Hakutulokset
Näytä: 20 | 50 | 100 tulosta. Järjestys: Relevanssi | Aika
- Uutiset
22.9.2021 13.30
Uusi ohje: Verovelka ja veronpalautus yrityssaneerauksessaOhjeessa kuvataan verovelan ja veronpalautusten käsittelyä yrityssaneerausmenettelyyn liittyvissä tilanteissa. Ohjeessa käsitellään myös saneerausmenettelyn aikana syntyneiden verovelkojen etuoikeutta konkurssivalvonnassa. Ohje on voimassa 15. syyskuuta 2021 lukien toistaiseksi. Uusi ohje korvaaa 13.2.2019 annetun ohjeen VH/479/00.01.00/2019. - Uutiset
20.9.2021 16.00
KHO arvioi yhtiön elinkeinotoiminnan verotettavaan tuloon lisättäviä matkakuluja sekä kaluston ja muuhun irtaimeen lisättäviä hankintamenoja toisin kuin Verohallinto ja Verotuksen oikaisulautakuntaYhtiön elinkeinotoiminnan verotettavasta tulosta poistettiin lisätty 36 637,53 euroa. Veronkorotusta ja veronlisäystä alennettiin vastaavassa suhteessa. KHO myönsi yhtiölle valitusluvan ja tutki valituksen myös siltä osin kuin HAO oli hylännyt yhtiön valituksen sillä perusteella, ettei Verohallinnon päätöksellä yhtiön verotettavan tuloon ollut lisätty B:n ja C:n X:n kunnan ja Y:n kunnan välisiin matkakuluihin kohdistuvia kilometrikorvauksia tai muita matkakuluja. HAO:n päätös kumottiin tältä osin. (Julkaisematon 20.9.2021) - Uutiset
14.9.2021 8.30
Avasitko epähuomiossa useita osakesäästötilejä? Voit hakea veronkorotuksesta vapauttamistaVerohallinto on määrännyt noin 200 henkilölle veronkorotusta useamman osakesäästötilin avaamisesta vuonna 2020. Veronkorotuksesta voi hakea vapauttamista, jos ylimääräisen tilin on avannut epähuomiossa, Verohallinto kertoo. - Uutiset
13.9.2021 9.10
KHO:lta siirtohinnoittelua koskeva ratkaisuElinkeinotulon verotus – Siirtohinnoittelu – Voitonjakamismenetelmä – Markkinaehtoinen liikevoittotaso – Vertailukelpoisten tulosten muodostama vaihteluväli – Kvartiiliväli – Tuloon lisättävä määrä - Uutiset
3.9.2021 9.00
Uusi ohje: Sivullisilmoittajan laiminlyöntimaksu 2021Verohallinnon henkilöasiakkaat saavat esitäytetyn veroilmoituksen, joka perustuu sivullisten, kuten suorituksen maksajien, antamiin vuosi-ilmoitustietoihin. Sivullisen tiedonantovelvollisuuden laiminlyönnistä voidaan määrätä VML 22 a §:n mukainen laiminlyöntimaksu. Laiminlyöntimaksun suuruutta määrättäessä otetaan huomioon mm. annettavien tietojen määrä, koska puuttuvien ja virheellisten tietojen määrällä on huomattava vaikutus monen verovelvollisen esitäytetyn veroilmoituksen tietosisältöön. - Uutiset
25.8.2021 10.30
Siirtohinnoitteluoikaisusäännöstä uudistetaanVerotusmenettelystä annetun lain siirtohinnoitteluoikaisusäännöstä uudistetaan siten, että sitä voidaan soveltaa OECD:n siirtohinnoitteluohjeiden laajuudessa. Hanke liittyy hallitusohjelman osuuteen Kestävän talouden Suomi. Lausuntoaika päättyy 17. syyskuuta 2021. - Uutiset
12.8.2021 12.00
Ennakonpidätys osingosta ja Verohallinnolle annettavat ilmoitukset -ohjeesta on poistettu vanhentunut tieto osinkojen sähköistä vuosi-ilmoittamista koskevasta määräajasta - Uutiset
12.8.2021 8.00
Päivitetty ohje: Ennakkoratkaisuhakemuksen tekeminen ja siihen annettava päätösVerohallinto voi antaa verovelvollisen kirjallisesta hakemuksesta ennakkoratkaisun yksilöityyn verotusta koskevaan kysymykseen. Verohallinnon ohjeessa käsitellään ennakkoratkaisuhakemuksen tekemistä ja käsittelyä Verohallinnossa. Ohjeeseen on päivitetty autoverotuksen ja valmisteverotuksen ennakkoratkaisun hakemista koskevat muutokset. Ohje on voimassa 2. elokuuta 2021 lukien toistaiseksi. - Uutiset
28.7.2021 12.00
Hovioikeus: Varusmiespalvelus ei käynyt perusteeksi keskeyttää veronpalautusta koskevan ulosmittauksen täytäntöönpanoHakija pyysi, että KO:n tuomion täytäntöönpano keskeytetään. Hakijan mukaan hän on suorittamassa varusmiespalvelusta jouluun asti eikä hänellä siten ole mahdollisuutta olla työssä. Hänen veronpalautuksensa ollaan ulosmittaamassa, mistä seuraa hänelle merkittävää haittaa. HO hylkäsi hakemuksen. - Uutiset
16.7.2021 8.31
Vierashuoneessa OTT Kalle Isotalo: Perukirja veroilmoituksena ei sovi uuteen seuraamusmaksusääntelyynPerintöverotuksen ilmoitusmenettely on omintakeinen. Peruskysymyksenä perukirjasta pitäisi ilmetä, millaista (netto-)omaisuutta perittävältä jäi jaettavaksi, mikä sen arvo kuolinhetkellä oli sekä millaiset oikeudet perhevarallisuusoikeusjärjestelmä tähän varallisuuteen antoi eri ihmisille. Lisäksi siinä on erillistä ilmoitussisältöä erilaisiin yksityiskohtiin. Veroilmoitus annetaan monen verovelvollisen yhteisellä asiakirjalla, jolla on myös verotuksen ulkopuolisia käyttötarkoituksia - Uutiset
12.7.2021 9.37
Verolainsäädäntöön ollaan lisäämässä säännökset taloudellisesta työnantajastaHeinäkuun alussa on annettu luonnos hallituksen esitykseksi, jonka mukaan Suomi laajentaisi verotusoikeuttaan henkilöihin, joiden muodollinen työnantaja on ulkomailla, jos työ tehdään suomalaiselle ns. taloudelliselle työnantajalle. Ehdotetut lait on tarkoitettu tulemaan voimaan vuoden 2022 alusta. Säännöksiä sovellettaisiin ensimmäisen kerran vuodelta 2022 toimitettavassa verotuksessa. - Uutiset
6.7.2021 11.00
EUT: Sisältyykö arvonlisävero liiketoimien osapuolten sopimaan hintaan, kun arvonlisäveroverovelvolliset eivät ole petoksen takia ilmoittaneet veroviranomaiselle liiketoimeaArvonlisäverodirektiiviä 2006/112/EY ja erityisesti sen 73 ja 78 artiklaa, luettuina arvonlisäverotuksen neutraalisuuden periaatteen valossa, on tulkittava siten, että silloin, kun arvonlisäveroverovelvolliset eivät ole petoksen takia ilmoittaneet veroviranomaiselle liiketoimea eivätkä antaneet laskua eivätkä maininneet liiketoimen yhteydessä syntyneitä tuloja välittömiä veroja koskevassa ilmoituksessa, kyseisten veroviranomaisten tällaisen ilmoituksen tarkastamisen yhteydessä uudelleen määrittämät rahamäärät, jotka on maksettu ja saatu liiketoimen aikana, on katsottava hinnaksi, joka jo sisältää arvonlisäveron, jollei verovelvollisten ole kansallisen oikeuden nojalla mahdollista petoksesta huolimatta tämän jälkeen vyöryttää kyseinen arvonlisävero ja vähentää se. - Uutiset
5.7.2021 11.20
Päivitetty ohje: Toiminnan aloittaminen SuomessaVerohallinnon ohjeessa kerrotaan, mitä ilmoituksia ja selvityksiä ulkomaisen yrityksen on annettava Verohallinnolle, kun se aloittaa yritystoiminnan Suomessa. Ohje on voimassa 2. heinäkuuta 2021 lukien toistaiseksi. - Uutiset
5.7.2021 9.53
Päivitetty ohje: Verotuksen maakohtainen raporttiVerohallinnon ohjeen lukuja 5.3.2 ja 5.3.3 on päivitetty. Niissä on otettu huomioon OECD:n tulkintasuositus osinkojen ja niihin liittyvien tuloverojen käsittelystä verotuksen maakohtaisen raportin tiedoissa. Kyse on täsmennyksestä, jota tulee noudattaa viimeistään 1.1.2020 ja sen jälkeen alkavilta tilikausilta laadittavissa maakohtaisissa raporteissa. Lisäksi ohjeesta on poistettu verovuosia 2016 ja 2017 koskeneet siirtymäsäännökset ja ilmoittamismenettelyyn liittynyt luku 6.3. Ohjeistus ilmoitusmenettelystä on maakohtaista raportointia koskevassa tietuekuvauksessa. Ohje on voimassa 1. heinäkuuta 2021 lukien toistaiseksi. - Uutiset
28.6.2021 9.40
KHO: Verotarkastuksessa ei ollut havaittu, että toiminimen käytössä olleelle tilille kirjatut suoritukset alittivat selvästi yhtiön kirjanpitoon kirjatun ja veroilmoituksilla ilmoitetun myynnin määrän – annettujen veroilmoitusten ei voitu päätellä olevan sillä tavoin virheellisiä tai puutteellisia, ettei niitä voida oikaistunakaan panna verotuksen perusteeksiElinkeinotulon verotus – Arvioverotuksen edellytykset – Verotarkastus – Kirjanpito – Henkilökohtainen tili – Toiminimen tili - Uutiset
22.6.2021 13.44
HAO:n äänestysratkaisu tuhoutuneen omaisuuden luovutusvoiton tai -tappion laskemisestaAsiassa oli ratkaistavana se, tuliko kiinteistön luovutuksesta saadun luovutusvoiton määrää laskettaessa ottaa hankintamenona huomioon kiinteistön hankintahinta ja kiinteistöllä sijainneen tuhoutuneen talon tilalle rakennetun uuden talon rakennuskustannuksista vain se osa, joka ylitti talon tuhoutumisen johdosta saadun vakuutuskorvauksen määrän. HAO kumosi verotuksen oikaisulautakunnan päätöksen ja toimitetun luovutusvoiton verotuksen sekä palautti asian Verohallinnolle uudelleen käsiteltäväksi. Kiinteistöstä saadun luovutusvoiton tai -tappion määrä tuli laskea siten, että hankintamenona otettiin huomioon kiinteistön hankintahinta vähennettynä tuhoutuneen rakennuksen osuudella siitä ja uuden talon rakentamiskustannukset kokonaisuudessaan, mikä verokohtelu vastasi myös vakuutustapahtuman ajankohdan vakiintunutta verotuskäytäntöä. Ään. (Ei lainvoim. 22.6.2021) - Uutiset
22.6.2021 10.00
Oikeus 2/2021: Millaista on valtio-omisteisten yhtiöiden veroraportointi osana yhteiskuntavastuuta?Katariina Heikkilä, Timo Hyvönen ja Pekka Nykänen erittelevät Oikeus-lehden numerossa 2/2021 julkaistussa artikkelissaan Valtionyhtiöiden verojalanjälki: Sidosryhmä- ja legitimaatioteoriaan perustuva tutkimus kuuden suomalaisen valtio-omisteiden yhtiön maakohtaisesta veroraportoinnista valtionyhtiöiden veroraportointia osana niiden kantamaa yhteiskuntavastuuta. - Uutiset
18.6.2021 10.02
Suomen ja Viron verohallinnot aloittivat reaaliaikaisen tietojenvaihdonVerohallinto on aloittanut yhdessä Viron Vero- ja tullihallituksen kanssa reaaliaikaisen tietojenvaihdon. Tämä tehostaa verovalvontaa, säästää resursseja ja parantaa asiakaspalvelua. - Uutiset
18.6.2021 8.32
EIT jätti tutkittavaksi ottamatta Suomea koskevan valituksenEIT antoi torstaina (17.6.) päätöksen, jolla se jätti tutkittavaksi ottamatta (inadmissible) Suomea koskevan valituksen katsottuaan, että EIS:n määräykset eivät soveltuneet valitukseen ja että valittaja ei ollut turvautunut kaikkiin kotimaisiin oikeussuojakeinoihin. - Uutiset
17.6.2021 11.44
Vierashuoneessa oikeustieteen tohtori, asianajaja Janne Juusela: Miksi Suomeen tarvitaan perustuslakituomioistuin?Suomen perustuslain valvontajärjestelmä pitäisi uudistaa vastaamaan oikeusvaltioperiaatteen vaatimuksia. Perustuslakivalvonta tulisi muuttaa rakenteellisesti ja institutionaalisesti siten, että valvonnan ylin toimivalta siirretään uudelle perustuslakituomioistuimelle. Perustuslakituomioistuimen perustamisen vaihtoehtona on korkeimpien oikeuksien yhdistäminen ja perustuslakijaoston perustaminen sen yhteyteen. Perustuslakituomioistuimen myötä ennakkovalvonnasta tulisi nykyistä systemaattisempaa ja kattavampaa. Ennakkovalvonnasta tulisi myös nykyistä oikeudellisempaa ja siten ennustettavampaa. Perustuslaillisen valvonnan ylimpänä auktoriteettina perustuslakituomioistuin tehostaisi merkittävästi perustuslain ja perusoikeuksien toteutumisen jälkivalvontaa.