Hakutulokset
Näytä: 20 | 50 | 100 tulosta. Järjestys: Relevanssi | Aika
- Uutiset
6.11.2020 16.00
KHO äänesti - Osakkeenomistajalle kertyy TVL33 a §:ssä tarkoitettua osittain veronalaista osinkotuloa, kun hän merkitsee scrip-kuponkien perusteella B Oyj:n uusia osakkeitaKHO katsoi, ettei Scrip-kuponkien perusteella tapahtuvaa osakemerkintää ole pidettävä TVL 47 §:n 3 momentissa tarkoitettuna osakeantina vaan osakemerkinnässä osakkeenomistajalle kertyy TVL 33 a §:ssä tarkoitettua osittain veronalaista osinkotuloa. KVL:n ennakkoratkaisu oli ennakkoratkaisukysymyksen 2 osalta kumottava. Eri mieltä ollut oikeusneuvos oli ennakkoratkaisun poistamisen ja ennakkoratkaisukysymyksen 1 osalta samaa mieltä kuin enemmistö, mutta hylkäsi valituksen ennakkoratkaisukysymyksen 2 osalta. Ennakkoratkaisu verovuosille 2020–2024. - Uutiset
27.10.2020 10.40
Vakuutusmaksuverotus Suomessa -ohjetta on päivitettyOhjetta on päivitetty, koska ohjeessa viitattu lainsäädäntö on muuttunut. Uusi ohje on voimassa 27. lokakuuta 2020 lukien toistaiseksi. - Uutiset
23.10.2020 8.00
Hallinto-oikeus - voitiinko veron kiertämistä koskevia säännöksiä soveltaa kokonaisjakautumiseen yhdessä järjestelyn muiden vaiheiden kanssa tai erikseen arvioitunaEnnakkoratkaisun hakija A ja hänen veljensä B omistivat kumpikin noin 45,7 prosenttia elinkeinotoimintaa harjoittavan osakeyhtiön X Oy:n osakekannasta. A ja B aikoivat toteuttaa asiassa selostetun kolmivaiheisen järjestelyn. Asiassa oli HAO:ssa ratkaistavana muun ohella se, voidaanko kokonaisjakautumiseen yhdessä järjestelyn muiden vaiheiden kanssa tai erikseen arvioituna soveltaa EVL 52 h §:n tai VML 28 §:n veron kiertämistä koskevia säännöksiä. Ennakkoratkaisu verovuosille 2019 ja 2020. (Ei lainvoim. 23.10.2020) - Uutiset
22.10.2020 13.30
Autoverotus ja valmisteverotus tulevat osaksi OmaVero-palvelua vuoden 2021 alustaEduskunta hyväksyi lakimuutokset keskiviikkona (21.10.). Valmisteverot muuttuvat oma-aloitteisiksi veroiksi. Ilmoittamisen ja maksamisen määräaika pitenee nykyisestä. Nykyinen veron vähennysmenettely poistuu käytöstä, mutta verovelvollinen voi hakea veron palautusta. Autovero pysyy maksuun pantavana verona. Muutoksia tulee muun muassa rekisteröityjen asiamiesten uusien ajoneuvojen ilmoittamiseen. - Uutiset
21.10.2020 8.58
Ohje: Tuloverotuksen julkiset tiedot verovuosi 2019Luonnollisten henkilöiden sekä yhteisöjen ja yhteisetuuksien verovuodelta 2019 toimitettavan tuloverotuksen tiedot tulevat julkisiksi 3.11.2020. - Uutiset
19.10.2020 14.47
Verohallinnon kannanotto: Ennakonpidätyksen toimittaminen vertaislainan korostaKuka on velvollinen toimittamaan ennakonpidätyksen koroista ja antamaan niistä ilmoitukset Verohallinnolle, kun yksityishenkilö tarjoaa palvelualustan välityksellä toiselle yksityishenkilölle vakuudetonta lainaa? - Uutiset
19.10.2020 8.00
OECD:n TRACE-menettely verosopimusten mukaiseen voitonjaon lähdeverotukseen otetaan käyttöön Suomessa vuoden 2021 alussaTRACE:n (Treaty Relief and Compliance Enhancement) mukainen menettely otetaan käyttöön Suomessa lakimuutoksella, joka tulee voimaan 1. tammikuuta 2021. Lakimuutokset koskevat julkisesti noteeratun yhtiön hallintarekisteröidyistä osakkeista rajoitetusti verovelvollisille maksamia osinkoja. - Uutiset
12.10.2020 11.10
Päivitetty ohje: Peitelty osinkoVerohallinnon ohjeessa käsitellään osakkaan ja yhtiön kannalta esimerkinomaisesti niitä tilanteita, joissa peiteltyä osinkoa voidaan verotuksessa katsoa muodostuvan. Päivitetty ohje on voimassa 12. lokakuuta 2020 lukien toistaiseksi. - Uutiset
9.10.2020 8.29
Koronatilanteessa verojen maksuun on ollut mahdollista hakea lisäaikaa aiempaa helpomminJos maksujärjestelyssä olevia veroja ei maksa 14 päivän sisällä huomautuksesta, maksujärjestely peruuntuu ja verot voivat mennä ulosottoon. - Uutiset
6.10.2020 11.00
KHO poisti käyttöomaisuusosakkeiden luovutusvoiton verovapautta koskevan Verohallinnon ennakkoratkaisunAsiassa oli kysymys HAO:n päätöksen ja edelleen Verohallinnon antaman ennakkoratkaisun lainmukaisuuden arvioimisesta. KHO totesi, että ennakkoratkaisun antaminen perustui niihin tosiseikkoihin, jotka verovelvollinen oli hakemuksensa tueksi esittänyt, eikä seikkojen oikeellisuutta ollut lähtökohtaisesti tarpeen selvittää. Yhtiön ennakkoratkaisun antamisen jälkeen esittämien uusien selvitysten perusteella oli todettava, ettei yhtiön Verohallinnolle tekemä ennakkoratkaisuhakemus ollut sisältänyt VML 85 §:n 3 momentin edellyttämällä tavalla asian ratkaisemiseksi tarvittavaa selvitystä yhtiön toiminnan luonteesta. Kysymys ei ollut ollut vain alkuperäisen ennakkoratkaisuhakemuksen täydentämisestä epäolennaisina pidettävien yksityiskohtien osalta vaan esitetyn selvityksen muuttumisesta tavalla, jolla saattoi olla merkitystä ennakkoratkaisukysymyksen ratkaisemisen kannalta. (Julkaisematon 6.10.2020) - Uutiset
6.10.2020 10.00
KHO poisti liiketoimintasiirtoa koskevan Verohallinnon ennakkoratkaisun puutteelliseen selvitykseen perustuvanaYhtiön ennakkoratkaisuhakemuksellaan ja Verohallinnon pyynnöstä antamallaan lisäselvityksellä esittämää selvitystä siirrettäväksi suunnitellusta liiketoiminnasta sekä varojen ja velkojen kohdistumisesta siihen oli pidettävä siinä määrin puutteellisena, että yhtiön Verohallinnolle tekemän ennakkoratkaisuhakemuksen ei ollut katsottava sisältäneen VML 85 §:n 3 momentin edellyttämällä tavalla asian ratkaisemiseksi tarvittavaa selvitystä. (Julkaisematon 6.10.2020) - Uutiset
1.10.2020 10.30
Ohje: Osingonsaajan itse antaman ilmoituksen sisältö, voimassaolo ja luotettavuuden todentaminen1. tammikuuta 2021 voimaan tuleva Verohallinnon ohje koskee rajoitetusti verovelvollisen osingonsaajan tunnistamista, kun osinkoa maksetaan TVL (1535/1992) 33 a §:ssä tarkoitetusta julkisesti noteeratusta yhtiöstä hallintarekisteröidylle osakkeelle. Rajoitetusti verovelvollisen tulon verottamisesta annetun lain (627/1978, lähdeverolaki) 10 b §:ä muutettiin 12.4.2019 (lakimuutos 522/2019). Lakimuutoksella muutettiin TVL:n (1535/1992) 33 a §:n mukaisen julkisesti noteeratun yhtiön hallintarekisteröidylle osakkeelle maksamien osinkojen lähdeverotusmenettelyä. Lakimuutos tulee voimaan 1. tammikuuta 2021. - Uutiset
18.9.2020 7.31
Julkisasiamieheltä ratkaisuehdotus asiassa, jossa Suomen veroviranomainen on esittänyt Viron viranomaisille avunantopyynnönEnnakkoratkaisupyyntö on esitetty riita-asiassa, joka koskee Maksu- ja Tolliametin (vero- ja tullivirasto, Viro, MTA) valitusta Tallinna Ringkonnakohusin (Tallinnan ylioikeus, Viro) päätöksestä, jolla viimeksi mainittu tuomioistuin kieltäytyi antamasta lupaa Heavyinstall OÜ -yhtiötä koskevien turvaamistoimien toteuttamiseen. Lupaa oli pyydetty Suomen veroviranomaisen Viron veroviranomaiselle direktiivissä 2010/24 tarkoitettua keskinäistä avunantoa koskevien säännösten perusteella esittämän turvaamistoimia koskeva pyynnön vuoksi. Julkisasiamies esittää asiassa, että direktiivin 2010/24/EU 16 artiklaa on tulkittava siten, että kun turvaamistoimien toteuttamiseen liittyvään avunantopyyntöön on liitetty saman artiklan 1 kohdan toisessa alakohdassa tarkoitettu asiakirja, joka sisältää avunantoa pyytäneen jäsenvaltion tuomioistuimen ratkaisun, tämän tuomioistuimen arvio sitoo pyynnön vastaanottaneen jäsenvaltion tuomioistuinta, siltä osin kuin kyse on pyydettyjen turvaamistoimien tarpeellisuudesta eli edellytysten täyttymisestä sekä turvaamistoimien toteuttamisen mahdollisuudesta pyynnön esittäneessä jäsenvaltiossa. - Uutiset
17.9.2020 10.38
KHO:n ratkaisu ulkomaalaispelaajille maksettavien allekirjoituspalkkioiden verottamisestaAsiassa oli ratkaistavana, ovatko A Oy:n ulkomaalaisille pelaajille maksamat allekirjoituspalkkiot lähdeveron alaista tuloa vai pelaajien Suomessa yleisesti verovelvollisena jääkiekon pelaamisesta saamaa palkkaa, josta yhtiön oli tullut toimittaa ennakonpidätys. Yhtiön valitus hyväksyttiin osittain. HAO:n päätös ja Verohallinnon päätökset kumottiin yhtiölle maksuunpantujen veronkorotusten ja maksuunpanopäätöksissä tarkoitettujen viivästyskorkojen osalta. Muilta osin HAO:n päätöksen lopputulosta ei muutettu. Vuodet 2012 ja 2014. - Uutiset
9.9.2020 10.44
Esitäytetyn veroilmoituksen palauttamatta jättänyt tuomittiin veropetoksesta 60 päivän ehdolliseen vankeusrangaistukseenVastaaja oli laiminlyönyt palauttaa verovuoden 2016 esitäytetyn veroilmoituksen korjattuna viimeistään 3.4.2017 ja yrittänyt näin saada aiheettoman veronpalautuksen 9.853,07 euroa. Vastaajan mukaan hän ei ollut palauttanut korjattuna Verohallinnon vuosi-ilmoitusta ollen siinä käsityksessä, että Verohallinto itse korjaa siinä olevan virheellisyyden. (Vailla lainvoimaa 9.9.2020) - Uutiset
10.8.2020 11.00
Vierashuoneessa Kimmo J. Nieminen: Verotuksen oikaisulautakunta - uskottava muutoksenhakuelin vai turha välivaihe ennen oikeudenmukaista oikeudenkäyntiäVerotuksen ensimmäinen muutoksenhakuaste on verotuksen oikaisulautakunta, joka ei kuitenkaan ole tuomioistuin. Tästä huolimatta verotuksen oikaisulautakunta halutaan nähdä uskottavana muutoksenhakuelimenä, vaikka sen menettely onkin hallinnon sisäistä asian jatkokäsittelyä, johon sovelletaan hallintolakia ja verotusmenettelylakeja, eikä tuomioistuimissa sovellettavia hallintoprosessilain säännöksiä. Tällöin esteellisyyssäännökset eivät estä samaa verovirkailijaa käsittelemästä asiaa ensivaiheessa ja oikaisuvaiheessa, mikä ei tuomioistuinprosessissa olisi mahdollista. Toisin kuin tuomioistuimet, verotuksen oikaisulautakunta toimii myös Verohallinnon organisaation alla, mikä osaltaan voi johtaa siihen, että verovelvollisten usko asian puolueettomaan käsittelyyn horjuu. Lisäksi on kritisoitu oikaisumenettelyn käsittelyaikojen pituutta sekä sitä, ettei verovelvollinen voi saada oikeudenkäyntikulujaan oikaisuvaatimusmenettelyssä korvatuksi. Onkin siten selvää, että jatkossa tulisi lisätä verovelvollisten kokemaa oikeudenmukaisuuden tunnetta oikaisuvaatimusmenettelyssä. Ei ole samantekevää, kokevatko verovelvolliset oikaisuvaatimusmenettelyn oikeudenmukaiseksi. Edilexissä julkaistusssa artikkelitutkimuksessa tarkastellaan verotuksen oikaisuvaatimusmenettelylle asetettuja vaatimuksia, verotuksen oikaisulautakunnan asemaa sekä oikaisuvaatimusmenettelyn oikeudenmukaisuutta. - Uutiset
24.7.2020 11.00
Apulaisoikeusasiamies: Verokorttipäätöksen nimitiedot ja virheen korjaamista koskevan vaatimuksen käsittelyApulaisoikeusasiamies antoi Verohallinnolle huomautuksen vastaisen varalle asiassa selostetusta lainvastaisesta laiminlyönnistä käsitellä kantelijan verokorttipäätöksen korjausvaatimus asianmukaisesti. Apulaisoikeusasiamies saattoi myös asiassa esittämänsä käsityksen Verohallinnon lainvastaisesta menettelystä merkitä päätöksiin verovelvollisten vuoden 2019 verokorteista nimitietona vain verovelvollisten ensimmäinen etunimi. - Uutiset
23.7.2020 15.00
Apulaisoikeusasiamies: Verohallinnon menettely kantelijan äidin kuolinpesän ennakkoverohakemuksen käsittelyssä oli lainvastainenTapahtuneiden lainvastaisten laiminlyöntien johdosta vero lähetettiin ulosottoon, jonka vuoksi kuolinpesä joutui aiheettomasti suorittamaan viivästyskorkoa ja ulosottoviranomaisen määräämän ulosottomaksun. Verohallinnon kantelijalle antamat kielteiset päätökset perustuivat siihen näkemykseen, että päätökset ja kirjeet oli toimitettu Verohallinnon silloin tiedossa olleeseen osoitteeseen. Tämä vanha rekisteriin palautettu osoitetieto johtui kuitenkin Verohallinnon edellä todetusta laiminlyönnistä. Asiakirjoista ei ilmennyt, oliko kantelija hakenut oikaisua Verohallinnon viivekorkoa koskevaan päätökseen. Ottaen huomioon edellä todetut seikat ja erityisesti kantelijan oikeutettu odotus asian asianmukaisesta käsittelystä, apulaisoikeusasiamies pyysi Verohallintoa vielä harkitsemaan, tulisiko kantelijalle korvata nämä Verohallinnon omasta laiminlyönnistä johtuneet seuraamukset. - Uutiset
1.7.2020 14.25
Tilastokeskuksen Santtu Kerkko: Siirtohinnoittelu vinouttaa verotuloja ja tilastojaKonsernien sisäinen kaupankäynti muodostaa eri arvioiden mukaan 30–50 prosenttia globaalista ulkomaankaupasta. Konsernien sisäistä eli siirtohinnoiteltua kauppaa eivät monesti määritä tavallisen kaupankäynnin taloudelliset kannustimet. Veroasteiden erot konsernin eri toimipisteiden sijaintimaissa synnyttävät houkutuksen asettaa vienti- ja tuontihinnat siten, että konsernin voitot siirtyvät matalamman verotuksen piiriin. Asiasta kirjoittaa yliaktuaarina Tilastokeskuksen maksutase- ja rahoitustilinpidossa elokuussa aloittava Santtu Kerkko. - Uutiset
23.6.2020 16.00
Apulaisoikeuskanslerin sijainen kiinnitti Verohallinnon huomiota velvollisuuteen käsitellä verotuksen oikaisuvaatimukset ilman aiheetonta viivytystäApulaisoikeuskanslerin sijainen totesi laillisuusvalvontakäytännössä vakiintuneesti katsotun, että viranomaisen tulee huolehtia tehtävien asianmukaisesta hoitamisesta myös niissä tilanteissa, kun resurssit ovat niukat tai organisaatiossa tapahtuu muutoksia tai henkilöstövaihdoksia. Hänen mukaansa lähes kahden vuoden käsittelyaikaa ei voitu asiassa pitää kohtuullisena, eikä oikaisuvaatimusta ollut käsitelty laissa edellytetyin tavoin ilman aiheetonta viivytystä.