Hallituksen esitysten selaaminen Edilexissä

Edilexin käyttövinkki

Katso muut Edilexin käyttövinkit

Edilex sisältää hallituksen esitysten suomenkieliset tekstit pdf-muodossa vuodesta 1980 lähtien ja lisäksi html-muodossa vuodesta 1991 lähtien. Ruotsiksi hallituksen esitysten tekstit löytyvät pdf-muodossa vuodesta 1991 lähtien. Lisäksi tärkeimmistä vuotta 1980 vanhemmista hallituksen esityksistä löytyvät skannatut pdf-tiedostot (katso luettelo vanhojen hallituksen esitysten teksteistä). Hallituksen esitysten viitetiedot löytyvät vuodesta 1919 lähtien.

Esitysmuodosta riippumatta kaikkia Edilexissä olevia hallituksen esityksiä voi selailla aineistokohtaisen vuosihakemiston avulla, johon pääsee sivun vasemmanpuoleisesta kehyksestä. Tämän jälkeen vuosikohtainen aineisto löytyy oikeasta yläkulmasta Selaa vuosihakemistoa -kohdasta. Voit myös selailla aineistoa vuosi kerrallaan sivun keskellä olevien vuosilukujen avulla. Vuodesta 1988 eteenpäin hallituksen esitysten vuosikohtaista hakutulosta voi lisäksi lajitella hallinnonalan mukaan.

Usein kysyttyjä Edilexistä puuttuvia vanhempia hallituksen esityksiä voidaan tarpeen mukaan skannata Edilexiin lisää. Voit esittää toiveita Edilex-toimitukselle esimerkiksi palautelomakkeella.