Hakutulokset
Näytä: 20 | 50 | 100 tulosta. Järjestys: Relevanssi | Aika
- Uutiset
3.11.2021 13.28
Tekoälyselvitys: Miten rakennetaan kyberturvallinen tekoälyratkaisu – tutustu myös videoesitykseen EU:n tekoälyasetusehdotuksesta ja Suomen tekoälytavoitteistaLiikenne- ja viestintävirasto Traficomin Kyberturvallisuuskeskus julkisti Suomen ensimmäisen tekoälyselvityksen, joka tarkastelee tekoälyä kyberturvallisuuden ja riskienhallinnan näkökulmasta. Selvitys kannustaa tekoälypohjaisten palvelujen tai tuotteiden kehittäjiä tekemään nämä kolme asiaa jo nyt: menemään kehitystyön kyberturvallisuus ja riskienhallinta edellä, hahmottamaan koneoppimismallin koko elinkaari ja panostamaan datan laatuun. Kyberturvallisuuskeskus esitteli myös uuden työkalun tekoälyn kyberturvallisuuden riskienhallintaan. - Uutiset
3.11.2021 12.02
Hallinto-oikeus: Business Finland ei ollut voinut hylätä tutkimuksen valtionapupäätöksestä tehtyä oikaisuvaatimusta esittämällään perusteellaAsiassa oli arvioitava, oliko Innovaatiorahoituskeskus Business Finland voinut hylätä oikaisuvaatimuksen, joka koski sen valtionapuviranomaisena tekemää päätöstä 28.1.2019 olla maksamatta valittajan projektille myöntämäänsä julkiselle tutkimukselle tarkoitettua rahoitusta sillä perusteella, että valittaja ei ollut noudattanut rahoituspäätöksen erityisehdon mukaista raportoinnin määräaikaa, ja koska projektin määräraha oli vanhentunut 31.12.2018. Hallinto-oikeus totesi muun muassa, että Innovaatiorahoituskeskuksen oikaisuvaatimukseen antamasta päätöksestä ei ilmene, minkälaiseen harkintaan tuen maksamatta jättäminen kokonaisuudessaan oli perustunut. Valtionapupäätöksessä ja maksatuspäätöksessä oli lisäksi virhe sekä valittajan Innovaatiorahoituskeskukselta saama neuvonta puutteellista. (Vailla lainvoimaa 3.11.2021) - Uutiset
1.11.2021 12.01
Oikeuskansleri: Yliopistokollegion menettely sekä julkisuus ja henkilötietojen suoja yliopiston hallituksen jäsenvalinnassaRatkaisu 1: Oikeuskansleri kiinnitti sekä yliopistokollegion että sen puheenjohtajan huomiota perustuslaissa ja hallintolaissa säädettyyn, hyvään hallintoon kuuluvan asianmukaisen ja tasapuolisen kohtelun vaatimukseen, kun kollegio valitsee jäseniä yliopiston hallitukseen.
Ratkaisu 2: Oikeuskansleri saattoi yliopiston ja yliopistokollegion tietoon käsityksensä julkisuuslain ja henkilötietojen suojaa koskevan lainsäädännön soveltamisesta yliopiston hallituksen jäsenvalinnassa. Oikeuskansleri pyysi yliopistoa ilmoittamaan viimeistään 31.3.2022, mihin mahdollisiin toimenpiteisiin se on ryhtynyt oikeuskanslerin esille tuomien julkisuutta ja tietosuojalainsäädäntöä koskevien tarkempien määräysten ja ohjeiden suunnittelussa ja laatimisessa. - Uutiset
1.11.2021 9.22
KHO: Oikeuskanslerin ja liikenne- ja viestintäministerin väliseen sähköpostiviestintään sovelletaan julkisuuslakiaAsiakirjajulkisuus – Julkisuuslain soveltaminen – Viranomaisen sisäistä työskentelyä varten laadittu asiakirja – Oikeuskanslerin ja ministerin välinen sähköpostiviestintä – Oikeuskanslerin kannanotto – Eri viranomaiset – Julkisuusperiaate - Uutiset
27.10.2021 14.00
Oikeudenkäynnin viivästymisen hyvittämisestä annettua lakia ei sovellettu oikeudenkäyntimaksun määräämisessä ja siitä tehdyn oikaisuvaatimuksen käsittelemisessä hovioikeudessaKuten asiassa selostetuista tuomioistuinlain säännöksistä sekä oikeudenkäynnin viivästymisen hyvittämisestä annetusta laista ja sen esitöistä ilmenee, oikeudenkäyntimaksun määräämisessä ja siitä tehdyn oikaisuvaatimuksen käsittelemisessä HO:ssa oli ollut kysymys hallinnollisesta päätöksenteosta. Näin ollen oikeudenkäynnin viivästymisen hyvittämisestä annettua lakia ei tällaisessa tapauksessa sovelleta HO:ssa. Laki tulee sovellettavaksi vasta HAO:sa, jos oikaisuvaatimukseen annettuun ratkaisuun haetaan siellä muutosta, kuten hakija oli ilmoittanut tehneensä. Asiassa mainituilla perusteilla HO jätti tutkimatta vaatimuksen oikeudenkäynnin viivästymisen hyvittämisestä. HO ei myöskään voinut ottaa tutkittavaksi uutta oikaisuvaatimusta, joka olennaisilta osiltaan vastasi HAO:ssa vireillä olevaa asiaa. (Vailla lainvoimaa 27.10.2021) - Uutiset
27.10.2021 12.50
Apulaisoikeusasiamies arvioi pitääkö käräjäoikeuden sähköisen asiakirjatilauksen tehneen ilmoittaa tilaajan nimi ja henkilötunnus sekä muitakin tilaajan henkilötietojaKantelija pyysi tutkimaan, oliko Helsingin käräjäoikeuden kotisivuilla oleva sähköinen asiakirjatilauksiin käytettävä lomake laillinen siltä osin kuin siinä vaadittiin ilmoittamaan tilaajan nimi ja henkilötunnus sekä muitakin tilaajan henkilötietoja. Kantelija viittasi julkisuuslain 13 §:ään, jonka mukaan julkisen tiedon pyytäjän ei tarvitse selvittää henkilöllisyyttään. - Uutiset
26.10.2021 13.13
Apulaisoikeusasiamies: PRH toimi lainvastaisesti asiakirjapyynnön käsittelyssäPaitsi, että kantelijan pyynnön käsittelyn ensivaiheessa oli ylitetty julkisuuslaissa säädetty asian käsittelyn ehdoton enimmäisaika, apulaisoikeusasiamies katsoi muun muassa, että myös valituskelpoisen päätöksen antaminen oli asiassa kestänyt liian kauan – arvioitiinpa asiaa laillisuusvalvonnassa omaksutulla julkisuuslain erityisten määräaikojen soveltamisella tai hallintolain yleistä viivytyksettömyyden vaatimusta tulkiten. - Uutiset
26.10.2021 12.10
Oikeusasiamies: Tietopyyntöjen käsittely yleisessä edunvalvonnassaKantelija pyysi tutkimaan tietopyyntöjensä käsittelyä edunvalvontatoimistossa ja oikeusapu- ja edunvalvontapiirissä. Kyse oli holhoustoimilain, julkisuuslain ja EU:n yleisen tietosuoja- asetuksen mukaisista tieto-, asiakirja- ja tarkastuspyynnöistä ja näiden säädösten mukaisista menettelytavoista sekä päämiehen asioita koskevien sähköpostien säilyttämisestä edunvalvontatoimistossa. Oikeusasiamies totesi, että nyt tarkastelussa oleva asia teki varsin konkreettisesti näkyväksi sen, miten moninainen kokonaisuus päämiehen omaisen tietopyyntöjen käsittely voi edunvalvonnassa olla sen vuoksi, että asia voi tulla arvioitavaksi usean lain näkökulmasta. - Uutiset
25.10.2021 11.07
Hallinto-oikeus: Tartuntataudeista vastaava lääkäri oli voinut tartunnan jäljityksessä ilmenevän riittävän selvityksen perusteella arvioida, että henkilö oli altistunut koronavirustartunnalle, ja määrätä hänet karanteeniinKoronavirus – COVID-19 – Karanteeni – Päätöksen muoto – Kuuleminen (Ei lainvoim. 25.10.2021) - Uutiset
21.10.2021 15.00
Apulaisoikeusasiamies: Tiedusteluihin vastaaminen ja päätöksestä tiedottaminen oppilashallintojärjestelmä WilmassaAsiassa oli kyse siitä, miten Sipoon kunnassa on huolehdittu siitä, että asiakkaat saavat myös selvityksessä todettuna ”syksyn kiireisenä aikana” koulukuljetushakemuksiin ja niiden mahdollisiin täydennystarpeisiin liittyvää neuvontaa sekä miten huolehditaan siitä, että asiakkaiden asiointia koskeviin kysymyksiin ja tiedusteluihin vastaan. Lisäksi asiassa oli yleisemmällä tasolla kyse siitä, miten koulukuljetuspäätökset annetaan tiedoksi, miten mahdollisesta sähköisestä tiedoksiannosta tiedotetaan ja miten siihen mahdollisesti pyydetään suostumus. AOA saattoi asiassa (kohdassa 3.3) esittämänsä käsityksen Sipoon kunnan sivistyspalveluiden tietoon. - Uutiset
20.10.2021 13.26
Hovioikeus: Suomen valtio syrji isyyden ja huoltajuuden rekisteröintiä pyytänyttä ranskalaista isää hänen kansalaisuutensa perusteella - hyvitys alennettiin 3 500 eurosta 1 000 euroonKantajan isyyttä ja huoltajuutta koskeva väestötietojärjestelmän merkintä olisi tullut tehdä lapsen syntymästä lukien. HO totesi, että viranomaisen menettely voi olla syrjintää, vaikka syrjijä ei itse miellä toimineensa syrjivästi. Asiassa mainituin perustein HO katsoi, ettei viranomaisen toiminta kantajan isyyden ja huoltajuuden rekisteröimistä koskevassa asiassa ollut yhdenvertaisuuslain 11 §:n 1 momentin tarkoittamalla tavalla perustunut lakiin. Näin ollen Suomen valtio ei ollut kyennyt osoittamaan, ettei se olisi rikkonut syrjinnän kieltoa. Asiassa mainituin täsmennyksin HO hyväksyi KO:n tuomion johtopäätökset siitä, että Suomen valtio oli syrjinyt kantajaa hänen kansalaisuutensa perusteella ja kantajalla oli näin ollen oikeus yhdenvertaisuuslain 23 §:n mukaiseen hyvitykseen. (Vailla lainvoimaa 20.10.2021) - Uutiset
19.10.2021 10.37
Apulaisoikeuskanslerin sijainen: Valitusasian lähes kahden vuoden käsittelyaika hallinto-oikeudessa oli kohtuuttoman pitkäApulaisoikeuskanslerin sijainen saattoi HAO:n tietoon käsityksensä, että kantelijoiden valitusasian lähes kahden vuoden käsittelyaika oli kohtuuttoman pitkä ottaen huomioon perustuslaissa turvatun oikeuden saada asiansa käsiteltyä ilman aiheetonta viivytystä. Hänen arvionsa mukaan asiaa ei ollut käsitelty ilman aiheetonta viivytystä. - Uutiset
18.10.2021 13.36
Oikeusasiamies oli toimivaltainen arvioimaan Kansallisgallerian / Ateneumin menettelyn kasvomaskin käyttöä koskevassa asiassaKantelija oli pyytänyt tutkimaan Kansallisgallerian/Ateneumin taidemuseon menettelyä kasvomaskin käyttöä koskevassa asiassa. Kansallisgalleria oli pitänyt mahdollisena, ettei oikeusasiamies olisi toimivaltainen tutkimaan nyt tarkastelussa olevaa kanteluasiaa, koska kantelun kohteena oleva näyttelytoiminta oli Kansallisgallerian yksityisoikeudellista toimintaa, joka ei kuulu oikeusasiamiehen valvomiin (julkisiin) hallintotehtäviin tai julkiseen tehtävään. Asiassa todetun perusteella AOA katsoi olevan toimivaltainen arvioimaan kantelussa tarkoitetun asian. Asiassa ei ollut ilmennyt sellaista, joka olisi antanut varsinaisen pääasian osalta aihetta enempiin AOA:n toimenpiteisiin. - Uutiset
18.10.2021 12.44
Uusi ohje: Ne bis in idem -periaate ja verotusVerohallinnon maanantaina 18.10. julkaisema ohje on voimassa 18. lokakuuta 2021 lukien toistaiseksi. - Uutiset
18.10.2021 8.27
Työmarkkinatukea koskeneen valitusasian 340 päivän käsittelyaikaa muutoksenhakulautakunnassa ei voitu pitää kohtuullisenaApulaisoikeuskanslerin sijaisen arvion mukaan muutoksenhakulautakunta ei ollut selvityksessään esittänyt hyväksyttäviä syitä viivästykselle. Asian käsittely muutoksenhakulautakunnassa oli hänen arvionsa mukaan aiheettomasti viivästynyt ja käsittelyaikaa ei voinut pitää kantelijan kannalta kohtuullisena. - Uutiset
15.10.2021 11.50
Vierashuoneessa vakuutusoikeuden asessori Sampsa Mäenpää: Toimeentuloturvan muutoksenhaun erityispiirteitäUutta hallintoprosessilakia (808/2019, HOL) sovelletaan lähtökohtaisesti myös muutoksenhakulautakunnissa ja vakuutusoikeudessa niiden käsitellessä esimerkiksi tapaturmaa, työttömyysetuutta tai työeläkettä koskevia valituksia. Tiettyjen kysymysten osalta toimeentuloturvan muutoksenhaussa on kuitenkin säädetty hallintoprosessilaista poikkeavasta menettelystä. Tästä huolimatta toimeentuloturvan muutoksenhaun erityispiirteitä ei ole syytä ylikorostaa, eikä siinä ole kyse hallintoprosessista erillisestä omasta prosessilajistaan. Merkityksellisimpinä erityispiirteinä voidaan pitää valitukseen sidottua itseoikaisumenettelyä ja lääkärijäsenen asemaa ratkaisukokoonpanossa, joita selostetaan tässä kirjoituksessa hieman tarkemmin. - Uutiset
14.10.2021 13.02
Lainsäädännön arviointineuvosto työ- ja elinkeinohallinnon asiakastietojen käsittelyä ja palvelualustaa koskevasta esitysluonnoksesta: Lain hyötyjä on kuvattava tarkemminLainsäädännön arviointineuvosto on antanut lausunnon työ- ja elinkeinoministeriölle työ- ja elinkeinohallinnon asiakastietojen käsittelyä ja palvelualustaa koskevasta hallituksen esityksen luonnoksesta. Arviointineuvosto katsoo, että uudistuksesta aiheutuvia kustannuksia tulisi erotella tarkemmin. Esitysluonnoksesta ei ilmene riittävällä tarkkuudella, miten juuri tämän lakiehdotuksen kustannukset muodostuvat. - Uutiset
12.10.2021 15.40
Edunvalvonta-asian kirjaamisessa tapahtui virhe - oikeusasiamies kiinnitti Helsingin käräjäoikeuden huomiota huolellisuuteen asioiden käsittelyssäOA saattoi asiassa (kohdassa 3.4) esittämänsä käsityksen Helsingin käräjäoikeuden menettelystä sen tietoon ja kiinnitti sen huomiota huolellisuuteen asioiden käsittelyssä. Tässä tarkoituksessa OA lähetti jäljennöksen päätöksestään käräjäoikeuden laamannille. - Uutiset
12.10.2021 11.49
Vierashuoneessa julkisoikeuden professori Susanna Lindroos-Hovinheimo: Euroopan unionin ehdotus tekoälyn sääntelyksi – liikaa liian sekavasti?Komissio julkisti huhtikuussa 2021 ehdotuksensa asetukseksi, jolla säädeltäisiin tekoälyä. Asetusehdotuksessa jää auki, minkä verran se jättäisi kansallista liikkumavaraa. Ehdotuksen tavoitteena on, että sääntely koskisi rajattua osaa tekoälyjärjestelmien käyttötapauksista ja suurin osa tekoälyjärjestelmien käytöstä sallittaisiin. Silti soveltamisala on varsin laaja. Voidaan kysyä, onko näin kattava ja monimutkainen sääntely tarpeellista ja EU-oikeudellisen suhteellisuusperiaatteen mukaista. Asiasta kirjoittaa julkisoikeuden professori Susanna Lindroos-Hovinheimo Edilexin Vierashuoneessa. - Uutiset
12.10.2021 9.12
KHO:n ratkaisu uhkasakon kohdentamisesta hallinnanjakotilanteessaTerveydensuojelu – Terveyshaitta – Hallintopakko – Uhkasakko – Selvitysvelvoite – Velvoitteen kohdentaminen – Rakennuksen omistaja – Hallinnanjakosopimus - Uutiset
11.10.2021 15.00
Oikeusasiamies piti perinnönjakoa koskevan lupa-asian puolen vuoden käsittelyaikaa Digi- ja väestötietovirastossa kaiken kaikkiaan liian pitkänäOA:lla ei kuitenkaan ollut syytä moittia kenenkään yksittäisen virkamiehen menettelyä. Asian käsittely oli osunut varsin mittavan organisaatiouudistuksen saumakohtaan, ja tällaiset uudistukset ovat yleensäkin omiaan vaikuttamaan asioiden käsittelyyn, koska virkamiehet joutuvat omaksumaan uusia toimintatapoja ja tietojärjestelmiä, minkä lisäksi uudistukset voivat mahdollisesta seikkaperäisestä valmistelusta huolimatta aiheuttaa ennakoimattomia viiveitä asioiden käsittelyyn. Lisäksi käsittelyaikaan olivat nyt vaikuttaneet sellaiset poissaolot, joihin virasto työnantajana ei ollut voinut varautua. OA oli myös ottanut huomioon sen, että viivästystä oli jo pahoiteltu kantelijalle. - Uutiset
11.10.2021 11.22
Apulaisoikeusasiamies: Henkilöasiakkaiden tuloverotusta koskevien oikaisuvaatimusten pitkät käsittelyajat VerohallinnossaAOA Maija Sakslin on arvioinut useiden kanteluiden johdosta henkilöasiakkaiden oikaisuvaatimusten käsittelyn viipymistä Verohallinnossa. - Uutiset
11.10.2021 9.22
KHO äänesti kunnanhallituksen jäsenen esteellisyydestäKunnallisasia – Esteellisyys valtuustossa – Valtuutettu – Kunnanhallituksen jäsen – Tilapäinen valiokunta – Luottamus valtuuston puheenjohtajistoon – Valtuuston puheenjohtajiston esteellisyys – Luottamus kunnanhallitukseen – Kunnanhallituksen jäsenen esteellisyys – Läsnäolo valtuuston kokouksessa - Uutiset
7.10.2021 12.00
Apulaisoikeuskansleri: Kelan menettely toimeentulotukiasian käsittelyssäApulaisoikeuskansleri kiinnitti Kelan huomiota hallintolain asian asianmukaista käsittelyä ja palvelun asianmukaisuutta sekä toimeentulotukilain ja hallintolain kuulemista koskevien säännösten noudattamiseen. Apulaisoikeuskansleri saattoi lisäksi Kelan tietoon käsityksensä Kelan antamasta neuvonnasta ilmoittautua TE-toimistoon työttömäksi työnhakijaksi työkyvyttömyyden aikana. - Uutiset
4.10.2021 9.00
Terveydenhuollon ammattihenkilön valvonta-asian käsittely kesti runsaat 1 v ja 8 kk - ei kohtuuttoman kauanApulaisoikeuskansleri ei pitänyt asian käsittelyn kokonaiskestoaikaa kohtuuttomana eikä asian käsittely ollut aiheettomasti viivästynyt Valvirassa. Apulaisoikeuskansleri saattoi kuitenkin Valviran tietoon yleisesti asian viivytyksettömästä käsittelystä terveydenhuollon ammattihenkilöiden valvonta-asioissa lausumansa. - Uutiset
30.9.2021 15.00
Oikeuskansleri: Valtioneuvoston kanslian viivästyminen tietopyyntöön vastaamisessaOikeuskansleri kiinnitti valtioneuvoston kanslian huomiota huolellisuuteen ja tarkkuuteen tietopyyntöjen käsittelyssä ja julkisuuslaissa tietopyynnön käsittelylle säädettyjen määräaikojen noudattamisessa. - Uutiset
30.9.2021 11.32
Apulaisoikeuskansleri valvontavelvollisuudesta rakennushankkeessa: Hallintopakkoa koskevan vaatimuksen käsittely rakennusvalvonnassaApulaisoikeuskansleri kiinnitti Vantaan kaupungin rakennusvalvonnan huomiota velvollisuuteen käsitellä sille saapuneet valvontavaatimukset perustuslain ja hallintolain mukaisesti. Lisäksi rakennusvalvonnan tuli vastata sen toimivaltaan kuuluviin asiallisiin yhteydenottoihin ilman aiheetonta viivytystä. - Uutiset
30.9.2021 11.00
KHO: Energiaintensiivisten yritysten valmisteveron palautushakemuksen määräaikaa ei voitu palauttaaSähkön ja eräiden polttoaineiden valmisteverosta annetun lain 8 a §:n 4 momentissa säädetty määräaika, jonka kuluessa energiaintensiivisen yrityksen on tehtävä Verohallinnolle veronpalautusta koskeva hakemus, ei ollut sellainen määräaika, joka voitiin oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain 114 §:n nojalla palauttaa. - Uutiset
30.9.2021 10.21
Lakikielen haasteet julkishallinnossaSelkeän kielen päivän seminaari järjestetään perjantaina 8. lokakuuta 2021. Webinaarin teemoja ovat kieli ja yhdenvertaisuus julkishallinnon uudistuksissa sekä lakikieli viranomaisteksteissä. - Uutiset
30.9.2021 8.00
Apulaisvaltakunnansyyttäjä saattoi syyttäjän tietoon käsityksensä virkamieheltä edellytetystä käytöksestä ja asiallisesta virkakielestäSyyttäjä oli kantelijalle lähettämässään sähköpostiviestissä todennut, että ”Näin häikäilemättömään ja kieroon valehteluun en ole 30-vuotisen urani aikana törmännyt edes järjestäytyneiden rikollisryhmien pahimpien rikollisten taholta. Onnittelut siitä. Viestinne kuvastaa hyvin minkälainen ”mies” te olette. HÄVETKÄÄ!” - Uutiset
29.9.2021 11.50
Vierashuoneessa luvan saanut oikeudenkäyntiavustaja Lari Tiikasalo: Onko salassapito esteenä välityslausekkeen käytölle kuntien hankintasopimuksissaPalveluhankintoja koskevien julkisten hankintojen yleisten sopimusehtojen mukaan hankintasopimusta koskevat erimielisyydet jätetään ratkaistavaksi ensiasteena tilaajan kotipaikan yleiseen alioikeuteen. Kuntia ja valtiota koskeva julkisuusperiaate huomioiden näyttää luontevalta, että julkisten hankintojen yleisissä sopimusehdoissa on päädytty tuomioistuinkäsittelyyn. Onhan riita-asian käsittely yleisessä tuomioistuimessa lähtökohtaisesti niin ikään julkista. - Uutiset
28.9.2021 9.30
Valvira: Lastensuojelulaitoksissa laiminlyödään rajoitustoimenpiteitä koskevia päätöksiä ja kirjauksiaLastensuojelulaitoksissa jää valvontaviranomaisten havaintojen mukaan rajoitustoimenpiteitä koskevia päätöksiä ja kirjauksia tekemättä tai ne ovat puutteellisia. Päätösten puuttuminen ja puutteelliset kirjaukset vaarantavat lapsen edun ja oikeuksien toteutumisen. Rajoitustoimenpiteet on aina kirjattava. Lainmukaisilla päätöksillä ja kirjaamisella turvataan toimenpiteiden seuranta ja valvonta. Kirjaamisella on tärkeä merkitys myös arvioitaessa lapsen tarvitsemaa apua ja tukea. - Uutiset
24.9.2021 15.34
Verkkoyhteys poikki ukkosmyrskyn vuoksi - menetettyä määräaikaa ei palautettuHakija oli vedonnut muun ohessa siihen, että hänen verkkoyhteytensä oli ollut poikki määräajan viimeisen päivän iltapäivänä eikä hän sen vuoksi ollut saanut valitusta lähetettyä määräajassa. Sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa annetun lain 8 §:n mukaan sähköinen viesti toimitetaan viranomaiselle lähettäjän omalla vastuulla. Asiassa ei ollut edes väitetty, että se, ettei valitus ollut tullut määräajassa perille, olisi johtunut tuomioistuimen vastuulla olevasta seikasta. Näin ollen se, että hakijan verkkoyhteys ei ollut mahdollisesti määräajan lopussa toiminut, oli hakijan vastuulla oleva seikka, eikä hakjalla siten ollut ollut laillista estettä toimittaa valitusta perille määräajassa. Hakija ei ollut myöskään esittänyt muita sellaisia erittäin painavia syitä, että menetetty määräaika olisi voitu palauttaa. (Vailla lainvoimaa 24.9.2021) - Uutiset
24.9.2021 9.10
Työryhmä aloitti: Julkisyhteisön vahingonkorvausvastuuta koskevaa lainsäädäntöä uudistetaanOikeusministeriössä on aloittanut työryhmä, joka valmistelee julkisyhteisön vahingonkorvausvastuuta koskevan lainsäädännön uudistamista. Työryhmän työtä seuraamaan on asetettu seurantaryhmä. Työ on osa pääministeri Sanna Marinin hallituksen ohjelmaa. Yleiset säännökset toiselle aiheutetun vahingon korvaamisesta ovat vahingonkorvauslaissa. Laissa säädetään myös siitä, millä edellytyksin valtio, kunta tai muu julkisyhteisö on velvollinen korvaamaan sen toiminnassa aiheutuneen vahingon. Vahingonkorvauslain julkisyhteisön vahingonkorvausvastuuta koskevat säännökset ovat pysyneet lähes muuttumattomina kohta 50 vuotta. Julkishallinnon ja lain soveltamisympäristön muutosten sekä erityisesti perus- ja ihmisoikeuksien merkityksen lisääntymisen vuoksi uudistustyö on nyt tarpeen. Työryhmän ja seuraryhmän toimikaudet kestävät toukokuun 2022 loppuun saakka. - Uutiset
21.9.2021 9.32
Julkisten toimijoiden avattava lähtökohtaisesti julkiset ohjelmointirajapinnat – API-periaatteista voi lausua 15. lokakuuta 2021 saakkaValtiovarainministeriö pyytää lausuntoja ehdotuksesta julkisen hallinnon API-periaatteiksi ja periaatteiden toimeenpanoa tukevista esimerkeistä ja tukimateriaaleista. Pääministeri Marinin hallitusohjelmassa on asetettu tavoitteeksi muun muassa säätää lailla velvoite edellyttää avoimia rajapintoja julkisia tietojärjestelmiä hankittaessa, ellei painavasta syystä muuta johdu. Lähtökohtana on, että julkiset toimijat avaavat julkiset rajapinnat, jos ei ole erityistä syytä pitää niitä suljettuina. - Uutiset
20.9.2021 15.00
KHO: Pirkanmaan sairaanhoitopiirin kuntayhtymän johtajaylilääkärin oli annettava pyydetyt potilasasiakirjat Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin kuntayhtymälle HAO:n päätöksen mukaisestiVaatimuksen tutkimatta jättäminen - Valituslupahakemuksen osittainen hylkääminen - Asian palauttaminen Pirkanmaan sairaanhoitopiirin kuntayhtymän johtajaylilääkärin käsiteltäväksi (Julkaisematon 20.9.2021) - Uutiset
20.9.2021 14.00
Apulaisoikeusasiamiehen sijainen: Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymän jätti lakisääteisen velvollisuutensa täyttämättä peruuttaessaan perhevalmennusryhmät koronaviruspandemian vuoksiApulaisoikeusasiamiehen sijainen saattoi asiassa (kohdassa 3.3) esittämänsä käsityksen lakisääteisen velvollisuuden laiminlyönnistä Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymän tietoon lähettämällä sille jäljennöksen päätöksestään. - Uutiset
20.9.2021 10.00
Oikeusasiamies: Lapsen vammaispalveluhakemusten käsittely viivästyi lainvastaisestiKantelija arvosteli kaupungin vammaispalvelujen menettelyä hänen vammaisen lapsensa (s. 2013) vammaispalvelujen järjestämistä ja päätöksenteon viivästystä koskevassa asiassa. Kantelijan mukaan perhe oli odottanut noin vuoden ajan päätöstä asunnon muutostöiden korvaamista koskevassa asiassa (hakemus kotipihan aitaamisesta syksyllä 2019 ja älylukosta keväällä 2020). OA saattoi kaupungin sosiaalitoimen ja vammaispalveluiden tietoon asiassa esittämänsä käsityksen kantelijan lapsen vammaispalveluhakemusten käsittelyn lainvastaisesta viivästymisestä. Tässä tarkoituksessa hän lähetti jäljennöksen päätöksestään kaupungin sosiaali- ja terveystoimelle. - Uutiset
20.9.2021 9.12
KHO: Lautakunta oli voinut asettaa rakennusten purkamista koskevan päävelvoitteen kiinteistön käyttö- ja hallintaoikeuden haltijalle noudatettavaksi ja tuomita uhkasakon maksettavaksiMaankäyttö ja rakentaminen – Rakennusvalvonta – Hallintopakko – Uhkasakon asettaminen ja tuomitseminen – Käyttö- ja hallintaoikeus – Lahjakirja – Rakennuksen purkamisvelvoite – Oikeudellinen ja tosiasiallinen mahdollisuus - Uutiset
15.9.2021 10.10
Apulaisoikeuskanslerin sijainen kiinnitti huomiota: Kirjallisen muutoksenhakukelpoisen päätöksen antaminenApulaisoikeuskanslerin sijainen kiinnitti kaupungin sivistystoimialan opetusyksikön huomiota kirjallisen muutoksenhakukelpoisen päätöksen antamiseen perusopetuslain ja hallintolain edellyttämällä tavalla. - Uutiset
14.9.2021 13.28
Tietopyynnön käsittely viivästyi runsaat kaksi ja puoli vuotta - apulaisoikeusasiamies antoi STM:n hallitusneuvokselle huomautuksen vastaisen varalle asian käsittelyn merkittävästä viivästymisestäPyydetty asiakirja oli Euroopan komission antama lausunto, joka oli saapuessaan merkitty sanalla ”LIMITED” eli rajoitettu. AOA piti perusteltuna, että asiakirjan salassapitoa selvitettiin ennen sen luovuttamista. AOA katsoi myös, että pyydettyjen asiakirjojen salassapidon selvittäminen voi olla sellainen laissa tarkoitettu erityistoimenpide, joka oikeuttaa kuukauden enimmäisajan käyttöön. Joka tapauksessa asiakirja olisi pitänyt antaa kantelijalle viimeistään laissa säädetyssä kuukauden määräajassa. Tietopyynnön käsittely viivästyi kuitenkin olennaisesti kestäen runsaat kaksi ja puoli vuotta. AOA katsoi hallitusneuvoksen menetelleen lainvastaisesti siinä, että asian käsittelyaika ylitti merkittävästi julkisuuslain 14 §:n 4 momentissa säädetyn määräajan. Asian käsittelyn yhteydessä ei tullut ilmi seikkoja, joiden perusteella AOA olisi katsonut aiheelliseksi arvioida asiaa rikosoikeudelliselta kannalta. - Uutiset
13.9.2021 11.35
Suomen Akatemia: Tutkimussuunnitelmat, arviointilausunnot ja julkisuuslakiAsiakirjojen julkisuus on lähtökohta viranomaisten toiminnassa, niin myös Suomen Akatemiassa. Laissa viranomaisten toiminnan julkisuudesta Eduskunta on kuitenkin säätänyt tieteellisen tutkimuksen suunnitelmat ja niistä annetut asiantuntijalausunnot salassa pidettäviksi. - Uutiset
13.9.2021 9.22
KHO kumosi ja poisti HAO:n päätöksen uuden kuljetusvälineen arvonlisäveron määräämisen osalta sekä palautti asian HAO:lle tältä osin uudelleen lainmukaisessa kokoonpanossa käsiteltäväksiAutovero – Arvonlisävero – Uuden kuljetusvälineen yhteisöhankinta – Hallinto-oikeuden päätösvaltaisuus – Hallinto-oikeuden kokoonpano – Kaksi vai kolme jäsentä - Uutiset
10.9.2021 9.30
KHO: Hallinto-oikeuden ei olisi tullut jättää toimeentulotuesta tehtyä valitusta myöhään tehtynä tutkimatta, kun valitusosoitukset olivat olleet puutteellisetViranomaisen päätöksiin liitetyistä valitusosoituksista puuttuivat maininnat siitä, että valituskirjan tulee olla perillä paitsi valitusajan viimeisenä päivänä myös ennen viraston aukioloajan päättymistä. Tämän vuoksi hallinto-oikeuden ei olisi tullut jättää valitusta myöhään tehtynä tutkimatta. - Uutiset
9.9.2021 11.00
Hallinto-oikeus: Neljään määräaikaiseen luokanopettajan virkasuhteeseen nimitetyn opettajan virkasuhteen ei voitu katsoa päättyneen hänestä itsestään riippumattomista syistä - oikeutta palkkaa vastaavaan korvaukseen ei ollutHakijalle oli annettu neljä peräkkäistä luokanopettajan viranhoitomääräystä lukuvuosiksi 2015–2016, 2016–2017, 2017–2018 ja 2018–2019. Ajalla 11.8.2015–31.7.2016 hakijan työpisteenä oli ollut Y-X:n ala-asteen koulu ja ajalla 1.8.2016–31.7.2019 X:n peruskoulu. Kun hakija ei saadun selvityksen perusteella ollut 31.7.2017 päättyneen määräaikaisen virkasuhteensa jälkeen enää hakenut X:n peruskouluun sijoitettuja luokanopettajan vakinaisia virkasuhteita eikä viimeisen määräaikaisen virkasuhteensa aikana sellaista seuraavalle lukuvuodelle haettavana ollutta määräaikaista luokanopettajan tehtävää, johon hänellä olisi ollut kelpoisuus, hakijan virkasuhteen ei voitu katsoa päättyneen hänestä itsestään riippumattomista syistä viranhaltijalain 3 §:n 3 momentissa tarkoitetulla tavalla. Hakijalla ei siten ollut oikeutta palkkaa vastaavaan korvaukseen. Asian näin päättyessä ei ollut tarpeen arvioida, oliko hakijan yksittäisille virkamääräyksille ollut lainmukaiset perusteet. (Ei lainvoim. 9.9.2021) - Uutiset
8.9.2021 12.00
Apulaisoikeuskanslerin sijainen kiinnitti Kelan huomiota asiakkaan tiedusteluihin ja yhteydenottoihin vastaamiseen viivytyksettäKantelijalla oli ollut Kelan käsiteltävänä perustoimeentulotukihakemus. Kela oli yrittänyt asiassa puhelimitse tavoittaa kantelijaa ja lähettänyt sitten tekstiviestin, jossa oli ilmoitettu hänelle soitettavan uudestaan. Kun luvattua puhelua ei kuitenkaan ollut tullut, oli yhteydenoton tarkoitus jäänyt kantelijalle epäselväksi. - Uutiset
6.9.2021 12.30
Oikeusasiamies: Hyvä hallinto edellyttää, että viranomaiselle osoitettuihin asiallisiin kirjeisiin ja tiedusteluihin vastataan asianmukaisesti ja ilman aiheetonta viivytystäHyvän hallinnon periaatteiden mukaista on myös ilmoittaa asiakkaalle, milloin asiakkaan esittämään tiedusteluun voidaan vastata tai jos vastaus viivästyy, viivästymisen syy ja milloin asiakas voi odottaa vastauksen saamista. - Uutiset
6.9.2021 7.51
KHO jätti purkuhakemuksen tutkimattaYlimääräinen muutoksenhaku – Purkuhakemus – Velvollisuus käyttää asianajajaa, julkista oikeusavustajaa tai luvan saanutta oikeudenkäyntiavustajaa – Asianajajan hakemus omassa asiassaan - Uutiset
1.9.2021 13.25
Oikeusasiamies: Esitutkinnan asianosaisen tietopyynnön käsittely oli virheellistäEduskunnan oikeusasiamies saattoi ratkaisussaan esitetyn käsityksensä virheellisestä menettelystä tietopyynnön käsittelyssä rikoskomisario B:n tietoon lähettämällä hänelle jäljennöksen päätöksestä. Kun Lounais-Suomen poliisilaitos oli lausunnostaan ilmenevin tavoin hyväksynyt rikoskomisario B:n virheellisenä pidetyn menettelyn, jäljennös päätöksestä lähetettiin myös poliisilaitokselle tiedoksi. Kun esitutkintalain ja julkisuuslain väliseen suhteeseen saattaa yleisemminkin liittyä epätietoisuutta, lähetettiin jäljennös päätöksestä myös Poliisihallitukselle tiedoksi. - Uutiset
1.9.2021 9.36
KHO purki viranhaltijapäätöksen tonttijaon hyväksymisestäPerusteena purkuesitykselle oli se, että tonttijaon hyväksyneellä kaupungin viranhaltijalla ei ollut ollut toimivaltaa päätöksen tekemiseen. Yleisen edun oli oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain 117 §:n 2 momentissa tarkoitetulla tavalla katsottava vaativan päätöksen purkamista ja Maanmittauslaitoksen keskushallinnolla oli näissä oloissa ollut oikeus tehdä kiinteistönmuodostamislain 278 §:n 2 momentin nojalla esitys päätöksen purkamisesta korkeimmalle hallinto-oikeudelle. Esityksen kohteena oleva viranhaltijapäätös oli purettava ja asia oli palautettava kaupungin toimivaltaiselle viranomaiselle uudelleen käsiteltäväksi. - Uutiset
30.8.2021 8.29
Apulaisoikeuskansleri: Tiedusteluihin vastaaminenApulaisoikeuskansleri saattoi päätöksessään esitetyt näkökohdat hyvästä hallintotavasta asiakkaan viesteihin vastaamisessa kaupungin rakennusvalvontapalvelujen tietoon. - Uutiset
30.8.2021 8.00
Apulaisoikeuskansleri: TE-toimiston työvoimapoliittiset lausunnotApulaisoikeuskansleri kiinnitti TE-toimiston huomiota asian asianmukaista käsittelyä ja palvelun asianmukaisuutta sekä asianosaisen kuulemista koskevien hallintolain säännösten noudattamiseen. Apulaisoikeuskansleri kiinnitti toimiston huomiota myös hallintolaissa säädetyn hyvän hallinnon ja oikeusturvan toteuttamisen ja edistämisen sekä asian käsittelyn ja palvelun asianmukaisuuden vaatimuksiin työvoimapoliittisia lausuntoja annettaessa ja niitä perusteltaessa. - Uutiset
26.8.2021 13.18
Apulaisoikeuskansleri: Kansainvälistä suojelua koskevan päätöksen tiedoksianto tavallisena kirjeenäApulaisoikeuskansleri kiinnitti oikeusministeriön huomiota todisteellista tiedoksiantoa koskevan hallintoprosessilain säännöksen tulkinnanvaraisuuteen ja tuomioistuimen yleiseen epäilyyn postinkulun luotettavuudesta tiedoksiantomenettelyssä. - Uutiset
24.8.2021 14.30
Oikeusasiamies: Asunnon muutostöitä koskevan hakemuksen käsittely kaupungin vammaispalveluissa viivästyi lainvastaisestiKantelija arvosteli kaupungin vammaispalvelujen menettelyä vammaispalvelulain mukaisia asunnon muutostöitä koskevassa päätöksenteossa. Kantelija kertoi, että hän oli hakenut vammaispalveluilta asunnon muutostöitä, koska hänen asuntonsa ei ollut esteetön. Kantelija oli tyytymätön siihen, että hakemusasian käsittely ja päätöksenteko oli kantelun tekohetkellä kestänyt 10 kuukautta. Kantelun mukaan kohtelu vammaispalveluissa oli muutenkin epätasa-arvoista. OA saattoi kaupungin sosiaalitoimen ja vammaispalveluiden tietoon asiassa esittämänsä käsityksen kantelijan vammaispalveluhakemuksen käsittelyn lainvastaisesta viivästymisestä. - Uutiset
24.8.2021 13.00
VTV:n jälkiseurantaraportti: Digitalisaation hyödyntäminen yritystoiminnan käynnistämiseen liittyvissä viranomaisprosesseissaVastuuministeriöt ja Digi- ja väestötietovirasto ovat luoneet toimintamalleja, jotka tukevat julkisen hallinnon digipalveluiden asiakaslähtöisyyden kehittämistä. Ne ovat myös perustaneet useita yhteistyöryhmiä, jotka seuraavat ja koordinoivat palveluiden digitalisaatiokehitystä. Tarkastuksen jälkiseurantaa ei ole tarvetta jatkaa. - Uutiset
23.8.2021 15.00
Valtioneuvosto yhtenäistää sähköpostiosoitteensa – VNK ja OM ottivat käyttöön uuden gov.fi-päätteen 23.8.2021Valtioneuvosto ottaa vaiheittain käyttöön yhteisen sähköpostiosoitteen gov.fi. Loppuvuoden 2021 aikana kaikkien ministeriöiden henkilökunnan sähköpostiosoitteet muuttuvat gov.fi-päätteisiksi. Ensimmäisenä gov.fi-päätteen ottavat käyttöön valtioneuvoston kanslia ja oikeusministeriö 23.8.2021 alkaen. Vanhoihin osoitteisiin lähetetyt viestit tulevat perille vielä kahden vuoden ajan. - Uutiset
18.8.2021 9.32
KHO:n ratkaisu valtionavustusasiassaValtionavustus – Laki sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa – Hakemuksen vireilletulo – Sähköisen viestin toimittaminen – Hakemuslomakkeen lähettäminen sähköisessä hakujärjestelmässä – Viranomaisen asiointipalveluun tallentunut lähettämätön asiakirja - Uutiset
17.8.2021 11.22
Apulaisoikeusasiamies: Virheellinen tieto oikeudenkäyntimaksustaAOA saattoi asiassa (kohdassa 3.2.2) esittämänsä käsityksen Alajärven kaupungin sivistystoimen talouspäällikön menettelyn virheellisyydestä ja hyvän hallinnon vastaisuudesta hänen tietoonsa. - Uutiset
16.8.2021 13.10
Kuntaliiton säilytysaikaohjeistus ympäristöterveydenhuollolle – kunnallisten asiakirjojen säilytysajat -tietokanta täydentyy vähitellenKuntaliitto on valmistellut yhteistyössä kuntien asiantuntijoiden kanssa ympäristöterveydenhuollon uutta säilytysaikaohjeistusta. Ohjeistus sisältää sekä Kansallisarkiston määräykset pysyvästi säilytettävistä asiakirjoista tai asiakirjatiedoista että Kuntaliiton suositukset määräaikaisten tietojen vähimmäissäilytysajoiksi. - Uutiset
12.8.2021 13.00
Apulaisoikeusasiamies: Lapsen yhteishuollon ilmoittaminen väestötietorekisteriinAOA:n saaman selvityksen perusteella väestötietojärjestelmään ei ollut välittynyt käräjäoikeudesta tietoa siitä, että käräjäoikeus oli 23.9.2015 antamallaan tuomiolla määrännyt kantelijan lapsen vanhempiensa yhteishuoltoon. AOA lähetti jäljennöksen ratkaisustaan tiedoksi käräjäoikeudelle. - Uutiset
12.8.2021 11.00
Oikeustieteen opiskelija haki Valtiolle.fi-sivun kautta korkeakouluharjoittelijan paikkaa - tehtävän täyttömenettely ei kaikin osin täyttänyt hyvään hallintoon kuuluvaa asian asianmukaisen käsittelyn vaatimustaKantelija kertoi olevansa oikeustieteen opiskelija ja hakeneensa Valtiolle.fi-sivun kautta korkeakouluharjoittelijan paikkaa virastoon. Kantelijan mukaan työpaikkailmoituksessa puhuttiin selkeästi korkeakouluharjoittelijasta ja opiskelijasta, jolla kyseinen paikka täytettäisiin. Kantelijan saaman sähköpostiviestin mukaan paikka täytettiin kuitenkin kahdella maisterilla. Kantelijan näkemyksen mukaan asiassa ei ollut myöskään noudatettu hallintolain 44 §:ää rekrytointipäätöksen sisältöön liittyen. Sähköpostissa ei ollut mainittu tarkasti päätöstä tehnyttä virkamiestä vaan viranomainen. Apulaisoikeusasiamiehen sijaisen mielestä tehtävän täyttömenettely ei kaikin osin täyttänyt hyvään hallintoon kuuluvaa asian asianmukaisen käsittelyn vaatimusta. Apulaisoikeusasiamiehen sijainen lähetti (kohdassa 3.3) esittämänsä käsityksen ja muut näkökohdat viraston tietoon. - Uutiset
12.8.2021 10.00
Apulaisoikeusasiamies: Luottamuksensuoja edellyttää, että TE-hallinto tiedottaa avoimesti asiakkailleen, milloin heidän asiansa on käsitelty automaattisessa päätöksentekomenettelyssäApulaisoikeusasiamiehen näkemyksen mukaan hyvän hallinnon perusteisiin kuuluva luottamuksensuoja edellyttää, että TE-hallinto tiedottaa avoimesti asiakkailleen, milloin heidän asiansa on käsitelty automaattisessa päätöksentekomenettelyssä. TE-hallinnon asiakaspalvelun asianmukaista toteutumista edistäisi se, että TE-hallinnon kanssa asioivilla olisi asianmukainen tieto siitä, että asia on ratkaistu automaattisessa päätöksentekomenettelyssä. - Uutiset
12.8.2021 8.00
Päivitetty ohje: Ennakkoratkaisuhakemuksen tekeminen ja siihen annettava päätösVerohallinto voi antaa verovelvollisen kirjallisesta hakemuksesta ennakkoratkaisun yksilöityyn verotusta koskevaan kysymykseen. Verohallinnon ohjeessa käsitellään ennakkoratkaisuhakemuksen tekemistä ja käsittelyä Verohallinnossa. Ohjeeseen on päivitetty autoverotuksen ja valmisteverotuksen ennakkoratkaisun hakemista koskevat muutokset. Ohje on voimassa 2. elokuuta 2021 lukien toistaiseksi. - Uutiset
11.8.2021 12.15
Apulaisoikeusasiamies: Rakennus- ja kaavoitusviranomaisen menettely tiedusteluun vastaamisessa – koronapandemia ei oikeuttanut yli 10 kuukauden vastausaikaanKantelijan tiedusteluun 9.3.2020 oli vastattu 29.1.2021 eli yli 10 kuukauden kuluttua. Hallintolain mukaisiin tiedusteluihin vastaamiselle ei ole asetettavissa yleistä enimmäis- tai vähimmäisaikaa. Apulaisoikeusasiamiehen sijainen piti vastaamiseen kulunutta aikaa nyt lähtökohtaisesti hyvin pitkänä. Siksi sille oli kyettävä jälkikäteen esittämään varsin painavat tiedustelun laatuun ja laajuuteen sekä sen edellyttämiin valmistelutoimiin liittyvät perusteet. Selvityksestä oli tulkittavissa, ettei kantelijan selvityspyyntöön olisi vastattu lainkaan ilman oikeusasiamiehelle tehtyä kantelua, vaikka rakennusvalvontaa koskevaan osaan olikin reagoitu. Koko yhteiskuntaa laajasti koskettanut koronapandemia ja sen vaikutukset muun muassa työn tekemiseen viranomaisissa ovat eittämättä ja sinänsä ymmärrettävästi olleet omiaan hidastamaan asioiden käsittelyä ainakin alkuvaiheessaan. Apulaisoikeusasiamiehen sijainen katsoi kuitenkin, etteivät nämäkään tekijät yksinomaan olisi oikeuttaneet ainakaan näin pitkää tiedusteluun vastaamisaikaa. - Uutiset
11.8.2021 9.00
Apulaisoikeusasiamies: Asian käsittely tietosuojavaltuutetun toimistossa – kunkin viranomaisen tehtävänä on osaltaan päätösvaltansa puitteissa varmistaa tehtäviensä asianmukaisen suorittamisen kannalta riittävät resurssitApulaisoikeusasiamies totesi muun muassa, että vuoden 2020 alussa tietosuojavaltuutetun toimistossa on käynnistetty erityinen ruuhkanpurkuprojekti. Ruuhkanpurkuprojektin parissa työskentelevä henkilöstö keskittyy ennen vuotta 2019 vireille tulleiden asioiden käsittelyyn. Vuodenvaihteessa (2019–2020) tällaisia asioita oli vireillä 2297. Syyskuussa 2020 vastaavia asioita oli vireillä enää 607. Tietosuojavaltuutetun toimistossa on valmisteltu ohjetta uusien vireille tulevien asioiden luokittelemiseksi ja priorisoimiseksi sekä selvitetty keinoja asioiden seulomiseksi. Jatkossa muut kuin määräajalliset asiat pyritään ratkaisemaan viimeistään vuoden kuluessa asian vireille tulosta. Tietosuojavaltuutetun toimiston nyt antamassa selvityksessä on tuotu esiin myös se, että sen esittämiin lisäresurssien tarpeisiin on suhtauduttu myönteisesti. - Uutiset
30.7.2021 11.00
Apulaisoikeusasiamies: Nuorisokodin menettely lapsen kiinnipidossa, oikeusasiamiehen tiedonsaantioikeus ja viittaus tuomioistuinmaksulakiinKantelija arvosteli sijaishuoltopaikassa nuorisokodissa tehtyä kiinnipitoa. Kirjoituksen mukaan hänelle syntyi kiinnipidosta vammoja. Apulaisoikeusasiamies käsitteli ratkaisussaan yleisesti kiinnipidon edellytyksiä, kiinnipidosta mahdollisten syntyneiden vammojen tutkimista, kiinnipidosta tehdyn päätöksen kirjaamista ja perustelemista sekä rajoitustoimenpiteestä keskustelemista lapsen kanssa jälkikäteen. Apulaisoikeusasiamies piti asiassa myös aiheellisena korostaa oikeusasiamiehen tietojensaantioikeutta ja sen merkitystä kantelujen tutkimisessa. Apulaisoikeusasiamies kiinnitti lisäksi huomiota nuorisokodissa tehtyjen rajoituspäätösten valitusosoituksiin. Siltä osin kuin rajoituspäätöksistä oli voinut valittaa HAO:een, sisältyi päätöksiin liittyviin valitusosoituksiin seuraava maininta: ”Hallinto-oikeuden perimistä oikeudenkäyntimaksuista säädetään tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015)”. Apulaisoikeusasiamiehen mielestä valitusosoituksia tulisi pikaisesti täydentää siten, että siitä ilmenee myös tuomioistuinmaksulain mukainen valituksen maksuttomuus. - Uutiset
23.7.2021 15.27
Hovioikeus jätti oikeusavusta potilasvahinkoasiaan tehdyn päätöksen toimivaltaansa kuulumattomana tutkimatta ja palautti asian oikeusaputoimistolleOikeusapulain 24 §:n 2 momenttia ei asiassa lausutuista syistä voitu tulkita niin, että HO olisi sen nojalla ollut toimivaltainen ratkaisemaan HAO:n käsiteltäväksi kuuluvan ratkaisupyynnön oikeusapupäätökseen. Asiassa esitetyillä perusteilla ratkaisupyyntö oli jätettävä HO:ssa tutkimatta ja asia palautettava Kymenlaakson oikeusaputoimistolle, jonka on toimitettava ratkaisupyyntö toimivaltaisen HAO:n tutkittavaksi. (Vailla lainvoimaa 23.7.2021) - Uutiset
16.7.2021 15.00
Hallinto-oikeus hylkäsi toimistosihteerin virkasuhteen irtisanomisesta tehdyn valituksenValituksenalainen irtisanomispäätös oli perustunut siihen, ettei valittaja ollut suoriutunut tehtävistään valtion virkamieslain 14 §:n 1 momentin mukaisesti, vaikka niitä oli useampaan otteeseen tarkistettu vuodesta 2016 lähtien. (Ei lainvoim. 16.7.2021) - Uutiset
16.7.2021 9.20
Julkisen tiedon luovuttaminen muuttuu – avoimen datan direktiiviin liittyvät lait tulevat voimaan 17. heinäkuuta 2021Direktiivin täytäntöönpanon myötä viranomaisten ja eräiden muiden organisaatioiden hallussa olevien tietojen pitää jatkossa olla tietyiltä osin helpommin hyödynnettävissä. Euroopan komissiolta odotetaan vielä tarkentavia täytäntöönpanosäädöksiä, jotka määrittelevät niin sanotut arvokkaat tietoaineistot. Tasavallan presidentti on vahvistanut lait, joilla pannaan täytäntöön avoimen datan direktiivi (EU) 2019/1024. Lait tulevat voimaan 17. heinäkuuta 2021. Hallitus antoi esityksensä uudesta lainsäädännöstä 6.5.2021. - Uutiset
16.7.2021 8.25
Turvapaikanhakijoiden oikeusapuun ja valitusaikoihin tulee muutoksia elokuun 2021 alustaLakiuudistuksella parannetaan turvapaikanhakijoiden oikeusturvaa pääministeri Sanna Marinin hallitusohjelman mukaisesti. Tasavallan presidentti vahvisti lait 15. heinäkuuta 2021. Muutokset tulevat voimaan elokuun alussa. - Uutiset
14.7.2021 10.00
KHO: Puutavaran virallisella mittaajalla oli valitusoikeusVirallisen mittaajan valitusoikeus oli tarpeen yleisen edun vuoksi ja valituksen kohteena olevalla päätöksellä oli myös merkitystä viranomaiselle säädetyn valvontatehtävän kannalta. Siten virallisella mittaajalla oli asiassa valitusoikeus. - Uutiset
13.7.2021 11.00
Hallinto-oikeus: Valittajaa ei ollut syrjäytetty tuntiopettajan virkavalinnassa ansioituneempana hakijana eikä asiassa tämän vuoksi ollut syntynyt syrjintäolettamaaHAO katsoi, että koulutuksen ja työkokemuksen osalta virkaan valittua oli voitu pitää ansioituneempana kysymyksessä olevaan päätoimisen tuntiopettajan virkaan. Näin ollen asiassa ei syntynyt tasa-arvolain 8 § 1 momentin 1 kohdassa tarkoitettua syrjintäolettamaa. Ammattiopiston rehtori oli voinut harkintavaltansa puitteissa katsoa virkaan valitun valittajaa ansioituneemmaksi päätoimisen tuntiopettajan virkaan. Kaupungin opetuslautakunta oli voinut hylätä valittajan tekemän oikaisuvaatimuksen. Ammattiopiston rehtorin päätös tai kaupungin opetuslautakunnan päätös eivät olleet valittajan esittämillä viranhakijoiden ansioituneisuuteen liittyvillä perusteilla tai muutoinkaan lainvastaisia. Valitus oli siten hylättävä. (Ei lainvoim. 13.7.2021) - Uutiset
13.7.2021 9.00
Arviomuistio julkisen hallinnon tietojärjestelmiä koskevan sääntelyn kehittämistarpeista lausunnoilla 6. syyskuuta 2021 saakkaValtiovarainministeriö on asettanut julkisen hallinnon tietojärjestelmiä koskevan yleislainsäädännön tarkistamista valmistelevan työryhmän. Työryhmän tehtävänä on arvioida hallinnon tietojärjestelmien kehittämiseen ja käyttöön liittyvän yleislainsäädännön ajantasaisuus erityisesti ottamalla huomioon automaattiseen päätöksentekoon, tekoälyn hyödyntämiseen sekä tietojärjestelmien tietoturvallisuuden varmistamiseen liittyvät sääntelytarpeet ja laatia lakiehdotukset tietojärjestelmien kehittämistä ja käyttöä koskevaksi yleislainsäädännöksi, jolla mahdollistetaan tietoturvallinen automaattinen päätöksenteko hallinnon tietojärjestelmissä ja muussa hallintoautomatiikassa hallinnon palvelutuotannossa ottamalla huomioon hyvän hallinnon, oikeusturvan, virkavastuun ja muut hallinnon toimintaan kohdistuvat vaatimukset sekä tekoälyn käyttöönottoon liittyvät eettiset kysymykset. - Uutiset
8.7.2021 13.00
Lakiluonnos lunastuslain korvausperusteiden uudistamisesta lausunnoille 15. syyskuuta 2021 saakkaLunastuslain korvausperusteisiin ehdotetaan uudistuksia. Tavoitteena on turvata nykyistä paremmin lunastettavan omaisuuden haltijan asema ja varmistaa, että lunastuskorvaus täyttää perustuslain edellyttämän täyden korvauksen vaatimuksen. Pääministeri Sanna Marinin hallitusohjelman mukaisesti tarkoituksena on toteuttaa maanomistajan oikeusturvaa parantava ja kuntien maapolitiikan turvaava lunastuslain uudistus. Luonnos hallituksen esitykseksi on lähetetty lausunnoille. - Uutiset
8.7.2021 11.29
Hallinto-oikeus arvioi oikeustieteellisten opintojen ensikertalaisuuskiintiön yhdenvertaisuutta: Valitus opiskelijavalintapäätöksestä hylättiinKun otettiin huomioon asiassa saatu selvitys ei-ensikertalaisten hakijoiden ja ensikertalaisten hakijoiden hakijaryhmiin kuuluneiden suhteesta valinnassa hyväksytyistä sekä se seikka, että oikeustieteelliseen tiedekuntaan on yhteishaun lisäksi ollut mahdollisuus hakeutua myös avoimen väylän kautta, hallinto-oikeus katsoi, että valittajaa ei ollut opiskelijavalinnassa asetettu kohtuuttomasti erilaiseen asemaan ensimmäistä korkeakoulupaikkaa hakeviin nähden. (Vailla lainvoimaa 8.7.2021) - Uutiset
8.7.2021 9.30
Hallinto-oikeus kumosi Tukesin päätöksen kieltää palveluntarjoajaa antamasta tai tarjoamasta kurssin yhteydessä sellaisia ohjeita ja väitteitä, jotka voivat aiheuttaa vaaraa terveydelleVaikka lain tarkoituksena on ennaltaehkäistä kuluttajapalveluista aiheutuvia terveysvaaroja, ei kuluttajaturvallisuuslain 36 §:n 1 momentissa mainittu kielto voi Tukesin lausunnossaan esittämällä ja valituksenalaisesta päätöksestä olennaisesti poikkeavin perustein kuitenkaan perustua vain oletukseen kuluttajapalvelun yhteydessä mahdollisesti tulevaisuudessa ilmenevistä terveydelle vaarallisista ominaisuuksista. Valittaja oli tehnyt vapaaehtoisesti korjaavia toimenpiteitä, joilla palvelu oli valituksenalaisen päätöksen mukaan saatettu lain edellyttämälle tasolle. Valituksenalaisessa päätöksessä todettujen seikkojen perusteella hallinto-oikeus katsoi, että valittajalle asetettu kielto ei ollut kohdistunut kyseisessä lainkohdassa vaaditulla tavoin päätöksentekohetkellä olemassa olevaan kuluttajaturvallisuuslain 10 §:ssä tarkoitettuun terveyteen kohdistuvaan vaaraan vaan toimintaan, jonka valittajan oli valituksenalaisessa päätöksessä todettu vapaaehtoisesti korjanneen lain edellyttämälle tasolle. Kuluttajan terveyteen kohdistuva vaara oli kuluttajaturvallisuuslain 36 §:n 1 momentin mukaisesti voitu estää muulla tavoin kuin valvontaviranomaisen asettamalla kiellolla. Hallinto-oikeus katsoi, ettei kiellon määrääminen siten ollut oikeassa suhteessa tavoiteltuun päämäärään nähden. (Vailla lainvoimaa 8.7.2021) - Uutiset
7.7.2021 14.25
Hallinto-oikeus: Energiavirasto oli voinut tuomita lainvoimaisella päätöksellä asetetun uhkasakon Fi-Nergy Voima Oy:n maksettavaksiHallinto-oikeus totesi, että nyt käsillä olevassa asiassa oli kyse ainoastaan siitä, oliko uhkasakot voitu tuomita maksettavaksi. Asiassa saadun selvityksen mukaan Fi-Nergy Voima Oy ei ole noudattanut sille Energiaviraston lainvoimaiseksi tulleella päätöksellä asetettua velvoitetta määräaikaan mennessä tai sitä seuranneina kalenterikuukausina, joilta uhkasakon lisäerät on tuomittu maksettaviksi. Asiassa ei ilmennyt seikkoja, joiden vuoksi lainvoimaisen asettamispäätöksen lainmukaisuus olisi tässä yhteydessä tutkittava päävelvoitteen osalta. Fi-Nergy Voima Oy:n valitusvaiheessa esittämiä seikkoja ei voitu pitää pätevänä syynä velvoitteiden noudattamatta jättämiselle. Kun Fi-Nergy Voima Oy ei ollut noudattanut sille asetettua päävelvoitetta eikä velvoitteen noudattamatta jättämiselle ole esitetty uhkasakkolain 10 §:ssä tarkoitettua pätevää syytä, Energiavirasto oli voinut tuomita lainvoimaisella päätöksellä asetetun uhkasakon Fi-Nergy Voima Oy:n maksettavaksi. (Vailla lainvoimaa 7.7.2021) - Uutiset
6.7.2021 12.00
Omaishoidon tuen hakemuksen käsittely kesti yli 9 kuukauttaApulaisoikeusasiamies saattoi asiassa (kohdassa 3.3) esittämänsä käsityksen menettelyn lainvastaisuudesta sote-kuntayhtymän tietoon. - Uutiset
5.7.2021 13.30
Apulaisoikeuskanslerin sijainen: Puolustusvoimien tutkimuslaitoksen menettely asiakirjapyynnön käsittelyssä ja virkanimitysasiassaApulaisoikeuskanslerin sijainen kiinnitti Puolustusvoimien tutkimuslaitoksen henkilöstöpäällikön huomiota viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain, julkisen hallinnon tiedonhallinnasta annetun lain ja hallintolain säännösten noudattamiseen asiakirjapyyntöjen käsittelyssä. Lisäksi hän kiinnitti tutkimuslaitoksen huomiota viranhakuilmoituksen selkeyteen, hakijoiden ansioiden huolelliseen vertailuun nimitysmuistiossa sekä nimityspäätöksen perustelemiseen hallintolain edellyttämällä tavalla. - Uutiset
5.7.2021 9.26
Oikeusasiamies: Asianosaisen kuuleminen edunvalvonnan tarvetta selvitettäessäKantelija kummeksui sitä, miten hän voi ottaa asiaan kantaa, kun hänelle ei ollut toimitettu tiedoksi kaikkia asiakirjoja. Kantelijan mukaan hänelle ei ollut kuulemiskirjeen mukana toimitettu muita asiakirjoja, vaan häntä oli kehotettu noutamaan ne kaukaa toiselta paikkakunnalta. - Uutiset
2.7.2021 13.30
Hallinto-oikeuden ratkaisu Finanssivalvonnan päätöksestä uhkasakon lisäerien tuomitsemista koskevassa asiassaHallinto-oikeus oli uhkasakon asettamispäätöstä koskevassa päätöksessään katsonut, että Finanssivalvonnan aloitteesta käynnistetty esitutkinta sen selvittämiseksi, onko valittajan syytä epäillä menetelleen rikostunnusmerkistöt täyttävällä tavalla, ei ole sellaisenaan esteenä samanaikaiselle hallinnolliselle menettelylle, jossa on kysymys sen arvioimisesta, onko finanssimarkkinoita koskevia velvoittavia säännöksiä laiminlyöty, eikä asiassa ole esitetty mitään sellaista, joka antaisi aihetta arvioida asiaa nyt toisin. Finanssivalvonnan valituksenalaista päätöstä ei ollut syytä muuttaa. (Vailla lainvoimaa 2.7.2021) - Uutiset
2.7.2021 12.00
Apulaisoikeusasiamies: Hallinnossa asioivalla on lähtökohtaisesti oikeus saada tietää häntä palvelleen henkilön nimiKuten monilla muillakin viranomaisilla, myös Kelassa on ohjeistettu, että nimensä voi jättää kertomatta esimerkiksi silloin, jos kokee asiakaspalvelutapahtuman uhkaavaksi. Apulaisoikeusasiamies totesi sille tehdyssä kanteluasiassa, että kantelijan käytös esillä olevassa tilanteessa ei apulaisoikeusasiamiehen näkemyksen mukaan ollut kuitenkaan ollut siten uhkaavaa, että se olisi oikeuttanut palveluasiantuntijaa kieltäytymään ilmoittamasta nimeään puhelimessa. Apulaisoikeusasiamiehen käsityksen mukaan Kelan tulee koulutuksessaan kiinnittää asiakaspalvelijoidensa huomiota myös siihen, että asiakkaalla on lähtökohtaisesti oikeus saada tietää häntä palvelleen henkilön nimi. Asiassa arvioitiin myös Kelan menettelyä, kun soittajan ääni ei ollut palveluasiantuntijan mukaan sopinut yhteen asiakkaan tietojen kanssa. Tältä osin Kelan menettely ei antanut laillisuusvalvojalle aihetta enempiin toimenpiteisiin. Kela on ilmoittanut tulevansa jatkossa kiinnittämään myös huomiota ja korostamaan esimerkiksi koulutuksissa, mikä merkitys soittajan äänellä on henkilöllisyyden varmentamisessa ja kokonaisarvioinnissa. - Uutiset
30.6.2021 9.21
Oikeusasiamies: Luottamushenkilön sananvapausOikeusasiamies katsoi asian kokonaisarvioinnissa, ettei hänellä ollut riittäviä oikeudellisia perusteita katsoa kaupunginhallituksen menetelleen lainvastaisesti tai ylittäneen harkintavaltaansa tässä asiassa. - Uutiset
29.6.2021 13.00
Eduskunnan oikeusasiamieheltä kaksi ratkaisua edunvalvonnan tarpeen selvittämisen käsittelyajoistaEduskunnan oikeusasiamies antoi kaksi ratkaisua koskien käsittelyaikoja. Digi- ja väestövirastossa ja käräjäoikeudessa yhteensä lähes 15 kuukautta kestänyt edunvalvojan määräämistä koskeva asia oli viivästynyt aiheettomasti, ja johti huomautukseen Digi- ja väestövirastolle. Myös samankaltaisessa, yli 7 kuukautta kestäneessä asiassa oikeusasiamies piti kokonaiskäsittelyaikaa varsin pitkänä ja ongelmallisena, mutta huomautusta ei annettu. - Uutiset
28.6.2021 15.40
Hallinto-oikeuden ratkaisu yhtiön poistamisesta kaupparekisteristäHallinto-oikeus totesi, ettei osakeyhtiötä voi poistaa kaupparekisteristä yksinomaan sillä perusteella, että toimintaa ei ilmoitetun mukaan ole, vaan lähtökohtaisesti yhtiö puretaan noudattaen selvitysmenettelyä koskevia säännöksiä ja yhtiökokous päättää yhtiön asettamisesta selvitystilaan. Kun osakeyhtiölain 20 luvun 2 § ei ole itsenäinen säännös rekisteristä poistamisen edellytyksistä, vaan sen soveltaminen edellyttää, että selvitystilaan asettamisen edellytykset täyttyvät, hallinto-oikeus hylkäsi valituksen, joka pyrki patentti- ja rekisterihallituksen päätöksen kumoamiseen ja yhtiön poistamiseen kaupparekisteristä. (Vailla lainvoimaa 28.6.2021) - Uutiset
28.6.2021 15.16
Hallinto-oikeus: Seurakuntayhtymän hallintopäällikön virkasuhde voitiin purkaa välittömästi koeajan puitteissa kun työnantaja ei ollut tyytyväinen viranhoitoonValittajan virkasuhteen purkaminen ei olut tapahtunut kirkkolain 6 luvun 17 §:n 3 momentissa tarkoitetulla syrjivillä tai koeajan tarkoitukseen nähden muutoin epäasiallisilla perusteilla. Päätöksen ei myöskään katsottu syntyneen virheellisessä järjestyksessä tai olleen muuten lainvastainen. Valittajan ja kaupungin seurakuntayhtymän oikeudenkäyntikulujen korvaamista koskevat vaatimukset hylättiin. (Ei lainvoim. 28.6.2021) - Uutiset
23.6.2021 9.50
KHO: Vakuutusoikeus ei menetellyt virheellisesti hylätessään hakijan pyynnön suullisen käsittelyn toimittamisestaYlimääräinen muutoksenhaku – Purku – Vakuutusoikeuden päätös – Lisävakuutusmaksun maksuunpano – Menettelyvirhe – Oikeusvoima – Asian selvittäminen – Suullinen käsittely – Väärä lain soveltaminen – Korkeimman hallinto-oikeuden toimivalta - Uutiset
18.6.2021 10.25
KHO: Tilintarkastuslain muutoksenhakua koskevaa viittaussäännöstä oli tulkittava niin, että valittaminen hallinto-oikeuden päätöksestä mainituissa asioissa edellytti 1.1.2020 alkaen valituslupaaHallintolainkäyttö – Uusi yleislaki – Muutoksenhakusäännökset – Valitus hallinto-oikeuden päätöksestä korkeimpaan hallinto-oikeuteen – Valituksen luvanvaraisuus – Valituslupajärjestelmä – Valitus- vai valituslupa-asia – Tilintarkastajien valvonta - Uutiset
18.6.2021 8.32
EIT jätti tutkittavaksi ottamatta Suomea koskevan valituksenEIT antoi torstaina (17.6.) päätöksen, jolla se jätti tutkittavaksi ottamatta (inadmissible) Suomea koskevan valituksen katsottuaan, että EIS:n määräykset eivät soveltuneet valitukseen ja että valittaja ei ollut turvautunut kaikkiin kotimaisiin oikeussuojakeinoihin. - Uutiset
17.6.2021 11.44
Vierashuoneessa oikeustieteen tohtori, asianajaja Janne Juusela: Miksi Suomeen tarvitaan perustuslakituomioistuin?Suomen perustuslain valvontajärjestelmä pitäisi uudistaa vastaamaan oikeusvaltioperiaatteen vaatimuksia. Perustuslakivalvonta tulisi muuttaa rakenteellisesti ja institutionaalisesti siten, että valvonnan ylin toimivalta siirretään uudelle perustuslakituomioistuimelle. Perustuslakituomioistuimen perustamisen vaihtoehtona on korkeimpien oikeuksien yhdistäminen ja perustuslakijaoston perustaminen sen yhteyteen. Perustuslakituomioistuimen myötä ennakkovalvonnasta tulisi nykyistä systemaattisempaa ja kattavampaa. Ennakkovalvonnasta tulisi myös nykyistä oikeudellisempaa ja siten ennustettavampaa. Perustuslaillisen valvonnan ylimpänä auktoriteettina perustuslakituomioistuin tehostaisi merkittävästi perustuslain ja perusoikeuksien toteutumisen jälkivalvontaa. - Uutiset
16.6.2021 14.23
Helsingin yliopisto: Tulevaisuuden älykaupunki ei synny ilman oikeusosaamista – laki ei saa olla hidasteenaÄlykäs teknologia luo uusia liiketoimintamahdollisuuksia ja parempia palveluita kansalaisille. Mutta teknologian käyttöönotto kaupunkiympäristössä edellyttää juridista tasapainottelua, sillä vastaavista soveltamistilanteista ei ole vielä oikeuskäytäntöä. - Uutiset
16.6.2021 8.15
Lakimiesuutiset: Kaksi kantaa esitutkinta-aineistojen julkisuudestaPoliisin ja oikeustoimittajien tulkinnat esitutkinta-aineistojen julkisuudesta ovat kaukana toisistaan. Oikeustoimittajien mielestä poliisin tulkinta esitutkinta-aineistojen julkisuudesta johtaa liian laajaan yksityiselämään liittyvien tietojen salaamiseen. Osapuolet odottavatkin korkeimman hallinto-oikeuden päätöstä jenginimitapauksesta. - Uutiset
14.6.2021 12.00
Hallinto-oikeus: Rakennuslautakunta oli voinut velvoittaa uhkasakolla tehostaen A:n ja X Oy:n kiinteistön omistajina määräajassa poistamaan rakennusluvan vastaisen ylimääräisen tieliittymän myös hallinta-alueen haltijan A:n osaltaSiihen nähden, että rakennuslupa, joka sallii vain yhden tieliittymän, koskee koko kiinteistöä, velvoite oli voitu kohdistaa myös hallinta-alueen haltijaan. Näin ollen rakennuslautakunta oli valituksenalaisen päätöksen tekohetkellä voinut velvoittaa A:n ja X Oy:n kiinteistön omistajina määräajassa poistamaan päätöksessä mainitun tieliittymän. Rakennuslautakunta oli myös voinut asettaa velvoitteen tehosteeksi A:lle valituksenalaisen päätöksen mukaisen 5.000 euron uhkasakon. A:lle asetettua uhkasakkoa ei voitu päävelvoitteen laatu ja laajuus ja muut asiaan vaikuttavat seikat huomioon ottaen pitää määrältään liian suurena. (Vailla lainvoimaa 14.6.2021) - Uutiset
14.6.2021 11.00
Hallinto-oikeus hylkäsi selvitysmiehen tehtävästä erottamisesta tehdyn valituksenHAO ei tutkinut valittajan asiakirjojen salassa pidettäväksi julistamista koskevaa vaatimusta. HAO ei tutkinyt valittajan väitteitä X Oy:ssä ja sen tytäryhtiö Asianajotoimisto Y Oy:ssä tapahtuneista väärinkäytöksistä, väitteitä uuden selvitysmiehen soveltuvuudesta eikä viimesijaista vaatimusta valittajan määräämisestä yhtiön toiseksi selvitysmieheksi B:n ohella ja selvitysmiesten tehtävien jakamisesta. HAO hylkäsi valittajan pyynnön suullisen valmistelun ja suullisen käsittelyn järjestämisestä. HAO hylkäsi valittajan vaatimuksen siitä, että PRH:n on esitettävä yhtiön eri aikoina voimassaolleet yhtiöjärjestykset ja yhtiöjärjestysmuutoksen rekisteröintiin liittyvät asiakirjat, sekä vaatimukset pyytää Patentti- ja rekisterihallitusta ja B:tä lausumaan yhtiöjärjestykseen liittyvistä kysymyksistä. HAO hylkäsi valituksen. HAO hylkäsi valittajan vaatimuksen oikeudenkäyntikulujen korvaamisesta. (Ei lainvoim. 14.6.2021) - Uutiset
10.6.2021 7.55
Hallinnon automaattisen päätöksenteon käyttöalaa ja läpinäkyvyyttä koskevista säännösluonnoksista voi lausua 20. elokuuta 2021 saakkaLausuntopyynnöllä pyritään saamaan lausunnonantajien arvioita siitä, miten nyt laaditut säännösluonnokset soveltuisivat käytännössä hallinnon automaattiseen päätöksentekoon. Työryhmä käyttää saatuja tietoja käyttöala- ja läpinäkyvyyssäännösten kehittämiseen. Työryhmän mietinnöstä järjestetään erillinen lausuntokierros keväällä 2022. - Uutiset
9.6.2021 12.10
Selvitys sovittelun mahdollisuudesta hallintoasioissa – asiasta voi lausua 31. elokuuta 2021 saakkaOikeusministeriön työryhmän mukaan sovittelu voisi sopia joihinkin yksittäisiin hallintoasioihin, esimerkiksi julkisten tahojen välisiin hallintoriita-asioihin. Työryhmä ei kuitenkaan esitä yleistä hallintoasioiden sovittelujärjestelmän perustamista. Oikeusministeriön työryhmän esiselvityksessä kartoitettiin, voitaisiinko sovittelun kaltaisia menettelyjä tuoda hallintolainkäytössä käsiteltäviin asioihin. Nykyisin sovittelua voidaan käyttää esimerkiksi rikos- ja riita-asioissa. Taustalla on hallitusohjelman kirjaus, jonka mukaan selvitetään mahdollisuudet tuoda sovittelun kaltaisia menettelyjä joihinkin hallintoprosesseihin. - Uutiset
9.6.2021 10.00
Tulehdussairauden takia hoitoon lähetetty liikuntakyvytön 13-vuotias lapsi joutui odottamaan 6 tuntia sairaalan päivystystiloissa - apulaisoikeusasiamieheltä huomautus lainvastaisesta menettelystäAOA totesi, että lapsen kohdalla 6 tunnin odotusaika päivystyksessä oli viivästyksen syistä riippumatta kohtuuttoman pitkä. Näin pitkä odotusaika ei ole potilaslain 3 §:ssä säädetyn laadultaan hyvän terveyden- ja sairaanhoidon mukaista eikä hallintolain 7 §:ssä säädetyn palveluperiaatteen mukaista. Kohtuuttoman pitkästä odotusajasta johtui, että myös lapsen oikeus PL 19 §:n 1 momentissa turvattuun välttämättömään huolenpitoon ja PL 19 §:n 3 momentissa turvattuihin riittäviin terveyspalveluihin viivästyivät. AOA antoi HUS:lle ja Porvoon sairaanhoitoalueelle huomautuksen vastaisen varalle asiassa (kohdassa 3.3) selostetusta lainvastaisesta menettelystä. - Uutiset
9.6.2021 7.33
Oikeusasiamies huomautti Maahanmuuttovirastoa: Turvapaikkahakemuksen käsittelyn viivästyminenEduskunnan oikeusasiamiehestä annetun lain 10 §:n 1 momentin nojalla oikeusasiamies antoi Maahanmuuttovirastolle huomautuksen kantelijan turvapaikkahakemuksen käsittelylle laissa säädetyn määräajan pitkästä ylittämisestä. - Uutiset
8.6.2021 11.00
Hovioikeus: Kunnan kaupunkia vastaan nostamat kanteet oli tutkittava käräjäoikeudessaVaikka kannevaatimusten ratkaiseminen edellytti myös hallintosopimusten ja mahdollisesti niiden taustalla olevan lainsäädännön sisällön tulkintaa ennakkokysymyksenä, korkeimman oikeuden ratkaisusta KKO 2019:1 ilmenevän oikeusohjeen mukaisesti tällä seikalla ei olllut ratkaisevaa merkitystä arvioitaessa toimivaltaista tuomioistuinta. Kun vaatimukset olivat luonteeltaan sellaisia, että ne tulivat ratkaistaviksi yleisten yksityisoikeudellisten sopimus-ja vahingonkorvausoikeudellisten periaatteiden nojalla, ne olivat mainitun oikeusohjeen mukaisesti yleisen tuomioistuimen toimivaltaan kuuluvia (KKO 2019:1 kohdat 16 ja 17 sekä myös KKO 2008:36 kohta 14). Käräjäoikeuden ratkaisu oli siten kumottava ja asia palautettava käräjäoikeuteen käsittelyä varten. (Vailla lainvoimaa 8.6.2021. Valituslupa myönnetty.) - Uutiset
7.6.2021 9.23
KHO:lta kolme asuntojen lyhytaikaista vuokraustoimintaa koskevaa vuosikirjapäätöstäKahdessa päätöksessään KHO otti kantaa asuinhuoneistojen käyttöön majoitustiloina. Kolmas päätös liittyi asunnon luovutuksen verovapauteen. Ensimmäisessä tapauksessa (KHO 2021:77) KHO katsoi, että kaupungin rakennusvalvontaviranomainen ei ollut voinut olla ryhtymättä toimenpiteisiin huoneistojen vuokraustoiminnan lopettamiseksi. Toisessa asiassa (KHO 2021:76) KHO katsoi, että kaupungin rakennusvalvontaviranomainen oli voinut velvoittaa kerrostalossa kalustettujen asuinhuoneistojen vuokraustoimintaa harjoittavan yhtiön sakon uhalla lopettamaan huoneistojen käyttö majoitustiloina, sillä asuinhuoneistojen käyttötarkoitusta oli olennaisesti muutettu eikä käyttötarkoituksen muutokselle ollut haettu eikä myönnetty rakennuslupaa. Velvoite lopettaa sakon uhalla asuinhuoneiston käyttö majoitustilana oli voitu kohdistaa myös osakkeenomistajaan siltä osin kuin kysymys oli asuinhuoneistosta, jonka hän oli vuokrannut yhtiölle. Kolmannessa ratkaisussa (KHO 2021:75) katsottiin, että lyhytaikainenkin vuokraus katkaisee kahden vuoden yhtäjaksoisen asumisajan.