Hakutulokset
Näytä: 20 | 50 | 100 tulosta. Järjestys: Relevanssi | Aika
- Uutiset
21.6.2018 8.14
Uusi ohje: Arvonlisäverolain 94 b §:n verottomuuden soveltaminen maahantuonnissaTavaran maahantuonti on arvonlisäverolain (AVL) 94 b §:n mukaan verotonta, jos tavaran tuontikuljetus päättyy toisessa EU-maassa ja jos tavara on yhteisömyyntinä veroton ja maahantuoja on elinkeinonharjoittaja. Maahantuonti on veroton, koska tavaroista maksetaan vero siinä EU-maassa, jossa kuljetus päättyy, tai jossa annettua arvonlisäverotunnistetta on käytetty yhteisöhankinnan tekemisessä. Ohjeessa kerrotaan, millä edellytyksillä maahantuonti on arvonlisäveroton ja mitä ilmoituksia maahantuojan on annettava. Maahantuojalla tarkoitetaan ohjeessa maahantuonnista arvonlisäverovelvollista. Uusi ohje korvaa Verohallinnon vuonna 2013 antaman ohjeen 'Ilmoitusvelvollisuus Verohallinnolle tilanteessa, jossa tavaran maahantuontiin on sovellettu arvonlisäverolain 94 b §:n säännöstä'. - Uutiset
29.6.2018 7.06
Päivitetty ohje: Korkovähennysoikeuden rajoitukset elinkeinotoiminnassaVerohallinnon ohjeessa käsitellään EVL 18 a §:n mukaista elinkeinotoiminnan korkovähennysoikeuden rajoittamista. Ohjetta on päivitetty 7.4.2014 jälkeen julkaistun EVL 18 a §:ää koskevan oikeuskäytännön johdosta. Myös ohjeen kieliasua on samalla tarkennettu muun muassa tasevertailuun perustuvan poikkeuksen osalta. Päivitetty ohje koskee sen julkaisemisen hetkellä voimassa olevaa EVL 18 a §:ää eikä siinä ole huomioitu 19.1.2018 annettua luonnosta hallituksen esitykseksi elinkeinoverolain korkovähennysrajoitusta koskevan sääntelyn muuttamiseksi. - Uutiset
12.7.2018 12.59
Unohtuiko maksaa verot ajoissa? Verohallinto kokosi eri verolajien korkojen ja veronlisäyksen laskemistavat yhteen ohjeeseenOhjeeseen on koottu eri verolajien korkojen ja veronlisäyksen laskeminen silloin, kun veroja maksetaan myöhässä. Eri veroilla on erilaiset viivästysseuraamukset. - Uutiset
16.7.2018 10.34
Apulaisoikeusasiamies otti kantaa verotusmenettelyn automaatioon - pitää kehitystä huolestuttavanaVerohallinto on lisännyt oma-aloitteisten verojen verotusmenettelyssä automaatiota siten, että kehotuskirjeet verovelvollisille ja myös verotuspäätökset korotuksineen määrätään ainakin joltain osin automaatiossa. Apulaisoikeusasiamies pitää tätä kehitystä huolestuttavana hyvän hallinnon perusteiden ja verovelvollisen oikeusturvan toteutumisen kannalta. - Uutiset
17.7.2018 14.04
Hovioikeus: Käräjäoikeus ei olisi saanut jättää rikosasiaan liittyvää korvausvaatimusta sillensä vastaajan kuoleman vuoksiSyytteen raukeaminen syytetyn kuoleman johdosta ei yksistään johda korvauskanteen raukeamiseen. Syytettyyn kohdistettu korvausvaatimus jää henkiin asianosaisseuraannon kautta: syytetyn yksityisoikeudelliset yleisseuraajat oikeudenomistaja tulevat syytetyn tilalle vastaajiksi korvausasiassa. Näin ollen käräjäoikeus ei olisi saanut jättää korvausvaatimusta sillensä, vaan sen olisi tullut ratkaista vahingonkorvausta koskeva kysymys. Asiassa oli tapahtunut menettelyvirhe, jonka vuoksi asia oli palautettava käräjäoikeuteen uudelleen käsiteltäväksi vastaajaa vastaan esitettyjen korvausvaatimusten osalta. (Vailla lainvoimaa 17.7.2018) - Uutiset
14.8.2018 8.43
VM: Verosuunnittelujärjestelyjen raportointia koskevalla direktiivillä parannetaan verotuksen läpinäkyvyyttäEuroopan unionin neuvosto antoi 25.5.2018 direktiivin rajat ylittävien verosuunnittelujärjestelyjen raportoinnista. Raportointi koskee direktiivissä määriteltyjä järjestelyjä. Raportointivelvollisia ovat veroalan palveluntarjoajat ja toissijaisesti verovelvolliset itse. Direktiivi on pantava jäsenvaltioissa täytäntöön 31.12.2019 mennessä. Direktiiviin perustuvia säännöksiä on sovellettava 1.1.2020 alkaen. Raportointivelvoitteesta tullaan Suomessa säätämään lailla. Lainsäädäntö valmistellaan VM:ssä. - Uutiset
17.8.2018 10.00
KHO:n ratkaisu peitellystä osingosta - Isosta-Britanniasta hankittu ralliautoKäyttäessään hankinnoissa asiassa mainituin tavoin hyväkseen omistamaansa yhtiötä A oli välttynyt maksamasta arvonlisäveroa, jonka hän olisi muutoin joutunut maksamaan Isoon-Britanniaan, jos hankinnat olisi tehty niiden todellisen tarkoituksen mukaisesti A:n omissa nimissä. A:n oli katsottava saaneen näiden järjestelyiden johdosta rahanarvoisen etuuden. Kun HAO:n lainvoimaisessa päätöksessä kysymyksessä olevien hankintojen osalta arvonlisäverovelvolliseksi oli katsottu B Oy, johdonmukaisuuden vuoksi myös mainitun etuuden oli katsottava tulleen A:lle B Oy:ltä, minkä vuoksi etuutta oli pidettävä B Oy:n osakkaalleen A:lle antamana VML 29 §:ssä tarkoitettuna peiteltynä osinkona. Sillä seikalla, että A oli maksanut ostot yksityisvaroillaan tai että hankinnat eivät olleet kuluina B Oy:n kirjanpidossa eikä yhtiö ollut vähentänyt hankintojen arvonlisäveroa, ei ollut asiassa merkitystä. - Uutiset
22.8.2018 11.30
Hallinto-oikeus: Ruotsalaisen yhtiön suomalaisella sivuliikkeellä ei ollut oikeutta vähentää osakkeiden hankinnasta johtuvan velan korkoja - sivuliikkeelle voitiin määrätä veronkorotukset VML 32 §:n 3 momentin nojallaKun otettiin huomioon, että avainhenkilötoimintoja oli ollut sivuliikkeessä hyvin vähäisissä määrin ja pääasiassa vasta vuodesta 2009, kun sivuliikkeen talousjohtaja oli saanut sivuliikkeen nimenkirjoitusoikeuden, omistajaohjaustoiminnon ei ollut katsottava olleen aktiivista, jatkuvaa ja suunnitelmallista koko osakkeiden omistusaikana. Kun lisäksi otettiin huomioon, ettei sivuliikkeellä ollut ollut tuloja, joilla se olisi suoriutunut koronmaksusta vaan korkokulut oli katettu lähinnä konserniavustuksilla ja sivuliikkeen kulut olivat muodostuneet korkokulujen lisäksi pääasiassa henkilöstökuluista sekä kaikki muut asiassa esitetyt seikat, X Oy:n osakkeita ei ollut tullut verovuosina 2006 - 2012 pitää sivuliikkeeseen kuuluvina varoina. Näin ollen osakkeiden hankinnasta johtuvaa velkaakaan ei ollut pidettävä sivuliikkeen velkana eikä velan korkoja sivuliikkeen vähennyskelpoisina menoina. HAO myös katsoi, että verotuksen oikaisut verovuosille 2006 – 2010 oli voitu tehdä VML 56 §:n 4 momentin nojalla. Kun otettiin huomioon vähennyskelvottomien erien määrä suhteessa sivuliikkeen liikevaihtoon ja muut asiassa mainitut seikat, sivuliikkeen oli katsottava antaneen tahallaan tai törkeästä huolimattomuudesta olennaisesti väärät veroilmoitukset ja sivuliikkeelle oli siten voitu määrätä veronkorotukset VML 32 §:n 3 momentin nojalla. Verotuksen oikaisulautakunta oli poistanut sivuliikkeelle verovuodelle 2012 määrätyn veronkorotuksen. Verovuosien 2006 – 2011 osalta sivuliikkeelle oli määrätty veronkorotusta noin 5 prosenttia lisätyistä tuloista. Asia ei ollut katsottava olevan sillä tavalla tulkinnanvarainen tai epäselvä, että sivuliikkeelle olisi voitu tällä perusteella määrätä lievemmät veronkorotukset. Verovuosille 2006 – 2011 määrättyjä veronkorotuksia ei ollut pidettävä liian suurina. (Ei lainvoim. 22.8.2018) - Uutiset
27.8.2018 12.00
KHO:n päätös Ahvenanmaan maakunnan hallituksen perimästä hakemusmaksusta ja toimivaltaisesta tuomioistuimestaAhvenanmaan maakunnan hallitus oli hakemukseen antamansa päätöksen yhteydessä perinyt maksun hakemuksen tutkimisesta. Maakunnan maksuperustelain mukaisesti maksu perittiin ilman, että maksuunpanon perusteeksi edellytettiin viranomaisen päätöstä maksun määräämisestä. Maakunnan hallituksen päätöksessä olevasta maksua koskevasta maininnasta huolimatta maksuun ei tästä syystä haettu muutosta valittamalla hakemukseen annetusta päätöksestä vaan maksuunpanoon kohdistuvalla perustevalituksella. Kun valituksenalainen maksu ei perustunut maakunnan hallituksen päätökseen, josta voi säännönmukaisin valituksin itsehallintolain 25 §:n 2 momentin nojalla valittaa korkeimpaan hallinto-oikeuteen, edellä sanotusta seurasi myös, että toimivaltainen tuomioistuin tutkimaan perustevalituksen oli verojen ja maksujen täytäntöönpanosta annetun lain 10 §:n nojalla Ahvenanmaan hallintotuomioistuin. - Uutiset
28.8.2018 11.23
Ulkomaisia väliyhteisöjä koskevasta sääntelystä 13 lausuntoaVM sai määräajassa 13 lausuntoa ulkomaisia väliyhteisöjä koskevasta sääntelystä. Lausuntoaika päättyi maanantaina 27. elokuuta. Muutoksien tavoitteena on saattaa kansallinen laki vastaamaan veronkiertämisen estämistä koskevan EU-direktiivin säännöksiä ja yhtenäistää lain soveltamisalaa. - Uutiset
30.8.2018 11.00
KHO äänesti: Verohallinnolla oli perusteltu syy muuttaa sukupolvenvaihdoshuojennusta koskevan PVL 55 §:n tulkintaaKHO totesi, että viranomainen voi muuttaa vakiintuneeksikin muodostunutta käytäntöään sikäli kuin siihen on olemassa perusteltu syy, kuten tuomioistuinkäytännössä annetut aikaisemmasta käytännöstä poikkeavat ratkaisut, vaikka hallintolain 6 §:n nojalla viranomaisen ratkaisutoiminnan tulisikin olla johdonmukaista. Koska Verohallinnolla oli siten ollut perusteltu syy muuttaa PVL 55 §:n tulkintaa B:n osalta uudessa ennakkoratkaisussa, KHO kumosi hallinto-oikeuden päätöksen B:n osalta ja saattoi Verohallinnon ennakkoratkaisun tältä osin voimaan. Ään. 6-1 (perusteluista). - Uutiset
13.9.2018 10.42
AOA Maija Sakslin pyytää selvitystä Verohallinnon automatisoidusta verotusmenettelystäMiten toteutuu verovelvollisten oikeusturva, hyvä hallinto ja virkamiesten virkavastuu? Sakslin on pyytänyt valtiovarainministeriötä lähettämään Verohallinnon selvitykset ja oman lausuntonsa viimeistään 15. marraskuuta 2018. - Uutiset
19.9.2018 11.26
Lausuntoyhteenveto fiskaalisista kassajärjestelmistäFiskaalisia kassajärjestelmiä kannatti 24 lausunnonantajaa ja 7 vastusti. Kahdella lausunnonantajalla ei ollut kantaa itse fiskaalisiin kassajärjestelmiin, vaan lausunnossa tuotiin esille muita huomioitavia seikkoja. - Uutiset
20.9.2018 9.11
Työttömyyskassojen Yhteisjärjestö: työttömyysturvalakia tulisi muuttaa ennen tulorekisterin käyttöönottoa – ansiopäiväraha lasketaan tulorekisterin tietojen perusteella aikaisintaan vuonna 2020Palkkatietoja aletaan viedä tulorekisteriin 1. tammikuuta 2019 lähtien. Työttömyyskassat alkavat saada tulorekisterin tietoja käyttöönsä kuitenkin vasta seuraavan vuoden alusta. Tämän vuoksi työttömäksi jäävän henkilön on edelleen toimitettava palkkatodistus työttömyyttä edeltävistä ansioista, jotta päivärahan taso voidaan laskea. Työttömyyskassojen Yhteisjärjestö muistuttaa, että myös työttömyysturvalakia tulisi muuttaa ennen tulorekisterin käyttöönottoa, jotta tulorekisteriä voidaan hyödyntää työttömyyskassoissa kokonaisuudessaan. Tällä hetkellä etuuskäsittely perustuu vielä palkan ansaintatietoihin, jotka ovat tulorekisterissä vain vapaaehtoisina tietoina. - Uutiset
20.9.2018 15.15
Hallitus esittää: Verohallinto voisi jatkossa antaa päätöksiä tiedoksi sähköisestiVerohallinto ei jatkossa lähetä päätöksiä asiakkaalle paperilla, jos asiakas antaa suostumuksen sähköiseen tiedoksiantoon. Lisäksi hallitus esittää rakennuttajan hallinnollisen taakan keventämistä. - Uutiset
21.9.2018 14.45
Uusi ohje: energiatuotteiden valmisteveron palauttaminenVerohallinnon 21.9.2018 antama uusi ohje koskee energiatuotteiden valmisteveron palauttamista. Ammattimaisella maatalouden harjoittajalla ja kasvihuoneviljelijällä on oikeus hakemuksesta saada maataloudessa ja kasvihuoneviljelyssä käyttämästään kevyestä ja raskaasta polttoöljystä, biopolttoöljystä sekä sähköstä valmisteveron palautusta. Ohje on voimassa toistaiseksi. - Uutiset
26.9.2018 9.37
KHO:n äänestysratkaisu eläkkeelle lähteville työntekijöille annettavien lahjojen verottamisestaHenkilökohtaisen tulon verotus – Henkilökuntaetu – Merkkipäivälahja – Eläkkeelle lähtö – Veronalaisen edun määrä – Rannekello - Uutiset
26.9.2018 13.36
Kansainvälisten veroriitojen ratkaisumenettelystä 20 lausuntoaVM sai 20 lausuntoa kansainvälisten veroriitojen ratkaisumenettelystä. Lausuntoaika päättyi perjantaina 21. syyskuuta. Uuden lain tavoitteena on saattaa kansainvälisten veroriitojen ratkaisumenettelyä koskeva EU-direktiivi voimaan Suomessa. Direktiivin mukaisessa menettelyssä yksittäiseen, kansainvälistä verotusta koskevaan tulkintaongelmaan EU-valtioiden välillä pyrittäisiin löytämään ratkaisu valtioiden välisin neuvotteluin ja viime kädessä välimiesmenettelyssä. EU-direktiivi on saatettava kansallisesti voimaan 30. kesäkuuta 2019 mennessä. - Uutiset
2.10.2018 11.56
Uusi ohje: Peitelty osinkoVerohallinnon ohjeessa käsitellään osakkaan ja yhtiön kannalta esimerkinomaisesti niitä tilanteita, joissa peiteltyä osinkoa voidaan verotuksessa katsoa muodostuvan. - Uutiset
4.10.2018 15.32
Verokortti uudistuu – yksi tuloraja koko vuoden palkoilleJatkossa verokortissa ei ole enää palkkakauden tulorajoja, vaan yksi tuloraja koko vuodelle. Jos vuosituloraja ylittyy, työnantaja perii veron lisäprosentin mukaan. Sivutulon verokortti poistuu, joten sama verokortti käy jatkossa kaikille palkkatuloille. Jatkossa on entistä tärkeämpää seurata tuloja vuoden aikana.