Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Uutinen kuuluu aihealueisiin Työ- ja sosiaalioikeus, Julkisoikeus

9.9.2024 13.00 Apulaisoikeusasiamies kiinnitti hyvinvointialueen huomiota muistutusten asianmukaiseen käsittelyyn ja kirjallisen vastauksen antamiseen kohtuullisessa ajassa

Apulaisoikeusasiamies kiinnitti hyvinvointialueen huomiota muistutusten asianmukaiseen käsittelyyn ja kirjallisen vastauksen antamiseen kohtuullisessa ajassa

Sosiaalihuollon asiakaslaissa tai muussakaan laissa ei ole erikseen säädetty määräaikaa muistutuksen vastaamiselle. Muistutusmenettelystä oli kuitenkin asiakaslakia säädettäessä tarkoitus luoda asiakkaalle helppo, joustava ja nopea keino esittää mielipiteensä sille taholle, jolla on mahdollisuudet vaikuttaa tilanteen pikaiseen korjaamiseen. Valviran ohjeen mukaan kohtuullisena aikana vastata muistutukseen pidetään pääsääntöisesti yhtä kuukautta. Jos asia vaati laajaa selvitystyötä, voi kohtuullinen vastausaika olla kaksi kuukautta. Vastaukseen kuluvaa aikaa arvioitaessa on huomioitava, minkälaisesta asiasta on kysymys ja miten muistutuksessa tarkoitettu mahdollinen epäkohta vaikuttaa sosiaalihuollon asiakkaan asemaan ja hänelle tarkoitettujen palveluiden järjestämiseen. AOA katsoi, ettei Keski-Uudenmaan hyvinvointialue ollut menetellyt muistutukseen vastaamista koskevassa asiassa sosiaalihuollon asiakaslain mukaisesti.

Dokumentin lukeminen vaatii sisäänkirjautumisen

 
 
 
 
 
 
 
 

Tilaaminen

Edilex on Suomen johtava ammattilaisten lakitietopalvelu. Edilex sisältää Suomen laajimman ajantasaisen säädöstietokannan erinomaisin linkityksin oikeustapauksiin, esitöihin ja muihin oikeudellisiin aineistoihin sekä juridisen uutispalvelun. Lakikanava-seurantapalvelussa voit valita aihealueet ja aineistot, joita haluat seurata päivittäin.

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.