Hakutulokset
Näytä: 20 | 50 | 100 tulosta. Järjestys: Relevanssi | Aika
- Uutiset
26.3.2021 9.18
Asukkaan tiedonsaantia veden ja lämpöenergian kulutuksesta ja vastikkeen määräämisestä parannetaan asetuksellaValtioneuvosto antoi 25. maaliskuuta 2021 asetuksen, jolla parannetaan veden ja lämpöenergian käyttäjän omaa kulutustaan koskevan tiedon saantia. Tavoitteena on myös kasvihuonekaasupäästöjen ja muun ympäristökuormituksen vähentäminen energian- ja vedenkulutuksen pienentyessä. Energiatehokkuusdirektiivin edellyttämät lakimuutokset tulivat Suomessa voimaan 23.11.2020. Vaatimukset edellyttivät Suomessa muutoksia energiatehokkuutta, rakentamista ja asumista koskeviin säädöksiin. - Uutiset
23.3.2021 9.00
Päivitetty ohje: Asuinrakennusten korjaaminen koronavirusepidemian aikanaSosiaali- ja terveysministeriö sekä ympäristöministeriö ovat päivittäneet ohjettaan asuinrakennusten korjaamisesta koronavirusepidemian aikana. Ohjeen tarkoituksena on ehkäistä taudin leviämistä korjaushankkeiden yhteydessä sekä suojella työntekijöiden ja rakennuksia käyttävien henkilöiden terveyttä. Korjaushankkeiden osapuolten täytyy seurata epidemiatilannetta sekä viranomaisten ja asiantuntijalaitosten suosituksia, ohjeita sekä määräyksiä ja niiden perusteella muuttaa toimintaansa tarvittaessa. - Uutiset
18.3.2021 8.13
Hallinto-oikeus: Tiekunnan avustushakemus voitiin hylätä, koska Digiroad-tiedot eivät olleet ajantasaisetKoska kunnan yksityistieavustuksen myöntämisen ja avustuskelpoisuuden edellytyksenä on yksityistielain 84 §:n mukaan, että yksityistietä koskevat tiedot tie- ja katuverkon tietojärjestelmässä ovat ajantasaiset, ei kunta ollut voinut päättää avustuksen myöntämisestä tiekunnalle, jonka osalta mainitut tiedot eivät olleet hakemuksen määräaikana tai asiasta 5.5.2020 päätettäessä ajantasaiset. Lautakunnan päätös ei ollut valituksessa esitetyillä perusteilla lainvastainen. (Vailla lainvoimaa 18.3.2021) - Uutiset
16.3.2021 7.54
Maanmittauslaitos: Miten tiekunta hakee yksityistietoimitusta?Yksityistietoimitus on tarpeen tehdä useissa eri tilanteissa. Usein tiekunta tarvitsee yksityistietoimitusta, kun tietä halutaan syystä tai toisesta siirtää eri paikkaan. Yksityistietoimitusta voivat hakea muun muassa tieosakas, kiinteistön omistaja tai osaomistaja tai tiekunta. - Uutiset
15.3.2021 10.28
KHO: Maa-ainesten ottaminen ei ollut ristiriidassa maa-aineslain 3 §:ssä säädettyjen rajoitusten kanssaMaa-aineslupa – Luvan myöntämisen edellytykset – Soranotto – Harjualue – Erikoinen luonnonesiintymä – Deltamainen laajentumaosa – Rantatörmä – Syntyhistoria – Katselmus – Selvittämisvelvollisuus - Uutiset
8.3.2021 11.25
KHO:n ratkaisu asemakaavan hyväksymistä koskevassa valituslupahakemusasiassaAsemakaavan muutoksen hyväksyminen (Turku, Suomen Pankin rakennuksen suojeleminen) - Uutiset
1.3.2021 12.00
Rakentamisen päästöjä voidaan nyt vertailla – uusi päästötietokanta luo perustan vähähiilisen rakentamisen säädösohjaukselle1. maaliskuuta 2021 julkaistu palvelu tarjoaa puolueetonta dataa Suomessa käytettävien rakennustuotteiden ilmastovaikutuksista kuten hiilijalan- ja kädenjäljestä, materiaalitehokkuudesta sekä kierrätettävyydestä. Tiedot yhdenmukaistavat rakennusten koko elinkaaren aikaisten kasvihuonekaasupäästöjen laskentaa ja helpottavat vähähiilisen rakennuksen suunnittelua. Palvelu on kaikille avoin ja maksuton. - Uutiset
26.2.2021 11.40
Maaliskuussa 2021 voimaan tulevia säädöksiä ja säädösmuutoksiaMaaliskuussa 2021 voimaan tulevia säädöksiä ja säädösmuutoksia ovat muun muassa:
- Ajoneuvolaki voimaan 1.3.2021 alkaen
- Työllisyyden edistämisen kuntakokeilu alkaa
- Sosiaali- ja terveydenhuollon kykyä vastata erilaisiin yhteiskunnan häiriö- ja uhkatilanteisiin parannetaan - Uutiset
24.2.2021 9.31
KHO:n ratkaisu maankäyttösopimuksestaKunnallisasia – Maankäyttösopimus – Maankäyttösopimuskorvaus – Laskennallinen rakennusoikeuden hinta – Kunnan etu – Maanomistajien yhdenvertaisuus – Maapoliittinen ohjelma – Käypä arvo – Kunnan harkintavalta - Uutiset
19.2.2021 15.15
EU:n jäsenmailta yksimielinen tuki maankäyttöä ja metsien hiilinieluja koskevalle Suomen LULUCF-erillisjoustolleEuroopan Unionin jäsenmaat asettuivat 17.2.2021 pidetyssä pysyvien edustajien (Coreper) kokouksessa vastustamaan yksimielisesti komission delegoitua säädöstä maankäyttöä koskevasta LULUCF-asetuksesta. Suomi oli nostanut asian esille, koska säädös olisi tehnyt Suomelle alun perin luvatun 10 miljoonan hiilidioksidiekvivalenttitonnin erillisjouston hyödyntämisestä käytännössä mahdotonta. Neuvoston vastustus palauttaa asian komission valmisteluun. - Uutiset
19.2.2021 7.57
Kaivoslain uudistamista tukemaan teetetään kaksi selvitystä: Intressivertailu ja varausmekanismiSelvitykset malminetsintään ja kaivoslupiin liittyvästä intressivertailusta ja kaivosalueiden varaamisen käytännöistä alkavat. Selvitysten tavoitteena on tarjota tietoa lain toimivuudesta päätöksenteon tueksi. Kaivoslakityöryhmä kokoontui 18.2.2021 ja kävi läpi selvitysten tilannetta. Valmistelussa huomioidaan selvitys malminetsintään ja kaivoslupiin liittyvästä intressivertailusta. Hanke toteutetaan osana valtioneuvoston vuoden 2021 selvitys- ja tutkimussuunnitelman toimeenpanoa. Selvitys on käynnistynyt, ja sen toteuttavat Ramboll Finland Oy, Geologian tutkimuskeskus GTK ja Lakiasiaintoimisto – law office Aimo Guttorm. - Uutiset
18.2.2021 14.00
Purkaa vai korjata? Ympäristöministeriön raportti valottaa uudisrakentamisen ja peruskorjaamisen ilmastovaikutuksiaYmpäristöministeriön raportti tarjoaa taustoja ajankohtaiseen kysymykseen: kannattaako olemassa oleva rakennus korjata – vai purkaa pois ja rakentaa tilalle uusi? Vaihtoehtoja tarkastellaan erityisesti hiilijalanjälkivaikutusten ja elinkaarikustannusten näkökulmista. Raportin tarkastelutaso on yksittäinen rakennus. Hiilijalanjälkivaikutuksista on kerätty tutkimustietoa Suomesta ja maista, joissa on samankaltainen ilmasto. Lisäksi raportissa esitetään kahden tapaustutkimuksen tulokset; kohteina ovat 1950-luvun koulun peruskorjaus ja mahdollinen laajennus sekä 1970-luvun asuinkerrostalon korjaaminen ja korottaminen. Uuden rakennuksen rakentamisen vaikutuksia verrataan olemassa olevan rakennuksen kehittämiseen. - Uutiset
17.2.2021 13.33
Hallinto-oikeus: ELY-keskus oli voinut hylätä Museoviraston suojeluesityksen koko Vartiosaaren suojelemisesta rakennusperintönäMuseoviraston suojeluesitys koski päätöksessä kuvatulla tavalla Vartiosaaren suojelemista kokonaisuutena. Vaikka suojeluesityksessä oli lueteltu erikseen säilytettävät rakennusryhmät sekä tuotu esiin, että myös rakennusten sisätilatiloihin liittyy suojeluarvoja, hallinto-oikeus katsoi, että ELY-keskus ei ollut toiminut lainvastaisesti, kun se ei tämän koko Vartiosaaren suojelemista koskevan suojeluesityksen johdosta tekemässään päätöksessä ollut erikseen lausunut rakennusten sisätilojen suojelemisesta tai pyytänyt Museovirastoa täydentämään tältä osin hakemustaan. ELY-keskuksen päätös ei estä Museovirastoa tekemästä uutta esitystä Vartiosaaren rakennusten ja niiden sisätilojen suojelemiseksi. Päätöksessä sanotun perusteella hallinto-oikeus totesi yhteenvetonaan, että ELY-keskus oli voinut hylätä Museoviraston suojeluesityksen ja ympäristöministeriö Museoviraston valituksen ELY-keskuksen päätöksestä. (Vailla lainvoimaa 17.2.2021) - Uutiset
16.2.2021 9.15
Hallinto-oikeus: Asunto-osakeyhtiölle määrätty 4.700 euron alueenkäyttömaksu oli lainmukainenKaupungilla on kunnossapitolain 14 b §:n nojalla ollut oikeus periä X Asunnot Oy:ltä maksu alueen käyttämisestä työmaana. Kyseessä oleva alue oli otettu pois yleisestä käytöstä joulukuussa 2018. Alueenkäyttömaksun veloitus oli talvityökauden jälkeen alkanut uudelleen 15.5.2019, koska aluetta ei ollut sitä ennen hyväksytysti vastaanotettu, ja jatkunut 16.8.2019 asti, jolloin X Asunnot Oy oli ilmoittanut työn valmistuneen. Kaivualueen uudelleen päällystämisen ja muiden ennallistamistoimien oli katsottava olevan osa kaivutyötä. Alueen ei siten voitu katsoa olleen kunnossapitolaissa edellytetyllä tavalla yleisessä käytössä aikana, jolloin se ei ollut kaivutyötä edeltäneessä kunnossa. Aika, jolta maksu oli määrätty, ei siten ollut virheellinen. X Asunnot Oy:lle määrätty maksu oli ollut työn alkaessa voimassa olleen taksan mukainen eikä se ollut kohtuuton. Saadun selvityksen perusteella ennallistamistyön loppuunsaattamisen viipymisen ei myöskään voitu katsoa johtuneen viranomaisesta. X Asunnot Oy:n valitsemasta urakoitsijasta aiheutunutta viivästymistä työn suorittamisessa ei voitu pitää sellaisena kunnossapitolain 14 b §:n 3 momentissa tarkoitettuna X Asunnot Oy:stä riippumattomana ennakoimattomana syynä, jonka vuoksi maksu olisi tullut jättää perimättä ja tai sitä tulisi alentaa. (Vailla lainvoimaa 16.2.2021) - Uutiset
9.2.2021 8.00
Ilmastopolitiikan pyöreä pöytä keskusteli toimialojen tiekartoista – eri toimialojen vähähiilisyyssuunnitelmissa huomioitava oikeudenmukainen siirtymä paremminIlmastopolitiikan pyöreä pöytä kokoontui maanantaina keskustelemaan toimialojen laatimista vähähiilisyyden tiekartoista. Keskustelussa nousi esiin tarve huomioida oikeudenmukainen siirtymä kokonaisvaltaisemmin sekä päivittää ja sovittaa yhteen toimialojen suunnitelmia. Hallitusohjelman mukaisesti yhteensä 13 toimialaa on laatinut itselleen tiekartan vähähiilisyyteen. Tiekartat valmistuivat pääosin viime kesänä, ja niissä on tunnistettu useita mahdollisuuksia päästöjen vähentämiseen. - Uutiset
5.2.2021 14.10
Hovioikeuden ratkaisu tuomarin esteellisyydestä sekä kiinteistöä ja yksityistietä koskevasta riidastaAsiassa oli keskeisesti kysymys siitä, oliko yhtiöllä oikeus pitää poistettavaksi vaadittuja esineitä A:iden kiinteistöllä yksityistielain säännösten tai maankäyttö- ja rakennusasetuksen 84 §:n nojalla. Lisäksi asiassa oli kysymys siitä, oliko käräjäoikeus ollut toimivaltainen käsittelemään asiaa ja oliko A:illa asiassa maanomistajina asiavaltuus. Asiassa oli kysymys täytäntöönpanokelpoisuuden osalta vielä siitä, oliko tuomiolauselma riittävällä tavalla yksilöity. (Vailla lainvoimaa 5.2.2021) - Uutiset
4.2.2021 9.32
Eduskunnan kirjasto on julkaissut tietopaketin kaivoslain uudistamisestaPääministeri Sanna Marinin hallituksen ohjelmassa on sitouduttu kaivoslainsäädännön uudistamiseen. Ohjelman mukaan ”uudistuksen lähtökohtana on ympäristönsuojelun tason parantaminen, kaivosten toimintaedellytysten varmistaminen sekä paikallisen hyväksyttävyyden ja vaikuttamismahdollisuuksien parantaminen”. Työ- ja elinkeinoministeriö valmistelee parhaillaan kaivoslain uudistamista. Esitys uudeksi kaivoslaiksi annetaan todennäköisesti vuoden 2021 lopulla. - Uutiset
29.1.2021 10.00
Hallitus esittää joustavuutta tiekuntien kokouksiin ja luotsauksen lupamenettelyihinHallitus esittää joustavuutta lisääviä muutoksia yksityistielakiin ja luotsauslakiin. Tiekuntien kokouksiin olisi jatkossa helpompaa osallistua myös etänä. Lisäksi koronaepidemian aikana luotsauksen henkilölupia voitaisiin pidentää ja uusia henkilölupia myöntää väliaikaisesti normaalista poikkeavin edellytyksin. Hallitus antoi asiaa koskevat lakiesitykset eduskunnalle 28. tammikuuta 2021. - Uutiset
28.1.2021 8.58
Hallinto-oikeus ei tutkinut rakennusluvasta tehtyä kunnallisvalitustaValittajan mukaan valitus oli tehty kunnallisvalituksena, koska se ei kohdentunut maankäyttö- ja rakennuslain mukaisiin menettelyihin, vaan hallintolain, kuntalain sekä ympäristönsuojelun yhteistoiminnasta Uudenkaupungin, Kustavin, Taivassalon ja Vehmaan välillä tehdyn sopimuksen vastaisiin menettelyihin. Hallinto-oikeus katsoi kuitenkin, että asiassa oli kysymys Uudenkaupungin ympäristö- ja lupalautakunnan maankäyttö- ja rakennuslain nojalla ratkaisemasta rakennuslupapäätöksestä. Mainitun lain mukaan rakennuslupaa koskevaan päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksen sijaan hallintovalituksella. Valitusoikeus ei voinut valittajan esittämällä tavalla perustua kunnan jäsenyyteen tai kuntien väliseen sopimukseen, jossa on sovittu kunnalle säädettyjen tehtävien hoitamisesta. (Vailla lainvoimaa 28.1.2021) - Uutiset
26.1.2021 13.00
Apulaisoikeusasiamies: Esimies ei vastannut alaisestaan tehtyyn kanteluunKantelija arvosteli kirjoituksessaan 3.10.2019 oikeusasiamiehelle sitä, että kaupunginlakimies A ei ollut vastannut hänen valitukseensa (hallintokanteluun), joka hän oli 11.1.2019 tehnyt lakimies B:n menettelystä rakennusvalvontaa koskevassa kanteluasiassa. Kantelijan mukaan hänen kantelunsa oikeusasiamiehelle koski vain sitä, että hänen kanteluunsa lakimies B:stä ei vastattu. Apulaisoikeusasiamies saattoi asiassa (kohdassa 3) esittämänsä näkökohdat kantelijan kirjoitukseen vastaamisesta kaupunginlakimies A:n tietoon lähettämällä hänelle jäljennöksen päätöksestään. Apulaisoikeusasiamies myös kiinnitti kaupunginlakimies A:n huomiota käsiteltäväksi tarkoitettujen asiakirjojen toimittamiseen asianmukaisesti kirjattavaksi kaupungin asianhallintajärjestelmään.