Hakutulokset
Näytä: 20 | 50 | 100 tulosta. Järjestys: Relevanssi | Aika
- Uutiset
26.1.2021 12.01
Ympäristöministeriö ei myöntänyt Janakkalan kunnalle lupaa lunastaa maata Turengin keskustastaYmpäristöministeriö katsoi, että hakemus ei täyttänyt maankäyttö- ja rakennuslaissa määritettyjä edellytyksiä lunastamiselle. Hakemuksen kohteena oleva kiinteistö on jo voimassa olevan asemakaavan mukaisessa käytössä, eikä yleisen tarpeen voitu katsoa vaativan kiinteistön lunastamista kunnalle. - Uutiset
25.1.2021 9.39
KHO:n ratkaisu luottamuksensuojasta rakennuslupa-asiassaVaikka poikkeamispäätöksessä oli kaksi eri päivämäärää muutoksenhakuajan päättymiselle ja siten rakennusluvan hakemiselle määrätyn kahden vuoden määräajan laskemisen alkamiselle, luvanhakijat olivat tässä tilanteessa voineet luottaa siihen, että toimimalla lainvoimaisuustodistuksen perusteella laskettavan määräajan mukaisesti he olivat hakeneet rakennuslupaa maankäyttö- ja rakennuslain 174 §:n 2 momentissa säädetyssä määräajassa. Rakennuslupahakemus oli tehty ajoissa. - Uutiset
25.1.2021 9.29
KHO: Maatilan kone- ja hakevaraston muuttaminen hevostalliksi sekä uuden hevostallin ja maneesin rakentaminen ratsastuskeskustoimintaa varten edellytti suunnittelutarveratkaisunKeskeisenä oikeuskysymyksenä asiassa oli, edellyttikö maatilan kone- ja hakevaraston muuttaminen hevostalliksi sekä uuden hevostallin ja maneesin rakentaminen ratsastuskeskustoimintaa varten suunnittelutarveratkaisua. Koska hankkeessa ei ollut kysymys sellaisesta jo olevaan maaseutuyritykseen kuuluvasta maa- ja metsätalouden tai sen liitännäiselinkeinon harjoittamista varten tarpeellisesta rakentamisesta, jota 137 §:n 2 momentissa tarkoitettiin, hanke edellytti sen vuoksi maankäyttö- ja rakennuslain 137 §:n 1 momentissa tarkoitettua rakennusluvan erityisten edellytysten arviointia eli suunnittelutarveratkaisua. - Uutiset
21.1.2021 12.35
Selvitys: Ympäristövaikutuksia voidaan pienentää kehittämällä julkisten hankintojen ohjaustaJulkinen sektori voi tukea vähähiilisiä ja kiertotaloutta edistäviä ratkaisuja käyttämällä ostovoimaansa ympäristövaikutuksiltaan pienempien tavaroiden, palveluiden ja urakoiden hankkimiseen. Toistaiseksi ympäristönäkökohtia huomioidaan kuitenkin vaihtelevasti ja asetettujen kriteerien käytön ja ympäristötavoitteiden toteutumisen seuranta on puutteellista. 21. tammikuuta julkaistun selvityksen mukaan hankintojen ympäristövaikutuksiin sekä julkisen sektorin taloudelliseen kestävyyteen pidemmällä aikavälillä voidaan parhaiten vaikuttaa kehittämällä merkittävimmille julkisten hankintojen tuoteryhmille räätälöityjä ohjauskeinojen yhdistelmiä. - Uutiset
21.1.2021 9.48
KHO: Kaupunkikehityslautakunnan hulevesitaksapäätös oli osin puutteellinen – asia palautettiinKorkein hallinto-oikeus katsoi, että tulkinnanvaraisen hulevesitaksan soveltaminen maksun määräämistilanteessa edellyttää, että kunnan maksusta päättävän viranomaisen tulee selvittää kiinteistön tosiasialliset ominaisuudet ja olosuhteet ja esittää päätöksessään myös riittävät perustelut. Nokian kaupunkikehityslautakunnan päätös oli tältä osin puutteellinen, eikä maksupäätöksen lainmukaisuutta ollut selvitetty. Hallinto-oikeuden ja lautakunnan päätökset kumottiin ja asia palautettiin lautakunnalle uudelleen käsiteltäväksi. - Uutiset
19.1.2021 16.00
Ympäristörikosten torjuntastrategia korostaa viranomaisten yhteistyötä ja koulutustaViranomaisten strategia ympäristörikosten torjumiseksi on päivitetty vuoteen 2026 saakka. Strateginen linjaus koskee viranomaisten yhteistyötä. Siinä painotetaan viranomaistyön ruohonjuuritasoa, jossa tavoitellaan ympäristörikosten torjuntatyön hyvien käytäntöjen jakamista ja työn jatkuvuutta. - Uutiset
19.1.2021 13.31
Tukes: Kaivoslain mukaisten hakemusten ja lupien tiedottaminen muuttuu – verkossa tiedottaminen vahvistuu, ilmoitustaulusta luovutaanKaivoslain julkista kuuluttamista koskevia käytäntöjä on tarkennettu vastaamaan hallintolain muutoksia. Muutoksella vahvistetaan Tukesin vakiintunutta käytäntöä tiedottaa verkkosivuilla ja edistetään sähköistä tiedonvälittämistä. Samalla luovutaan viraston fyysisestä ilmoitustaululla tiedottamisesta. Muita tiedotuskanavia käytetään tehostamaan asianosaisten ja kansalaisten tiedonsaantia. - Uutiset
19.1.2021 10.10
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu Suomen korkeimman hallinto-oikeuden ennakkoratkaisupyyntöön kilpailurikkomusajanjakson keston määrittämisestä rakennusurakka-asiassaEnnakkoratkaisupyyntö – Kilpailu – SEUT 101 artikla – Kartellit tai muut yhteistoimintajärjestelyt – Tarjouskeinottelu – Rikkomisajanjakson keston määrittäminen – Sen ajanjakson laskeminen mukaan, jonka aikana kartelliin osallistujat sovelsivat kilpailunvastaista sopimusta – Kilpailunvastaisen menettelyn taloudelliset vaikutukset – Rikkomisen päättyminen sinä ajankohtana, kun hankintasopimuksen sopimuspuoli valitaan lopullisesti - Uutiset
14.1.2021 10.46
Helsingin hallinto-oikeus: Helsinki Garden -asemakaava ei ole lainvastainenHelsingin hallinto-oikeus hylkäsi 14.1.2021 antamallaan päätöksellä Museoviraston tekemän valituksen Helsinki Gardenia koskevasta asemakaavan muutoksesta, jolla mahdollistetaan monitoimiareenan rakentaminen nykyisen Helsingin Jäähallin alueelle olympiastadionin läheisyyteen. Lisäksi muutos mahdollistaa urheilu-, liikunta- ja vapaa-ajan tilojen, toimitilojen, palvelutilojen sekä asuntojen ja majoitustilojen rakentamisen. - Uutiset
7.1.2021 10.20
KHO hylkäsi toimenpidelupahakemuksen Led-valomainoslaiteen sijoittamiseksi valtatien varteenArvioitaessa mainoslaitteen soveltumista paikalle on otettava huomioon laitteen ominaisuudet kokonaisuudessaan. Näihin ominaisuuksiin kuuluvat tässä tapauksessa mainoslaitteen led-näyttö ja sen kirkkauden sekä liikkuvan kuvan vaikutukset ympäristöön. Led-valomainoslaitteiden valotehokkuudet, vilkkuvat valot ja vaihtuva tai liikkuva kuva ovat tehokkaita katseenvangitsijoita ja voivat näin vaarantaa liikenneturvallisuutta. Toimenpideluvassa tarkoitettu led-mainoslaite sijoittuisi melko vilkkaasti liikennöidyllä tieosuudelle ja lähelle risteysaluetta, jossa risteää lisäksi kevyenliikenteenväylä. Laitteen ympäristövaikutukset kohdistuvat tienkäyttäjiin. Ominaisuuksiensa ja sijaintinsa johdosta led-näytöllä varustettu mainoslaite voi siten näissä oloissa vaarantaa liikenneturvallisuutta yleisellä tiellä. Tällä perusteella mainoslaite ei sovellu paikalle. - Uutiset
5.1.2021 9.24
Yle: Uusien asuntojen rakennusvirhekiistojen määrä on jatkanut kasvuaanUusien asuntojen rakennusvirheistä johtuvat kiistatilanteet ovat yhä yleisempiä. Useimmiten virheet liittyvät sekä Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) että Kiinteistöliiton edustajien mukaan rakentamisen laatuun. - Uutiset
31.12.2020 10.00
Ympäristöjuridiikan juhlanumerossa 3-4/2020 asiaa kaivostoiminnasta, yhteisvaikutusten huomioonottamisesta ja lainsäädännön roolista ruokavaliomuutoksessaYmpäristöjuridiikka-lehden 3-4/2020 numero on 40-vuotisen lehden juhlanumero. Numerossa syvennytään kaivostoimintaan Oriveden kaivoksen tapaustutkimuksen kautta, yhteisvaikutusten varviointiin ympäristövaikutusten hallintakeinona, lainsäädäntöön ruokavaliomuutoksen tukena ja tuoreimpaan ympäristöoikeudelliseen oikeuskäytäntöön Euroopan unionin tuomioistuimesta, korkeimmasta oikeudesta ja korkeimmasta hallinto-oikeudesta. - Uutiset
30.12.2020 9.15
Hallinto-oikeus: Rakennuslupahakemus oli asemakaavan vastaisena hylättäväTontin ja sen rakennusalan kiilamaisuudesta johtuen nyt kysymyksessä olevan autokatoksen kulma ulottuu asemakaavassa tontin 4 vastaiselle rajalle osoitetun istutusalueen reunaan. Tämän vuoksi ajo tontille aiemmin rakennettuun autokatokseen ja -talliin sekä osin myös uuteen autokatokseen on hyväksytyssä asemapiirroksessa esitetty asemakaavassa osoitetun istutettavan alueen osan kautta. Istutettava tontinosa toimii käytännössä ajotienä ja se on asemapiirroksessa esitetty päällystettäväksi nurmikivellä noin 40 metrin matkalta. Muilta osin ajotie ja talousrakennusten edusta on asemapiirroksessa esitetty sorapintaisena. Nyt kysymyksessä olevan talousrakennuksen sijainti estää näin ollen asemakaavassa osoitetun istutusalueen käytön muuna kuin ajotienä eikä tontin 4 vastaisella rajalla ole siten lainkaan istutusaluetta asemakaavassa edellytetyllä tavalla. Sillä, että ajotie on istutusalueen osalta esitetty päällystettäväksi nurmikivellä, ei ole asiassa merkitystä. Rakentaminen oli tältä osin alueella voimassa olevan asemakaavan vastaista. Asiaa ei ollut syytä arvioida toisin sen perusteella, että katselmushavainnon perusteella tontin 4 vastaiselle rajalle oli toteutettu noin puolen metrin levyinen istutusalue, jota hyväksytyssä asemapiirroksessa ei ole esitetty. Lupahakemus oli asemakaavan vastaisena hylättävä. (Vailla lainvoimaa 30.12.2020) - Uutiset
29.12.2020 14.00
Hallinto-oikeus: Edellytyksiä maa-ainesluvan myöntämiseen ei ollutHallinto-oikeus katsoi, että hakemuksen mukainen ottaminen kohdistui päätöksessä esitetyin perustein vedenottamon arvioidulla lähisuojavyöhykkeellä sijaitsevalle osittain uuteen ottamisalueeseen rinnastuvalle alueelle. Pohjavesi ei saadun selvityksen mukaan virtaa suoraan suunnitellulta ottamisalueelta kohti vedenottamokaivoa, mutta ottamisalue sijaitsee kuitenkin niin lähellä vedenottamoa, että maa-ainesten ottamisen pohjavesivaikutukset ovat mahdollisia. Hankkeen pohjavesivaikutusten selvittäminen ja vesilain mukaisen luvan myöntämisen edellytysten arvioiminen vesilain mukaisessa lupamenettelyssä on siten perustelua. Hankkeelle ei ollut haettu eikä myönnetty vesilain mukaista lupaa maa-ainesten ottoon. Edellytyksiä hakemuksen mukaisen maa-ainesluvan myöntämiseen ei siten ennen edellä todettua menettelyä ole. (Vailla lainvoimaa 29.12.2020) - Uutiset
29.12.2020 10.25
KHO: Kaupunginvaltuuston asemakaavapäätös oli kuntalain 135 §:ssä tarkoitetulla tavalla lainvastainen hajuhaitan vuoksiAsemakaavaa varten ei ollut laadittu sellaisia selvityksiä ja vaikutusten arviointeja, joiden nojalla olisi ollut mahdollista luotettavasti arvioida, aiheutuiko jätevedenpuhdistamon toiminnasta asuinrakennuksissa ja niiden piha-alueilla hajuhaittaa, voitiinko hajuhaittojen vähentämistä koskevilla kaavamääräyksillä riittävästi vähentää haittaa asuin- ja oleskelutiloissa ja täyttikö asemakaava siten asemakaavalle maankäyttö- ja rakennuslaissa asetetun elinympäristön viihtyisyyttä koskevan sisältövaatimuksen. Asemakaavamuutos ei tältä osin ollut perustunut maankäyttö- ja rakennuslain 9 §:n mukaisiin riittäviin selvityksiin ja vaikutusten arviointeihin. - Uutiset
23.12.2020 14.00
KHO:n päätös Etelä-Haagan asemakaavan muuttamisestaKHO kumosi HAO:n päätöksen muutoksenhaun kohteena olevilta osin. Helsingin kaupunginvaltuuston päätös saatettiin siten voimaan myös korttelin 29088 tontin 3 osalta. KHO totesi, että asemakaavamuutos ei ennalta arvioiden heikennä rakennetun ympäristön arvoja tai elinympäristöä MRL 54 §:ssä asemakaavalle säädettyjen sisältövaatimusten vastaisesti. Asemakaavamuutoksessa on otettu riittävästi huomioon oikeusvaikutteinen yleiskaava, eikä kaavapäätös ole rakennetun ympäristön vaalimista ja siihen liittyvien erityisten arvojen hävittämiskieltoa koskevan asemakaavan sisältövaatimuksen vastainen. - Uutiset
23.12.2020 9.51
KHO: Kymintehtaan entisellä tehdasalueella sijaitsevan voimalaitoksen, piipun, toimisto-osan ja tuhkasiilon purkamislupahakemus oli voitu hylätäKouvolan rakennus- ja ympäristölautakunta oli hylännyt UPM-Kymmene Oyj:n purkamislupahakemuksen, joka koski kiinteistöllä 286-23-166-5 sijaitsevan voimalaitoksen, piipun, toimisto-osan ja tuhkasiilon purkamista. HAO oli hylännyt yhtiön tekemän valituksen. KHO ei muuttanut HAO:n päätöksen lopputulosta. KHO samalla kuitenkin myös totesi, että tämän päätöksen estämättä kysymystä purkamisluvan edellytyksistä oli mahdollista arvioida uudelleen, jos rakennusten suojelua ei ollut ratkaistu asemakaavalla kohtuullisessa ajassa. - Uutiset
23.12.2020 9.38
KHO: Kunnanvaltuuston päätös ranta-asemakaavan hyväksymisestä oli lainvastainenMaankäyttö- ja rakentaminen – Ranta-asemakaava – Yleiskaavan ohjausvaikutus – Käyttötarkoituksen muutos – Rakennusoikeuden siirtäminen – Tarkoituksenmukainen kokonaisuus – Selvitysvelvollisuus – Selvitysten riittävyys – Yhdenvertaisuus - Uutiset
22.12.2020 14.40
Rakentamismääräykset: Ympäristöministeriöltä asetukset rakennusten PE-putkien ja niiden liittimien olennaisista teknisistä vaatimuksista ja tyyppihyväksynnästä tulevat voimaan 1. maaliskuuta 2021Ympäristöministeriö on antanut asetukset rakennusten vesi- ja viemärilaitteistoissa käytettävien polyeteeniputkien, eli PE-putkien, ja niiden liittimien olennaisista teknisistä vaatimuksista ja tyyppihyväksynnästä. Asetukset tulevat voimaan 1.3.2021. PE-putkia ja niiden liittimiä käytetään talousveden johtamisessa ja paineellisessa viemäröinnissä. Asetuksilla määritetyillä teknisillä ominaisuuksilla ja hyväksyntämenettelyllä halutaan varmistaa vesihuollon terveellisyys ja turvallisuus uudisrakentamisessa ja korjausrakentamisessa. - Uutiset
18.12.2020 9.00
Lakiin rakennusperinnön suojelemisesta muutoksia vuoden 2021 alusta – päätöksenteko siirtyy yksin ELY-keskukseen ja valitustie hallinto-oikeuteenVuoden 2021 alussa tulee voimaan muutoksia rakennusperinnön suojelemisesta annetun lakiin. Rakennuksen suojelua voi esittää yhä useampi, ja naapureita kuullaan entistä laajemmin suojelupäätöksissä. Jatkossa rakennussuojelupäätöksistä voi valittaa hallinto-oikeuteen. - Uutiset
17.12.2020 15.00
KHO kumosi hallinto-oikeuden ja kunnanvaltuuston ranta-asemakaavan muutoksen hyväksyneet päätöksetRanta-asemakaavamuutoksessa osoitettu uusi rantarakennuspaikka varaa ranta-aluetta noin 100 metriä. Rakennuspaikka on noin 200 metrin etäisyydellä jo toteutuneista rakennuspaikoista. Niiden väliin jää kapea soistuma-alue, joka ei sovellu rakentamiseen. Rakennuspaikka ei näin ollen sijoitu olemassa olevan lomarakennuskorttelin jatkeeksi. Tähän nähden ja ottaen huomioon alueen yleiskaavassa osoitettu käyttötarkoitus yleiseen virkistykseen, ranta-asemakaava ei täytä maankäyttö- ja rakennuslain 73 §:n 1 momentin 3 kohdan mukaista vaatimusta yhtenäisen rakentamattoman ranta-alueen säilyttämisestä. Edellä lausutuilla perusteilla hallinto-oikeuden ja kunnanvaltuuston päätökset on kumottava. - Uutiset
15.12.2020 7.48
Kunnat valmiita sujuvoittamaan metsätalouden maisematyölupamenettelyäUusissa yleiskaavoissa ei enää kevään 2017 jälkeen ole vaadittu maa- ja metsätalousvaltaisilla alueilla maisematyölupaa. Muutos ei kuitenkaan koskenut aiemmin hyväksyttyjä yleiskaavoja, joten niiden perusteella maisematyölupia on jouduttu hakemaan aiempaan tapaan. Keinoja lupamenettelyn sujuvoittamiseen on etsitty Tapion vetämässä Metsät ja kaavoitus -hankkeessa. Suosituimmaksi keinoksi osoittautui vähäisiä toimenpiteitä koskevan kuntien sisäisen ohjeistuksen laatiminen. - Uutiset
9.12.2020 10.10
KHO:n muu ratkaisu: Helsingin Pääpostitalon ikkunoiden vaihtamiseen ei voitu myöntää toimenpidelupaaHallinto-oikeus totesi päätöksessä lausutun huomioon ottaen, että hankkeen toteuttaminen edellyttää maankäyttö- ja rakennuslain 171 §:n mukaista poikkeamista asemakaavan suojelumääräyksestä. Näin ollen toimenpidelupaa ei ollut voitu myöntää ja päätös toimenpideluvan myöntämisestä oli kumottava. KHO ei muuttanut hallinto-oikeuden päätöksen lopputulosta. - Uutiset
9.12.2020 9.21
KHO: Lautakunta oli voinut myöntää rakentamiselle poikkeamisen rantayleiskaavastaPoikkeamisen myöntämiselle oli ollut maankäyttö- ja rakennuslain 171 §:n 2 momentin mukaiset oikeudelliset edellytykset sekä mainitun pykälän 1 momentissa tarkoitettu erityinen syy. Ympäristö- ja rakennuslautakunta oli voinut myöntää haetun poikkeuksen. Hallinto-oikeuden päätös, jolla lautakunnan päätös oli kumottu, oli tämän vuoksi kumottava poikkeamispäätöstä koskevilta osin ja lautakunnan päätös poikkeamisen myöntämisestä saatettava voimaan. - Uutiset
8.12.2020 15.15
YM: Sopimus kalvomuovien keräyksestä ja kierrätysmateriaalien käytöstä vauhdittaa rakentamisen kiertotalouttaKalvomuovien erilliskeräystä lisätään koko rakentamisen toimitusketjussa ja rakentamisessa green deal -sopimuksella. Sopimuksen ansiosta erilliskerätty kalvomuovi päätyy nykyistä tehokkaammin kierrätykseen ja kierrätysraaka-aineeksi kalvomuovien tuotantoon ja palautuu tuotteina takaisin markkinoille. Lisäksi sopimukseen liittyvät yritykset sitoutuvat hyödyntämään nykyistä enemmän kierrätysmateriaaleista valmistettuja tuotteita. Kalvomuoveja käytetään rakennustuotteiden pakkaamiseen ja sisäsuojaukseen. Tavoitteena on, että kalvomuovien raaka-aineesta 40 prosenttia on kierrätettyjä kalvomuoveja vuoden 2027 loppuun mennessä. - Uutiset
8.12.2020 10.00
Hallinto-oikeus päätyi kumoamaan päätöksen tuulivoimalan rakennusluvasta jo aikaisemmin tutkimatta jätetyssä valitusasiassa - selvitykset meluhaitasta eivät olleet riittävätA Oy:lle oli myönnetty rakennuslupa tuulivoimalalle. Rakennusluvasta valitettiin, mutta Turun hallinto-oikeus jätti valituksen tutkimatta. Korkein hallinto-oikeus kuitenkin antoi asiassa uuden valitusluvan, sillä meluarviossa oli käytetty tosiasiallista pienempää moottoria, rakennuslupahakemukseen ei sisältynyt selvitystä pääpiirustuksissa esitetyn voimalatyypin meluvaikutuksista eikä toteutettavan tuulivoimalan enimmäistehoa tai suurinta sallittua äänitehotasoa oltu myöskään lupapäätöksessä tai siihen sisältyvissä lupamääräyksissä rajoitettu. Hallinto-oikeus katsoi, että otettaessa huomioon puutteelliset selvitykset tuulivoimalan meluvaikutuksista sekä mahdollisuuksista rajoittaa melu- ja välkehäiriöitä, rakennuslupamenettelyssä ei ole riittävällä tavalla varmistettu, että rakentaminen on osayleiskaavan mukaista ja täyttää rakennusluvan myöntämisen edellytykset Näin rakennus- ja ympäristölautakunnan päätös oli kumottava ja A Oy:n rakennuslupahakemus hylättävä. - Uutiset
4.12.2020 14.30
Maankäytön ajankohtaispäivä 2020: Maankäyttö- ja rakennuslain mittavat uudistuksetEditan vuoden 2020 Maankäytön ajankohtaispäivässä käsiteltiin kattavasti maankäyttö- ja rakennuslain muutoksia. Koulutuspäivän aikana kuultiin useamman asiantuntijan puheenvuoroja lakiuudistusten, oikeustapausten ja ilmastonmuutoksen vaatimien toimien näkökulmista. Ajankohtaispäivä tarjosi informaatiota muun muassa uudistusten vaikutuksista maanomistajiin ja rakennuttajiin, rakennushankkeiden vastuukysymyksiä, lunastuslain uudistuksen tavoitteita sekä kaavoituksen ilmastovaikutuksia. - Uutiset
4.12.2020 10.10
Edita Lakitiedon Rakennusjuridiikan webinaarisarjan viimeisessä osassa keskityttiin tilaajan suunnitteluvastuun keskeisimpiin kysymyksiinUrakkasopimus on rakennusurakan perusta, ja iso osa rakennusurakoista syntyvistä riidoista johtuu sopimustulkinnallisista seikoista. Selkeä ja looginen sopimus säästää osapuolten resursseja, kun myöhemmin ei tarvitse käyttää aikaa epäselvyyksien selvittämiseen. Mutta mistä muualta tulkintaa voidaan johtaa? Mitä jos urakkasopimus on ristiriidassa muun tulkintamateriaalin kanssa? Mitä YSE -ehtojen 8 §:n mukainen myötävaikutusvelvollisuus pitää sisällään ja miten sen mukaisia vahingonkorvausvaatimuksia ja lisäaikavaatimuksia arvioidaan? Kouluttajat Ville Laine (AA, OTL, Properta Asianajotoimisto) ja Johan Appelqvist (DI, toimitusjohtaja, pääkonsultti, Byggnadsekonomi Oy) hakivat muun muassa näihin kysymyksiin vastauksia Editan Tilaajan suunnitteluvastuu -webinaarissa 1.12.2020. Koulutus auttoi kiinnittämään huomiota tärkeimpiin kohtiin rakennusurakkasopimuksessa tilaajan velvoitteiden osalta ja rakentamaan sopimuksen siten, että se on selkeä ja looginen kokonaisuus, eikä siihen sisälly tulkinnallisia epäselvyyksiä. Webinaari oli osa Rakennusjuridiikan webinaarisarjaa, joka järjestetään myös 13.1.-17.3.2021. - Uutiset
3.12.2020 15.00
Muutoksia rakennusten paloturvallisuusmääräyksiin 1. tammikuuta 2021 alkaenYmpäristöministeriö antoi asetuksen rakennusten paloturvallisuudesta annetun asetuksen muuttamisesta. Muutoksilla edistetään palomääräysten materiaalineutraaliutta, pienennetään rakentamiskustannuksia sekä selkeytetään määräysten tulkintaa. Jatkossa enintään kaksikerroksisen P2-paloluokan rakennuksen sisäseinäpinnat voi jättää ilman suojaverhousta, jos seinän materiaalit täyttävät puulle ominaisen palokäyttäytymisluokan ja vähimmäistiheyden. Muutos helpottaa suurehkojen, enintään kaksikerroksisten hirsirakenteisten tai muiden massiivipuuseinäisten rakennusten suunnittelua ja mahdollistaa näkyviin jäävät puupinnat rakennusten sisällä. - Uutiset
26.11.2020 10.10
VTV: Valtion rakennusomaisuutta voisi hallita nykyistä kunnianhimoisemminVTV:n mukaan valtiolla on pääosin hyvät edellytykset hallita rakennusomaisuuden elinkaarta. Silti elinkaarivaikutukset voisi ottaa entistä paremmin huomioon, kun investointipäätöksiä tehdään. Rakennukset muodostavat valtion aineellisesta omaisuudesta suuren siivun. Niiden tasearvo on yhteensä noin neljä miljardia euroa. Valtiontalouden tarkastusvirasto (VTV) selvitti, millaiset edellytykset valtion viranomaisilla on hoitaa rakennusomaisuutta koko sen elinkaaren ajan ja tuli siihen tulokseen, että edellytykset ovat hyvät. - Uutiset
24.11.2020 10.00
Käräjäoikeus menetteli virheellisesti, kun se oli katsonut kantajan peruuttaneen kanteensa ja sen vuoksi jättänyt asian käsittelyn sillensäKoska valittaja ei ollut nimenomaisesti peruuttanut kannettaan, KO:n olisi sille kuuluvien prosessinjohdollisten velvollisuuksien mukaisesti tullut selventää, oliko valittajan tarkoituksena ollut pysyä kanteessaan esittämissä vaatimuksissa vai peruuttaa kanteensa, jolloin asian käsittely jäisi sillensä. HO katsoi, ettei KO olisi saanut jättää asiaa sillensä eikä siten olisi voinut perustaa oikeudenkäyntikuluja koskevaa ratkaisuaan OK 21 luvun 7 §:n 2 momentin säännökseen. Oikeusastejärjestys huomioon ottaen HO ei voinut jatkaa asian käsittelyä vaan asia oli palautettava KO:een. (Vailla lainvoimaa 24.11.2020) - Uutiset
23.11.2020 12.33
YM: Rakennusalan odottama betonimurskeasetus lausuntokierrokselle 8. tammikuuta 2021 saakka – milloin betonimurske lakkaa olemasta jätettäYmpäristöministeriö pyytää lausuntoja asetusluonnoksesta, jossa määritellään, milloin betonimurske lakkaa olemasta jätettä. Jätteeksi luokittelun päätyttyä betonimursketta voidaan myydä eteenpäin esimerkiksi rakennusmateriaalina tai maanparannusaineena, minkä uskotaan parantavan sen markkinoita ja hyödynnettävyyttä. Lausuntoja voi antaa on 8.1.2021 asti. - Uutiset
20.11.2020 12.10
KHO: Asemakaavan muutos oli virkistysalueiden riittävyyttä ja elinympäristön viihtyisyyttä koskevien asemakaavan sisältövaatimusten vastainenMaankäyttö ja rakentaminen – Asemakaava – Asemakaavan sisältövaatimukset – Lähivirkistysalueiden riittävyys – Elinympäristön viihtyisyys – Lähivirkistysalueiden käytettävyys virkistäytymiseen - Uutiset
19.11.2020 13.21
Hallinto-oikeus: Kun kyse ei ollut maa-aineslain tarkoittamasta kotitarvekäytöstä eikä ottamiseen ollut haettu lupaa, oli ympäristönsuojelulautakunta voinut keskeyttää maa-ainesten ottamisen kiinteistölläMaa-aineslain mukaan maa-ainesten ottamiseen on saatava lupa, ellei aineksia oteta tavanomaiseen kotitarvekäyttöön asumiseen tai maa- ja metsätalouteen. Kotitarvekäytön tulee liittyä rakentamiseen tai kulkuyhteyksien kunnossapitoon. Hallinto-oikeus totesi, että asiassa saadun selvityksen perusteella kyse ei ollut maa-aineslain tarkoittamasta kotitarvekäytöstä, joten maa-ainesten ottamiseen olisi tullut hakea maa-aineslupaa. Koska lupaa maa-ainesten ottamiseen ei ollut haettu, oli lautakunta voinut keskeyttää maa-ainesten ottamisen kiinteistöllä. Asiassa ei myöskään tullut esiin seikkoja, joiden perusteella päätöksen voisi katsoa loukkaavan omaisuuden suojaa tai yhdenvertaisuutta. Lautakunnan päätöstä ei ollut syytä muuttaa. (Vailla lainvoimaa 19.11.2020) - Uutiset
19.11.2020 9.00
Ympäristöministeriö pyytää 8. tammikuuta 2021 saakka lausuntoja luonnoksesta hallituksen esitykseksi laeiksi ympäristövaikutusten arviointimenettelystä annetun lain ja maa-aineslain muuttamisesta – muutosten tarkoitus tulla voimaan 1. syyskuuta 2021Ympäristöministeriö pyytää lausuntoja luonnoksesta hallituksen esitykseksi laeiksi ympäristövaikutusten arviointimenettelystä annetun lain ja maa-aineslain muuttamisesta. - Uutiset
16.11.2020 14.44
Korkein hallinto-oikeus jätti tutkimatta Pirkkolan liikuntahallin rakentamista koskevan täytäntöönpanokieltohakemuksenKorkeimmassa hallinto-oikeudessa ei ollut tähän mennessä vireillä valituslupahakemusta tai muuta hallintolainkäyttöasiaa liittyen hakemuksen kohteena olevaan Helsingin hallinto-oikeuden päätökseen. Tässä tapauksessa täytäntöönpanokieltoa koskeva hakemus ratkaistiin selvyyden vuoksi ennen valitusajan päättymistä. - Uutiset
10.11.2020 13.00
Editan webinaarissa pohdinnassa rakennusurakan yksityiskohtiin liittyvät tiedonanto- ja selonottovelvollisuudetMillaisia velvollisuuksia tilaajalla ja urakoitsijalla on liittyen rakennusurakan yksityiskohtiin? Editan Tilaajan tiedonantovelvollisuus ja urakoitsijan selonottovelvollisuus -webinaarissa 10.11. kouluttaja Ville Laine (AA, OTL, Properta Asianajotoimisto) kertoi rakennusurakkaan liittyvistä tiedonanto- ja selonottovelvollisuuksista. - Uutiset
6.11.2020 8.00
Helsingin hallinto-oikeus äänesti: Pirkkolan monitoimihallin rakentaminen voi jatkua – hankkeesta ei aiheudu lahokaviosammaleen säilymiselle tärkeän esiintymispaikan hävittämisen tai heikentämisen vaaraaHelsingin hallinto-oikeus hylkäsi 5.11.2020 antamallaan päätöksellä Pro Luonto ry:n tekemän valituksen asiassa, jossa Uudenmaan ELY-keskus ei luonnonsuojelulain 57 §:n mukaisena pakkokeinoasiana ollut kieltänyt Pirkkolan hallin rakennustoimia. (KHO jätti hakemuksen tutkimatta) - Uutiset
4.11.2020 14.12
Omankädenoikeus - puomin mökkitielle asentanut nainen tuomittiin sakkoihin ja velvoitettiin suorittamaan asianomistajille korvausta mökin käytön estymisestäKun vastaaja oli asentanut yksityistielle puomin, asianomistajien kulku mökilleen autolla oli estynyt pääsiäisestä vappuun vuonna 2019 eli noin kahden viikon ajaksi. Tänä aikana asianomistajien mökin käyttäminen oli hankaloitunut. Kun otettiin huomioon, että tien käyttö oli kuitenkin estynyt melko lyhyeksi ajaksi ja että mökille oli päässyt pyörällä tai kävellen, kohtuullinen korvaus käytön estymisestä oli kummankin asianomaisen osalta 100 euroa eli yhteensä 200 euroa. Asianomaisilla oli oikeus saada korvaus rikosilmoituksen tekemiseen ja kuulusteluissa käymiseen liittyneistä matkoistaan. Vastaaja tuomittiin 30 ps rangaistukseen. (Vailla lainvoimaa 4.11.2020) - Uutiset
2.11.2020 8.00
Asianajaja Henna Paukku selventää Defensor Legisissä ostajan selonottovelvollisuutta ja kuntotarkastuksen merkitystä kiinteistökauppariidoissaOnko ostaja täyttänyt kiinteistökaupassa ennakkotarkastusvelvollisuutensa asianmukaisesti? Tätä kysymyksenasettelua tutkitaan Defensor Legisin numerossa 5/2020 julkaistussa Henna Paukun artikkelissa, jossa vastausta haetaan myös tuoreimmasta korkeimman oikeuden oikeuskäytännöstä. - Uutiset
30.10.2020 12.10
Hallituksen esitys konfliktimineraaleista parantaa hankintaketjujen läpinäkyvyyttä ja edistää vastuullisia hankintojaHallitus antoi 29.10.2020 esityksen laiksi konfliktimineraalien ja niiden malmien markkinoille saattamisesta. Hallituksen esityksen tavoitteena on parantaa hankintaketjujen läpinäkyvyyttä. Konfliktimineraaleja ovat konflikti- ja korkean riskin alueilta peräisin oleva tina, tantaali ja volframi, niiden malmit sekä kulta. Näitä mineraaleja käytetään laajasti muun muassa puhelimissa, tietokoneissa, kameroissa, lentokoneissa, lääkinnällisissä laitteissa sekä koruissa. - Uutiset
30.10.2020 10.07
KHO: Asemakaavan muutosta varten laadittujen selvitysten perusteella ei ollut mahdollista arvioida täyttikö asemakaava maankäyttö- ja rakennuslain 54 §:ssä tarkoitetut kaavan sisältövaatimuksetOttaen huomioon asemakaavan yleispiirteisyyden suojeltujen rakennusten ja niiden käyttötarkoituksen osalta sekä sen, ettei suojeltaviin rakennuksiin sijoittuvan rakennusoikeuden määrää ollut osoitettu asemakaavakartalla, asemakaavamuutos ei suojeltavien rakennusten osalta täyttänyt asemakaavan tarkoitusta alueen käytön yksityiskohtaiseksi järjestämiseksi. Asemakaavan yleispiirteisyyden seurauksena asemakaavan muutosta varten laadittujen selvitysten perusteella ei ollut mahdollista arvioida, täyttikö asemakaava maankäyttö- ja rakennuslain 54 §:ssä tarkoitetut kaavan sisältövaatimukset. Kaupunginvaltuuston päätös ja hallinto-oikeuden päätös, jolla kaupunginvaltuuston päätöksestä tehty valitus oli hylätty, kumottiin. - Uutiset
30.10.2020 9.26
KHO: Asemakaava ei lepakoiden lisääntymis- ja levähdyspaikkojen osalta perustunut maankäyttö- ja rakennuslain 9 §:n mukaisiin riittäviin selvityksiin ja vaikutusten arviointeihinKun muun muassa otettiin huomioon, ettei kortteleiden asemakaavan nojalla myönnettävien rakennuslupien yhteydessä ollut mahdollista asettaa lepakoiden tärkeän siirtymäreitin huomioimista koskevia ehtoja rakennustontin ulkopuolella, asemakaavaa varten ei ollut laadittu sellaisia selvityksiä ja vaikutusten arviointeja, joiden nojalla olisi ollut mahdollista luotettavasti arvioida sitä, oliko kaavassa osoitettu rakentaminen asemakaavan luonnonarvojen vaalimista koskevan sisältövaatimuksen mukaista. Myöskään luonnonsuojelulain 49 §:n 1 momentissa kiellettyjen vaikutusten aiheutumista ei ollut laadittujen selvitysten perusteella mahdollista poissulkea. Asemakaava ei tältä osin perustunut maankäyttö- ja rakennuslain 9 §:n mukaisiin riittäviin selvityksiin ja vaikutusten arviointeihin. Kaupunginvaltuuston päätös oli kuntalain 135 §:ssä tarkoitetulla tavalla lainvastainen. Hallinto-oikeuden ja kaupunginvaltuuston päätökset kumottiin kahden asuinkorttelin osalta. - Uutiset
26.10.2020 15.00
Maa-ainesten ottaminen – opas ainesten kestävään käyttöönSuomessa on voimassa yli 5000 maa-aineslupaa, jotka mahdollistavat noin 1000 miljoonan kiintokuution maa-ainesten ottamisen. Luvat kohdistuvat entistä enemmän kallion ottamiseen soranottamisen sijaan. Ottamistoiminta voi vaikuttaa haitallisesti ympäristöolosuhteisiin ja asumisviihtyvyyteen. Näitä vaikutuksia voidaan vähentää ottamisen hyvällä suunnittelulla ja toteutuksella sekä ottamisalueiden jälkihoidolla. - Uutiset
26.10.2020 12.10
Hovioikeus vahingonkorvausasiassa: Kuka vastasi asbestikartoituksen teettämisestä?Asiassa oli kysymys asbestipölyn siivouksesta aiheutuneiden kustannusten korvaamisesta osapuolten kesken. Riidatonta oli, että Y Oy oli ollut rakennushankkeen muutostyössä rakennuttaja ja vastuussa asbestikartoituksen teettämisestä. Riidanalaista oli, oliko X Oy:llä myös vastuu asbestikartoituksen teettämisestä ja mikä merkitys X:n muulla menettelyllä rakennushankkeessa ja asbestivahingon syntymisessä on ollut. Kokonaisuutena tapahtumia arvioiden hovioikeus hyväksyi käräjäoikeuden perustelut ja johtopäätöksen siitä, että myös X oli menetellyt asiassa huolimattomasti. Se oli osaltaan merkittävällä tavalla myötävaikuttanut vahingon syntymiseen ja sen perusteella velvollinen maksamaan osan vahingosta aiheutuneista kustannuksista. (Vailla lainvoimaa 24.10.2020) - Uutiset
23.10.2020 15.03
Kaivoslain uudistukselle lisäaikaa: Valmistelussa huomioidaan selvitys malminetsintään ja kaivoslupiin liittyvästä intressivertailustaKaivoslain uudistamista tukeva työryhmä katsoo, että lisäaika lakiuudistuksessa on tarpeen, jotta intressivertailu voidaan selvittää kattavasti ja selvityksen tulokset ottaa mukaan työhön. Samalla mahdollisuus eri lainsäädäntöuudistusten yhteisvaikutusten arviointiin paranee. Työryhmä pyytää työ- ja elinkeinoministeriötä jatkamaan sen toimikautta vuoden 2021 loppuun. - Uutiset
22.10.2020 9.56
Hallinto-oikeus kumosi Vihdin kunnan rakennusjärjestyksen vapaa-ajanasunnon käyttötarkoituksen muuttamista koskevilta osinKun otettiin huomioon se, mitä hallinto-oikeuden päätöksessä on todettu rakennusjärjestyksen 23 §:n määräyksen sisällöllisestä epäselvyydestä sekä se, ettei asiassa esitettyjen selvitysten perusteella voida varmistua siitä, että määräys on maankäyttö- ja rakennuslain 129 a §:ssä asetettujen vaatimusten mukainen, hallinto-oikeus totesi, että rakennusjärjestyksen 23 §:n määräys oli kumottava kuntalain 135 §:n 2 momentin 3 kohdassa tarkoitetulla tavalla lainvastaisena. (Vailla lainvoimaa 22.10.2020) - Uutiset
20.10.2020 7.56
Tukea vanhojen rakennusten kunnostukseen ELY-keskukseltaRakennusperinnön suojelemisesta annetun lain mukaan harkinnanvaraista avustusta rakennusperinnön hoitoon voivat ELY-keskuksesta hakea yksityiset omistajat, rakennusperinnön hoitoa edistävät yhteisöt, ja nyt muutaman vuoden tauon jälkeen myös kunnat ja kuntayhtymät. Saariston ympäristönhoitoavustusta voidaan myöntää saaristokunnalle tai tällaisen kunnan jäsenelle tai yhdistykselle tai säätiölle. - Uutiset
16.10.2020 9.00
Hallitus esittää muutoksia lakiin rakennusperinnön suojelemisestaLakia rakennusperinnön suojelemisesta ehdotetaan muutettavan siten, että ympäristöministeriö ei jatkossa vahvista ELY-keskusten suojelupäätöksiä. Lisäksi ELY-keskus voisi jatkossa myöntää luvan poiketa tehdystä suojelupäätöksestä, ja suojelu- ja poikkeamislupapäätöksistä valitettaisiin kaikissa tilanteissa suoraan alueelliseen hallinto-oikeuteen. Muutosten on määrä tulla voimaan 1. tammikuuta 2021. - Uutiset
15.10.2020 10.21
Korkeimman hallinto-oikeuden muu päätös asemakaavan hyväksymisestäKorkein hallinto-oikeus katsoi, etteivät valitusluvan myöntämisen perusteet täyttyneet Hakaniemen hotellia koskevassa asema-kaava-asiassa.