Hakutulokset
Näytä: 20 | 50 | 100 tulosta. Järjestys: Relevanssi | Aika
- Uutiset
15.5.2023 14.00
Työmarkkinakeskusjärjestöt: Jaettu perhevastuu lisää työhyvinvointia ja työelämän tasa-arvoaTyömarkkinakeskusjärjestöt kannustavat työpaikkoja tukemaan perhevastuun tasaisempaa jakautumista. Perhevapaauudistus mahdollistaa työelämän tasa-arvon parantamisen työpaikoilla, mutta lisäksi tarvitaan työpaikkojen yhteisiä pelisääntöjä ja hyvien käytäntöjen kehittämistä sekä koko työyhteisön perhemyönteistä suhtautumista, painottavat EK, Akava, Kirkon työmarkkinalaitos, Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT, SAK, STTK ja Valtion työmarkkinalaitos. Järjestöt julkaisevat perheiden päivänä aineistoa työpaikkojen käyttöön. - Uutiset
12.5.2023 16.00
EUT: Maantiekuljetusyritys ei voi siirtää vastuutaan kuljettajien ajo- ja lepoaikojen noudattamisesta kolmannelle henkilölleEU-lainsäädäntö on esteenä kansalliselle säännöstölle, jonka mukaan henkilö, joka on rikosoikeudellisessa vastuussa rikkomuksista, joihin maantiekuljetusyrityksessä on syyllistytty, ja jonka käyttäytyminen otetaan huomioon kyseisen yrityksen hyvämaineisuutta arvioitaessa, voi nimetä kuljettajien ajo- ja lepoaikoja koskevien unionin säännösten noudattamisesta vastuussa olevan valtuutetun, ja siten siirtää viimeksi mainitulle rikosoikeudellisen vastuun unionin oikeuden näiden säännösten rikkomisista, kun kansallisen oikeuden mukaan ei ole mahdollista ottaa huomioon mainitun vastuussa olevan valtuutetun syyksi näin luettuja rikkomuksia sen arvioimiseksi, täyttääkö mainittu yritys hyvämaineisuutta koskevan vaatimuksen. - Uutiset
10.5.2023 14.45
Policy brief : Työmarkkinoiden sukupuolen mukaisen segregaation purkaminen – Suosituksia päättäjilleJulkaisu sisältää THL.n ja STM:n toteuttaman Segregaation purku – työkaluja tasa-arvoisempaan työelämään -kehittämishankkeen suositukset päättäjille sukupuolen mukaisen segregaation purkamisen toimenpiteistä. - Uutiset
10.5.2023 11.30
Hovioikeus: Näyttämättä oli jäänyt, että lisäeläke olisi ollut työsopimuksen ehtoTämän vuoksi lisäeläke-etuuden oli katsottava olleen työnantajan yksipuoliseen tahdonilmaukseen perustuva kollektiivinen etuus. Koska kysymyksessä oli ollut kollektiivinen etuus, joka oli ollut sidottuna työeläkelainsäädäntöön, työnantajalla oli ollut perusteet muuttaa lisäeläkkeen karttumista lakimuutosten nojalla. (Vailla lainvoimaa 10.5.2023) - Uutiset
10.5.2023 11.00
Hovioikeus: Yhtiö ei täyttänyt TSL 7 luvun 4 §:n mukaista työntarjoamisvelvollisuuttaan eikä sillä ollut näin ollen asiallista ja painavaa syytä tietohallintojohtajan työsopimuksen irtisanomiseenYhtiö ei ollut täyttänyt riittävällä tavalla sille kuuluvaa näyttövelvollisuutta siitä, ettei se ollut vastaanottanut irtisanotulta työntekijältä työtarjousta koskevaa sähköpostiviestiä. (Vailla lainvoimaa 10.5.2023) - Uutiset
9.5.2023 11.45
Hovioikeus kumosi naispuolisia opiskelijoita toistuvasti häirinneen ammattiopiston lehtorin viraltapanon - 30 päivän ehdollista vankeusrangaistusta virkavelvollisuuden rikkomisesta ei ollut aihetta korottaaAsiassa oli tuotu esille sekä vastaajan viraltapanon puolesta että sitä vastaan puhuvia seikkoja. HO katsoi, että vastaajan menettelystä sitä kokonaisuutena arvioitaessa ei ollut perusteltua tehdä sellaista johtopäätöstä, että hän olisi ilmeisen sopimaton ammattiopiston opettajan tehtävään ja että hänet olisi määrättävä viralta pantavaksi. Tätä johtopäätöstä puolsivat myös ne seikat, joilla viraltapanoseuraamuksen pysyttämistä laissa perusteltiin virkamieslainsäädännön kokonaisuudistuksen yhteydessä. (Vailla lainvoimaa 9.5.2023) - Uutiset
9.5.2023 11.00
Hovioikeus: Yhdistys purki kavalluksesta epäiltynä olleen työntekijän määräaikaisen työsopimuksen perusteettomastiKantaja oli ollut määräaikaisessa työsuhteessa 19.2.2018 alkaen. Kantaja oli ollut epäiltynä yhdistyksen varojen kavalluksesta (1.1. - 30.9.2018) ja hallinnan loukkauksesta (10.10.2018). Syyttäjä oli 18.10.2019 tehnyt asiassa päätöksen syyttämättä jättämisestä. Kantajan määräaikainen työsuhde oli purettu 10.10.2018. Kyse oli HO:ssa ensinnäkin siitä, oliko yhdistyksellä ollut TSL 8 luvun 1 §:n tarkoittama erittäin painava syy päättää kantajan työsopimus. Mikäli tällaista syytä ei katsottu olleen, oli asiassa toiseksi kyse kantajan oikeudesta TSL 12 luvun 2 §:n mukaiseen korvaukseen, korvauksen määrästä sekä työttömyyspäivärahan TSL 12 luvun 3 §:n mukaisesta vaikutuksesta korvauksen maksamiseen. (Vailla lainvoimaa 9.5.2023) - Uutiset
8.5.2023 11.30
Hallinto-oikeus: Asiantuntijan vakinaiseen virkaan oli voitu nimittää oikeustieteen ylioppilas - eroamisiän täyttänyttä henkilöä ei voitu nimittääHAO katsoi, että valittajalla oli esittämänsä johdosta oikeussuojan tarve. Valitus oli siten tutkittava. Kun valittaja oli jo ennen valituksenalaisen päätöksen tekemistä saavuttanut virkamieslain 35 §:n 1 momentissa säädetyn eroamisiän, valittaja ei ollut voinut tulla nimitetyksi täytettävänä olleeseen asiantuntijan virkaan. Sillä, että valittaja oli eroamisiän täyttäessään ollut halukas jatkamaan silloisessa, jo vuonna 2020 päättyneessä virkasuhteessaan virkamieslain 35 §:n 1 momentin mahdollistamalla tavalla, ei ollut ratkaistavana olevassa asiassa merkitystä. Kun valittajaa ei ollut voitu nimittää virkaan, valittajan muista valitusperusteista ei ollut aihetta lausua enemmälti. Valitus oli näin ollen hylättävä. (Ei lainvoim. 8.5.2023) - Uutiset
8.5.2023 10.10
Traficom: Helsingissä valvottiin takseja viranomaisyhteistyönä – eniten puutteita ajopäiväkirjoissaHelsingin poliisilaitoksen, Traficomin, Verohallinnon ja Etelä-Suomen aluehallintoviraston (ESAVI) yhteisessä taksiliikenteen valvontaiskussa havaittiin eniten puutteita ajopäiväkirjoissa. Verohallinto nostaa edelleen valvontatapahtumissa tehtyjen havaintojen perusteella sekä taksialan yrityksiä että kuljettajia tarkempaan selvittelyyn. - Uutiset
5.5.2023 11.12
Oikeusasiamies: Ylituomarin hallinto-oikeustuomarille antama kirjallinen huomautus- Kaiken edellä todetun perusteella katson, ettei kantelussa tarkoitettu ylituomarin toiminta anna aihetta arvosteluun. Mikään ei viittaa kantelijaan kohdistuneeseen syrjintään tai muuhun epäasialliseen kohteluun taikka siihen, että annetulle huomautukselle ei olisi ollut asianmukaisia perusteita. - Uutiset
3.5.2023 15.30
Hovioikeus ei sallinut työntekijän vedota uuteen kirjalliseen todisteluun hovioikeudessaValittaja ei ollut saattanut todennäköiseksi, että hän ei olisi voinut vedota hovioikeudessa nimeämäänsä uuteen todisteeseen jo käräjäoikeudessa tai että hänellä olisi ollut pätevä aihe olla tekemättä niin. - Uutiset
3.5.2023 11.25
Työoikeuden dosentti Helena Lamponen: Kilpailuoikeus ei enää estä yksityisyrittäjien työehdoista sopimista – sopiminen vaatii kuitenkin ryhmittäytymistäErilaisiin joustaviin työn muotoihin liittyy erilaisia työoikeudellisia haasteita. Haastavimmat kysymykset koskettavat etenkin yksinyrittäjiä, ammatinharjoittajia ja freelancereita. Näennäisesti yrittäjämäisen työnteon tekemisen haasteet liittyvät etenkin reiluun hinnoitteluun, mutta myös muun muassa työaikoihin, lomiin, vapaisiin, työterveyteen sekä vakuutuksiin ja sosiaaliturvaan. Joustavat työn muodot kattavat yhä suuremman osan suomalaisessa yhteiskunnassa tehdystä työstä. - Uutiset
2.5.2023 11.30
Hallinto-oikeus: Viranhaltijalle oli voitu määrätä koeaika - takautuvasti tehty päätös oli kuitenkin kumottavaHAO katsoi asiassa esitetyn perusteella, että valittajan hoitamissa tehtävissä ja asemassa oli tapahtunut viranhaltijalain 8 §:n 3 momentissa tarkoitettu huomattava muutos 1.1.2021 lukien ja valittajalle oli siten voitu hänellä määräaikaisessa aikuissosiaalityön esimiehen virkasuhteessa olleen koeajan estämättä määrätä kuuden kuukauden mittainen koeaika. Kun valittajan virkasuhde oli pöytäkirjapäätöksellä 17.6.2021 purettu päättymään jo 16.6.2021, aikuisten päihde-, mielenterveys- ja sosiaalipalvelujen päällikön päätös oli tehty valittajan esittämällä tavalla takautuvasti. Päätös oli siten syntynyt virheellisessä järjestyksessä. Edellä sanotun johdosta aikuisten päihde-, mielenterveys- ja sosiaalipalvelujen päällikön päätös sekä yhtymähallituksen päätös, jolla valittajan oikaisuvaatimus oli hylätty, oli kumottava. Päätöksen tultua valituksen johdosta kumotuksi sote-kuntayhtymä oli velvoitettava korvaamaan valittajan oikeudenkäyntikulut kohtuullisena pidettävällä 2 900 eurolla laillisine korkoineen. (Ei lainvoim. 2.5.2023) - Uutiset
28.4.2023 16.00
EUT: Oikeus palkalliseen vuosilomaanTietyistä työajan järjestämistä koskevista seikoista 4.11.2003 annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin 2003/88/EY 7 artiklaa, luettuna Euroopan unionin perusoikeuskirjan 31 artiklan 2 kohdan valossa, on tulkittava siten, että se on esteenä kansalliselle säännöstölle, jonka mukaan työntekijän osa-aikaeläkejärjestelmän mukaisen työskentelynsä perusteella saavuttama oikeus palkalliseen vuosilomaan raukeaa lomavuoden lopussa tai myöhempänä ajankohtana, kun työntekijä on sairauden vuoksi estynyt pitämästä lomaansa ennen vapaallaolovaihetta myös silloin, kun kyse ei ole pitkäaikaisesta poissaolosta. - Uutiset
28.4.2023 14.38
EUT: Ikään perustuvan syrjinnän kielto – AnsioeläkeTyösyrjintädirektiivin 2000/78/EY 2 artiklan 1 kohtaa ja 2 kohdan a alakohtaa sekä 6 artiklan 1 kohtaa on tulkittava siten, että ne ovat yleisen edun mukaisen pakottavan syyn puuttuessa esteenä kansalliselle lainsäädännölle, jossa ikään perustuvan syrjinnän lopettamiseksi säädetään virkamiesten ryhmän, joka on aikaisemmin ollut edullisessa asemassa ansioeläkeoikeuksia koskevan kansallisen lainsäädännön nojalla, ansioeläkejärjestelmän taannehtivasta rinnastamisesta virkamiesten ryhmän, joka on aikaisemmin ollut epäedullisessa asemassa tämän saman lainsäädännön nojalla, ansioeläkejärjestelmään. - Uutiset
28.4.2023 11.15
Hovioikeus: Työnantajalla oli oikeus irtisanoa työsopimus työntekijän sairauden perusteellaKantajalle aiheutui onnettomuuden seurauksena lievä aivovamma 19.11.2017. Kantaja jäi ensimmäisen kerran sairauslomalle 20.11.2017. Sairasloma jatkui 31.12.2018 saakka. Vastaajayhtiö irtisanoi kantajan työsopimuksen 14.12.2018 annetulla ilmoituksella. Päättämisilmoitukseen oli kirjattu irtisanomisperusteeksi työntekoedellytysten olennainen ja pitkäaikainen vähentyminen. Yhteydenpitoa kantajan ja vastaajayhtiön taholta ei ollut ollut puolin tai toisin irtisanomisen jälkeen. Asiassa esitetyin lisäyksin HO hyväksyi KO:n tuomion siltä osin kuin se oli katsonut, että yhtiöllä oli ollut kantajan irtisanomiselle asiallinen ja painava peruste. Kantaja velvoitettiin suorittamaan yhtiölle korvaukseksi oikeudenkäyntikuluista HO:ssa 14.030 euroa viivästyskorkoineen. (Vailla lainvoimaa 28.4.2023) - Uutiset
28.4.2023 8.00
Valtion virka- ja työehdot 2023–2025Valtion virka- ja työehdot 2023–2025 -julkaisussa ovat keskeisimmät valtion virka- ja työsuhteisen henkilöstön palvelussuhteen ehtoja ja oikeusasemaa koskevat sopimukset, soveltamismääräykset ja -ohjeet sekä säädöslinkit. - Uutiset
26.4.2023 14.00
Apulaisoikeuskanslerin käsitys: Poliisin käyttäytyminen vapaa-ajallaApulaisoikeuskansleri kiinnitti Kaakkois-Suomen poliisilaitoksen vanhemman konstaapelin huomiota poliisin laissa säädettyyn käyttäytymisvelvollisuuteen. - Uutiset
25.4.2023 15.55
Hallinto-oikeus: Poliisilaitoksen päätös rajoitti turvasuojaajaksi hakeneen perustuslain suojaamaa oikeutta harjoittaa ammattiaan, mutta rajoitus perustui kuitenkin lakiin ja oli välttämätön muiden perusoikeuksien suojaamiseksi - Uutiset
25.4.2023 11.00
Hallinto-oikeus: Poliisilaitos oli voinut peruuttaa rikoksiin syyllistyneen järjestyksenvalvojaksi hyväksymisenKun otettiin huomioon erityisesti KO:n tuomiosta ilmenevä pahoinpitelyteon laatu, poliisilaitos oli voinut katsoa, että edellä mainittu teko osoitti valittajan olevan sopimaton järjestyksenvalvojan tehtävään. Myös muut valittajan syyksi luetut rikokset kokonaisuutena arvioiden osoittivat sopimattomuutta järjestyksenvalvojaksi. Sillä seikalla, että rikokset eivät olleet tapahtuneet valittajan toimiessa järjestyksenvalvojan tehtävissä, ei ollut asian arvioinnissa ratkaisevaa merkitystä. Järjestyksenvalvojan työ ei saadun selvityksen perusteella ollut valittajan päätoiminen ammatti. Kun otettiin huomioon peruuttamisen perusteena olevien tekojen, erityisesti pahoinpitelyrikoksen vakavuus, hyväksymisen peruuttamista ei voitu pitää kohtuuttomana. Poliisilaitoksen päätöstä ei ollut siten syytä muuttaa. (Ei lainvoim. 25.4.2023)