajokortin luokan muuttaminen – Ennen ajokorttilain voimaantuloa saatu ajo-oikeus – Ikäkausitarkastus – Sovellettavat terveysvaatimukset – Ajokorttilain siirtymäsäännökset – Epileptinen kohtaus
Korkein hallinto-oikeus katsoi, että A:n ikäkausitarkastuksessa ja sitä seuranneessa ajokortin luokan muuttamisessa oli tullut soveltaa ajokorttilaissa säädettyjä nykyisiä terveysvaatimuksia. Ajokortin luokkaa oli voitu muuttaa, kun ajokorttilaissa säädetyt terveysvaatimukset eivät olleet täyttyneet. - Uutiset
27.10.2021 8.26
HO ja KO: Ajokorttilain sanamuodosta ei nimenomaisesti ilmene, että ajokiellon päättymisen jälkeen ajo-oikeus ei voisi alkaa uudelleen ilman poliisin toimenpiteitä tilanteessa, jossa ajokortin palauttaminen tai väliaikaisen ajokortin antaminen ei tule kysymykseen, eikä laillisuusperiaate mahdollista ajokorttilain sanamuodon laajentavaa tulkintaaKäräjäoikeus katsoi, että pelkästään ajokorttilain sanamuodon perusteella voidaan pitää yhtä todennäköisenä tulkintaa, jonka mukaan ajo-oikeuden uudelleen alkamisen kannalta ratkaisevaa olisi se, onko ajokortti henkilön hallussa kuin tulkintaa, jonka mukaan ratkaisevaa olisi se, onko poliisi tehnyt ajo-oikeuden palauttamiseksi toimenpiteitä. Ajokorttilain sanamuodosta ei nimenomaisesti ilmene, että ajokiellon päättymisen jälkeen ajo-oikeus ei voisi alkaa uudelleen ilman poliisin toimenpiteitä tilanteessa, jossa ajokortin palauttaminen tai väliaikaisen ajokortin antaminen ei tule kysymykseen, eikä laillisuusperiaate mahdollista ajokorttilain sanamuodon laajentavaa tulkintaa. Käräjäoikeus katsoi johtopäätöksenään, että A ei ollut syyllistynyt kulkuneuvon kuljettamiseen oikeudetta. Näin ollen syyte hylättiin. Asiassa ei sen lopputulos huomioon ottaen ollut tarpeen arvioida A:n menettelyn tahallisuutta. (Vailla lainvoimaa 27.10.2021) - Uutiset
20.10.2021 13.00
Liikenne- ja viestintäministeriö pyytää lausuntoja luonnoksesta hallituksen esitykseksi laiksi ajokorttilain muuttamisestaMuutoksilla pyritään parantamaan erityisesti nuorten kuljettajien turvallisuutta sekä joustavoittaa ajokortin hankintaa ja viranomaisten toimintaa. Vastausaika päättyy 17.11.2021. - Uutiset
19.10.2021 16.00
Hanke: Jatkossa jokainen henkilö saisi passin ja henkilökortin rinnalle täysin uuden digitaalisen henkilöllisyystodistuksenVM on asettanut työryhmät valmistelemaan digitaalista henkilöllisyyttä koskevia lainsäädäntömuutoksia. Valmistelussa huomioidaan keväällä 2021 lausuntokierroksella saatu palaute digitaalisen henkilöllisyyden kehittämistä koskevasta arviomuistiosta. Digitaalisen henkilöllisyyden kehittämisen hankkeen toimikausi on 8.10.2020 – 30.6.2023. - Uutiset
7.10.2021 8.42
Ajokorttilain muutosehdotukset lausuntokierrokselle 17. marraskuuta 2021 saakkaAjokorttilakia uudistettiin vuonna 2018. Tässä yhteydessä eduskunta edellytti, että lakimuutoksen toteutumisesta ja vaikutuksista tehdään seurantatutkimus. Ensimmäiset tutkimustulokset julkaistiin maaliskuussa 2021. Selvityksen mukaan nuorten kuljettajien onnettomuudet ovat vähentyneet vuosina 2019 ja 2020. Sen sijaan 17-vuotiaiden loukkaantumiset henkilöauton kuljettajina lisääntyivät vuonna 2020, ja 17-vuotiaat syyllistyivät lähes kaksi kertaa useammin ajokieltorikkomuksiin kuin 18-vuotiaat. Ajokorttilain muutoksilla pyritään vastaamaan erityisesti nuoria kuljettajia koskeviin huolenaiheisiin. Samalla tarkoituksena on joustavoittaa ajokortin hankintaa ja viranomaisten toimintaa. - Uutiset
11.5.2021 11.05
Oikeusasiamies Jääskeläinen: Poliisin ei tule ajokielloista päätettäessä luottaa huumepikatesteihin liikaa, koska ne ovat eräiden aineiden osalta varsin epäluotettaviaJos pikatestin tuloksiin luotetaan liikaa, rikosepäilyt moninaisine haitallisine seuraamuksineen kohdistuvat sitä enemmän myös syyttömiin. Ratkaisussa todetun perusteella on nähtävissä, että jos positiivinen pikatestitulos johtaisi automaattisesti väliaikaiseen ajokieltoon, olisi varmaa, että ajokielto kohdistuisi hyvin moneen syyttömään (vuosina 2016–2020 vääriä positiivisia tuloksia oli yhteensä yli 7.000). Huumepikatesti ei oikeusasiamiehen mukaan voikaan olla ainoa peruste väliaikaiselle ajokiellolle varsinkaan kaikissa tapauksissa. Tämä pätee erityisen vahvasti väliaikaisen ajokiellon "toisen vaiheen" päätöksentekoon, jossa edellytetään todennäköistä syyllisyyttä. - Uutiset
30.4.2021 9.50
Unionin tuomioistuimen kaksi ennakkoratkaisua ajokorttidirektiivin tulkinnastaJäsenvaltio voi kieltäytyä tunnustamasta ajokorttia, joka vain uusittiin jäsenvaltiossa sen jälkeen, kun sen haltijalta oli kielletty ajaminen sen alueella. Jäsenvaltio ei kuitenkaan saa kiinnittää ajokorttiin merkintää, joka viittaa kieltoon ajaa sen alueella, ja että muutos kuuluu sen jäsenvaltion yksinomaiseen toimivaltaan, jossa haltijan vakinainen asuinpaikka on. - Uutiset
12.3.2021 8.30
Kieltäytyi antamasta ajokorttia poliisin käteen tämän tarkistettavaksi - syyllistyi niskoitteluun poliisia vastaanVastaajan kuljettama henkilöauto oli pysäytetty poliisin toimesta ja poliisi oli pyytänyt saada nähdä vastaajan ajokortin. Vastaaja oli näyttänyt ajokortin etupuolen, mutta kieltäytynyt antamasta ajokorttia poliisin käteen tämän tarkistettavaksi. Poliisi oli useasti pyytänyt vastaajaa antamaan ajokortin, mutta vastaajan edelleen kieltäytyessä, se oli lopulta jouduttu ottamaan voimakeinoja käyttämättä vastaajan kädestä. Vastaaja oli käyttäytynyt tilanteessa uhkaavasti, jonka vuoksi vastaaja oli otettu hallintaotteeseen käsistään. (Vailla lainvoimaa 12.3.2021) - Uutiset
12.1.2021 14.00
Kuluttaja-asiamieheltä ja autokoulualan liitoilta yhteiset suuntaviivat ajokorttikoulutusten kokonaishinnan ilmoittamiseenKuluttaja-asiamies on laatinut yhdessä Liikenteen turvallisuuskouluttajat Liitun ja Suomen Autokoululiiton kanssa ohjeistuksen, joka auttaa autokouluja ottamaan markkinoinnissaan huomioon kuluttajansuojalain vaatimukset. Kuluttaja-asiamiehen, Liikenteen turvallisuuskouluttajat Liitun ja Suomen Autokoululiiton tekemä ohjeistus tarjoaa autokouluille konkreettisia vinkkejä kuluttajansuojalain mukaiseen kokonaishinnan ilmoittamiseen markkinoinnissa. Vaikka ohjeistus on suunnattu autokouluille, siitä hyötyvät myös kuluttajat. Markkinoinnissa pitää kertoa kuluttajien kannalta olennaiset tiedot eikä markkinoinnista saa syntyä harhaanjohtavaa kuvaa. Huomiota on kiinnitettävä myös tietojen esittämistapaan. - Uutiset
18.12.2020 14.00
Hallinto-oikeus: Törkeään rattijuopumukseen ja törkeään liikenneturvallisuuden vaarantamiseen syyllistynyt voitiin määrätä 2 vuoden 8 kuukauden määräaikaiseen ajokieltoonOttaen huomioon, että valittaja oli aiemmin 3.10.2015 syyllistynyt törkeään rattijuopumukseen, hänelle nyt ajokiellon perusteena olevista teoista oli ajokorttilain 66 §:n 1 momentin 2 kohdan säännös huomioon ottaen määrättävä ajokieltoa vähintään yksi vuosi. Kun lisäksi otettiin huomioon oikeuskäytäntö, valittajan syyksi luetut teot ja niistä tuomittu rangaistus sekä valittajaalle aiemmin määrätyt ajokiellot ajokiellon lyhentämiseen ei ollut syytä. (Ei lainvoim. 18.12.2020) - Uutiset
9.12.2020 11.28
Apulaisoikeusasiamies: Terveyskeskus menetteli lainvastaisesti ohjatessaan ajokorttitodistusta hakeneen varaamaan ajan yksityiseltä sektoriltaAjokorttitodistuksen antaminen on kunnan järjestämisvelvollisuuteen kuuluva lakisääteinen tehtävä. Ajokorttitodistuksen saamisessa kunta ei voi siirtää yksityisille palvelujen tuottajille sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämisvelvollisuuttaan. Apulaisoikeusasiamies saattoi asiassa (kohdassa 3.3) esittämänsä käsitykset menettelyn lainvastaisuudesta Keminmaan terveyskeskuksen ja Mehiläinen Länsi-Pohja Oy:n tietoon. - Uutiset
28.10.2020 14.01
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu ajokorttien vastavuoroisesta tunnustamisestaAjokorteista annetun direktiivin 2006/126/EY 2 artiklan 1 kohtaa on tulkittava siten, että siinä säädettyä vastavuoroista tunnustamista ilman muodollisuuksia sovelletaan ajokorttiin, joka on myönnetty ajokortin vaihtamisen perusteella kyseisen direktiivin 11 artiklan 1 kohdan mukaisesti, jollei kyseisessä direktiivissä säädetä tästä poikkeuksia. Direktiivin 2006/126 11 artiklan 4 kohdan toista alakohtaa on tulkittava siten, että siinä sallitaan jäsenvaltion kieltäytyvän tunnustamasta kyseisen direktiivin 11 artiklan 1 kohdan mukaisesti vaihtamisen perusteella saatua ajokorttia siksi, että kyseinen jäsenvaltio oli ennen ajokortin vaihtamista peruuttanut vaihdettavaksi esitetyn ajokortin haltijan ajo-oikeuden. - Uutiset
23.10.2020 9.00
Hallitus esittää muutoksia ajokorttiasetukseen: Automaattivaihteisella ajoneuvolla suoritetun ajokokeen jälkeen oikeutta ajaa myös manuaalivaihteilla laajennetaanHallitus on muuttanut ajokorteista annettua valtioneuvoston asetusta, joka koskee muun muassa poikkeuksia automaattivaihteisten ajoneuvojen ajo-oikeuksien rajoittamiseen. Muutosten taustalla on Euroopan komission direktiivi. Muutettu asetus annettiin 22. lokakuuta 2020, ja se tulee voimaan 1. marraskuuta 2020. - Uutiset
15.10.2020 14.33
Ajoneuvolaki EU-sääntelyn mukaiseksiHallitus esittää, että ajoneuvojen hyväksyntää ja markkinavalvontaa koskeva lainsäädäntö päivitetään vastaamaan muuttunutta EU-sääntelyä. Esityksellä ehdotetaan säädettäväksi uusi ajoneuvolaki. Lailla kumottaisiin voimassa oleva ajoneuvolaki. Uuden lain on tarkoitus tulla voimaan mahdollisimman pian. - Uutiset
20.8.2020 10.17
Hallinto-oikeuden ratkaisu alkolukon käyttövelvollisuudesta eri ajo-oikeusluokissaPoliisilaitos oli lisännyt A:n ajo-oikeuteen alkolukkoa koskevan ehdon kaikkiin ajo-oikeusluokkiin. Hallinto-oikeus totesi, että ajokorttiluvan terveysvaatimusten täyttymisen arvioi lääkäri. Lääkärin arvion mukaan A täyttää kuljettajan terveysvaatimukset ryhmien 1 ja 2 osalta vain alkolukkoa käyttämällä. A ei esittänyt terveydentilastaan sellaista selvitystä, jonka perusteella asiaa tulisi arvioida toisin kuin asiassa esitetyssä lääkärinlausunnossa on todettu. Valituksessa esitetyt alkolukosta aiheutuvat taloudelliset kustannukset taikka muutkaan valituksessa esitetyt seikat eivät olleet peruste poiketa ajokorttiluvan terveysvaatimuksista. Poliisilaitoksen päätöstä ei ollut syytä muuttaa. (Vailla lainvoimaa 20.8.2020) - Uutiset
17.8.2020 12.00
Hallinto-oikeus kumosi ajokortin saamista poikkeusluvalla koskevan hylkäävän päätöksen ja palautti asian Liikenne- ja viestintävirastolle uudelleen käsiteltäväksi uuden selvityksen vuoksiValituksessa oli esitetty sellaista uutta selvitystä valittajan pojan harrastuksessa käytettävistä varusteista, joka ei ollut ollut Liikenne- ja viestintäviraston käytettävissä valituksenalaista päätöstä tehtäessä. HAO ei ottanut välittömästi ratkaistavakseen, mikä merkitys selvitykselle on asiassa annettava, vaan kumosi Liikenne- ja viestintäviraston päätöksen ja palautti asian sille uudelleen käsiteltäväksi. Asian lopputulos huomioon ottaen lausuminen asiasta muilta osin raukesi. (Ei lainvoim. 17.8.2020)