-
Ajokunnon valvonta
- Ajo- ja lepoajat
- Ajokyvyttömyys
- Ajopäiväkirja
- Alkolukko
Ajo- ja lepoajat
- Uutiset
19.3.2024 12.50
AVI: Ammattikuljettajien ajo- ja lepoaikojen noudattamisessa ei näy kehitystä parempaan suuntaanTyösuojelutarkastajat havaitsivat ajo- ja lepoaikarikkomuksia viime vuonna kolmella neljästä tarkastetuista kuljetusyrityksistä. Eniten laiminlyötiin kuljettajien taukoja. Ajopiirturien vakavaa väärinkäyttöä havaittiin lähes joka toisessa tarkastetussa yrityksessä. Kokonaisuutena laiminlyöntien kokonaismäärissä ei ole tapahtunut kehitystä parempaan suuntaan viime vuosina. - Uutiset
12.5.2023 16.00
EUT: Maantiekuljetusyritys ei voi siirtää vastuutaan kuljettajien ajo- ja lepoaikojen noudattamisesta kolmannelle henkilölleEU-lainsäädäntö on esteenä kansalliselle säännöstölle, jonka mukaan henkilö, joka on rikosoikeudellisessa vastuussa rikkomuksista, joihin maantiekuljetusyrityksessä on syyllistytty, ja jonka käyttäytyminen otetaan huomioon kyseisen yrityksen hyvämaineisuutta arvioitaessa, voi nimetä kuljettajien ajo- ja lepoaikoja koskevien unionin säännösten noudattamisesta vastuussa olevan valtuutetun, ja siten siirtää viimeksi mainitulle rikosoikeudellisen vastuun unionin oikeuden näiden säännösten rikkomisista, kun kansallisen oikeuden mukaan ei ole mahdollista ottaa huomioon mainitun vastuussa olevan valtuutetun syyksi näin luettuja rikkomuksia sen arvioimiseksi, täyttääkö mainittu yritys hyvämaineisuutta koskevan vaatimuksen. - Uutiset
3.3.2023 11.00
EUT tulkitsi ajo- ja lepoaika-asetusta (Ruotsi)Ennakkoratkaisupyyntö koskee ajo- ja lepoaika-asetuksen 2 artiklan 1 kohdan a alakohdan tulkintaa. Pyyntö esitettiin asiassa, jossa vastakkain ovat AI ja Ruotsin syyttäjävirasto Åklagarmyndigheten ja jossa on kyse ajopiirturien käyttöä koskevien sääntöjen rikkomisesta. - Uutiset
5.10.2022 11.12
Oliko huoltoasemalla tauolla olleella kuljettajalla ollut velvollisuus esittää poliisille edeltävien 28 päivän ajopiirturit - hovioikeus arvioi asiaa toisin kuin käräjäoikeusKO oli katsonut asiasta jääneen tältä osin laintulkinnallinen epäselvyys ja hylännyt syytteen. Toisin kuin KO, HO katsoi, ettei artiklan sanamuodossa ollut epäselvyyttä. Koska vastaaja oli ajanut ajo- ja lepoaika-asetuksessa tarkoitettua ajoneuvoa, eikä hän ollut esittänyt ajoa edeltävien 28 päivän ajalta piirturilevyjä, hän oli syyllistynyt liikenteen palveluista annetun lain 267 §:ssä tarkoitettuun tieliikenteen sosiaalilainsäädännön rikkomiseen. (Vailla lainvoimaa 5.10.2022) - Uutiset
27.4.2022 8.30
AVI: Ammattikuljettajien ajo- ja lepoaikoja laiminlyödään huomattavan paljonTyösuojelutarkastajat havaitsivat ajo- ja lepoaikarikkomuksia viime vuonna 76 prosentilla tarkastetuista kuljetusyrityksistä. Eniten laiminlyötiin kuljettajien taukoja. Ajopiirturien vakavaa väärinkäyttöä havaittiin lähes joka toisessa tarkastetussa yrityksessä. Laiminlyöntien määrä on pysynyt viime vuosina suunnilleen samana. - Uutiset
26.4.2022 12.00
AVI: Kuljetusyrityksen toimitusjohtajalle sakkoja ajo- ja lepoaikasäädösten rikkomisestaTyösuojelulakimies Aki Eriksson muistuttaa, että työnantaja voi joutua rikosvastuuseen, jos tämä ei toisaalta ohjeista riittävästi oikeasta ajopiirturin käytöstä ja lepoaikojen noudattamisesta ja vastaavasti valvo työntekijöiden ajo- ja lepoaikasäädösten noudattamista. Lisäksi työnantajan on varmistettava, etteivät annetut ajomäärät tai esimerkiksi palkkausmalli kannusta rikkomaan ajo- ja lepoaikasäännöksiä. - Uutiset
25.3.2022 10.30
Hovioikeus: Syytteen hylkäävän tuomion perusteluihin ei voinut hakea muutostaOikeuskäytännössä ja oikeuskirjallisuudessa on vakiintuneesti katsottu, että pelkästään ratkaisun perusteluihin ei pääsäännön mukaan ole oikeutta hakea muutosta, vaikka perustelut olisivat asianosaisen mielestä hänelle epäedulliset. Muutoksenhaun tuomioperusteisiin kieltävä pääsääntö ei ole kuitenkaan ehdoton, vaan siitä on poikettu silloin, kun muutoksenhakija poikkeuksellisesti on pystynyt näyttämään, että hänellä on ollut oikeudellinen tarve tai muutoin riittävä aihe saada perusteluissa oleva lausuma muutetuksi tai kumotuksi. (ks. esim. KKO 1996:129, Jokela; Hovioikeusmenettely, 2010, s. 173-174 ja Vuorenpää ym.; Prosessioikeus, 2021, s. 1135) - Uutiset
22.2.2022 14.30
EU:n tieliikenteen liikkuvuuspaketin täytäntöönpano toi muutoksia lähetettyjen työntekijöiden säännöksiin 1.2.2022Liikkuvuuspaketin sosiaali- ja markkinasäännösten kansallinen täytäntöönpano toi muutoksia liikennepalvelulakiin ja eräisiin muihin siihen liittyviin lakeihin. Muutosten myötä Suomeen lähetetyt maantieliikenteen kuljettajat ovat työehtojen määräytymisen osalta samassa asemassa muiden alojen lähetettyjen työntekijöiden kanssa. - Uutiset
7.1.2022 8.12
EU:n tieliikenteen liikkuvuuspaketti tuo muutoksia Suomen lainsäädäntöön helmikuun 2022 alustaHallitus esittää EU:n tieliikenteen liikkuvuuspaketin edellyttämien lakimuutosten vahvistamista. Liikkuvuuspaketin sosiaali- ja markkinasäännösten kansallinen täytäntöönpano tuo muutoksia liikennepalvelulakiin ja eräisiin muihin siihen liittyviin lakeihin. Tasavallan presidentin on tarkoitus vahvistaa lait 14. tammikuuta 2022, ja ne tulisivat voimaan 1. helmikuuta 2022. - Uutiset
24.3.2021 15.30
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu ajopiirturin piirturilevyjen esittämisestä - yksi ainoa rikkomus vai useita rikkomuksiaJos tarkastuksen kohteena olevan tieliikenteen ajoneuvon kuljettaja ei esitä valvontalaitteen piirturilevyjä useilta työpäiviltä ajanjaksona, joka kattaa tarkastuspäivän ja edeltävät 28 päivää, tarkastuspaikan jäsenvaltion toimivaltaisten viranomaisten on todettava kyseisen kuljettajan syyllistyneen vain yhteen ainoaan rikkomukseen ja määrättävä tälle vain yksi ainoa seuraamus mainitun rikkomuksen perusteella. - Uutiset
5.1.2021 8.00
Avi muistuttaa: Kuljettajakorttitiedot on tallennettava myös tilapäisistä kuljettajistaTyönantajan on jäljennettävä kuljettajakortin ajo- ja lepoaikatiedot vähintään kolmen viikon välein niiltä viikoilta, joilla kuljettaja on työssä. Tämä koskee myös yritystä, joka käyttää vuokrattua tai määräaikaista kuljettajaa. - Uutiset
29.9.2020 13.30
Puutteet ajopiirturitietojen toimittamisessa johtivat työnantajan sakkoihin tieliikenteen sosiaalilainsäädännön rikkomisestaTyönantajana toimiva yritys ei toimittanut Itä-Suomen AVI:n työsuojelun vastuualueen tarkastajalle tämän tarkastusta varten pyytämiä kaikkia ajo- ja lepoaikatietoja. Työnantajaa oli velvoitettu vuosina 2014-2020 kehotuksilla toimittamaan kaikki pyydetyt tiedot, mutta työnantaja toimitti aina vain osan tiedoista. Pohjois-Savon käräjäoikeus tuomitsi kuljetusalan yrittäjän 35 päiväsakon sakkorangaistukseen tieliikenteen sosiaalilainsäädännön rikkomisesta. Käräjäoikeus antoi tuomionsa 23.9.2020. - Uutiset
31.7.2020 13.00
EU:n liikkuvuuspaketti tuo uusia sääntöjä maantiekuljetuksiinEU:n tieliikenteen liikkuvuuspaketin sosiaali- ja markkinaosio on julkaistu perjantaina (31.7.) EU:n virallisessa lehdessä aiemmin neuvotteluissa saavutetun yhteisymmärryksen mukaisesti. Liikkuvuuspaketti selkeyttää alan aikaisemmin epäselviä säännöksiä ja yhtenäistää niiden soveltamista eri jäsenmaissa. Yhtenäiset säännöt edistävät myös kaikkien tienkäyttäjien liikenneturvallisuutta. Liikkuvuuspaketin soveltaminen alkaa ajo- ja lepoaikojen joustojen osalta 20. elokuuta 2020. Markkinoille pääsyä koskevan asetuksen ja työntekijöiden lähettämistä koskevan direktiivin sääntöjä aletaan soveltaa 18 kuukauden kuluttua säädösten voimaantulosta. Tästä poikkeuksena ovat ajopiirtureita koskevat erityiset määräajat. Kansallisen lainsäädännön valmistelu alkaa syksyllä. - Uutiset
9.7.2020 13.17
Euroopan parlamentti hyväksyi sääntöuudistuksen, jonka tarkoitus on parantaa kuljettajien työoloja ja lopettaa tieliikennealan kilpailun vääristyminenSääntöuudistuksen tarkoituksena on poistaa tieliikennealan kilpailun vääristymät ja parantaa kuljettajien lepo-olosuhteita. Säännöt koskevat kuljettajien lähettämistä, lepoaikoja sekä niin sanottujen kabotaasisääntöjen noudattamisen valvonnan parantamista. Kabotaasilla tarkoitetaan kuljetuspalveluja, joita tiettyyn jäsenmaahan rekisteröity liikenteenharjoittaja tarjoaa väliaikaisesti toisessa jäsenmaassa. - Uutiset
15.6.2020 15.30
Hovioikeus: Vastaaja oli velvollinen noudattamaan ajopiirturin käyttöä koskevia säännöksiä vedenpuhdistusprosessissa syntynyneen jätteen kuljetuksessaAsiassa oli ratkaistavana ensinnäkin syyttäjän vastauksessaan esittämä vaatimus valituksen tutkimatta jättämisestä. Mikäli valitusta ei jätetä tutkimatta, ratkaistavana oli, oliko vastaaja menettelyllään syyllistynyt liikenteen palveluista annetun lain 267 §:ssä rangaistavaksi säädettyyn tieliikenteen sosiaalilainsäädännön rikkomiseen. HO:ssa oli ratkaistavana kysymys siitä, oliko vastaaja ollut sakkomääräyksen tarkoittamassa ajossa vapautettu ajopiirturin käyttövelvollisuudesta sillä perusteella, että kyseessä oli ollut ajoneuvo, jota oli käytetty vesilaitoksen toiminnassa. HO hyväksyi KO:n perustelut ja johtopäätöksen valituksen tutkimisesta. Pääasian osalta HO hyväksyi asiassa mainitsemin lisäyksin KO:n ratkaisun perustelut ja johtopäätöksen. Vastaaja oli käsillä olleissa olosuhteissa ollut velvollinen noudattamaan ajopiirturin käyttöä koskevia säännöksiä. Vastaajan valitus hylättiin. (Vailla lainvoimaa 15.6.2020) - Uutiset
25.5.2020 12.30
Raskaassa liikenteessä palataan normaaleihin ajo- ja lepoaikoihin 1. kesäkuutaKoronatilanteen takia tehdyt raskaan liikenteen ajo- ja lepoaikojen poikkeukset päättyvät. Normaaleihin ajo- ja lepoaikoihin palataan 1.6.2020. - Uutiset
8.5.2020 15.00
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu ajo- ja lepoaikoja koskevien sääntöjen tulkinnasta Tieliikenteessä käytettävistä ajopiirtureista, tieliikenteen valvontalaitteista annetun neuvoston asetuksen (ETY) N:o 3821/85 kumoamisesta sekä tieliikenteen sosiaalilainsäädännön yhdenmukaistamisesta annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 561/2006 muuttamisesta 4.2.2014 annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) N:o 165/2014 34 artiklan 3 kohdan toista alakohtaa on tulkittava siten, että kansallinen säännöstö, jonka mukaan sellaisen ajoneuvon, jossa on digitaalinen ajopiirturi, kuljettajan on esitettävä silloin, kun ajopiirturissa ei ole automaattisia tai manuaalisia tallenteita, toissijaisena näyttönä toiminnastaan työnantajansa tieliikenteen sosiaalilainsäädäntöön liittyvästä lomakkeesta tehdyn päätöksen 2007/230/EY muuttamisesta 14.12.2009 tehdyn päätöksen 2009/959/EU liitteessä olevan lomakkeen mukaisesti laatima todistus, ei kuulu siinä säädetyn kiellon soveltamisalaan. - Uutiset
24.4.2020 11.49
Ajo- ja lepoaikojen poikkeussäännöksiä jatketaan 31. toukokuuta 2020 saakkaKeskeisin muutos maaliskuussa annettuun poikkeusasetukseen on se, että vuorokautinen ajoaika saa olla enimmillään 11 tuntia. Uusi poikkeusasetus tulee voimaan 26. huhtikuuta 2020. - Uutiset
26.3.2020 15.11
Ajo- ja lepoaikoihin määräaikainen poikkeus koronavirustilanteen johdostaValtioneuvosto päätti torstaina (26.3.) antaa linja-autojen ja tieliikenteen raskaan tavaraliikenteen ajoaikojen pidentämistä ja lepoaikojen lyhentämistä koskevan asetuksen koronavirustilanteesta johtuen. Asetuksella on tarkoitus turvata kotimaan tavarakuljetuksia ja yhteiskunnan huoltovarmuutta. - Uutiset
23.12.2019 9.30
EU:n tieliikenteen liikkuvuuspaketin sosiaali- ja markkinaosuudesta alustava yhteisymmärrysEuroopan unionin neuvosto, parlamentti sekä komissio ovat päässeet alustavaan sopuun EU:n liikkuvuuspaketti I:n ehdotuksista, jotka koskevat tavara- ja henkilöliikenteen markkinoille pääsyä, ajo- ja lepoaikoja sekä lähetettyjen kuljetusalan työntekijöiden säännöksiä. Liikkuvuuspaketin tavoitteena on yhtenäistää Euroopan unionin kaupallisen tavara- ja henkilöliikenteen sääntelyä ja parantaa valvonnan edellytyksiä. Säännösten hyväksyminen edellyttää vielä Euroopan unionin neuvoston ja parlamentin lopullisen hyväksynnän. Liikkuvuuspaketti I:n on tarkoitus tulla voimaan vuonna 2020. Sen soveltaminen alkaa ajo- ja lepoaikojen osalta välittömästi ja muilta osin vuoden 2021 puolessa välissä.