Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Pääsy PDF-dokumenttiin vaatii sisäänkirjautumisen.

Olympia- ja paralympiakisojen aikaista markkinointia koskevan ns. Rule 40 -säännön historiasta ja sen soveltamisesta Suomessa

Jakobsson, Niko – Toivonen, Lotta – Forsberg, Jere

Urheilu ja Oikeus 2020 s. 43
1.4.2021
Asiantuntija-artikkeli
Alkuperäinen julkaisupäivä: 31.12.2020

Tiivistelmä

Tämän artikkelin tarkoituksena on selventää ensiksikin, miten Olympic Charter -säännöstö rajoittaa olympia- ja paralympia-aikaista mainontaa yleisesti ja keneen tällaiset rajoitukset tarkalleen ottaen kohdistuvat- Artikkeli keskittyy pääosin Rule 40 -säännön synnyn, tarkoitusperän, merkityksen, erilaisten tulkintojen sekä laaja-alaisen soveltamisen tarkasteluun. Tämän lisäksi tarkastellaan Olympia- ja Paralympialiikkeiden muodostamien brändien suojaavia, immateriaalioikeuksia rekisteröidyn tavaramerkkisuojan näkökulmasta sekä sitä, miten tällaiset
oikeudet tukevat Rule 40 -säännön tavoitteita. Lopuksi artikkelissa
pohditaan rajoittavan säännön kansallisia implementointitapoja sekä
arvioidaan, miten sopimattomasta menettelystä elinkeinotoiminnassa
annettu laki (1061/1978, ”SopMenL”) soveltuu urheilumarkkinoinnissa
ja Rule 40 -säännön soveltamisessa Suomessa.
(Edilex-toimitus)

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.