Hakutulokset
Näytä: 20 | 50 | 100 tulosta. Järjestys: Relevanssi | Aika
- Uutiset
19.9.2018 11.26
Lausuntoyhteenveto fiskaalisista kassajärjestelmistäFiskaalisia kassajärjestelmiä kannatti 24 lausunnonantajaa ja 7 vastusti. Kahdella lausunnonantajalla ei ollut kantaa itse fiskaalisiin kassajärjestelmiin, vaan lausunnossa tuotiin esille muita huomioitavia seikkoja. - Uutiset
13.9.2018 10.42
AOA Maija Sakslin pyytää selvitystä Verohallinnon automatisoidusta verotusmenettelystäMiten toteutuu verovelvollisten oikeusturva, hyvä hallinto ja virkamiesten virkavastuu? Sakslin on pyytänyt valtiovarainministeriötä lähettämään Verohallinnon selvitykset ja oman lausuntonsa viimeistään 15. marraskuuta 2018. - Uutiset
30.8.2018 11.00
KHO äänesti: Verohallinnolla oli perusteltu syy muuttaa sukupolvenvaihdoshuojennusta koskevan PVL 55 §:n tulkintaaKHO totesi, että viranomainen voi muuttaa vakiintuneeksikin muodostunutta käytäntöään sikäli kuin siihen on olemassa perusteltu syy, kuten tuomioistuinkäytännössä annetut aikaisemmasta käytännöstä poikkeavat ratkaisut, vaikka hallintolain 6 §:n nojalla viranomaisen ratkaisutoiminnan tulisikin olla johdonmukaista. Koska Verohallinnolla oli siten ollut perusteltu syy muuttaa PVL 55 §:n tulkintaa B:n osalta uudessa ennakkoratkaisussa, KHO kumosi hallinto-oikeuden päätöksen B:n osalta ja saattoi Verohallinnon ennakkoratkaisun tältä osin voimaan. Ään. 6-1 (perusteluista). - Uutiset
28.8.2018 11.23
Ulkomaisia väliyhteisöjä koskevasta sääntelystä 13 lausuntoaVM sai määräajassa 13 lausuntoa ulkomaisia väliyhteisöjä koskevasta sääntelystä. Lausuntoaika päättyi maanantaina 27. elokuuta. Muutoksien tavoitteena on saattaa kansallinen laki vastaamaan veronkiertämisen estämistä koskevan EU-direktiivin säännöksiä ja yhtenäistää lain soveltamisalaa. - Uutiset
27.8.2018 12.00
KHO:n päätös Ahvenanmaan maakunnan hallituksen perimästä hakemusmaksusta ja toimivaltaisesta tuomioistuimestaAhvenanmaan maakunnan hallitus oli hakemukseen antamansa päätöksen yhteydessä perinyt maksun hakemuksen tutkimisesta. Maakunnan maksuperustelain mukaisesti maksu perittiin ilman, että maksuunpanon perusteeksi edellytettiin viranomaisen päätöstä maksun määräämisestä. Maakunnan hallituksen päätöksessä olevasta maksua koskevasta maininnasta huolimatta maksuun ei tästä syystä haettu muutosta valittamalla hakemukseen annetusta päätöksestä vaan maksuunpanoon kohdistuvalla perustevalituksella. Kun valituksenalainen maksu ei perustunut maakunnan hallituksen päätökseen, josta voi säännönmukaisin valituksin itsehallintolain 25 §:n 2 momentin nojalla valittaa korkeimpaan hallinto-oikeuteen, edellä sanotusta seurasi myös, että toimivaltainen tuomioistuin tutkimaan perustevalituksen oli verojen ja maksujen täytäntöönpanosta annetun lain 10 §:n nojalla Ahvenanmaan hallintotuomioistuin. - Uutiset
22.8.2018 11.30
Hallinto-oikeus: Ruotsalaisen yhtiön suomalaisella sivuliikkeellä ei ollut oikeutta vähentää osakkeiden hankinnasta johtuvan velan korkoja - sivuliikkeelle voitiin määrätä veronkorotukset VML 32 §:n 3 momentin nojallaKun otettiin huomioon, että avainhenkilötoimintoja oli ollut sivuliikkeessä hyvin vähäisissä määrin ja pääasiassa vasta vuodesta 2009, kun sivuliikkeen talousjohtaja oli saanut sivuliikkeen nimenkirjoitusoikeuden, omistajaohjaustoiminnon ei ollut katsottava olleen aktiivista, jatkuvaa ja suunnitelmallista koko osakkeiden omistusaikana. Kun lisäksi otettiin huomioon, ettei sivuliikkeellä ollut ollut tuloja, joilla se olisi suoriutunut koronmaksusta vaan korkokulut oli katettu lähinnä konserniavustuksilla ja sivuliikkeen kulut olivat muodostuneet korkokulujen lisäksi pääasiassa henkilöstökuluista sekä kaikki muut asiassa esitetyt seikat, X Oy:n osakkeita ei ollut tullut verovuosina 2006 - 2012 pitää sivuliikkeeseen kuuluvina varoina. Näin ollen osakkeiden hankinnasta johtuvaa velkaakaan ei ollut pidettävä sivuliikkeen velkana eikä velan korkoja sivuliikkeen vähennyskelpoisina menoina. HAO myös katsoi, että verotuksen oikaisut verovuosille 2006 – 2010 oli voitu tehdä VML 56 §:n 4 momentin nojalla. Kun otettiin huomioon vähennyskelvottomien erien määrä suhteessa sivuliikkeen liikevaihtoon ja muut asiassa mainitut seikat, sivuliikkeen oli katsottava antaneen tahallaan tai törkeästä huolimattomuudesta olennaisesti väärät veroilmoitukset ja sivuliikkeelle oli siten voitu määrätä veronkorotukset VML 32 §:n 3 momentin nojalla. Verotuksen oikaisulautakunta oli poistanut sivuliikkeelle verovuodelle 2012 määrätyn veronkorotuksen. Verovuosien 2006 – 2011 osalta sivuliikkeelle oli määrätty veronkorotusta noin 5 prosenttia lisätyistä tuloista. Asia ei ollut katsottava olevan sillä tavalla tulkinnanvarainen tai epäselvä, että sivuliikkeelle olisi voitu tällä perusteella määrätä lievemmät veronkorotukset. Verovuosille 2006 – 2011 määrättyjä veronkorotuksia ei ollut pidettävä liian suurina. (Ei lainvoim. 22.8.2018) - Uutiset
17.8.2018 10.00
KHO:n ratkaisu peitellystä osingosta - Isosta-Britanniasta hankittu ralliautoKäyttäessään hankinnoissa asiassa mainituin tavoin hyväkseen omistamaansa yhtiötä A oli välttynyt maksamasta arvonlisäveroa, jonka hän olisi muutoin joutunut maksamaan Isoon-Britanniaan, jos hankinnat olisi tehty niiden todellisen tarkoituksen mukaisesti A:n omissa nimissä. A:n oli katsottava saaneen näiden järjestelyiden johdosta rahanarvoisen etuuden. Kun HAO:n lainvoimaisessa päätöksessä kysymyksessä olevien hankintojen osalta arvonlisäverovelvolliseksi oli katsottu B Oy, johdonmukaisuuden vuoksi myös mainitun etuuden oli katsottava tulleen A:lle B Oy:ltä, minkä vuoksi etuutta oli pidettävä B Oy:n osakkaalleen A:lle antamana VML 29 §:ssä tarkoitettuna peiteltynä osinkona. Sillä seikalla, että A oli maksanut ostot yksityisvaroillaan tai että hankinnat eivät olleet kuluina B Oy:n kirjanpidossa eikä yhtiö ollut vähentänyt hankintojen arvonlisäveroa, ei ollut asiassa merkitystä. - Uutiset
14.8.2018 8.43
VM: Verosuunnittelujärjestelyjen raportointia koskevalla direktiivillä parannetaan verotuksen läpinäkyvyyttäEuroopan unionin neuvosto antoi 25.5.2018 direktiivin rajat ylittävien verosuunnittelujärjestelyjen raportoinnista. Raportointi koskee direktiivissä määriteltyjä järjestelyjä. Raportointivelvollisia ovat veroalan palveluntarjoajat ja toissijaisesti verovelvolliset itse. Direktiivi on pantava jäsenvaltioissa täytäntöön 31.12.2019 mennessä. Direktiiviin perustuvia säännöksiä on sovellettava 1.1.2020 alkaen. Raportointivelvoitteesta tullaan Suomessa säätämään lailla. Lainsäädäntö valmistellaan VM:ssä. - Uutiset
17.7.2018 14.04
Hovioikeus: Käräjäoikeus ei olisi saanut jättää rikosasiaan liittyvää korvausvaatimusta sillensä vastaajan kuoleman vuoksiSyytteen raukeaminen syytetyn kuoleman johdosta ei yksistään johda korvauskanteen raukeamiseen. Syytettyyn kohdistettu korvausvaatimus jää henkiin asianosaisseuraannon kautta: syytetyn yksityisoikeudelliset yleisseuraajat oikeudenomistaja tulevat syytetyn tilalle vastaajiksi korvausasiassa. Näin ollen käräjäoikeus ei olisi saanut jättää korvausvaatimusta sillensä, vaan sen olisi tullut ratkaista vahingonkorvausta koskeva kysymys. Asiassa oli tapahtunut menettelyvirhe, jonka vuoksi asia oli palautettava käräjäoikeuteen uudelleen käsiteltäväksi vastaajaa vastaan esitettyjen korvausvaatimusten osalta. (Vailla lainvoimaa 17.7.2018) - Uutiset
16.7.2018 10.34
Apulaisoikeusasiamies otti kantaa verotusmenettelyn automaatioon - pitää kehitystä huolestuttavanaVerohallinto on lisännyt oma-aloitteisten verojen verotusmenettelyssä automaatiota siten, että kehotuskirjeet verovelvollisille ja myös verotuspäätökset korotuksineen määrätään ainakin joltain osin automaatiossa. Apulaisoikeusasiamies pitää tätä kehitystä huolestuttavana hyvän hallinnon perusteiden ja verovelvollisen oikeusturvan toteutumisen kannalta. - Uutiset
12.7.2018 12.59
Unohtuiko maksaa verot ajoissa? Verohallinto kokosi eri verolajien korkojen ja veronlisäyksen laskemistavat yhteen ohjeeseenOhjeeseen on koottu eri verolajien korkojen ja veronlisäyksen laskeminen silloin, kun veroja maksetaan myöhässä. Eri veroilla on erilaiset viivästysseuraamukset. - Uutiset
29.6.2018 7.06
Päivitetty ohje: Korkovähennysoikeuden rajoitukset elinkeinotoiminnassaVerohallinnon ohjeessa käsitellään EVL 18 a §:n mukaista elinkeinotoiminnan korkovähennysoikeuden rajoittamista. Ohjetta on päivitetty 7.4.2014 jälkeen julkaistun EVL 18 a §:ää koskevan oikeuskäytännön johdosta. Myös ohjeen kieliasua on samalla tarkennettu muun muassa tasevertailuun perustuvan poikkeuksen osalta. Päivitetty ohje koskee sen julkaisemisen hetkellä voimassa olevaa EVL 18 a §:ää eikä siinä ole huomioitu 19.1.2018 annettua luonnosta hallituksen esitykseksi elinkeinoverolain korkovähennysrajoitusta koskevan sääntelyn muuttamiseksi. - Uutiset
21.6.2018 8.14
Uusi ohje: Arvonlisäverolain 94 b §:n verottomuuden soveltaminen maahantuonnissaTavaran maahantuonti on arvonlisäverolain (AVL) 94 b §:n mukaan verotonta, jos tavaran tuontikuljetus päättyy toisessa EU-maassa ja jos tavara on yhteisömyyntinä veroton ja maahantuoja on elinkeinonharjoittaja. Maahantuonti on veroton, koska tavaroista maksetaan vero siinä EU-maassa, jossa kuljetus päättyy, tai jossa annettua arvonlisäverotunnistetta on käytetty yhteisöhankinnan tekemisessä. Ohjeessa kerrotaan, millä edellytyksillä maahantuonti on arvonlisäveroton ja mitä ilmoituksia maahantuojan on annettava. Maahantuojalla tarkoitetaan ohjeessa maahantuonnista arvonlisäverovelvollista. Uusi ohje korvaa Verohallinnon vuonna 2013 antaman ohjeen 'Ilmoitusvelvollisuus Verohallinnolle tilanteessa, jossa tavaran maahantuontiin on sovellettu arvonlisäverolain 94 b §:n säännöstä'. - Uutiset
20.6.2018 15.24
Verohallinnon ohje koskien verovelvollisuusryhmään kuulumisen vaikutusta pääliikkeen ja sivuliikkeen välisiin palvelujen suorituksiinVerohallinnon 20.6.2018 antamassa ohjeessa käsitellään verovelvollisuusryhmään kuulumisen vaikutusta pääliikkeen ja sivuliikkeen välisiin palvelujen suorituksiin. Kyseinen ohje 'Arvonlisäveroryhmä palvelun ostajana (EUT C-7/13, Skandia America)' on voimassa 1.1.2019 alkaen toistaiseksi. - Uutiset
20.6.2018 11.19
Verohallinnon ohje: Vapaan oman pääoman rahaston varojenjako verotuksessaVerohallinnon antamassa ohjeessa käsitellään vapaan oman pääoman rahaston varojenjakoa verotuksessa. Ohje korvaa 16.2.2017 annetun samannimisen ohjeen. - Uutiset
15.6.2018 8.10
Kalle Määttä ja Markku Hirvonen: Viranomaisten tietojenvaihtosäännösten kehitys harmaan talouden ja talousrikollisuuden torjunnassaTutkimuksessa käydään läpi harmaan talouden torjumisen kannalta olennaisen viranomaisten välisen tietojenvaihdon kehitystä viimeisen 30 vuoden ajalta. Tarkastelussa on sekä tietojenvaihtoa koskeva lainsäädäntö että sen käytännön soveltaminen viranomaistoiminnassa. Lainsäädännöllisiä muutoksia on pyritty täydentämään haastattelemalla useita eri viranomaistahoja, jotka ovat tekemisissä harmaan talouden torjuntaan tähtäävän tietojenvaihdon kanssa. Harmaata taloutta on pyritty torjumaan jokaisella hallituskaudella kehittämällä tietojenvaihtoa koskevia säännöksiä entistä kattavammiksi ja tehokkaammiksi. Kirjoituksessa käydään läpi nämä muutokset yksityiskohtaisesti ja ajallisesti loogisessa järjestyksessä. - Uutiset
12.6.2018 12.10
Yli 100 miljoonan verotuotto online-kassajärjestelmillä – soveltuvuutta Suomeen selvitettyVerohallinnon työryhmä ehdottaa fiskaalisten online-kassajärjestelmien käyttöönottamista Suomessa. Fiskaalinen online-kassajärjestelmä tarkoittaa, että myyntitapahtumasta tulee järjestelmän kautta tieto Verohallintoon. Fiskaaliset kassajärjestelmät koskisivat Suomessa noin 170 000 yritystä, joilla on kuluttajamyyntiä. - Uutiset
12.6.2018 10.10
Uutta tilastotietoa käräjäoikeuden talousrikosten käsittelyajoistaTalousrikosasioiden keskimääräiset käsittelyajat tuomioistuimessa vaihtelevat jutun laadun ja laajuuden mukaan, kertoo oikeusministeriön julkaisema tilasto. Viranomaisilla on käynnissä hanke, jonka tavoitteena on rikosprosessin kokonaisajan lyhentyminen. Vuonna 2017 poliisin tietoon tuli 2 069 uutta talousrikosasiaa. Näihin liittyi yhteensä 4 271 rikosta, mikä on vain 4 prosenttia vähemmän kuin edeltävänä vuonna. Viime vuosina poliisin tietoon tulleiden uusien talousrikosasioiden suuri määrä näkyy siten, että tutkinnassa on edelleen paljon avoimia talousrikosasioita. Positiivista on, että rikostutkintoja saatiin päätettyä viime vuonna hieman enemmän kuin uusia tutkintoja avattiin. - Uutiset
24.5.2018 11.30
OTT Matti Urpilainen: Veronkorotuksen määrääminen alaikäiselle – KHO 2018:60Vahvennetussa kokoonpanossa annetun ratkaisun mukaan osakeyhtiöstä peiteltyä osinkoa saaneelle 13-vuotiaalle henkilölle ei voitu määrätä veronkorotusta sellaisen lainkohdan nojalla, joka edellyttää subjektiivisen syyllisyyden arviointia. Veronkorotus voitiin sen sijaan määrätä lainkohdan nojalla, jota voitiin soveltaa objektiivisesti havaittavien seikkojen perusteella ja jonka soveltamisala kattoi näin ollen myös alaikäisen edustajina ja edunvalvojina toimineiden vanhempien menettelyn. Enemmistön perusteluissa ja äänestyslausunnoissa on esillä yhteensä kolme erilaista ratkaisuvaihtoehtoa. - Uutiset
22.5.2018 13.00
Harmaa talous & talousrikollisuus -verkkosivusto avattiin kokonaisuudessaanViranomaisten yhteistyöllä ylläpidettävä verkkosivusto kokoaa kaiken harmaan talouden ja talousrikollisuuden torjuntaan liittyvän julkisen materiaalin ensimmäistä kertaa yhteen. Harmaan talouden ja talousrikollisuuden torjuntaan osallistuu Suomessa useita viranomaisia, ja viranomaisyhteistyön ja tietojen jakamisen laajuus on ainutlaatuista koko maailmassa. Nyt julkaistavan verkkosivuston kautta nämä tiedot tuodaan kootusti esille. Tämä parantaa yhteiskunnan mahdollisuuksia reagoida ripeästi harmaan talouden ja talousrikollisuuden ilmiöihin ja haittoihin.