Hakutulokset
- Kaikilla sanoilla
- Liikennerikkomu
- Uutiset
16.12.2022 8.08
Toisin kuin käräjäoikeus hovioikeus hylkäsi syytteet metsästysrikoksesta ja liikennerikkomuksestaHovioikeus katsoi asiassa jääneen näyttämättä, että vastaaja olisi ampunut hirven välittömästi moottorikelkan pysäyttämisen jälkeen. Syyte metsästysrikoksesta oli hylättävä. Hovioikeus katsoi olevan todennäköistä, että kyseessä oli ollut maastoliikennelain 24 §:ssä tarkoitettu muulta liikenteeltä suljettu metsätie, jolla moottorikelkalla ajaminen oli ollut lumipeitteen aikana sallittua. Näin ollen syyte liikennerikkomuksesta oli hylättävä. (Vailla lainvoimaa 16.12.2022) - Uutiset
1.6.2020 15.00
Liikennemerkki lumen peitossa - syyte liikennerikkomuksesta hylättiinAsiassa lausutut seikat huomioon ottaen HO katsoi, etteivät asiassa selvitetyiksi tulleet olosuhteet olleet olleet kokonaisuutena sellaiset, joista valittajan olisi tullut selvästi ymmärtää lumen peitossa olleen liikennemerkin sisältö ja siitä johtunut nopeusrajoituksen aleneminen. Valittajan menettely ei siten ollut ollut huolimatonta. Näin ollen syyte liikennerikkomuksesta oli hylättävä. Valtio velvoitettiin maksamaan valittajalle korvaukseksi asianosaiskuluista KO:ssa 388,32 euroa (työstä 138 euroa ja korvausta matkakustannuksista 250,32 euroa). (Vailla lainvoimaa 1.6.2020) - Uutiset
30.8.2019 11.17
Liikennemerkki lumen peitossa - hovioikeus hylkäsi syytteen liikennerikkomuksestaKaikki asiassa lausutut seikat huomioon ottaen HO katsoi, ettei valittaja ollut voinut tapauksen olosuhteissa taajaman ulkopuolella pelkästään lähestyvästä risteysalueesta eritoten, kun otettiin huomioon, ettei kyse ollut isosta risteyksestä, josta tien yllä olisi opastetaulut, liikennemerkin pyöreästä muodosta tai tien vierellä olevasta pyörätiestä päätellä merkin osoittaman määräyksen sisältöä. Valittajan menettely ei siten ollut ollut syyttäjän väittämällä tavalla huolimatonta. Näin ollen syyte liikennerikkomuksesta oli hylättävä. (Vailla lainvoimaa 30.8.2019) - Uutiset
27.6.2019 15.00
Linja-auton moottoria pihalla aamuisin joutokäynnillä käyttänyt tuomittiin liikennerikkomuksesta rikesakkoonVastaaja oli ollut tietoinen menettelyn lainvastaisuudesta ja että joutokäynnin pituus oli toisinaan huomautuksen jälkeenkin ollut selvästi yli lain joutokäyntirajoitusten. Vastaaja ei ollut esittänyt mitään selvitystä siitä, miksi hänen linja-autonsa ilmanpainejärjestelmä olisi edellyttänyt hänen väittämällään tavalla 5 – 10 minuutin joutokäyntiä, mutta vaikka näin olisi ollutkin, kyseessä ei olisi ollut rangaistusvastuusta vapauttava peruste vastoin lain selvää kieltoa. HO ei myöntänyt vastaajalle jatkokäsittelylupaa. (Vailla lainvoimaa 27.6.2019) - Uutiset
26.3.2018 12.06
Hovioikeuden ratkaisu menetetyn määräajan palauttamisesta liikennerikkomuksen rikesakkoasiassaKysymyksessä olevassa asiassa A vetosi määräajan palauttamisen perusteena siihen, että autoa tosiasiassa ajanut henkilö oli luvannut maksaa sakon, mutta näin ei ollut kuitenkaan tapahtunut. Hovioikeus katsoi käräjäoikeuden tavoin, ettei A:n hakemuksen tueksi esittämä peruste ollut sellainen, jonka vuoksi määräaika sakon vastustamiselle olisi voitu palauttaa. Näin ollen A ei ollut esittänyt hakemuksessaan lain tarkoittamaa syytä, miksi hän ei ollut voinut määräajassa vastustaa rikesakkomääräystä eikä käräjäoikeuden päätöksen muuttamiseen ollut aihetta. - Uutiset
24.6.2015 12.00
Hovioikeus hylkäsi käräjäoikeuden hyväksymän syytteen liikennerikkomuksesta itsekriminointisuojan perusteellaHovioikeus totesi, että oikeus olla ilmiantamatta itseään rikoksesta on osa perustuslain 21 §:ssä taattua oikeusturvaa ja se oli siten peruste vapauttaa A siitä rikosoikeudellisesta vastuusta, joka on tieliikennelain 103 §:ssä säädetty myös lain 59 §:ssä tarkoitetun ilmoitusvelvollisuuden rikkomisesta (KKO 2014:67). A:n menettelyä ei näin ollen voitu lukea hänen syykseen rikoksena. (Vailla lainvoimaa 24.6.2015) - Uutiset
27.3.2014 15.42
Tiedonvaihto liikennerikkomuksista paranee EU-maiden välillä huhtikuussaHallitus esittää vahvistettavaksi tieliikennelain muutosta, joka parantaa EU-maiden välistä tiedonvaihtoa liikennerikoksista ja -rikkomuksista. Laki tulee voimaan 14. huhtikuuta 2014. Poliisi voi lähettää toisessa EU-maassa rekisteröidyn ajoneuvon omistajalle, haltijalle tai tilapäiselle käyttäjälle ilmoituksen esimerkiksi nopeusrajoituksen rikkomisesta, rattijuoppoudesta tai punaisia päin ajamisesta. - Uutiset
17.9.2013 17.00
Toistuvien liikennerikkomusten seuraamusjärjestelmän kehittäminen – katsaus eurooppalaisiin järjestelmiinSuomalainen ajokieltojärjestelmä toimii nykyisellään varsin hyvin ja selvityksen mukaan sitä on mahdollista kehittää nykyiseltä pohjalta. Tällä hetkellä ajokielto määrätään, kun tietty määrä liikennerikkomuksia on tullut täyteen tietyssä ajassa. Virhepistejärjestelmissä liikennerikkomuksia pisteytetään taas rikkomuksen vakavuuden mukaan. - Uutiset
28.3.2012 16.50
Autoliikenteen etujärjestöt esittävät liikennerikkomuksiin pisteytysjärjestelmääAutoliikenteen edunvalvontajärjestöt esittävät ajokieltojärjestelmään toistuvien liikennerikkomusten pisteytystä, jolloin rikkomusten vakavuus ja liikenneturvallisuuden vaarantuminen heijastuisivat määrättyihin ajokieltoihin. - Uutiset
8.8.2011 7.11
Trafi: Suomessa on toimiva liikennerikkomusten seurantajärjestelmäAjo-oikeuden haltijat pitävät suomalaista seuraamusjärjestelmää oikeudenmukaisena, selkeänä ja ymmärrettävänä. Noin puolet järjestelmän tuntevista arvioi sen vaikuttavan omaan liikennekäyttäytymiseensä. - Uutiset
7.7.2011 13.24
Ulkomailla tehtyjen liikennerikkomusten rankaisu tehostumassa EU:ssaJatkossa ajoneuvorekisteritietojen vaihto jäsenmaiden välillä auttaa EU:n alueella tehtyjen liikennerikkomusten rankaisemisessa. Parlamentti hyväksyi 6. heinäkuuta uudet säännöt, joilla edistetään poliisiyhteistyötä. Jäsenmaiden on kuitenkin vielä yksimielisesti hyväksyttävä ne. Direktiivin tavoitteena on parantaa liikenneturvallisuutta sekä asettaa tienkäyttäjät samaan asemaan lain edessä, mukaan lukien muissa EU-maissa asuvat rikkomusten tekijät. - Uutiset
3.12.2010 12.00
EU:n liikenneministerit sopivat ulkomailla liikennerikkomuksiin syyllistyvien kuljettajien rangaistuksistaBrysselissä kokoontuneet EU:n liikenneministerit sopivat, että kuljettajia rangaistaan vastaisuudessa liikennerikkomuksista, joihin he syyllistyvät ulkomailla. Tällaisia rikkomuksia ovat muun muassa seuraavat neljä rikkomusta, jotka aiheuttavat 75 prosenttia tieliikennekuolemista: ylinopeus, punaista päin ajaminen, turvavyön käytön laiminlyönti ja rattijuopumus. - Uutiset
13.10.2010 18.05
Tieturvallisuuspäivillä pohditaan liikennerikkomusten torjuntaaJärjestyksessään kolmansia tieturvallisuuspäiviä vietetään Brysselissä 13. ja 14. lokakuuta 2010. Euroopan komissio järjestää tuolloin yhdessä EU:n puheenjohtajamaa Belgian kanssa konferenssin, jossa käsitellään muun muassa tieliikenneloukkaantumisia, erilaisten tienkäyttäjäryhmien haasteita ja liikenneinfrastruktuuria. Konferenssissa kiinnitetään erityistä huomiota eniten kuolemia aiheuttavien liikennerikkomusten kansalliset rajat ylittävään torjuntaan. Samalla esitellään EU:n liikenneturvallisuuspolitiikan strategiset suuntaukset vuosiksi 2011–2012. - Uutiset
17.2.2010 13.17
KHO:n ratkaisu liikennerikkomuksia koskevassa asiassaKorkein hallinto-oikeus katsoi muun muassa, että varoitus ei ollut liikennerikkomuksiin syyllistyneelle kohtuuton seuraamus. - Uutiset
26.3.2008 10.25
Komissio haluaa helpottaa turvallisuuden vaarantavien liikennerikkomusten rajatylittävää valvontaa uudella direktiivilläEuroopan komissio on hyväksynyt direktiiviehdotuksen, jolla pyritään helpottamaan turvallisuuden vaarantavien liikennerikkomusten rajatylittävää valvontaa. Tavoitteena on hyväksyä tekniset mekanismit ja tarvittavat säännökset, joiden perusteella eurooppalainen kuljettaja voidaan tunnistaa ja siten saattaa edesvastuuseen rikkomuksesta, johon hän on syyllistynyt jossakin muussa jäsenvaltiossa kuin siinä, jossa hänen ajoneuvonsa on rekisteröity. - Uutiset
2.6.2005 14.55
Liikennerikkomusten rangaistussäännöksiin täsmennysLiikennerikkomusten rangaistussäännöstä täsmennetään lain soveltamisen selkeyttämiseksi. Liikennerikkomus olisi hallituksen 2.6. antaman esityksen mukaan rangaistava myös silloin, kun teko johtuu huolimattomuudesta eikä ainoastaan tahallisuudesta. - Uutiset
25.10.2021 15.30
Sellupaalien paikallaan pysyminen olisi tullut varmistaa sidonnalla - liikennerikkomuksesta 4 päiväsakkoaVastaaja oli 26.9.2019 kuljettanut tiellä kuorma-auton ja perävaunun yhdistelmää, joka oli huolimattomuudesta kuormattu siten, että kuorma oli voinut haitata ajoneuvon liikenneturvallista käyttöä. Yhdistelmässä oli ollut yhteensä 22 kappaletta noin 170 cm:n korkuisia ja noin 2 000 kg:n painoisia sellupaaleja, joista vain noin puolet oli ollut sidottuna. Sellupaalien ja laitojen välissä oli molemmin puolin ollut noin 50 cm ja sellupaalien välissä muutamassa kohtaa noin 5-10 cm tyhjää tilaa. Puutteellinen sidonta oli mahdollistanut kuorman sivuttaissuuntaisen liikkumisen ja samalla myös kuorman kaatumisen. (Vailla lainvoimaa 25.10.2021) - Uutiset
13.3.2019 15.15
Käräjäoikeuden ei olisi tullut ottaa sakkomääräyksestä ja liikennerikkomuksesta tehtyä valitusta tutkittavakseenSakkomenettelylain 35 §:n 1 momentissa on rajoitettu vastaajan oikeutta hakea muutosta siten, että se on mahdollista vain säännöksessä mainittujen erityisten edellytysten täyttyessä. Valittaja oli sakkomääräystä annettaessa hyväksynyt seuraamuksen ja päiväsakon rahamäärän määräytymisperusteen sekä antanut suostumuksensa sakkomenettelyyn. Hän ei ollut valituksessaan vedonnut mihinkään sakkomenettelylain 35 §:n 1 momentissa säädetyistä valitusperusteista. Näin ollen HO katsoi, ettei valittajalla ollut ollut oikeutta hakea valituksessaan esittämillään perusteilla muutosta eikä KO:n olisi tullut ottaa valitusta tutkittavakseen. KO:n päätös kumottiin. Valittajan valitus jätettiin tutkimatta. Pohjanmaan poliisilaitoksen 20.9.2018 valittajalle antama sakkomääräys jäi siten pysyväksi. (Vailla lainvoimaa 13.3.2019) - Uutiset
17.12.2018 12.30
Liikennemerkit lumen peitossa? Toisin kuin käräjäoikeus Itä-Suomen hovioikeus tuomitsi autoilijat liikennerikkomuksestaHO totesi kahdessa tuomiossaan, että syyttäjän esittämistä automaattisen liikennevalvontalaitteen ottamista valokuvista ilmenevät seikat osoittivat ennemminkin, että nopeusrajoitusta osoittavat liikennemerkit olivat olleet luettavissa kuin että ne olisivat olleet lumen peittämiä. Myös muu syyttäjän asioissa esittämä todistelu tuki syyteitä. HO katsoi molemmissa tapauksissa, että syyttäjä oli esittänyt riittävän selvityksen syytteidensä tueksi eikä vastaajien väitteet antaneet aihetta arvioida asioita toisin. (Vailla lainvoimaa 17.12.2018) - Uutiset
5.2.2015 14.22
Kevyenliikenteenväylällä jalankulkijaan törmännyt pyöräilijä tuomittiin liikennerikkomuksesta ja vammantuottamuksesta 60 päiväsakon rangaistukseenHelsingin Munkkiniemenrannassa sijaitsevalla kevyenliikenteenväylällä pyöräillyt nainen, joka ei ollut tieliikennelain mukaisesti lähtenyt tekemään ohitusta vasemmalta puolelta, minkä seurauksena hän oli törmännyt edessään tien oikeassa reunassa kulkeneeseen jalankulkijaan, niin että tälle oli aiheutunut vasemman jalan takaosan jänteen katkeaminen, tuomittiin liikennerikkomuksesta ja vammantuottamuksesta 60 päiväsakon rangaistukseen sekä korvaamaan jalankulkijan leikkauksen jälkeisen kuntoutuksen aiheuttamista kustannuksista lähes 2 000 euroa. (Vailla lainvoimaa 5.2.2015)