Edilexissä on huoltokatko torstaina 25.4.2024. Palvelussa on tilapäisiä häiriöitä kello 7.00-8.30 välisenä aikana. Pahoittelemme huoltokatkosta aiheutuvaa haittaa.

Hakutoimintojen pikakurssi, osa 2: tarkennettu haku

Edilexin käyttövinkki

Katso muut Edilexin käyttövinkit

Tarkennettu haku tarjoaa vaihtoehtoja ja on hyödyllinen varsinkin silloin, kun pikahaku ja hakutuloksen rajaaminen (ks. Hakutoimintojen pikakurssi, osa 1) eivät tuota haluttua lopputulosta.

Tarkennettuun hakuun pääsee sivun ylälaidasta pikahaun vasemmalta puolelta. Aineistokohtaiset tarkennetun haun lomakkeet löytyvät sivun alalaidasta tai kyseisen aineiston vasemmasta navigaatiosta.

Tarkennettu haku

Voit käyttää samanaikaisesti useampaa hakukenttää ja rajata hakua sivun vasemmassa reunassa.

Tekstihaussa voit hakea joko kaikilla hakukenttään kirjoitetuilla sanoilla, millä tahansa hakukentän sanoista, täsmällisellä fraasilla tai ilman hakukentän sanaa.

Etäisyyshaussa voit määritellä haun siten, että se kohdistuu dokumentteihin, joissa valitut hakutermit ovat määritellyllä etäisyydellä toisistaan. Tarkennetun haun lomakkeen oikeassa reunassa olevista kysymysmerkeistä saat tarkempaa tietoa kunkin hakukentän käyttöön.

Aineistokohtainen viitetietohaku on hyödyllinen silloin kun haluat tehdä haun kyseiselle aineistolle olennaisten viitetietojen (diaarinumero, kirjailija, säädöksen tyyppi jne.) perusteella. Esimerkiksi hallituksen esitysten tarkennetulla haulla voit hakea muun muassa hallituksen esityksiä oikeusministeriön hallinnonalalta, vireillä olevia, lepäämään jätettyja tai rauenneita hallituksen esityksiä.

Hallituksen esitysten tarkenettu haku

Tutustu tarkemmin hakutoimintoihin. Lisätietoa löydät myös Edilex-käyttökoulutuksen webinaaritallenteelta, jossa käsitellään pikahakua ja tarkennettua hakua.

Lähetä meille palautetta.