Hakutulokset
Näytä: 20 | 50 | 100 tulosta. Järjestys: Relevanssi | Aika
- Uutiset
4.5.2018 9.10
Valtioneuvosto hyväksyi Terveet tilat -ohjelman – tavoitteena saada julkisten rakennusten sisäilmaongelmat kuriin kymmenessä vuodessaTerveet tilat 2028 -ohjelman tavoitteena on tervehdyttää julkiset rakennukset ja tehostaa sisäilmasta oireilevien hoitoa ja kuntoutusta. Kymmenvuotisen ohjelmakauden aikana pyritään vakiinnuttamaan kiinteistönpitoon toimintatapa, jossa rakennusten kunto, käyttötarkoitukseensa sopivuus ja käyttäjien kokemukset tarkistetaan ja arvioidaan säännöllisesti. Uuden toimintatavan pitäisi parantaa esimerkiksi monien päiväkotien, koulujen ja kasarmien sisäilmatilannetta. - Uutiset
30.4.2018 9.10
Ympäristöministeriön ohje kannustaa esteettömään rakentamiseenYmpäristöministeriö on julkaissut ohjeen esteettömästä rakentamista. Ohje täydentää vuoden alussa voimaan tullutta rakennusten esteettömyyttä koskevaa valtioneuvoston asetusta (241/2017). Rakennuksen esteettömyyttä koskevien vähimmäisvaatimusten tarkoitus on edistää ihmisten yhdenvertaisuutta: jokaisen mahdollisuutta osallistua yhteiskunnan toimintoihin, käyttää palveluita, työskennellä, valita asuinpaikkansa ja asua kotonaan. - Uutiset
26.4.2018 8.15
Maankäyttö- ja rakennuslain kokonaisuudistuksen parlamentaarinen seurantaryhmä ja työryhmä asetettuYmpäristöministeriö on asettanut maankäyttö- ja rakennuslain kokonaisuudistuksen valmistelua varten parlamentaarisen seurantaryhmän ja työryhmän. Parlamentaarisen seurantaryhmän puheenjohtajana toimii asunto-, energia- ja ympäristöministeri Kimmo Tiilikainen. Ryhmässä on jäsen jokaisesta eduskunnassa edustetusta puolueesta. Parlamentaarinen seurantaryhmä ottaa kantaa uudistuksen päälinjauksiin, arvioi sen valmistelutyötä ja edistää uudistusta palvelevaa vuorovaikutusta etenkin poliittisten toimijoiden kesken. Parlamentaarisen seurantaryhmän varapuheenjohtajana toimii kansliapäällikkö Hannele Pokka ympäristöministeriöstä. - Uutiset
19.4.2018 8.00
Hallinto-oikeus: Rakennuslautakunta oli voinut myöntää luvan rakennuksen purkamiseenKiinteistöllä oli voimassa vuonna 1964 vahvistettu asemakaava, jossa kiinteistö sijaitsee lentokenttäalueella. Rakennuksia ei ollut suojeltu asemakaavassa. Alueella oli voimassa maankäyttö- ja rakennuslain 38 §:n 1 momentin mukainen rakennuskielto yleiskaavan laatimista varten. Kun otettiin huomioon kaupunkisuunnitteluviraston ja kaupunginmuseon lausunnoista saatu selvitys rakennusten arvoista sekä alueen tulevasta kaavoituksesta, rakennusten purkamisen ei voitu katsoa merkitsevän ympäristöön sisältyvien perinne-, kauneus- tai muiden arvojen hävittämistä. Rakennuslautakunta oli siten voinut myöntää luvan rakennuksen purkamiseen. - Uutiset
13.4.2018 16.00
Hovioikeus tulkitsi rakennusalan yleisiä sopimusehtoja YSE 1998Hovioikeus katsoi kuten käräjäoikeus, että rakennusalan yleiset sopimusehdot olivat tulleet purku- ja maanrakennustöitä koskevan sopimuksen osaksi, minkä perusteella K Oy oli velvollinen maksamaan töihin liittyvät lupamaksut määrältään 6.070 euroa. (Vailla lainvoimaa 13.4.2018) - Uutiset
13.4.2018 11.36
Maankäyttö- ja rakennuslain uudistamista tukevaa keskustelupaperia voi kommentoida 15. toukokuuta saakkaYmpäristöministeriö pyytää kommentteja keskustelupaperista, johon on koottu ideoita ja näkemyksiä alueidenkäytön suunnittelujärjestelmän ja rakentamisen ohjauksen kehittämisestä. Keskustelupaperi on laadittu maankäyttö- ja rakennuslain kokonaisuudistuksen tueksi. Maankäyttö- ja rakennuslain kokonaisuudistus on käynnistymässä kevään aikana. Uudistus tullaan valmistelemaan parlamentaarisesti. - Uutiset
13.4.2018 9.12
KHO:n ratkaisu asuinrakennuksen laajentamisen toimenpidelupapäätöksestäKoska toimenpidelupapäätös oli asuinrakennuksen laajentamisen osalta perustunut ilmeisen väärään lain soveltamiseen, korkeimman hallinto-oikeuden oli selvyyden vuoksi purettava mainittu päätös tältä osin. Korkein hallinto-oikeus pysytti voimassa kunnan rakennusvalvontaviranomaisen päätökset, joilla A:n suorittamat rakennustyöt oli määrätty keskeytettäväksi sekä velvoitettu A purkamaan luvatta toteutettu rakennuksen laajennus. - Uutiset
13.4.2018 9.00
Uusi laki liikennejärjestelmästä ja maanteistä eduskunnan käsiteltäväksiHallitus esittää maanteitä koskevan lainsäädännön uudistamista. Muutoksilla varmistettaisiin tienpidon laatu, parannettaisiin laadun valvontaa ja jaettaisiin vastuut tienpidon järjestämisestä. Lisäksi luotaisiin puitteet valtakunnalliselle ja maakunnalliselle, kaikki liikennemuodot kattavalle liikennejärjestelmäsuunnittelulle. - Uutiset
12.4.2018 15.15
KHO: ennakolta oli riittävästi varmistettu, että valituksen kohteena olevassa yleiskaavassa tarkoitettu maankäyttö on toteutettavissa maankäyttö- ja rakennuslain sekä luonnonsuojelulain edellyttämällä tavallaKaavaa laadittaessa tehtyihin selvityksiin sisältyivät muun ohella hankkeesta tehty ympäristövaikutusten arviointi sekä siihen sisältyvät Natura 2000 -vaikutusarvioinnit täydennyksineen ja ympäristöministeriön antamine lausuntoineen. Natura 2000 -arvioinnista ja ympäristöministeriön antamasta luonnonsuojelulain 65 §:n mukaisesta lausunnosta kävi riittävän luotettavasti ilmi, että kaavalla sallittu maankäyttö oli toteutettavissa aiheuttamatta luonnonsuojelulain 66 §:n 1 momentissa kiellettyä merkittävää heikentymistä, mikäli arvioinnissa ja lausunnossa edellytetyt, erityisesti jääeroosion vähenemisen vaikutuksiin liittyvät, lieventämistoimenpiteet toteutetaan. Lieventämistoimenpiteiden vaikuttavuutta ja toteuttamiskelpoisuutta oli arvioitu erillisessä selvityksessä. - Uutiset
12.4.2018 12.42
Kuntien yhteinen rakennetun ympäristön tietopalvelu avattiinKuntien rakennetun ympäristön tiedot löytyvät vastedes yhdestä verkkopalvelusta. Rakentaja, taloyhtiö tai vaikkapa omakotiasuja voi tilata oman kiinnostuksensa mukaan tiedot rakennuksesta, kaavoituksesta tai maankäytöstä ajantasaisesti suoraan kunnan perusjärjestelmistä yhteisen Kuntatietopalvelun kautta. - Uutiset
9.4.2018 12.30
KHO: Tukesin olisi tullut määrätä vakuus asetettavaksi siten, että se koskee yksinomaan päätöksessä tarkoitettua malminetsintälupaa ja malminetsintäaluettaVaikka kaivoslaissa ei sinänsä nimenomaisesti kielletäkään asettamasta vakuutta luvanhaltijakohtaisesti koskemaan kaikkia luvanhaltijan olevia ja tälle mahdollisesti myönnettäviä malminetsintälupia, vakuusmenettelyn tarkoituksena on edeltä ilmenevästi se, että vakuus määrätään asetettavaksi koskemaan kutakin yksittäistä malminetsintälupaa ja malminetsintäaluetta.
Tukesin olisi näin ollen tullut määrätä vakuus asetettavaksi siten, että se koskee yksinomaan päätöksessä tarkoitettua malminetsintälupaa ja malminetsintäaluetta. - Uutiset
9.4.2018 10.10
HAO: perustuslaki ja velvollisuus perusoikeusmyönteisen tulkintaan, Euroopan ihmisoikeussopimuksen lisäpöytäkirja, Euroopan unionin perusoikeuskirja tai Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen oikeuskäytäntö eivät estäneet yksityisalueen lunastusta yleiseen tarpeeseenLunastuslupa oli myönnetty lunastuslain 4 §:n 3 momentissa tarkoitetun erityisen lunastusperusteen sisältävän maankäyttö- ja rakennuslain 99 §:n 3 momentin nojalla. Maankäyttö- ja rakennuslain esitöissä (YmVM 6/1998 vp) on päätöksessä kuvatulla tavalla katsottu, että 99 §:ssä säädetyt lunastusluvan myöntämisen edellytykset konkretisoivat yleisen tarpeen käsitettä. Näin ollen oli katsottava, että 99 §:n 3 momentissa säädettyjen edellytysten täyttyessä voitiin lunastuksen katsoa olleen yleisen tarpeen vaatimaa. Suomen perustuslain 15 §:n 2 momentissa tarkoitettu yleinen tarve ilmeni niistä aluevarauksista, jotka alueelle oli kaupungin maankäytön suunnitelmien perusteella yleiskaavassa osoitettu. Hallinto-oikeus totesi, että ympäristöministeriön päätös ei ollut lainvastainen sillä perusteella, ettei yleisen tarpeen vaatimus täyty, tai ettei yleistä tarvetta ollut ympäristöministeriön päätöksessä erikseen perusteltu. Nyt kyseessä olevassa asiassa lunastusluvan myöntämiselle oli päätöksessä kuvatulla tavalla ollut laissa säädetyt edellytykset ja valitukset oli näin ollen hylättävä. Suomen perustuslaki ja velvollisuus perusoikeusmyönteisen tulkintaan, Euroopan ihmisoikeussopimuksen lisäpöytäkirja, Euroopan unionin perusoikeuskirja tai Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen oikeuskäytäntö eivät antaneet aihetta arvioida asiaa oikeudellisesti toisin. - Uutiset
9.4.2018 9.15
Hallitus esittää muutoksia muinaismuistolakiin – toimivaltaa MuseovirastolleMuinaismuistolaissa säädetään kiinteistä muinaisjäännöksistä, irtaimista muinaisesineistä ja laivalöydöistä. Kiinteät muinaisjäännökset on katsottu kansallisomaisuudeksi, jolla on korvaamaton kulttuuriarvo ja joka tulee säilyttää tuleville sukupolville. Lain mukaan kiinteät muinaisjäännökset ovat rauhoitettuja ilman erillistä päätöstä. - Uutiset
5.4.2018 13.30
Harvaan asutun maaseudun parlamentaarisen työryhmän esityksiäHarvaan asutun maaseudun parlamentaarinen työryhmä edellyttää, että harvaan asutulle maaseudulle rakennetaan kattava nopea ja symmetrinen laajakaistaverkko ja että alueen tiestö mukaan lukien 2-tason tiestö pidetään kunnossa. Työryhmä hyväksyi kokouksessaan 4.4. toimenpiteitä myös liikkumisen, asumisen ja postin kulun osalta. - Uutiset
5.4.2018 9.17
KKO palautti tieoikeuden perustamisasian maaoikeuteenKorkeimman oikeuden päätöksestä ilmenevillä perusteilla katsottiin, että kun tielle ei ollut aikaisemmin kiinteistötoimituksessa perustettu tieoikeutta, kysymyksessä ei ollut yksityistielain 9 §:n 1 momentin tarkoittama ennestään oleva tie. Tieoikeuden perustamista olisi tullut arvioida yksityistielain 8 §:n mukaisten niin sanottua perustieoikeutta koskevien edellytysten perusteella. Asia palautettiin maaoikeuteen valitusasian asianmukaista tutkimista ja käsittelyä varten. - Uutiset
4.4.2018 14.52
Selvitys: Maantie- ja rautatiealueen toissijainen käyttö. Rakennelmien sijoittamisen menettelyiden oikeudellinen tarkasteluSelvityksen tavoitteena on ollut selvittää ja arvioida johtojen, mainoslaitteiden, puuvarastojen ja muiden rakennelmien ja rakennusten sijoittamisen ohjaamiseen liittyviä menettelyjä maantie- ja rautatiealueilla sekä niiden vierialueilla. Selvitystyössä on kuultu asiantuntijoita ja johtojen ja mainosten sijoittajia. Lisäksi selvitys sisältää katsaukset Ruotsin, Tanskan ja Norjan lainsäädäntöön ja Suomen kuntien rakennusjärjestyksiin. Arvioitaessa eri vaihtoehtoja (sopimusmenettely, lupamenettely, ilmoitusmenettely ja rekisteröintimenettely) huomioidaan eri osapuolten erilaiset intressit, esimerkiksi liikenneturvallisuus, tienpidon haitat ja asioinnin sujuvuus ja asiakkaan oikeusturva. Lisäksi on pyritty huomioimaan lainsäädännön koherenssi. - Uutiset
4.4.2018 13.00
KHO ei muuttanut hallinto-oikeuden päätöstä Vöyrin Sandbackan tuulivoimapuiston osayleiskaavan hyväksymisestä – kaavan edellytyksenä ei ole, että kaavan toteuttamisesta ei aiheutuisi ollenkaan haitallisia seuraamuksiaHallinto-oikeus totesi, että tuulivoimaosayleiskaavan edellytyksenä ei ole, että kaavan toteuttamisesta ei aiheutuisi ollenkaan haitallisia seuraamuksia, vaan että maankäytön eri tavoitteet ja kaavalle asetetut vaatimukset otetaan huomioon siinä määrin kuin laadittavan kaavan tavoite ja tarkkuus sekä kaavan sisällölle säädetyt vaatimukset sitä edellyttävät. Kaavoituksessa sovitetaan yhteen erilaisia maankäytön tavoitteita ja kaavoitukselle asetettuja vaatimuksia, jotka voivat olla keskenään ristiriitaisia. Voimaloiden vähimmäisetäisyydelle häiriintyvistä kohteista ei ole annettu yleisiä suositus- tai ohjearvoja, vaan vaadittavat etäisyydet määräytyvät tapauskohtaisessa suunnittelussa voimaloiden vaikutuksista tehtävien selvitysten perusteella. Osayleiskaavan vaikutuksista tehdyt tutkimukset ja selvitykset ja niiden arvioinnit osoittavat, että osayleiskaava on mahdollista toteuttaa niin, että maankäyttö- ja rakennuslain 39 §:ssä tarkoitetut sisältövaatimukset sekä 77 b §:ssä tarkoitetut tuulivoimarakentamista koskevan yleiskaavan erityiset sisältövaatimukset voidaan täyttää tässä asiassa käsitellyiltä osin. Osayleiskaavan arvioidut vaikutukset eivät rajoita muutoksenhakijoiden kiinteistön käyttöä sen nykyiseen tarkoitukseen eikä osayleiskaava aiheuta heille maankäyttö- ja rakennuslain 39 §:n 4 momentissa tarkoitettua kohtuutonta haittaa. Kunnanvaltuuston päätöksen kumoamiseen ei yllä lausutun perusteella ollut syytä. KHO ei muuttanut hallinto-oikeuden päätöstä. - Uutiset
28.3.2018 8.01
Lakiluonnos lausunnoille 4. toukokuuta saakka: kaukolämpöverkkoon liittymisestä ei voida enää määrätä asemakaavassaYmpäristöministeriö pyytää lausuntoja maankäyttö- ja rakennuslain muutoksesta, jolla poistettaisiin mahdollisuus määrätä asemakaavassa, että rakennus pitää liittää kaukolämpöverkkoon. - Uutiset
19.3.2018 16.00
KHO:n ratkaisu ympäristöluvasta betonijätteen hyödyntämiseksi yksityistien rakentamisessa SauvossaTietoimituksessa päätetyn mukaisesti A ja B olivat toimineet tien rakennuttajina. Heillä oli lainvoimaisen tietoimituksen perusteella ollut oikeus tien tekemiseen päätetyn linjauksen mukaisesti. Kuten hallinto-oikeus on päätöksessään todennut, esitetyt selvitykset kysymyksessä olevan jätemateriaalin kelpoisuudesta tiepohjan rakentamisessa olivat riittävät. Tiepohjan rakentamiseen käytetystä jätemateriaalista ei voitu arvioida aiheutuvan ympäristönsuojelulain (86/2000) 42 §:n 1 momentin 2 kohdassa tarkoitettua merkittävää ympäristön pilaantumista tai sen vaaraa. A:n ja B:n oikeuteen tien rakentamiseen oli siten katsottava sisältyneen myös oikeus käyttää tien rakentamisessa siihen soveltuvia materiaaleja. Estettä ympäristöluvan myöntämiseen kysymyksessä olevan betoni- ja tiilimursketta sisältävän jätteen hyödyntämiseen myös sillä osalla tieuraa, joka kuuluu tilojen Paljaskallio ja Uusitalo alueisiin, ei ollut. - Uutiset
12.3.2018 10.55
KHO:n ratkaisu kaivoslain mukaista asiaa koskevassa valitusasiassa SodankylässäLuonnonsuojelulain 65 §:n mukaisen arvioinnin laiminlyöntiä ei kaivoslain 180 §:n 2 momentin siirtymäsäännöksen ja lain esitöiden perusteella voida pitää sellaisena vanhan kaivoslain taikka sen nojalla annettujen säännösten ja määräysten laiminlyöntinä, jota kaivoslain 46 §:n 1 momentin 8 kohdassa tarkoitetaan. Viistoonkairausten vaikutukset on arvioitu jälkikäteen 19.2.2014 laaditussa raportissa, jonka mukaan kairaukset eivät ole vaikuttaneet Natura-alueen luontoarvoihin. Lisäksi AA Sakatti Mining Oy on vuonna 2015 täydentänyt malminetsintälupahakemukseen liitettyä luonnonsuojelulain 65 §:n mukaista Natura-arviointia. - Uutiset
8.3.2018 12.40
KHO hylkäsi HaminaKotka sataman asemakaavan hyväksymisestä tehdyn valituslupahakemuksenKHO ei antanut ratkaisua valitukseen. Sen perusteella, mitä muutoksenhakijat olivat esittäneet ja mitä asiakirjoista muutoin ilmeni asian saattamiseen KHO:n ratkaistavaksi ei ollut valitusluvan myöntämisen perustetta. - Uutiset
5.3.2018 12.50
KHO hylkäsi Hennalan kasarmin asuinalueen asemakaavan muutoksesta tehdyn valituslupahakemuksenLahden kaupunginvaltuusto oli 16.5.2016 tekemällään päätöksellä hyväksynyt Hennalan kasarmin asuinalueen asemakaavan muutoksen sekä siihen liittyvät tonttijaon muutosehdotukset. Hämeenlinnan HAO oli hylännyt muutoksenhakijan valituksen kaupunginvaltuuston päätöksestä. Muutoksenhakija oli hakenut lupaa valittaa HAO:n päätöksestä. Valituslupahakemus hylättiin. KHO ei siten antanut ratkaisua valitukseen. - Uutiset
28.2.2018 8.35
KHO:n ratkaisu paloturvallisuudesta rakennuslupa-asiassaHallinto-oikeus katsoi, ettei hakemusasiakirjoissa esitetty sellaista selvitystä, jonka perusteella hakemuksen mukaisen ohutrappausrakenteen voitaisiin katsoa suojaavan EPS-eristettä palolta rakentamismääräyskokoelman kohtien 7.6.2 ja 8.3.1 vaatimusten mukaisesti. Tällaista selvitystä ei esitetty myöskään hakemukseen liitetyissä EPS-eristettyjen rakenteiden paloturvallisuutta ja käyttöä koskevissa artikkeleissa eikä paloturvallisuusasiantuntijan lausunnossa. Myöskään se seikka, että muualla Suomessa on mahdollisesti sallittu rakennuslupahakemuksen mukainen toteutustapa, ei riittänyt selvitykseksi siitä, että toteutustapa on rakentamismääräyskokoelman vaatimusten mukainen. Näin ollen rakennusluvan myöntämiselle ei ollut valituksessa kysymyksessä olevilta osin maankäyttö- ja rakennuslain 135 §:n 1 momentissa säädettyjä edellytyksiä. Tämän vuoksi rakennuslautakunnan päätös oli kumottava asuinkerrostalojen julkisivujen lisälämmöneristys- ja ohutrappaustöiden osalta ja Asunto Oy Everstinkadun rakennuslupahakemus hylättävä näiltä osin. KHO ei muuttanut hallinto-oikeuden päätöstä. - Uutiset
27.2.2018 9.21
KHO:n ratkaisu asukasdemokratia-asiassa: Oy:n ei katsottu menetelleen uuden huoltosopimuksen osalta asukkaiden osallistumisoikeuden kannalta yhteishallinnosta vuokrataloissa annetun lain edellyttämällä tavallaAsiassa oli korkeimmassa hallinto-oikeudessa kysymys siitä, oliko A Oy asumisoikeustalon omistajana noudattanut asumisoikeusasunnoista annetun lain ja yhteishallinnosta vuokrataloissa annetun lain säännöksiä asukkaiden osallistumisoikeudesta kilpailuttaessaan taloyhtiön kiinteistönhuoltopalvelut. A Oy:n ei katsottu menetelleen uuden huoltosopimuksen osalta asukkaiden osallistumisoikeuden kannalta yhteishallinnosta vuokrataloissa annetun lain edellyttämällä tavalla. Laiminlyönti ei korjautunut sen johdosta, että asukkaat olivat myöhemmin hyväksyneet huoltosopimuksen. - Uutiset
21.2.2018 16.00
KHO:n ratkaisu rantakaava-asiassa TaivassalossaKaavamuutoksen edellytysten arviointi on laillisuusharkintaa. Hallinto-oikeus voi siten arvioida ainoastaan valitun kaavaratkaisun lainmukaisuuden. Hallinto-oikeus ei voi kumota tai muuttaa päätöstä sillä perusteella, että voimassa oleva kaava olisi ollut valittajien kannalta tarkoituksenmukaisempi tai parempi. Hallinto-oikeuden mukaan kunnanvaltuuston päätös oli lainmukainen. KHO ei muuttanut hallinto-oikeuden päätöstä. - Uutiset
21.2.2018 10.10
KHO:n ratkaisu rantakaava-asiassa HaminassaKHO totesi, että ranta-asemakaavan muutoksella ei voida poistaa kiinteistörekisteriin 17.12.2015 merkittyjä rasitteita. Kaavaratkaisu ei toisaalta ole lainvastainen pelkästään sillä perusteella, että siinä ei nimenomaisesti ole otettu huomioon olemassa olevia rasitteita. Kaavamuutoksessa on osoitettu yksityinen venevalkama (LV-3) kohtaan, jossa laiturioikeus sijaitsee. Lisäksi kaavamuutoksessa on osoitettu jalankululle varattu alueen osa kohtaan, jossa tierasite sijaitsee. Laiturioikeutta ja kaavassa osoitettua venevalkamaa sekä tierasitetta ja kaavassa jalankululle varattua alueen osaa on mahdollista käyttää rinnakkain. Ranta-asemakaavan muutoksessa ei ole siten esitetty sellaista maankäyttöä, joka estäisi mainittujen rasitteiden käyttämisen. Tähän nähden ranta-asemakaavan muutos ei aiheuta maankäyttö- ja rakennuslain 54 §:n 3 momentissa tarkoitettua kohtuutonta haittaa rasiteoikeuksien haltijoille.
Tämän vuoksi ja kun muutoin otettiin huomioon hallinto-oikeuden päätöksen perustelut ja hallinto-oikeuden päätöksessä mainitut oikeusohjeet sekä korkeimmassa hallinto-oikeudessa esitetyt vaatimukset ja asiassa saatu selvitys, hallinto-oikeuden päätöksen lopputuloksen muuttamiseen ei ollut perusteita. - Uutiset
21.2.2018 9.29
KHO ei muuttanut hallinto-oikeuden päätöksen lopputulosta rakennuslupa-asiassa Lahdessa – rakennushankkeen toteuttaminen olisi edellyttänyt poikkeamista etäisyysvaatimuksistaHämeenlinnan hallinto-oikeus oli valituksenalaisella päätöksellään B:n ja C:n valituksesta kumonnut rakennuslautakunnan päätöksen ja hylännyt A:n rakennuslupahakemuksen. Hallinto-oikeus totesi muun muassa, että kun rakentamista ei ollut toteutettu aiemman poikkeamisluvan eikä rakennusluvan mukaisesti ja hankkeelle ei ollut ennen valituksen kohteena olevan rakennusluvan hakemista haettu ja myönnetty maankäyttö- ja rakennuslain 171 §:n mukaista poikkeamislupaa, ei rakennuslupa-arkkitehti ollut voinut myöntää haettua rakennuslupaa. Rakennuslupa-arkkitehdin ja rakennuslautakunnan päätökset olivat näin ollen lainvastaisia. Myös KHO totesi, että rakennushankkeen toteuttaminen olisi edellyttänyt poikkeamista etäisyysvaatimuksista ennen rakennusluvan myöntämistä. - Uutiset
19.2.2018 14.00
KHO:n ratkaisu maisematyöluvasta Fennovoima Oy:lle ydinvoimalaitoshankkeen valmisteleviin töihinRaahen johtava rakennustarkastaja, joka hoitaa Pyhäjoen kunnan rakennuslupaviranomaisen tehtäviä, oli 17.3.2015 tekemällään päätöksellä myöntänyt Fennovoima Oy:lle maisematyöluvan ydinvoimalaitoshankkeen valmisteleviin töihin. Maisematyölupa koskee hakemuksessa esitetyn yhteensä noin 97,6 hehtaarin suuruisen alueen ja aita-alueen puunhakkuuta Hanhikivenniemellä Pyhäjoella ja Raahessa. Luvanhakijalle oli samalla annettu aloittamisoikeus eli lupa saada aloittaa luvan mukainen maisematyö ennen päätöksen lainvoimaisuutta. Pohjois-Suomen hallinto-oikeus oli hylännyt Pro Hanhikivi ry:n valituksen teknisen lautakunnan päätöksestä. KHO ei muuttanut hallinto-oikeuden päätöksen lopputulosta. - Uutiset
13.2.2018 12.06
Hovioikeuden ratkaisu rakennusurakan viivästysasiassaAsiassa oli kysymys yhtäältä siitä, oliko A:lla oikeus saada suorituksensa täyttämiseen lisäaikaa sekä korvausta pidentyneen urakka-ajan kustannuksista B:ltä ja toisaalta siitä, oliko B:llä oikeus saada viivästyssakkoja sekä lisäksi vahingonkorvausta viivästyssakkojen enimmäismäärän kattaman ajan ylittävältä viivästysajalta A:lta. Kysymys oli lisäksi oikeudenkäyntikuluista. - Uutiset
8.2.2018 8.00
Hallinto-oikeus kumosi rakennusluvan liike- ja toimistorakennuksen laajentamiseen Vaasassa koska rakentamiseen asemakaavan vastaisesti ei ollut myönnetty poikkeamistaHakemuksen mukainen rakennushanke tarkoitti maankäyttö- ja rakennuslain 171 §:ssä tarkoitettua poikkeamista asemakaavasta. Koska rakentamiseen asemakaavan vastaisesti ei ollut myönnetty edellä mainitunlaista poikkeamista, eikä rakennus- ja ympäristölautakunnalla edes olisi ollut toimivaltaa myöntää sellaista, ei rakennusluvan myöntämiselle ollut edellytyksiä. (Vailla lainvoimaa 7.2.2018) - Uutiset
7.2.2018 11.03
Maankäyttö- ja rakennuslain kokonaisuudistus parlamentaariseen valmisteluunAsunto-, energia- ja ympäristöministeri Kimmo Tiilikainen käynnistää maankäyttö- ja rakennuslain kokonaisuudistuksen valmistelun.
– Olen päättänyt, että koska on kyse kauaskantoisesta, suuresti suomalaista rakennettua ympäristöä muokkaavasta uudistuksesta, sille on paras asettaa parlamentaarinen työryhmä. Tulen kutsumaan työryhmän koolle tänä keväänä ohjaamaan maankäyttö- ja rakennuslain kokonaisuudistusta, Tiilikainen sanoo. - Uutiset
6.2.2018 15.51
Lakiluonnos ympäristölupien yhden luukun mallista lausunnoilleYmpäristöministeriö pyytää lausuntoja lakiluonnoksesta ympäristöllisten lupamenettelyjen yhteensovittamiseksi. Lakiluonnos perustuu niin sanottuun yhden luukun malliin. Siinä lupa-asiakas asioisi eri viranomaisten kanssa yhdeltä asiointipisteeltä, josta voisi kerralla hakea kaikkia tiettyyn hankkeeseen tarvittavia lupia. Uudistuksen tavoitteena on sujuvoittaa ja jouduttaa luvitusta. Lakiehdotus koskisi ympäristölupia, vesilain mukaisia lupia, maa-aineslupia, luonnonsuojelulain mukaisia poikkeuspäätöksiä, kaivos- ja kemikaaliturvallisuuslupia sekä rakentamisen lupia. Ympäristönsuojelun taso säilyy hyvänä, sillä päätösten perustana oleva lainsäädäntö pysyy ennallaan. - Uutiset
6.2.2018 8.00
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu palveludirektiivin soveltamisalasta rakentamisasioissaEnnakkoratkaisupyyntö – Palvelut sisämarkkinoilla – Direktiivi 2006/123/EY – Soveltamisala – 2 artiklan 2 kohdan c alakohta – Sähköisten viestintäverkkojen ja ‑palvelujen poissulkeminen – 4 artiklan 1 alakohta – Käsite ”palvelu” – Tavaroiden vähittäiskauppa – III luku – Palveluntarjoajien sijoittautumisvapaus – Soveltaminen täysin sisäisissä tilanteissa – 15 artikla – Arvioitavat vaatimukset – Alueellinen raja – Yleiskaava, jossa kielletään muiden kuin kookkaiden tavaroiden vähittäismyynti keskikaupungin ulkopuolella sijaitsevilla maantieteellisillä vyöhykkeillä – Kaupunkiympäristön suojelu – Sähköisille viestintäverkoille ja ‑palveluille myönnettävä lupa – Direktiivi 2002/20/EY – Maksut, jotka liittyvät oikeuteen asentaa yleiseen sähköiseen viestintäverkkoon tarkoitettuja järjestelmiä - Uutiset
5.2.2018 12.15
Helsingin hallinto-oikeus: Helsingin uusi yleiskaava osittain lainvastainen ja Vartiosaaren osayleiskaava lainvastainenHelsingin hallinto-oikeus ratkaisi 5. helmikuuta 2018 antamillaan kahdella päätöksellä Helsingin yleiskaavaan ja Vartiosaaren osayleiskaavaan kohdistuneet valitukset. - Uutiset
29.1.2018 9.10
Ideoita kaavoituksen sisällön uudistamiseenKaavojen sisältöä ja esitystapaa ravistellaan tuoreessa WSP Finland Oy:n ja Tampereen teknillisen yliopiston raportissa. Työ on osa kaavojen merkintöjen ja määräysten kehittämishanketta (KAMMI), ja se liittyy käynnissä olevaan maankäyttö- ja rakennuslain uudistamisen valmisteluun. - Uutiset
18.1.2018 12.10
KHO hylkäsi valitukset Kuopion Sorsasalon asemakaavasta uuden biotuote-/havusellutehtaan rakentamisen mahdollistamiseksiAsemakaavan tarkoituksena oli mahdollistaa uuden biotuote-/havusellutehtaan rakentaminen noin yhdeksän kilometrin etäisyydelle kaupungin keskustasta ja vesistön rannalle. KHO katsoi, että asemakaavaa laadittaessa tehdyt selvitykset olivat muun ohella päätöksessä lausuttu huomioon ottaen riittävän yksityiskohtaisia ja kattavia, jotta voitiin varmistua siitä, että alueen käyttämisestä kaavassa osoitettuun tarkoitukseen ei ennalta arvioiden aiheutunut sellaisia haittavaikutuksia, joita olisi ollut pidettävä terveellisen elinympäristön luomista tai luonnonympäristön vaalimista koskevien asemakaavan sisältövaatimusten vastaisena, ja ettei tehtaan toiminnoista aiheutunut sellaista elinympäristön laadun merkityksellistä heikentymistä, joka ei olisi ollut perusteltua asemakaavan tarkoitus huomioon ottaen tai sellaisia kaava-alueen ulkopuolella sijaitsevien kiinteistöjen käyttöä rajoittavia vaikutuksia, joista olisi voitu katsoa aiheutuvan maankäyttö- ja rakennuslain 54 §:n 3 momentissa tarkoitettua kohtuutonta haittaa. - Uutiset
18.1.2018 9.55
VTM Lauri Jääskeläinen: Tulisiko rakentamisen vastuuta tiukentaa?Rakennusten kosteus- ja homeongelmat koetaan merkittävänä yhteiskunnallisena kysymyksenä. Muun muassa Eduskunnan tarkastusvaliokunnan asiaa koskevassa raportissa (TrVM 1/2013 vp) edellytetään hallitusta ryhtymään toimenpiteisiin rakennushankkeiden vahingonkorvaus- ja rikosoikeudellisen vastuun sekä takuuaikojen riittävyyden selvittämiseksi. Uudistuksissa on valiokunnan mielestä löydettävä keinot, joissa vastuita nykyistä selvemmin sälytetään niille toimijoille, jotka tosiasiassa ovat vahingon aiheuttaneet. VTM, VT Lauri Jääskeläisen Edilexissä julkaistussa Ympäristöjuridiikka-lehden artikkelissa käsitellään sitä, miten julkinen rakennusvalvonta ja yksityisoikeudellinen vastuu lomittuvat toisiinsa. - Uutiset
12.1.2018 10.10
KIRA-digi 360 – näin digitalisaatio uudistaa kiinteistö- ja rakentamisalanKiinteistö- ja rakentamisalan digitalisaatiota vauhdittavassa KIRA-digi-hankkeessa on etsitty ratkaisuja alan kehittämiseksi nyt noin vuoden ajan. 25.1.2018 käynnistyvät KIRA-digi 360 -tilaisuudet tuovat alan päättäjät ja vaikuttajat KIRA-digin tulosten äärelle, keskustelemaan kiinteistö- ja rakentamisalan muutoksesta ja tulevaisuudesta. KIRA-digi on osa hallituksen julkisten palveluiden digitalisoimisen kärkihanketta, ja sen tavoitteena on uudistaa rakennusalan toimintatapoja, avata rakentamisen ja kaavoituksen dataa uusien palveluiden käyttöön, kehittää sujuvasti yhteentoimivia järjestelmiä ja yhtenäisiä toimintatapoja sekä kehittää lainsäädäntöä alan digitalisaatiota tukevaksi. Vuoden 2018 loppuun asti jatkuvassa KIRA-digissä tavoitteisiin on pyritty lähes 80 kokeilun ja yli 30 muun hankkeen voimin, aina maalausroboteista virtuaaliseen asuntovälitykseen. - Uutiset
5.1.2018 14.00
KHO:n ratkaisu maisematyöluvastaOulun tarkastusarkkitehti oli 17.9.2015 tekemällään päätöksellä myöntänyt Asunto Oy Pohjolanriville maisematyöluvan muun ohella pihlajan kaatamiseen yhtiön hallitsemalta Oulussa osoitteessa Sauvojantie 3 sijaitsevalta tontilta. Oulun rakennuslautakunta oli 25.11.2015 tekemällään päätöksellä hylännyt A:n oikaisuvaatimuksen tarkastusarkkitehdin päätöksestä. KHO:n mukaan lehtopalsamiesiintymään ei ollut sovellettava luonnonsuojelulain 42 §:n rauhoitussäännöstä. Tämän vuoksi ja kun otettiin muutoin huomioon hallinto-oikeuden päätöksen perustelut ja perusteluissa mainitut oikeusohjeet sekä korkeimmassa hallinto-oikeudessa esitetyt vaatimukset ja asiassa saatu selvitys, hallinto-oikeuden päätöksen lopputuloksen muuttamiseen ei ollut perusteita. - Uutiset
4.1.2018 16.00
Kokemukset tuoreista suurten kaupunkien yleiskaavoista koottu raportiksiYleiskaavoittajien kokemukset tuoreista suurten kaupunkien kaavaprosesseista on koottu ympäristöministeriön julkaisuun. Yleiskaavoituksen uusimpia tuulia Lahdessa, Oulussa, Tampereella ja Helsingissä vuonna 2017 -julkaisussa kirjoittajat arvioivat tehtyä työtä, pohtivat mitä prosesseissa opittiin ja mikä yleiskaavoituksen rooli on kaupunkien kehittämisessä. Samalla raportti on yksi puheenvuoro parhaillaan käynnissä olevaan maankäyttö- ja rakennuslain uudistamiseen. - Uutiset
4.1.2018 15.41
Toni Selkälä Perustuslakiblogissa: StandardijuttuHieman ennen joululomia Euroopan unionin tuomioistuin antoi päätöksensä Helsingin hallinto-oikeuden ennakkoratkaisupyyntöön asiassa, joka koski teräksisten kiinnikkeiden standardinmukaisuutta ja CE-merkintöjä. Ensi silmäyksellä päätöksellä ja valtiosäännöllä on verrattain vähän tekemistä toistensa kanssa. Tapauksessa puidaan yksityisen yrityksen ja Turvallisuus- ja kemikaaliviraston (Tukes) välistä kiistaa siitä, voivatko tietyt sementtiin ennen sen kuivumista kiinnitettävät kiinnikkeet saada CE-merkinnän, koska ne vaikuttivat olevan rajattu niitä koskevien standardien ulkopuolelle, Selkälä kirjoittaa. - Uutiset
4.1.2018 10.40
KHO: valitusoikeus määräytyi yksinomaan rakennuslupapäätöksen vaikutusten perusteellaMaankäyttö- ja rakennuslain 192 §:n 1 momentin 3 kohtaan perustuva valitusoikeus määräytyi yksinomaan rakennuslupapäätöksen vaikutusten perusteella. - Uutiset
2.1.2018 11.40
Lainsäädäntöneuvos Kirsi Martinkauppi: Lähes nollaenergian säädöspaketti valmiina – rakentamismääräykset uusittuLähes nollaenergian säädöspakettiin kuuluu kolme asetusta: valtioneuvoston asetus rakennuksissa käytettävien energiamuotojen kertoimien lukuarvoista, ympäristöministeriön asetus uuden rakennuksen sisäilmastosta ja ilmanvaihdosta sekä ympäristöministeriön asetus uuden rakennuksen energiatehokkuudesta. Asetukset on nyt annettu. Säädöspakettiin kuuluva maankäyttö- ja rakennuslain muutos (1151/2016) tuli voimaan jo vuosi sitten. - Uutiset
29.12.2017 13.16
KHO:n vuosikirjapäätös rasitteiden huomioimisesta rakennuslupia myönnettäessäPelkästään se, että pelastustie oli osoitettu rasitepysäköintialueen lävitse, ei ollut esteenä rakennuslupien myöntämiselle. Koska rakentamista ei ollut sijoitettu kohtiin, joissa rasitteet sijaitsivat ja koska rakennuslupiin sisältyi rasitteiden huomioon ottamista rakentamisessa koskeva ehto, rakennuslupien myöntäminen ei maankäyttö- ja rakennuslain 135 §:n 1 momentin 6 kohdassa tarkoitetulla tavalla tarpeettomasti haitannut muutoksenhakijoita. Rasitteet oli siten otettu rakennuslupia myönnettäessä riittävällä tavalla huomioon. - Uutiset
29.12.2017 11.09
KHO yhdenvertaisuusperiaatteesta: Asemakaavan muutos ei ollut lainvastainenYhtä asuinkerrostalotonttia koskevalla asemakaavan muutoksella oli lisätty merkittävästi tontin rakennusoikeutta. Asemakaavan muutoksesta oli valitettu sillä perusteella, että maanomistajien tasapuolinen kohtelu edellyttäisi tulevassa kaavoituksessa vastaavaa rakennusoikeuden lisäämistä lähiympäristön asuinkerrostalotonteille, mikä puolestaan johtaisi yhtenäisen kaupunkikuvan turmeltumiseen. Asemakaavan muutos ei ollut esitetyllä perusteella lainvastainen. Kunnan jäsenen kaavamuutoksesta tekemä jatkovalitus hylättiin. - Uutiset
27.12.2017 11.46
Lainsäädäntöneuvos Kirsi Martinkauppi: Rakentamismääräyskokoelman uusiminen lähenee loppuaan – vuorossa asetukset asuin-, majoitus- ja työtiloista sekä käyttöturvallisuudestaMaankäyttö- ja rakennuslain muutos koskien muun muassa asuntosuunnittelua tuli voimaan 6. joulukuuta 2017. Nyt lain säännökset täsmentyivät asetuksella asuin-, majoitus- ja työtiloista sekä asetuksella rakennuksen käyttöturvallisuudesta. - Uutiset
21.12.2017 12.00
KHO:n ratkaisu poikkeamisesta rakentamisessaKHO hyväksyi Uudenmaan ELY:n valituksen. Helsingin hallinto-oikeuden ja Helsingin kaupunginhallituksen päätökset kumottiin ja LähiTapiola Kiinteistövarainhoito Oy:n poikkeamislupahakemus hylättiin. - Uutiset
20.12.2017 13.05
Rakentamis- ja ympäristöasioista valittaminen KHO:een edellyttää valituslupaa vuoden 2018 alusta alkaenTasavallan presidentti vahvisti 19. joulukuuta eräiden ympäristölakien muutokset, jotka koskevat muutoksenhakua ympäristöasioissa. Lainmuutosten mukaan valitettaessa korkeimpaan hallinto-oikeuteen vaaditaan jatkossa valituslupa lähes kaikissa ympäristönsuojelulain, vesilain, maankäyttö- ja rakennuslain sekä maa-aineslain mukaisissa päätöksissä. Lainmuutokset perustuvat pääministeri Juha Sipilän hallitusohjelmaan, jonka mukaan valituslupajärjestelmän soveltamisalaa tulee laajentaa ja ottaa se laajamittaisesti käyttöön rakentamis- ja ympäristöasioissa. - Uutiset
19.12.2017 8.10
Unionin tuomioistuimen ennakkopäätös Helsingin hallinto-oikeuden pyyntöön rakennustuoteasiassaStandardia EN 1090-1:2009+A1:2011 ”Teräs- ja alumiinirakenteiden toteutus. Osa 1: Vaatimukset rakenteellisten kokoonpanojen vaatimustenmukaisuuden arviointiin” on tulkittava siten, että pääasian oikeudenkäynnissä kyseessä olevan kaltaiset, betoniin ennen sen kovettumista kiinnitettävät tuotteet kuuluvat sen soveltamisalaan, mikäli niillä on sillä tavoin rakenteellinen tehtävä, että niiden poistaminen rakennuskohteesta heikentäisi välittömästi tämän lujuutta. - Uutiset
13.12.2017 11.50
Lainsäädäntöneuvos Kirsi Martinkauppi: Uusi rakennusten paloturvallisuutta koskeva asetus vähentää tulkintoja ja savupiippuja koskevat määräykset parantavat paloturvallisuuttaYmpäristöministeriön asetus rakennusten paloturvallisuudesta on annettu 28.11.2017 ja se korvaa Suomen rakentamismääräyskokoelman osan E1. Ympäristöministeriön asetus savupiippujen rakenteista ja paloturvallisuudesta on annettu 10.11.2017. Asetus korvaa pienten savupiippujen rakenteita ja paloturvallisuutta koskeneen Suomen rakentamismääräyskokoelman osan E3.