Edilexissä on huoltokatko torstaina 25.4.2024. Palvelussa on tilapäisiä häiriöitä kello 7.00-8.30 välisenä aikana. Pahoittelemme huoltokatkosta aiheutuvaa haittaa.

Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Avoin
Tätä uutista voi jakaa vapaasti. Muistathan mainita lähteen edilex.fi.
Uutinen kuuluu aihealueisiin Siviilioikeus, Rikos- ja prosessioikeus

15.1.2016 14.42 Kuluttajariitalautakuntaan saapui viime vuonna 5 754 uutta ratkaisupyyntöä - lentoriidat työllistivät eniten

Kuluttajariitalautakuntaan saapui viime vuonna 5 754 uutta ratkaisupyyntöä - lentoriidat työllistivät eniten

Lentojen viivästyksistä johtuvat erimielisyydet työllistivät lautakuntaa eniten vuonna 2015. Myös autoja koskevien ratkaisupyyntöjen määrä oli vuonna 2015 hienoisessa nousussa. Asuntokaupat pysyivät edelleen tilastoissa kärkisijoilla. Vakuutuksia koskevien asioiden määrä pysyi lähes ennallaan. Vuoden 2016 alun lainmuutosten myötä lautakunnassa ratkaistavien asioiden määrään uskotaan vähenevän.

Kuluttajariitalautakuntaan saapui viime vuonna 5 754 uutta ratkaisupyyntöä. Edellisenä vuonna luku oli 5 925 ja vuonna 2013 5 350. Lentojen viivästyksistä johtuvat erimielisyydet työllistivät lautakuntaa eniten.

Kuluttajat peräävät oikeuksiaan lentojen viivästyksissä yhä hanakammin. Oikeus vakiokorvaukseen syntyy, jos lento viivästyy yli 3 tuntia. Lentoyhtiöt vetoavat vastuusta vapautuakseen lähes aina poikkeuksellisiin olosuhteisiin.

Lautakunta noudattaa lentoratkaisuissaan EU-asetusta ja EU-tuomioistuimen siitä antamia linjauksia. Sääntely on ankarampaa kuin Suomessa on yleensä totuttu, koska korvausoikeus ei edellytä sitä, että kuluttaja kärsisi viivästyksestä todellista vahinkoa.

Myös autoja koskevien ratkaisupyyntöjen määrä oli vuonna 2015 hienoisessa nousussa. Erityisesti käytettyjen autojen kauppa pitää tämän perinteisen riidan kohteen määrällisesti korkealla tasolla.

Asuntokaupat pysyivät edelleen tilastoissa kärkisijoilla. Asuntokauppariidat ovat rahalliselta arvoltaan suuria ja usein huomattavan laajoja. Sen sijaan rakentamiseen ja remontteihin liittyvien asioiden määrä oli laskussa. Tämä voi saada selityksensä taloudellisesta suhdanteesta, joka on mahdollisesti johtanut urakoiden määrän vähenemiseen. Asunnon vuokrausta koskevien riitojen määrä nousi. Vuokranantaja pidättää takuuvuokran varsin herkästi, jos asukas on hänen mielestään turmellut asuntoa. Vuokranantajan pitää kuitenkin esittää riittävä näyttö asunnon normaalia suuremmasta kulumisesta esimerkiksi valokuvin.

Vakuutuksia koskevien asioiden määrä pysyi lähes ennallaan. Puhelin- ja erilaisissa sisältöpalveluissa oli jälleen selvää laskua. Myös kodinkoneissa ja elektroniikassa oli hienoista laskua.

Kuluttajariitojen käsittelyn kaksiportaisuus vahvistuu - ensin asioitava kuluttajaoikeusneuvojan kanssa

Kuluvan vuoden alun lainmuutosten (1699/2015) myötä kuluttajariitojen käsittelyn kaksiportaisuus vahvistuu. Kuluttajan on yleensä ensin asioitava kuluttajaoikeusneuvojan kanssa ennen kuin hän voi lähettää ratkaisupyynnön kuluttajariitalautakuntaan. Muutos tulee todennäköisesti vähentämään lautakunnassa ratkaistavien asioiden määrää. (Lue myös OM 5.1.2016 ja Edilex-uutinen 11.12.2015)

Lautakuntamenettely on sekä yhteiskunnalle että osapuolille edullinen tapa tuottaa laadukasta oikeusturvaa. Suurten oikeudenkäyntikulujen vuoksi tuomioistuin ei pienemmissä riita-asioissa tarjoa kansalaiselle todellista mahdollisuutta saada oikeutta. Nykyisten lautakuntamenettelyjen vahvistaminen ja ulottaminen uusille alueille, esimerkiksi perheoikeudellisiin riitoihin, tulisi lautakunnan mielestä ottaa seuraavaan hallitusohjelmaan.

KULUTTAJARIITALAUTAKUNNAN TOP 10 VUONNA 2015

Saapuneet vuonna 2015 (2014 ja 2013) Vrt. vuoteen 2014

1. Lento-, juna- ym. kuljetukset 899 (722 ja 707) + 177

2. Autojen kauppa 717 (694 ja 556) + 23

3. Asuntokaupat ja kiinteistönvälitys 576 (580 ja 502) - 4

4. Rakentaminen ja remontit 534 (602 ja 507) - 68

5. Kodinkoneet ja kodin elektroniikka 364 (384 ja 354) - 20

6. Huoneenvuokra ja asumisoikeus 359 (331 ja 324) + 28

7. Vakuutukset 285 (299 ja 297) - 14

8. Autojen huolto ja korjaus 266 (283 ja 220) - 17

9. Puhelinpalvelut ja tietoliikenne 139 (189 ja 259) - 50

10. Yksityinen pysäköinninvalvonta 137 (139 ja 128 ) - 2

Saapuneet yhteensä 5754 (5922) – 168

Päättyneet yhteensä 5601 (4827) + 774

(Kohdan 1. ratkaisupyynnöistä 808 koski lentoja)

www.lakikirja.com

Lakikirjat

Toimittaja: JPS (toimitus.edilex@edita.fi)​

Lähteet: Kuluttajariitalautakunta - Edilex

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.