Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Avoin
Tätä uutista voi jakaa vapaasti. Muistathan mainita lähteen edilex.fi.
Uutinen kuuluu aihealueisiin Kuuluu aihealueisiin Yritystoiminta

4.11.2019 11.55 Vierashuoneessa KTT, OTM Tiina Ojala: Väitöstutkimus työkaluista yritysjuristina menestymiseen

Vierashuoneessa KTT, OTM Tiina Ojala: Väitöstutkimus työkaluista yritysjuristina menestymiseen

Michael Ristaniemi esitti Vierashuoneen kirjoituksessaan 28.10.2019 huomioita yritysjuristina toimimisesta ja tehtävässä menestymisestä. Aiheesta on valmistunut maaliskuussa 2019 Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa tarkastettu (suomenkielinen) Tiina Ojalan väitöstutkimus. Väitöskirjatutkimus antaa käytännönläheisiä työkaluja yritysjuristina menestymiseen.

Tutkimukseni osoittaa, että yritysjuristin työ muuttuu kohti asiakasta, eettisyyttä ja vastuunkantoa, Ojala sanoo.

Yritysjuristin tehtävät ovat siirtymässä oikeudenkäynti- ja sopimusvelvoitteista väärinkäytösten ja epäeettisen toiminnan ehkäisemiseen. Lisäarvoa tuottava yritysjuristi ymmärtää paitsi liiketoiminnan ja asiakasnäkökulman myös oman roolinsa osana liiketoimintakokonaisuutta. Hän ottaa roolinsa aktiivisesti itse.

Eettisen toiminnan ytimessä on asiakas. Kannattavuus ja kestävä liiketoiminta edellyttävät kaikilla organisaatiotasoilla yksilöiden vastuunkantoa kokonaisuudesta: asiakkaan tarpeet on tiedettävä ja tunnettava läpi koko organisaation. Asiakaslähtöisyyden korostuminen vaikuttaa tulevaisuudessa yhä enemmän myös juristien työhön.

Oikeudellisen riskienhallinnan työkaluilla voidaan varmistaa yhtä lailla moraalista ja eettistä toimintaa kuin asiakaslähtöisyyttä. Nykyaikainen yritysjuristi varmistaakin asiantuntemuksellaan yksilöiden vastuunkantoa ja eettistä ajattelua. Arvot ovat tähän yksi väline.

Tuoton tavoittelu ja eettisyys eivät ole ristiriidassa yritystoiminnassa. Voitontuottaminen edellyttää tehokkuutta. Olen kiteyttänyt väitöskirjassani, että tehokkuutta voi mitata muutenkin kuin rahassa. Yritys on tehokas, kun se pystyy vastaamaan omistajiensa ja velkojiensa vaatimuksiin, mutta yhtä lailla tehokkuus edellyttää asiakkaan tai yhteiskunnan odotuksiin sopeutumista.

Nykyliiketoiminnassa professioiden eli ammattikuntien rajat hälvenevät. Tilanteen ja toimintaympäristön lukutaito korostuu. Aiemmin auktoriteettina toiminut juristi toimii yhä useammin asiakkaansa rinnalla työparina.

Juristi huippuasiantuntijana on yksilötasolla vastuunkantaja, kun hän uskaltaa ottaa kantaa ja tehdä ymmärrettäviä, yksiselitteisiä suosituksia. Juridiikan termeillä hienostelu, riskienhallinnan ylilaatu ja liiallinen kontrolli tappavat organisaation yritteliäisyyden.

Julkaisu

Tiina Ojala
KTT, OTM, LL.M.
Yrittäjä, juristi ja liikkeenjohdon konsultti, Kielokallio Oy

Lue myös

Toimittaja: Jukka Savolainen, Edilex-toimitus (jukka.savolainen@edita.fi)

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.