Hakutulokset
Näytä: 20 | 50 | 100 tulosta. Järjestys: Relevanssi | Aika
- Uutiset
12.5.2020 10.44
Kiinteistöverotuksen seuraamusmaksut on uudistettuSeuraamusmaksuja ovat veronkorotus ja myöhästymismaksu. Veronkorotus määrätään edelleen seuraamuksena siitä, että verovelvollinen on laiminlyönyt verolainsäädännön mukaisen ilmoittamisvelvollisuutensa. Uusi seuraamusmaksu, myöhästymismaksu, korvaa veronkorotuksen eräissä tilanteissa, joissa verovelvollinen täydentää tai korjaa kiinteistöverotuksen perusteena käytettyjä kiinteistötietoja myöhässä. Uusia seuraamusmaksuja sovelletaan vuodelta 2020 toimitettavasta kiinteistöverotuksesta alkaen. Verovuotta 2020 edeltäneiden vuosien kiinteistöverotuksessa ja muutosverotuksessa sovelletaan aikaisempia veronkorotussäännöksiä. - Uutiset
13.5.2020 10.20
Alv-ilmoituksen kehittäminen eteneeVerohallinto valmistelee tällä hetkellä uutta arvonlisäveron ilmoitusta yhdessä asiakkaiden ja sidosryhmien kanssa. Uudella alv-ilmoituksella saadaan kerättyä yksityiskohtaisempaa tietoa, jonka avulla voidaan kohdentaa ohjausta ja valvontaa nykyistä tehokkaammin. Uuden ilmoituksen tiedoilla saadaan myös parempi arvonlisäverotukseen liittyvä kokonaiskuva asiakkaiden toiminnasta. Tämän ansiosta asiakkaille lähetettävät selvityspyynnöt saataisiin jatkossa kohdennettua paremmin ja alv-palautusten käsittelyajat lyhenisivät. Selvityksessä on samanaikaisesti myös siirtyminen lasku- ja kuittikohtaiseen raportointiin. Saadessaan kattavasti lasku- ja kuittidataa, Verohallinto pystyy tuottamaan asiakkaille esitäytetyn alv-ilmoituksen, josta hyötyvät etenkin pienet toimijat. - Uutiset
15.5.2020 10.50
Komissio ehdottaa EU:n verotusmuutoksiin viivästyksiäKomissio ehdottaa, että arvonlisäverotuksessa verkkokaupan säännöksiä muuttavan eCommerce-paketin voimaantuloa siirretään puolella vuodella. Voimaantulo olisi 1. heinäkuuta 2021. Komissio ehdottaa jäsenvaltioille lisäksi kolmen kuukauden lisäaikaa ns. DAC6-direktiivin mukaiseen rajat ylittävien järjestelyjen raportointiin. Lisäaika koskisi myös eräitä DAC2-direktiivin mukaisia finanssitilitietojen raportointivelvoitteita ja sitä voitaisiin jatkaa vielä kolmella kuukaudella. - Uutiset
19.5.2020 13.00
Apulaisoikeusasiamies: Veronpalautuksen käyttäminen erääntyvien verojen suoritukseksiApulaisoikeusasiamies piti Verohallinnon menettelyä tuloverotuspäätöksen perustelujen ja Yhteenveto –kirjeen tietosisällön virheellisyyksien johdosta lainvastaisena. Apulaisoikeusasiamies korosti, että Verohallinnon asiakkaalla tulee olla oikeus luottaa Verohallinnon päätösten pysyvyyteen sekä sen toiminnan oikeellisuuteen ja virheettömyyteen. - Uutiset
20.5.2020 13.48
Hallitus esittää: Alkuvuoden arvonlisäverot voidaan palauttaa yrityksille osana maksujärjestelyäHallitus esittää, että yritykset voivat saada palautuksena alkuvuonna 2020 suoritetut arvonlisäverot osana maksujärjestelyä. Vastaavat määrät maksetaan takaisin Verohallinnolle maksujärjestelyssä laadittavan maksuohjelman mukaisesti. Muutosten on tarkoitus tulla voimaan mahdollisimman pian. - Uutiset
27.5.2020 14.50
Verohallinnon päätös raportoitavia järjestelyjä koskevasta ilmoitus- ja tiedonantovelvollisuudestaVerohallinto antoi keskiviikkona (27.5.) päätöksen raportoitavia järjestelyjä koskevasta ilmoitus- ja tiedonantovelvollisuudesta. Päätös tulee voimaan 1. heinäkuuta 2020. Päätöstä sovelletaan ensimmäisen kerran 25. kesäkuuta 2018 toteutetuista järjestelyistä annettaviin tietoihin. - Uutiset
29.5.2020 14.19
KHO:n päätös yhtiölle määrätystä veronkorotuksesta ja käsittelyn viivästymisen hyvittämisestäVerotuksen oikaisulautakunta oli 16.6.2016 antamallaan päätöksellä alentanut yhtiölle verovuoden 2010 osalta määrätyn veronkorotuksen määrän 17 000 eurosta 10 600 euroon. HAO oli valituksenalaisella päätöksellään alentanut yhtiölle määrätyn veronkorotuksen määrän verovuoden 2010 osalta asian käsittelyn viivästymisen vuoksi hallintolainkäyttölain 53 a §:n nojalla 17 000 eurosta 15 500 euroon. KHO totesi, että yhtiölle verovuoden 2010 osalta määrätyn veronkorotuksen määrä oli 10 600 euroa. Tästä määrästä oli vähennettävä HAO:n asian käsittelyn viivästymisen vuoksi myöntämä 1 500 euron hyvitys, minkä jälkeen verovuoden 2010 veronkorotuksen määrä oli 9 100 euroa. KHO totesi myös, että yhtiön verovuoden 2010 verotusta oli oikaistu verovelvollisen vahingoksi 15.10.2012. Asian käsittely oli siten kestänyt kokonaisuudessaan noin seitsemän ja puoli vuotta, mitä käsittelyaikaa oli kokonaisuudessaan pidettävä aiheettoman pitkänä. Tähän nähden ja kun otettiin huomioon, että asian käsittelyn oli sanotun HAO:n päätöksessä olevan virheen vuoksi katsottava edelleen viivästyneen ainakin osittain valtion vastuulla olevasta syystä, yhtiölle verovuodelta 2010 määrättyä veronkorotusta oli alennettava. HAO:n päätös kumottiin tältä osin ja veronkorotuksen määräksi vahvistettiin 7 600 euroa. (Julkaisematon 29.5.2020) - Uutiset
15.6.2020 9.00
KHO:n päätös ansiotulojen ilmoittamatta jättämistä koskevassa asiassaHAO oli katsonut, ettei A ollut ilmoittanut kaikkia ansiotulojaan verovuosien 2008–2012 verotuksessa, joten Verohallinnolla oli ollut oikeus oikaista A:n verotusta hänen vahingokseen. A:n työnantajien pankkitiliotteiden mukaan A:lle oli maksettu suorituksia, joista verotarkastuksessa oli osa arvioitu verovapaiksi matkakustannuksiksi ja osa palkkatuloksi. A ei ollut osoittanut, että hänen veronalaiseen ansiotuloonsa lisätyt määrät olisivat liian suuret. Valitus oli siksi hylättävä. Oikeudenkäynnin ei voitu katsoa aiheutuneen viranomaisen virheestä. Kohtuutonta ei ollut, että A joutui pitämään oikeudenkäyntikulunsa vahinkonaan HAO:ssa. KHO hylkäsi valituslupahakemuksen verovuosien 2008 ja 2012 osalta sekä verovuosien 2009–2011 lisääntyneitä elantomenoja koskevalta osalta. KHO myönsi valitusluvan ja tutki valituksen verovuosien 2009–2011 verotettaviin tuloihin lisättyjen palkkojen määrien osalta. Asiassa oli kysymys muun ohella tileille maksetuista suorituksista. Asiassa oli näiden tilien omistajasta ja käyttöoikeuksista esitetty uutta selvitystä. KHO ei ottanut välittömästi tutkittavakseen, mikä merkitys sanotulle selvitykselle oli asiaa ratkaistaessa annettava, vaan kumosi HAO:n, verotuksen oikaisulautakunnan ja Verohallinnon päätökset näiltä osin sekä palautti asian Verohallinnolle uudelleen käsiteltäväksi. A:lle ei ollut velvoitettava maksettavaksi korvausta oikeudenkäyntikuluista HAO:ssa ja KHO:ssa. (Julkaisematon 15.6.2020) - Uutiset
16.6.2020 8.00
Veronpalautus huomioidaan toimeentulotuessa tulonaYli 50 euron suuruinen veronpalautus vaikuttaa toimeentulotukeen. Tänä vuonna veronpalautuksia maksetaan heinäkuun ja joulukuun välisenä aikana. Valtaosa palautuksista maksetaan elokuussa. - Uutiset
18.6.2020 11.24
VM: Suomessa verotietojen ilmoittamisen ja vaihtamisen määräajat pysyvät ennallaanEU käsittelee parhaillaan direktiiviehdotusta tiettyjen verotietojen toimittamisen ja vaihtamisen määräaikojen lykkäämisestä. Ehdotuksen taustalla on se, että joillain jäsenvaltioilla on koronaepidemian vuoksi vaikeuksia noudattaa sovittuja määräaikoja. VM:n mukaan Suomessa Verohallinto ja ilmoitusvelvolliset pystyvät noudattamaan alkuperäisiä määräaikoja. - Uutiset
23.6.2020 11.20
Kansainvälisten verosuunnittelujärjestelyjen ilmoittaminen alkaa kesälläVerohallinto on julkaissut ohjeet uudesta ilmoitusvelvollisuudesta, joka koskee rajat ylittäviä verosuunnittelujärjestelyjä. Ilmoitusvelvollisuus alkaa heinäkuun alussa, mutta sitä ennen toteutetut järjestelyt siirtymäajalta on ilmoitettava elokuun loppuun mennessä. - Uutiset
23.6.2020 16.00
Apulaisoikeuskanslerin sijainen kiinnitti Verohallinnon huomiota velvollisuuteen käsitellä verotuksen oikaisuvaatimukset ilman aiheetonta viivytystäApulaisoikeuskanslerin sijainen totesi laillisuusvalvontakäytännössä vakiintuneesti katsotun, että viranomaisen tulee huolehtia tehtävien asianmukaisesta hoitamisesta myös niissä tilanteissa, kun resurssit ovat niukat tai organisaatiossa tapahtuu muutoksia tai henkilöstövaihdoksia. Hänen mukaansa lähes kahden vuoden käsittelyaikaa ei voitu asiassa pitää kohtuullisena, eikä oikaisuvaatimusta ollut käsitelty laissa edellytetyin tavoin ilman aiheetonta viivytystä. - Uutiset
1.7.2020 14.25
Tilastokeskuksen Santtu Kerkko: Siirtohinnoittelu vinouttaa verotuloja ja tilastojaKonsernien sisäinen kaupankäynti muodostaa eri arvioiden mukaan 30–50 prosenttia globaalista ulkomaankaupasta. Konsernien sisäistä eli siirtohinnoiteltua kauppaa eivät monesti määritä tavallisen kaupankäynnin taloudelliset kannustimet. Veroasteiden erot konsernin eri toimipisteiden sijaintimaissa synnyttävät houkutuksen asettaa vienti- ja tuontihinnat siten, että konsernin voitot siirtyvät matalamman verotuksen piiriin. Asiasta kirjoittaa yliaktuaarina Tilastokeskuksen maksutase- ja rahoitustilinpidossa elokuussa aloittava Santtu Kerkko. - Uutiset
23.7.2020 15.00
Apulaisoikeusasiamies: Verohallinnon menettely kantelijan äidin kuolinpesän ennakkoverohakemuksen käsittelyssä oli lainvastainenTapahtuneiden lainvastaisten laiminlyöntien johdosta vero lähetettiin ulosottoon, jonka vuoksi kuolinpesä joutui aiheettomasti suorittamaan viivästyskorkoa ja ulosottoviranomaisen määräämän ulosottomaksun. Verohallinnon kantelijalle antamat kielteiset päätökset perustuivat siihen näkemykseen, että päätökset ja kirjeet oli toimitettu Verohallinnon silloin tiedossa olleeseen osoitteeseen. Tämä vanha rekisteriin palautettu osoitetieto johtui kuitenkin Verohallinnon edellä todetusta laiminlyönnistä. Asiakirjoista ei ilmennyt, oliko kantelija hakenut oikaisua Verohallinnon viivekorkoa koskevaan päätökseen. Ottaen huomioon edellä todetut seikat ja erityisesti kantelijan oikeutettu odotus asian asianmukaisesta käsittelystä, apulaisoikeusasiamies pyysi Verohallintoa vielä harkitsemaan, tulisiko kantelijalle korvata nämä Verohallinnon omasta laiminlyönnistä johtuneet seuraamukset. - Uutiset
24.7.2020 11.00
Apulaisoikeusasiamies: Verokorttipäätöksen nimitiedot ja virheen korjaamista koskevan vaatimuksen käsittelyApulaisoikeusasiamies antoi Verohallinnolle huomautuksen vastaisen varalle asiassa selostetusta lainvastaisesta laiminlyönnistä käsitellä kantelijan verokorttipäätöksen korjausvaatimus asianmukaisesti. Apulaisoikeusasiamies saattoi myös asiassa esittämänsä käsityksen Verohallinnon lainvastaisesta menettelystä merkitä päätöksiin verovelvollisten vuoden 2019 verokorteista nimitietona vain verovelvollisten ensimmäinen etunimi. - Uutiset
10.8.2020 11.00
Vierashuoneessa Kimmo J. Nieminen: Verotuksen oikaisulautakunta - uskottava muutoksenhakuelin vai turha välivaihe ennen oikeudenmukaista oikeudenkäyntiäVerotuksen ensimmäinen muutoksenhakuaste on verotuksen oikaisulautakunta, joka ei kuitenkaan ole tuomioistuin. Tästä huolimatta verotuksen oikaisulautakunta halutaan nähdä uskottavana muutoksenhakuelimenä, vaikka sen menettely onkin hallinnon sisäistä asian jatkokäsittelyä, johon sovelletaan hallintolakia ja verotusmenettelylakeja, eikä tuomioistuimissa sovellettavia hallintoprosessilain säännöksiä. Tällöin esteellisyyssäännökset eivät estä samaa verovirkailijaa käsittelemästä asiaa ensivaiheessa ja oikaisuvaiheessa, mikä ei tuomioistuinprosessissa olisi mahdollista. Toisin kuin tuomioistuimet, verotuksen oikaisulautakunta toimii myös Verohallinnon organisaation alla, mikä osaltaan voi johtaa siihen, että verovelvollisten usko asian puolueettomaan käsittelyyn horjuu. Lisäksi on kritisoitu oikaisumenettelyn käsittelyaikojen pituutta sekä sitä, ettei verovelvollinen voi saada oikeudenkäyntikulujaan oikaisuvaatimusmenettelyssä korvatuksi. Onkin siten selvää, että jatkossa tulisi lisätä verovelvollisten kokemaa oikeudenmukaisuuden tunnetta oikaisuvaatimusmenettelyssä. Ei ole samantekevää, kokevatko verovelvolliset oikaisuvaatimusmenettelyn oikeudenmukaiseksi. Edilexissä julkaistusssa artikkelitutkimuksessa tarkastellaan verotuksen oikaisuvaatimusmenettelylle asetettuja vaatimuksia, verotuksen oikaisulautakunnan asemaa sekä oikaisuvaatimusmenettelyn oikeudenmukaisuutta. - Uutiset
9.9.2020 10.44
Esitäytetyn veroilmoituksen palauttamatta jättänyt tuomittiin veropetoksesta 60 päivän ehdolliseen vankeusrangaistukseenVastaaja oli laiminlyönyt palauttaa verovuoden 2016 esitäytetyn veroilmoituksen korjattuna viimeistään 3.4.2017 ja yrittänyt näin saada aiheettoman veronpalautuksen 9.853,07 euroa. Vastaajan mukaan hän ei ollut palauttanut korjattuna Verohallinnon vuosi-ilmoitusta ollen siinä käsityksessä, että Verohallinto itse korjaa siinä olevan virheellisyyden. (Vailla lainvoimaa 9.9.2020) - Uutiset
17.9.2020 10.38
KHO:n ratkaisu ulkomaalaispelaajille maksettavien allekirjoituspalkkioiden verottamisestaAsiassa oli ratkaistavana, ovatko A Oy:n ulkomaalaisille pelaajille maksamat allekirjoituspalkkiot lähdeveron alaista tuloa vai pelaajien Suomessa yleisesti verovelvollisena jääkiekon pelaamisesta saamaa palkkaa, josta yhtiön oli tullut toimittaa ennakonpidätys. Yhtiön valitus hyväksyttiin osittain. HAO:n päätös ja Verohallinnon päätökset kumottiin yhtiölle maksuunpantujen veronkorotusten ja maksuunpanopäätöksissä tarkoitettujen viivästyskorkojen osalta. Muilta osin HAO:n päätöksen lopputulosta ei muutettu. Vuodet 2012 ja 2014. - Uutiset
18.9.2020 7.31
Julkisasiamieheltä ratkaisuehdotus asiassa, jossa Suomen veroviranomainen on esittänyt Viron viranomaisille avunantopyynnönEnnakkoratkaisupyyntö on esitetty riita-asiassa, joka koskee Maksu- ja Tolliametin (vero- ja tullivirasto, Viro, MTA) valitusta Tallinna Ringkonnakohusin (Tallinnan ylioikeus, Viro) päätöksestä, jolla viimeksi mainittu tuomioistuin kieltäytyi antamasta lupaa Heavyinstall OÜ -yhtiötä koskevien turvaamistoimien toteuttamiseen. Lupaa oli pyydetty Suomen veroviranomaisen Viron veroviranomaiselle direktiivissä 2010/24 tarkoitettua keskinäistä avunantoa koskevien säännösten perusteella esittämän turvaamistoimia koskeva pyynnön vuoksi. Julkisasiamies esittää asiassa, että direktiivin 2010/24/EU 16 artiklaa on tulkittava siten, että kun turvaamistoimien toteuttamiseen liittyvään avunantopyyntöön on liitetty saman artiklan 1 kohdan toisessa alakohdassa tarkoitettu asiakirja, joka sisältää avunantoa pyytäneen jäsenvaltion tuomioistuimen ratkaisun, tämän tuomioistuimen arvio sitoo pyynnön vastaanottaneen jäsenvaltion tuomioistuinta, siltä osin kuin kyse on pyydettyjen turvaamistoimien tarpeellisuudesta eli edellytysten täyttymisestä sekä turvaamistoimien toteuttamisen mahdollisuudesta pyynnön esittäneessä jäsenvaltiossa. - Uutiset
1.10.2020 10.30
Ohje: Osingonsaajan itse antaman ilmoituksen sisältö, voimassaolo ja luotettavuuden todentaminen1. tammikuuta 2021 voimaan tuleva Verohallinnon ohje koskee rajoitetusti verovelvollisen osingonsaajan tunnistamista, kun osinkoa maksetaan TVL (1535/1992) 33 a §:ssä tarkoitetusta julkisesti noteeratusta yhtiöstä hallintarekisteröidylle osakkeelle. Rajoitetusti verovelvollisen tulon verottamisesta annetun lain (627/1978, lähdeverolaki) 10 b §:ä muutettiin 12.4.2019 (lakimuutos 522/2019). Lakimuutoksella muutettiin TVL:n (1535/1992) 33 a §:n mukaisen julkisesti noteeratun yhtiön hallintarekisteröidylle osakkeelle maksamien osinkojen lähdeverotusmenettelyä. Lakimuutos tulee voimaan 1. tammikuuta 2021.