Hakutulokset
Näytä: 20 | 50 | 100 tulosta. Järjestys: Relevanssi | Aika
- Uutiset
18.1.2024 10.30
Hovioikeus: Osallistuessaan istuntokäsittelyyn valittaja oli ollut tietoinen siitä, että asia todennäköisesti ratkaistaan tuolloin hänen poistumisestaan huolimatta - hakemus menetetyn määräajan palauttamisesta hylättiinValittajalla oli näin ollen ollut mahdollisuus saada ajoissa selville tuomion sisältö ja muutoksenhakuohjeet. Hän ei kuitenkaan ollut ryhtynyt käytettävissään olleisiin ja häneltä kohtuudella edellytettäviin toimiin varmistaakseen muutoksenhakuoikeutensa säilyttämisen. (Vailla lainvoimaa 18.1.2024) - Uutiset
18.1.2024 8.40
Ulosottolaitos on mukana kokeilemassa valtakunnallista virtuaalista TalousneuvolaaVirtuaaliseen Talousneuvolaan voi osallistua etänä mistä päin Suomea tahansa ja jutella omasta tilanteestaan usean eri ammattilaisen kanssa. Talousneuvolassa annetaan kansalaisille matalan kynnyksen talousneuvontaa, jotta asiakas voi ratkoa omaa taloustilannettaan eteenpäin. - Uutiset
17.1.2024 15.00
Hovioikeus poisti 72-vuotiaalle eläkeläiselle maksuohjelmassa määrätyn maksuvelvollisuudenMaksuvelvollisuuden poistamista ei voitu pitää vuokravelkojan kannalta kohtuuttomana. (Vailla lainvoimaa 17.1.2024) - Uutiset
17.1.2024 8.33
Hovioikeus: Oikeudenkäyntikulut kiinteistön virhettä koskevassa riidassaKäräjäoikeus oli katsonut, että asiassa sovelletaan oikeudenkäymiskaaren 21 luvun 3 §:n 2 momenttia, koska kantajan vaatimus oli hyväksytty osittain ja katsonut asiassa kohtuulliseksi, että kumpikin osapuoli pitää oikeudenkäyntikulunsa vahinkonaan. Vastaaja C vaati kantaja H:ta korvaamaan hänen oikeudenkäyntikulunsa käräjä- ja hovioikeudessa. Asiassa oli ratkaistava, oliko H velvoitettava korvaamaan C:n oikeudenkäyntikulut osittain tai kokonaan. Kysymys myös prekluusiosta. (Vailla lainvoimaa 17.1.2024) - Uutiset
16.1.2024 13.03
Asetusluonnos käräjäoikeuksien istuntopaikoista lausunnoilla 23. helmikuuta 2024 saakka: Salon, Kauhavan ja Utsjoen istuntopaikkoja ehdotetaan lakkautettaviksiTuomioistuinvirasto on tehnyt oikeusministeriölle esityksen muutoksista neljän käräjäoikeuden istuntopaikkoihin. Viraston esitys perustuu käräjäoikeuksien omiin aloitteisiin. Asetusehdotus on nyt lausunnoilla. - Uutiset
16.1.2024 10.30
Hovioikeus: Poliisin takaa-ajoa koskeva viedotallenne voitiin antaa medialleHO katsoi, ettei videotallenteelta nähtävissä olevaa KO:n törkeänä liikenneturvallisuuden vaarantamisena lainvoimaisesti tuomitsemaa menettelyä tai tallenteelta ilmeneviä tapahtumapaikkoja ollut liitettävissä A:n henkilökohtaiseen elämään. Kun otettiin lisäksi huomioon, ettei A ollut tuonut esiin yksityisyytensä suojan loukkaamisen todennäköisyyttä perustelevia seikkoja, asiassa ei ollut syytä olettaa kopion antamisen videotallenteesta johtavan A:n yksityisyyden suojan loukkaamiseen pelkästään sillä perusteella, että A on tunnistettavissa videotallenteelta. Hakijalle voitiin siten antaa videotallenteesta kopio. (Vailla lainvoimaa 16.1.2024) - Uutiset
16.1.2024 8.18
Oikeusasiamies: Oikeusministeriön tulisi laatia valtakunnallinen ohje oikeusapuhakemuksen siirtämisestäSekä Helsingin että Länsi-Uudenmaan oikeusaputoimisto olivat kiinnittäneet selvityksissään huomiota siihen, että oikeusapuhakemuksen siirtämisestä ei ole ollut erityisiä ohjeita. Ohjeistuksen tulisi olla valtakunnallinen, koska asioiden siirtämisetkin voivat tapahtua valtakunnallisesti. Etelä-Suomen oikeusapu- ja edunvalvontapiiri katsoo valtakunnallisen ohjeistuksen olevan tärkeä kehittämiskohde ja tulevan tarpeeseen asiakaskunnan oikeusturvan varmistamiseksi.
Uusi Oikeuspalveluvirasto aloittaa toimintansa vuonna 2025. Uudistus saattaa osaltaan helpottaa tehtävien jakoa ja siirtojen toteuttamista valtakunnallisen viraston eri toimipisteiden välillä. Oikeusasiamiehen mielestä siirtomenettelyä koskevan valtakunnallisen ohjeen laatimisen ei kuitenkaan pitäisi jäädä odottamaan Oikeuspalveluviraston toiminnan alkamista. Kysymys ei ole suuritöisestä ohjeesta, ja yksikin ohjeen puutteesta johtuva oikeudenmenetys on liikaa. - Uutiset
15.1.2024 11.40
Oikeusasiamieheltä moitteet Helsingin käräjäoikeudelle: Reseptilääkkeiden käsittely käräjäoikeuden turvatarkastuksessaOikeusasiamies katsoi, että laillisesti hallussa pidettyjen lääkärin määräämien huumausaineiksi luokiteltavien lääkkeiden ja dopingaineiden pois ottaminen tuomioistuimen turvatarkastuksessa oli lainvastaista. Menettely ei ole lain tavoitteiden toteuttamiseksi välttämätöntä ja oikeasuhtaista perusoikeuksien rajoitusedellytysten mukaisella tavalla. - Uutiset
15.1.2024 9.19
KKO: Hovioikeuden olisi tullut myöntää jatkokäsittelylupa muutosperusteella kanteen tutkimatta jättämistä koskevassa asiassaKantaja oli ilmoittanut tietyn määräistä saamista koskevassa haastehakemuksessa, että asia ei ollut hänen käsityksensä mukaan riitainen. Käräjäoikeus kehotti kantajaa peruuttamaan haastehakemuksen ja laittamaan kanteen vireille laajana riita-asiana, koska kysymys ei käräjäoikeuden mukaan ollut oikeudenkäymiskaaren 5 luvun 3 §:ssä tarkoitetusta summaarisesta riita-asiasta. Kantajan toimitettua haastehakemuksen täydennyksen käräjäoikeus jätti kanteen tutkimatta, koska kannetta ei ollut peruutettu eikä se laatunsa vuoksi soveltunut summaariseen menettelyyn. Hovioikeus ei myöntänyt kantajalle jatkokäsittelylupaa.
Korkein oikeus katsoi ratkaisustaan ilmenevillä perusteilla, että hovioikeuden olisi pitänyt myöntää kantajalle jatkokäsittelylupa muutosperusteella. - Uutiset
12.1.2024 16.30
Hovioikeus arvioi oikeudenkäyntikuluvastuuta toisin kuin käräjäoikeus riitaiseksi muuttuneessa asuinhuoneiston vuokrariidassa - Uutiset
12.1.2024 15.30
Hovioikeus: Käräjäoikeus ei olisi saanut jättää haastehakemusta sen puutteellisuuden perusteella tutkimatta antamatta valittajalle kirjallista täydentämiskehotustaKoska valittajaa ei ollut OK 5 luvun 5 §:ssä tarkoitetuin tavoin kehotettu täydentämään haastehakemustaan ja koska valittajan haastehakemusta ei olisi tullut jättää käräjäoikeuden mainitsemien aikaisempien ratkaisujen perusteella tutkimatta, käräjäoikeuden ratkaisu haastehakemuksen tutkimatta jättämisestä oli kumottava ja asia palautettava käräjäoikeuteen uudelleen käsiteltäväksi. (Vailla lainvoimaa 12.1.2024) - Uutiset
12.1.2024 14.40
Konkurssiasiamiehen toimiston tiedote ja STUK:n kirje konkurssipesänhoitajille: Säteilylähteet ja konkurssiSäteilyturvakeskuksen (STUK) tietoon tulee vuosittain konkursseja, joissa konkurssipesään kuuluu säteilylain mukaan luvanvaraisia säteilylähteitä. Tieto konkurssista tulee STUKille velallisyrityksen sijaan yleensä muista lähteistä esimerkiksi maksuliikenteen keskeytymisen myötä. - Uutiset
11.1.2024 16.16
Hovioikeus: Muutoksenhakuohjeiden ymmärtäminen väärin tai läheisen terveyshuolet eivät olleet erittäin painava syy määräajan palauttamisellePelkästään se, että S oli mahdollisesti ymmärtänyt ohjeet väärin, ei ollut erittäin painava syy palauttaa määräaika tyytymättömyyden ilmoittamista varten. S oli lisäksi vedonnut siihen, ettei hän ollut ehtinyt reagoida asiaan 7 päivässä läheisensä terveyshuolien vuoksi. Hovioikeus katsoi, ettei myöskään tätä voitu pitää oikeudenkäymiskaaren 31 luvun 17 §:n tarkoittamana erittäin painavana syynä määräajan palauttamiselle. Hakemus oli siten hylättävä. (Vailla lainvoimaa 11.1.2024) - Uutiset
11.1.2024 8.18
Hallinto-oikeus: Valittajalla ei ollut oikeutta saada käräjäoikeuden juttuluetteloita sähköpostitse tai kopionaValittajalla ei päätöksessä mainituin perustein voitu katsoa olleen henkilötietojen käsittelylle tietosuoja-asetuksen 2 artiklan 2 c) alakohdan mukaista yksinomaan henkilökohtaista käyttötarkoitusta eikä tietosuojalain 27 §:n mukaista ainoastaan journalistista tai akateemista tarkoitusta. Näin ollen ja koska valittajalla ei asiassa saadun selvityksen perusteella ollut tietosuoja-asetuksen 6 artiklan 1 kohdan mukaista perustetta pyydettyjen asiakirjojen sisältämien henkilötietojen käsittelylle, hänellä ei ollut oikeutta saada juttuluetteloita sähköpostitse tai kopiona, ja käräjäoikeuden laamanni oli voinut hylätä tietopyynnön. (Vailla lainvoimaa 11.1.2024) - Uutiset
10.1.2024 15.55
Asianajaja Anne Björklund: Hankintapäätöksen oikaisemisesta ja oikeudenkäyntikuluistaSe, että valitusaika markkinaoikeuteen ja hankintapäätöksen oikaisua koskevan vaatimuksen esittämisaika kuluvat päällekkäin, aiheuttaa usein päänvaivaa sekä valituksen tekemistä harkitsevalle tarjoajalle että hankintayksikölle. Tilannehan on usein se, että tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tekee sekä hankintaoikaisuvaatimuksen että valituksen. Mikäli tarjoaja haluaa tehdä hankintapäätöksestä oikaisuvaatimuksen hankintayksikölle, on se tehtävä 14 päivän kuluessa siitä, kun tarjoaja on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä. Myös valitus on lähtökohtaisesti tehtävä markkinaoikeudelle 14 päivän kuluessa siitä, kun tarjoaja on saanut tiedon hankintaa koskevasta päätöksestä valitusosoituksineen. - Uutiset
10.1.2024 13.33
Etäyhteyksien käyttö sujuvoittaisi oikeudenkäyntejä – hallituksen esitysluonnoksesta voi lausua 20. helmikuuta 2024 astiEtäyhteyksien käyttömahdollisuuksien kehittäminen nopeuttaisi oikeusprosesseja yleisissä tuomioistuimissa. Oikeusministeriössä laadittu luonnos hallituksen esitykseksi on nyt lausunnoilla. - Uutiset
9.1.2024 16.11
Hovioikeus kumosi käräjäoikeuden tuomion ja hylkäsi kaupungin kanteen yksityishenkilöiden ja kaupungin välisessä kiinteistöriidassa kohtuuttoman kauppakirjan ehdon vuoksiVantaan kaupunki ja V:t olivat 11.12.2013 allekirjoitetulla kauppakirjalla sopineet kiinteistön kaupasta. Kauppakirjan kohdassa 6.4 ostajat olivat sitoutuneet liittymään keskitettyyn jätteiden putkikeräysjärjestelmään, mikäli sellainen rakennetaan alueelle. Kauppakirjaa allekirjoitettaessa Vantaan kaupunki ei ollut esittänyt liityntäsopimusta tai luonnosta liityntäsopimukseksi. Muutoksenhakemuksen perusteella hovioikeuden tutkittavana oli ensiksi kysymys siitä, oliko kauppakirjan kohta 6.4 kohtuuton. Jos kannetta ei hylätty ehdon kohtuuttomuuden perusteella, arvioitavaksi tulivat muut V:eiden esittämät, puheena olevan kauppakirjan kohdan yllättävyyttä ja ankaruutta, kilpailuoikeudellista pätemättömyyttä, Vantaan kaupungin kunnian vastaista ja arvotonta menettelyä, Vantaan kaupungin tiedonantovelvollisuuden loukkausta ja V:eiden tietoisuutta sekä putkikeräysjärjestelmän virheellisyyttä koskevat kiistämisperusteet. Kysymys oli myös oikeudenkäynnin viivästymisestä sekä käsittelyratkaisujen osalta kysymys myös muun muassa yleisen tuomioistuimen toimivallasta, kanteesta päättäneestä toimivaltaisesta elimestä, Vantaan kaupungin oikeussuojan tarpeesta ja kanteen nostamisesta liian myöhään. (Vailla lainvoimaa 9.1.2024) - Uutiset
9.1.2024 11.55
Vierashuoneessa asianajaja Klaus Nyblin: Sähköpostin luottamuksellisuusilmoitus kätkee sisäänsä eritasoisia viestejä – mutta sen voi kirjoittaa ytimekkäästi ja selkeästiKussakin organisaatiossa lisätään lähetettävien sähköpostien yhteyteen yleinen luottamuksellisuusilmoitus. Niiden sisällöt ovat kuitenkin usein vaikeaselkoisia ja joskus epäjohdonmukaisiakin. Ongelmia voi seurata sanamuotojen lainaamisesta muusta oikeuskulttuurista ja siitä, että viestin mahdollisesti sisältämä salassa pidettävä sisältö sekoittuu siihen, mikä koskee luottamuksellisen viestin suojaa sisällöstä riippumatta. Asianajajan käyttämän luottamuksellisuusilmoituksen on katettava kaksi toisistaan erillistä näkökohtaa: viestin väärään vastaanottajaan sovellettavat säännöt sekä asianajajan ja päämiehen välisen luottamuksellisen yhteydenpidon suoja suhteessa viranomaisiin. - Uutiset
9.1.2024 11.00
Hovioikeus: Yksipuolinen tuomio oli annettu todisteellisesti tiedoksi salatulla sähköpostiviestilläTakaisinsaantihakemus oli voitu jättää tutkimatta. (Vailla lainvoimaa 9.1.2024) - Uutiset
9.1.2024 10.40
OM: Uhripoliittisen toimenpideohjelman valmistelu käynnistyi – tavoitteena on turvata rikoksen uhrien tukipalveluiden rahoitus ja parantaa uhrien asemaa rikosprosessissaOikeusministeriö on asettanut ohjausryhmän koordinoimaan uhripoliittisen toimenpideohjelman valmistelua. Ohjelman laatiminen sisältyy pääministeri Petteri Orpon hallitusohjelmaan. Tavoitteena on turvata rikoksen uhrien tukipalveluiden rahoitus ja parantaa uhrien asemaa rikosprosessissa. Uhripoliittisessa toimenpideohjelmassa on linjattava, onko rikoksen uhrien tukipalveluiden järjestämis-, tuottamis- ja rahoittamisvastuita syytä muuttaa tai tarkentaa. Valmistelussa tulee huomioida palveluiden vaikuttavuus, tehokkuus ja laatu sekä arvioida palveluiden tarvetta, laajuutta ja maantieteellistä kattavuutta. Lisäksi on otettava huomioon EU:ssa ja kansainvälisissä velvoitteissa ja suosituksissa tapahtunut kehitys.