Mikä on kiinnostavinta juridiikan uutistoimittajan työssä?

Muu

Edilexin uutiset on Suomen laajin ja monipuolisin juridinen uutispalvelu. Kokeneet juristitoimittajat tuottavat uutisia arkipäivisin reaaliajassa. Kysyimme uutisten toimituspäälliköltä ja Brysselin toimittajalta, miten uutisia tehdään ja millaista toimittajan työ on.

Edilexissä on julkaistu kaiken kaikkiaan jo lähes 43 000 uutista. Vuonna 2014 uutisia julkaistiin reilusti yli 3500 kappaletta. Uutiskynnystä joudumme reivaamaan jatkuvasti, koska uutisoitavaa on paljon, toimituspäällikkö Jukka Savolainen toteaa.

Mitään rajoituksia ei periaatteessa ole, vaan kaikkea juridista tietoa seurataan. Jukan mukaan uutiskynnys määräytyy paitsi aiheen merkittävyyden ja yleisen kiinnostavuuden näkökulmasta myös asiakaspalautteen perusteella. Seuraamme tarkasti, mitkä uutiset kiinnostavat asiakkaita ja mitä uutisia luetaan paljon.

Uutistoimittajat seuraavat säännöllisesti Suomen ja Euroopan unionin lainsäädäntöä, lainvalmistelua, oikeus- ja viranomaiskäytäntöä, oikeustieteellisiä julkaisuja sekä muita oikeudellisia tietolähteitä ja alan kehitystä. Lainvalmistelun osalta he seuraavat aktiivisesti työryhmämietintöjä sekä hallituksen ja Euroopan komission esityksiä.

Mikä uutistoimittajan työssä on hauskinta ja entä haastavinta?

Toimituspäällikkö on tyytyväinen, että työssä pysyy itsekin hyvin ajan tasalla juridiikan kehityksestä. Haasteita tuo asiakaskuntamme laajuus. Pitäisi pystyä tarjoamaan jokaiselle jotain. Puolueettomuus on uutistyössä kaiken a ja o. Tämä tarkoittaa myös sitä, että emme voi jättää uutisoimatta jotain asiaa, vaikka se olisikin jonkun mielestä ärsyttävä, Jukka tähdentää.

Brysselissä työskentelevän uutistoimittajan Jani Surakan mielestä jatkuva uuden oppiminen ja mahdollisuus työssä kehittymiseen ovat parasta. Työn itsenäisyys ja mahdollisuus vaikuttaa omaan työaikaan ovat myös hyviä puolia. Haastavinta on kenties tasapainoilu uutisten määrän ja sisällön välillä. Päivät myös vaihtelevat ja asettavat omat vaatimuksensa sille, kuinka hyvin aiheisiin ehtii perehtyä, Jani kuvaa.

Onko tällä hetkellä erityisiä fokuksessa olevia alueita, joita seuraatte toimituksessa?

Yksi uusi alue ovat hovioikeuden ratkaisut, jotka nousevat Jukan mukaan lähes aina luetuimpien uutisten joukkoon. Suomalaisen oikeuskäytännön lisäksi seuraamme jatkuvasti Ruotsin korkeimman oikeuden tapauksia, jotka on myös huomattu käyttäjiämme kiinnostavaksi alueeksi, hän kertoo.

Mitä Toimituksen suurennuslasissa -osio ja Vierashuone sisältävät?

Asiakkaat toivovat sekä lyhyitä nopeasti luettavia uutisia että myös analyyttisempiä ja pidempiä, lähes artikkelityyppisiä kirjoituksia, Jukka toteaa. Toimituksen suurennuslasiin kerätään näitä pidempiä uutisia, joissa on tehty enemmän taustatyötä tai jotka ovat Edilex-toimituksen ulkopuolisten asiantuntijoiden, kuten professoreiden kirjoittamia. Uutisissa julkaistaan säännöllisesti muun muassa vero-oikeuden ja yhtiöoikeuden asiantuntijoiden laatimia oikeustapauskommentteja.

Vierashuone tarjoaa nimensä mukaisesti ulkopuolisten asiantuntijoiden kolumnityyppisiä kirjoituksia ajankohtaisista juridisista aiheista. Palstalla julkaistaan erityisesti käytännön näkökulmasta kirjoitettuja tekstejä, ei niinkään tieteellisiä kirjoituksia. Vierashuone on käytännössä avoin kaikille. Jukka kehottaakin ottamaan yhteyttä toimituksen, jos mielessäsi on Vierashuoneessa julkaistavaksi sopiva aihe tai artikkeli.

Mitä osaamista juridiikan uutistoimittajalla pitää olla?

Uutistyössä tarvitaan ennen kaikkea aitoa intohimoa juridiikan alan kysymyksiin, kykyä tiivistää asian ydin sekä nähdä asioita laajemmassa kokonaisuudessa. Lisäksi tarvitaan halua ja valmiuksia nopeaan toimintaan. Edilexin uutisten nopeus on huippuluokkaa, mistä toimittajat ovat syystäkin ylpeitä. Monet relevantit juridiset uutiset on julkaistu ensimmäisenä Edilexissä ja Edilexin uutisia käytetään myös lähteinä muiden tuottajien uutisissa, Jukka kertoo.

Edilexin uutistoimittajat ovat koulutukseltaan juristeja, ja ovat erikoistuneet eri aiheiden ja oikeudenalojen seurantaan. Esimerkiksi oikeustapausten kommentoinnissa täytyy ymmärtää päätösten juridiset perusteet, käräjäoikeudessa työskennellyt Jani ja vesioikeudessa työskennellyt Jukka tähdentävät.

Vinkkisi Edilex-uutisten lukijoille?

Suosittelen hyödyntämään uutisarkistoa, mistä uutiset löytyvät niin hakutoiminnoilla kuin aihealueittain ja ajankohdan mukaan lajiteltuna. Yksi kantava ajatuksemme uutisten valinnassa ja niiden esitystavassa on nimenomaan ollut se, että jutusta olisi juridisen tiedon etsijälle hyötyä vielä jälkikäteenkin, eikä ainoastaan päivittäisen ”infopläjäyksen” muodossa, Jani selittää.

Ota yhteyttä, kun sinulla on ajankohtainen juridiikan aihe, mistä haluaisit kirjoittaa:

Toimituspäällikkö Jukka Savolainen, jukka.savolainen(at)edita.fi
Uutistoimittaja Jani Surakka, jani.surakka(at)edita.fi