Hakutulokset
Näytä: 20 | 50 | 100 tulosta. Järjestys: Relevanssi | Aika
- Uutiset
18.11.2022 11.40
Hovioikeus: Suuren osan tuloistaan useiden vuosien ajan järjestelmällisesti ilmoittamatta jättänyt syyllistyi veropetoksen asemasta törkeään veropetokseenVeroja oli jäänyt määräämättä noin 350.000 euroa. Menettely oli ollut tahallista ja se täytti veropetoksen tunnusmerkistön. Järjestelmällisyys ja tekoajan pitkä kesto huomioon ottaen veropetos oli myös kokonaisuutena arvostellen törkeä. Tavoitellun hyödyn määrän perusteella oikeudenmukainen seuraamus vastaajan rikoksesta olisi ollut noin 2 v vankeusrangaistus. HO katsoi KO:n tavoin, että vastaajan oma-aloitteisesti tekemä oikaisuvaatimus ja hänelle määrättyjen verojen suorittaminen oli otettava huomioon RL 6 luvun 6 §:n 3 kohdassa tarkoitettuna lieventämisperusteena. Lieventämisperuste huomioon ottaen oikeudenmukaiseksi seuraamukseksi oli katsottava 1 v 6 kk ehdollinen vankeusrangaistus. (Vailla lainvoimaa 18.11.2022) - Uutiset
15.11.2022 13.10
Tietosuojavaltuutettu antoi Verohallinnolle huomautuksen liian laajoista tietopyynnöistä rajat ylittävistä tilisiirroistaTietosuojavaltuutetun toimiston tutkinnassa kävi ilmi, että Verohallinto oli pyytänyt pankeilta tietoja kaikista Suomen rajat ylittävistä tilisiirroista vuosina 2015–2021. Tietopyynnöt kattoivat muun muassa ulkomaisissa kaupoissa ja verkkokaupoissa pankkikortilla maksetut ostokset. Huomautuksen lisäksi tietosuojavaltuutettu määräsi Verohallinnon poistamaan tietosuoja-asetuksen vastaisesti käsitellyt henkilötiedot ja lopettamaan liian laajojen tietopyyntöjen esittämisen pankeille. - Uutiset
14.11.2022 16.00
Verotustietojen julkisuus laajenee muuttuneisiin verotustietoihin - laki voimaan 1. syyskuuta 2024Tasavallan Presidentti vahvisti perjantaina 11.11. lain verotustietojen julkisuudesta ja salassapidosta annetun lain muuttamisesta ja määräsi lain tulemaan voimaan 1. syyskuuta 2024. - Uutiset
14.11.2022 12.30
Digitaaliset alustat: uusi tiedonantovelvollisuus vuodesta 2023 alkaenHallitus esittää, että digitaalisen alustatalouden toimijoilla eli alustaoperaattoreilla on velvollisuus ilmoittaa Verohallinnolle tietoja alustan kautta toteutuneista myynneistä ja vuokrauksista sekä niistä tuloja saaneista henkilöistä ja yrityksistä. Velvollisuus kerätä tietoja näistä niin sanotuista olennaisista toimista alkaa 1. tammikuuta 2023 ja tiedot pitää antaa vuosittain. - Uutiset
2.11.2022 9.09
Hallinto-oikeus: Rintaperillisten oli katsottava tehokkaasti luopuneen osittain testamentista - sijaantuloperillisille oli pantava perintövero perinnönjättäjän jälkeen siltä osin kuin rintaperilliset olivat luopuneet testamentistaRintaperillisten ei oltu näytetty määränneen sijaantuloperillisten oikeuksista tai rajoittaneen näiden oikeuksia. Asiakirjoista ilmenevien seikkojen perusteellakaan rintaperillisten ei voitu katsoa myöskään ennen osittaista luopumistaan ryhtyneen testamenttisaantoihinsa. Kun rintaperilliset olivat ilmoittaneet vetoavansa testamenttiin vain osittain, heidän ryhtymisensä rajoittui vain siihen määrään, jonka he olivat ilmoittaneet vastaanottavansa. Näin ollen sijaantuloperillisille oli, PVL 1 §:n 1 momentti, 2 §:n 2 momentti, 5 ja 6 § huomioon ottaen, pantava, siltä osin kuin rintaperilliset olivat luopuneet testamentista, perintövero perinnönjättäjän jälkeen. (Ei lainvoim. 2.11.2022) - Uutiset
31.10.2022 11.50
Toisin kuin käräjäoikeus hovioikeus katsoi Sveitsistä 2011–2014 pääomatuloja saaneen jättäneen järjestelmällisesti ilmoittamatta suuren osan tuloistaan ja syyllistyneen törkeään veropetokseen - 1 v. ehdollinen vankeusrangaistusHO katsoi, että Sveitsistä saatujen pääomatulojen ilmoittamatta jättämisen syynä oli täytynyt olla verojen välttämistarkoitus. Verojen välttäminen oli siten ollut vastaajan laiminlyönnin välitön ja ensisijainen päämäärä. HO katsoi vastaajan menetelleen veropetosta koskevan RL 29 luvun 1 §:n 3 kohdan tarkoittamalla tavalla tahallisesti. Vastaaja oli tehnyt oma-aloitteisesti verotuksen oikaisuvaatimuksen. Tässä tapauksessa se oli tarkoittanut käytännössä sitä, että vastaaja oli itse paljastanut rikollisen menettelynsä. Vastaaja oli ilmoittanut myös suorittaneensa nyt kysymyksessä olleet määrätyt verot, mitä seikkaa ei ollut riitautettu. Nämä seikat oli otettava huomioon RL 6 luvun 6 §:n 3 kohdassa tarkoitettuna lieventämisperusteena. (Vailla lainvoimaa 31.10.2022) - Uutiset
21.10.2022 10.45
EUT:n ennakkoratkaisu sähköisten asiakirjojen pätevyyden riitauttamista koskevassa jälkiverotusasiassa (Bulgaria)Pääasian kantaja on yhtiö, jonka toimialana on hedelmien ja vihannesten tukku‑ ja vähittäismyynti useassa myyntipisteessä. Kyseisen yhtiön osalta tehtiin verotarkastus, joka koski arvonlisäverokausia elokuusta marraskuuhun 2014. Kaikki veroviranomaisen tämän verotarkastuksen yhteydessä antamat asiakirjat on laadittu sähköisinä asiakirjoina ja allekirjoitettu sähköisillä allekirjoituksilla. Kantaja on riitauttanut pääasiassa annettujen sähköisten asiakirjojen pätevyyden ja väittää yhtäältä, ettei mikään seikka osoita, että ne olisivat sähköisiä asiakirjoja, joihin oli liitetty sähköisiä allekirjoituksia, ja toisaalta, ettei niissä ollut hyväksyttyä sähköistä allekirjoitusta. - Uutiset
20.10.2022 13.39
Esitys automaattista päätöksentekoa verotus- ja tulliasioissa koskevaksi erityissääntelyksi eduskunnalleEhdotetut muutokset sekä mahdollistaisivat automaattisen päätöksenteon jatkamisen että loisivat edellytyksiä automaation laajentamiselle tietyissä verotus- ja tulliasioissa. Ehdotetut lait on tarkoitettu tulemaan voimaan 1. tammikuuta 2024. - Uutiset
19.10.2022 10.00
Suomen verotusoikeutta ollaan laajentamassa kiinteistöihin sijoittavien erikoissijoitusrahastojen Suomeen tehtyjen kiinteistösijoitusten tuottamiin tuloihinTuloverolakia ehdotetaan muutettavaksi siten, että Suomesta saatuna tulona pidetään myös kiinteän omaisuuden välillisestä luovutuksesta saatua tuloa. Tällaista voisi olla esimerkiksi Suomessa olevaa kiinteää omaisuutta toisen yhtiön kautta omistavan ulkomaisen yhtiön osakkeiden luovutuksesta saatu tulo. Lakiehdotuksen lausuntoaika päättyi 17. lokakuuta 2022. Annetut lausunnot ovat nähtävissä Lausuntopalvelussa. Lait on tarkoitettu tulemaan voimaan keväällä 2023. Lakeja sovellettaisiin ensimmäisen kerran vuodelta 2024 toimitettavassa verotuksessa. - Uutiset
13.10.2022 8.00
Verotustietojen julkisuus laajenee muuttuneisiin verotustietoihinEduskunta hyväksyi keskiviikkona 12.10. täysistunnon ensimmäisessä käsittelyssä hallituksen verotustietoesitykseen sisältyvän lakiehdotuksen. Ehdotettu laki on tarkoitettu tulemaan voimaan 1. syyskuuta 2024. Lakia sovellettaisiin tuloverotuksen verotustietoihin verovuodesta 2022 alkaen ja kiinteistöverotuksen verotustietoihin verovuodesta 2023 alkaen. - Uutiset
11.10.2022 11.30
Hovioikeus: Ulkomaalaiseen sijoitusvakuutukseen liittyvän tuoton Verohallinnolle ilmoittamatta jättämisestä 4 kk:n ehdollinen vankeusrangaistusVeropetoksen syyteoikeus ei ollut vanhentunut - Ulkomaiseen sijoitusvakuutukseen liittyvän tuoton määränä pidettiin syytteen teonkuvauksessa tarkoitettua 48.552,72 euroa ja vältetyn pääomatulon tuloveron määränä 15.156,96 euroa - Menettely oli ollut tahallista (Vailla lainvoimaa 11.10.2022) - Uutiset
7.10.2022 11.30
EIT: Ulkomaista pankkitilä koskevien asiakirjojen esittämisvelvollisuus ei merkinnyt itsekriminointisuojan loukkaamistaEIT:n 4. jaosto katsoi, ettei oikeuden määräyksellä saatujen valittajan ulkomaista pankkitiliä koskevien tiliotteiden ja salkun yhteenvetojen tietojen käyttö kuulunut itsekriminointisuojan piiriin. EIT päätteli näin ollen, ettei voitu väittää, että näiden asiakirjojen käytön vuoksi valittajalta olisi evätty oikeus oikeudenmukaiseen oikeudenkäyntiin. - Uutiset
6.10.2022 14.05
Selvitys: Hallintarekisteröityjen pörssiosakkeiden verovalvonnassa edelleen tehostettavaaHallitus torjuu harmaata taloutta laajalla toimenpideohjelmalla. Valtiovarainministeriö on selvittänyt, miten hallintarekisteröidyillä pörssiosakkeilla tehtyihin kauppoihin ja kauppojen osapuoliin liittyvää tietojen saatavuutta olisi mahdollista tehostaa. Verovalvonta osingonjakopäivän ympärillä tehtäviä kauppoja koskien saattaisi tehostua, mikäli kauppatapahtumien tiedot saataisiin entistä laajempaan käyttöön. Valtiovarainministeriön selvityksessä tarkasteltiin, voidaanko varmistaa, että Verohallinto saa tiedot myös suomalaisten hallintarekisteröityjen pörssiosakkeiden kaupoista sekä kauppojen osapuolista. - Uutiset
13.9.2022 11.30
DAC7: Sähköisen alustan kautta välitetyille palveluille ja tavaroiden myynnille tulee yhtenäinen tiedonantovelvollisuus EU-maihin 2023EU-maissa tulee 1. tammikuuta 2023 voimaan yhtenäinen tiedonantovelvollisuus, joka kattaa digitaalisen eli sähköisen alustan kautta välitetyt palvelut ja tavaroiden myynnit. Muutos tarkoittaa, että nykyinen kuljetus- ja vuokrauspalveluja koskeva tiedonantovelvollisuus laajenee muihinkin palveluihin, jotka on välitetty digitaalisen alustan kautta. - Uutiset
9.9.2022 16.00
Tekaistuja palkkatuloja esitäytetyllä veroilmoituksella - hovioikeuskin hylkäsi syytteen veropetoksestaSyyttäjän ja verohallinnon valitusten johdosta asiassa oli kysymys siitä, täyttikö vastaajan menettely veropetoksen tunnusmerkistön. Riidatonta oli se, ettei vastaaja ollut itse toimittanut virheellisiä tietoja Verohallinnolle, vaan tiedot oli toimittanut N Oy niminen yhtiö, johon vastaajalla ei ollut näytetty olleen mitään yhteyttä. N Oy:n toimittamat tiedot vastaajalle maksetuista palkoista olivat olleet tekaistuja. Vastaajan esitäytetylle veroilmoitukselle vuodelta 2016 oli tämän seurauksena kirjattu palkkatuloa, jota ei tosiasiallisesti ollut maksettu vastaajalle. Riidatonta oli myös se, että esitäytetty veroilmoitus oli toimitettu virheellisin tiedoin vastaajalle, eikä vastaaja ollut palauttanut veroilmoitusta korjattuna viimeiseen palautuspäivään mennessä. Vastaajan vastavalituksen johdosta asiassa oli myös arvioitavana valtion korvattavaksi tulevien oikeudenkäyntikulujen määrä käräjäoikeudessa. (Vailla lainvoimaa 9.9.2022) - Uutiset
2.9.2022 13.30
OECD:n arvio: Suomi on jatkanut erinomaista työtä verotuksen kansainvälisen tietojenvaihdon parissaOECD:n yhteydessä toimiva Global Forum on arvioinut pyynnöstä tapahtuvan verotuksen tietojenvaihdon standardin voimaansaattamista Suomessa. Suomi noudattaa arvion mukaan standardia suurimmaksi osin. - Uutiset
2.9.2022 9.38
Mikko Laapaksen väitös: Itsekriminointisuoja vero-oikeudessa – erityisesti tehokkaan verotusmenettelyn sekä perus- ja ihmisoikeuksien näkökulmastaVäitöskirjassa systematisoidaan itsekriminointisuojan soveltamisalaa vero-oikeudessa ja arvioidaan yksityiskohtaisesti verotusmenettelyyn liittyviä tilanteita, joissa itsekriminointisuoja aktualisoituu. Teoksessa käsitellään yksityiskohtaisesti erityisesti seuraavia aiheita: - Uutiset
1.9.2022 11.00
Passiivinen veropetos - hovioikeus arvioi oliko ulkomailta eläketuloa saanut toiminut tahallisesti ja syyllistynyt törkeään veropetokseenSyytteen mukaan vastaaja ei ollut ilmoittanut ulkomailta saamaansa 82.157 euron suuruista eläketuloa, josta oli vastaajan menettelyn vuoksi jäänyt määräämättä 43.491,39 euron suuruinen tulovero. HO katsoi, että asiassa oli näytetty vastaajan menettelyn olleen syytteessä tarkoitetulla tavalla tahallista eikä vastaajan syyllisyydestä syytteessä kuvattuun veropetokseen ollut jäänyt varteenotettavaa epäilyä. KO:n tuomiota ei rangaistuksen mittaamisen (5 kk ehdollinen) osalta ollut aihetta muuttaa. (Vailla lainvoimaa 1.9.2022) - Uutiset
30.8.2022 13.00
Ajantasaistettu ohje: Veron kiertämissäännöksen soveltaminenVerohallinnon ohjeessa käsitellään VML 28 §:n mukaisen veron kiertämistä koskevan säännöksen soveltamisedellytyksiä sekä sen soveltamisalaan liittyviä tilanteita tuloverotuksessa. Asiaa avataan esimerkkien ja oikeustapausten kautta. Ohjeessa ei käsitellä veron kiertämistä koskevan säännöksen soveltamista yritysjärjestelytilanteissa. Niitä käsitellään erillisessä ohjeessa. Ohjetta on ajantasaistettu ja täydennetty uudemmilla oikeustapauksilla. Ohje on voimassa 23. elokuuta 2022 lukien toistaiseksi. - Uutiset
30.8.2022 11.00
Hallinto-oikeus: Verotuksen oikaisulautakunta oli voinut jättää yhtiön oikaisuvaatimuksen tutkimattaYhtiön oikaisuvaatimuksessa ei voitu katsoa hallintolain 49 d §:n mukaisesti ilmoitetun, millaista oikaisua siinä vaaditaan ja millä perusteilla sitä vaaditaan. Oikaisulautakunnassa käsillä ollut muutoksenhakuasetelma ei ollut sillä tavoin selkeä ja yksinkertainen, että asian tutkimisen asianmukainen kohdentaminen olisi ollut mahdollista ilman tällaista nimenomaista yksilöimistä. Oikaisulautakunta oli varannut yhtiölle riittävän määräajan täydentää oikaisuvaatimustaan, mutta oikaisuvaatimusta ei ollut täydennetty annetussa määräajassa eikä ennen oikaisulautakunnan päätöksen tekemistä. (Ei lainvoim. 30.8.2022)