Edilexissä on huoltokatko torstaina 25.4.2024. Palvelussa on tilapäisiä häiriöitä kello 7.00-8.30 välisenä aikana. Pahoittelemme huoltokatkosta aiheutuvaa haittaa.

Perustuslakivaliokunta-tietokannan uusi päivitys julkaistu

Sisältöpäivitys

Perustuslakivaliokunta-tietokannan uusi päivitys julkaistu

Eduskunnan perustuslakivaliokunnan pääasiallisena tehtävänä on antaa lausuntoja lakiehdotusten ja muiden asioiden perustuslainmukaisuudesta sekä suhteesta kansainvälisiin ihmisoikeussopimuksiin. Edilexin Perustuslakivaliokunta-tietokanta sisältää perustuslain pykälien mukaan jaoteltuja viittauksia eduskunnan perustuslakivaliokunnan lausuntoihin ja mietintöihin. Tietokantaan on nyt päivitetty perustuslakivaliokunnan kevätistuntokaudella 2013 (4.2.-26.6.2013) antamat mietinnöt ja lausunnot. Useimmin huomioidut perustuslain pykälät kevään 2013 lausunnoissa ja mietinnöissä ovat 10 (yksityiselämän suoja) ja 124 (hallintotehtävän antaminen muulle kuin viranomaiselle).

Aineisto perustuu Lapin yliopiston professori emeritus Ilkka Saraviidan kokoamaan perustuslakivaliokunnan lausuntotietokantaan ja sitä päivitetään kaksi kertaa vuodessa. Viittauksia on koottu uuden perustuslain voimaantulosta, vuodesta 2000 eteenpäin. Perusoikeuksia koskevien pykälien yhteydessä on myös vanhempia, vastaaviin hallitusmuodon pykäliin liittyviä viittauksia. Tietokanta sisältää kaikkiaan 1783 lausuntoa ja mietintöä. Perustuslain pykäliin 80 (asetuksen antaminen ja lainsäädäntövallan siirtäminen), 10 (yksityiselämän suoja), 21 (oikeusturva), 15 (omaisuuden suoja) tai 6 (yhdenvertaisuus) liittyviä lausuntoja ja mietintöjä on annettu eniten.

Perustuslakivaliokunta-tietokanta on Edilexin Esityöt-osiossa www.edilex.fi/pev. Sivulta löytyvät listattuna kaikki perustuslain pykälät. Ne pykälät, joihin liittyy viitteitä perustuslakivaliokunnan lausuntoihin tai mietintöihin, on lihavoitu. Kustakin pykälästä löytyy linkin takaa listaus ko. pykälään liittyvistä lausunnoista ja mietinnöistä. Lausunnot on linkitetty eduskunnan verkkosivuille ja mietinnöt Edilexiin.

Lisäksi aineisto on linkitetty suoraan perustuslakiin pykäliin. Perustuslain säädöstekstissä näytetään  pykälän nimikkeen oikealla puolella kuvakelinkki sivulle, jolle on listattu kyseiseen pykälään liittyvät perustuslakivaliokunnan lausunnot ja mietinnöt.

Perustuslakivaliokunta-tietokanta sisältyy Edilexin maksullisiin aineistoihin, se on käytössäsi kun sinulla on Edilex peruspalvelu, Edilex Ympäristö tai Edilex Verotus.

Edilex-toimitus
toimitus.edilex@edita.fi