Hakutulokset
- Uutiset
13.11.2020 13.36
Autoverotus ja valmisteverotus tulevat osaksi OmaVero-palvelua vuoden 2021 alusta - lait vahvistettuTasavallan Presidentti vahvisti perjantaina (13.11.) lait, jotka sisältyvät eduskunnan vastaukseen hallituksen esitykseen valmisteverotusmenettelyn ja autoverotusmenettelyn uudistamista koskevaksi lainsäädännöksi ja määräsi lain veronkantolain muuttamisesta sekä lain veronlisäyksestä ja viivekorosta annetun lain muuttamisesta tulemaan voimaan 1. helmikuuta 2021 sekä muut eduskunnan vastaukseen sisältyvät lait tulemaan voimaan 1. tammikuuta 2021. - Uutiset
13.11.2020 13.00
Finanssioikeuden emeritusprofessori Esko Linnakangas: Synti- ja haittaverot ennen ja nytVerotus-lehden 70. vuotisjuhlanumerossa (5/2020) julkaistussa artikkelissa "Synti- ja haittaverot 1950-luvulla ja 2020-luvulla" tutustutaan hupien ja syntien 70. vuotiseen sääntelytaipaleeseen. - Uutiset
22.10.2020 13.30
Autoverotus ja valmisteverotus tulevat osaksi OmaVero-palvelua vuoden 2021 alustaEduskunta hyväksyi lakimuutokset keskiviikkona (21.10.). Valmisteverot muuttuvat oma-aloitteisiksi veroiksi. Ilmoittamisen ja maksamisen määräaika pitenee nykyisestä. Nykyinen veron vähennysmenettely poistuu käytöstä, mutta verovelvollinen voi hakea veron palautusta. Autovero pysyy maksuun pantavana verona. Muutoksia tulee muun muassa rekisteröityjen asiamiesten uusien ajoneuvojen ilmoittamiseen. - Uutiset
16.10.2020 8.34
Teollisuuden sähkövero EU:n minimitasolle vuoden 2021 alustaEnergiaverotukseen esitetään muutoksia. Hallitus esittää, että teollisuuden, kaivostoiminnan, konesalien ja maatalouden sähkövero alennettaisiin EU:n vähimmäistasolle ensi vuoden alusta alkaen. Sähköveron alennus koskisi vajaata kymmentä tuhatta teollisuusyritystä. Lisäksi se koskee yli kolmeakymmentä tuhatta maatalousyritystä. Samalla energiaintensiivisten yritysten energiaveronpalautuksesta luovuttaisiin vaiheittain vuoteen 2025 mennessä. Tämä muutos koskee noin 180 yritystä. - Uutiset
5.10.2020 13.30
Tulo- ja valmisteverotukseen esitetään muutoksia - arvonlisäverovelvollisuuden alarajaa korotetaanHallitus esittää talousarvioesityksen yhteydessä muutoksia muun muassa ansiotulojen verotukseen, työsuhde-etujen verotukseen, tupakkaveroon ja alkoholiveroon. Lisäksi arvonlisäverovelvollisuuden alarajaa korotetaan 10 000 eurosta 15 000 euroon vuoden 2021 alusta lukien. - Uutiset
17.9.2020 10.00
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu vesipiipputupakan valmisteverostaEUT katsoo liettualaisessa ennakkoratkaisuasiassa, että valmistettuun tupakkaan sovellettavan valmisteveron rakenteesta ja verokannoista annetun direktiivin 2011/64/EU 2 ja 5 artiklaa on tulkittava siten, että vesipiipputupakka, joka koostuu tupakasta, jonka osuus seoksessa on korkeintaan 24 prosenttia, ja muista aineksista, kuten sokerisiirapista, glyseriinistä, aromaattisista aineista ja säilöntäaineesta, on luokiteltava näissä säännöksissä tarkoitetuksi ”tuotteeksi, joka koostuu osittain muista aineksista kuin tupakasta” ja ”piippu- ja savuketupakaksi” ja sitä on näin ollen pidettävä kokonaisuudessaan ja riippumatta siihen sisältyvistä muista aineksista, jotka eivät ole tupakkaa, piippu- ja savuketupakkana, josta on suoritettava tupakan valmisteveroa. - Uutiset
15.9.2020 13.30
Työryhmä ehdottaa muutoksia energiaverotukseenVM:n työryhmän raportti energiaverotuksen uudistamisesta on valmistunut. Uudistus kuuluu hallitusohjelman kestävän verotuksen tiekarttaan. Hallitus tekee linjaukset keskeisistä muutoksista budjettiriihessä, jotta tarvittavat lakiesitykset voidaan sisällyttää vuoden 2021 talousarvioesitykseen. - Uutiset
24.7.2020 12.32
Nestemäisten polttoaineiden valmisteveroja korotetaan 1. elokuutaLiikennepolttonesteiden, kuten moottoribensiinin, dieselöljyn ja niitä korvaavien biopolttoaineiden valmisteveroa korotetaan. Korotus kohdistetaan sekä energiasisältöveroon että hiilidioksidiveroon. Lisäksi hiilidioksidiveron laskentaperusteita päivitetään vastaamaan vuoden 2019 alusta työkone- ja lämmityspolttoaineiden veromuutosten yhteydessä käyttöönotettuja uusia elinkaaripäästöarvoja. - Uutiset
29.6.2020 8.00
Nestemäisten polttoaineiden valmisteveroja korotetaan 1. elokuuta 2020Liikennepolttonesteiden, kuten moottoribensiinin, dieselöljyn ja niitä korvaavien biopolttoaineiden valmisteveroa korotetaan. Korotus kohdistetaan sekä energiasisältöveroon että hiilidioksidiveroon. Lisäksi hiilidioksidiveron laskentaperusteita päivitetään vastaamaan vuoden 2019 alusta työkone- ja lämmityspolttoaineiden veromuutosten yhteydessä käyttöönotettuja uusia elinkaaripäästöarvoja. - Uutiset
25.6.2020 7.59
Neuvosto hyväksyi alustavasti nykyaikaiset alkoholin verotussäännötEU nykyaikaistaa alkoholituotteiden verotusta vähentääkseen vääristymiä sisämarkkinoilla. Jäsenmaiden EU-suurlähettiläät hyväksyivät keskiviikkona (24.6.) alustavasti alkoholin valmisteverosääntöjen päivittämisen EU:ssa, mikä neuvoston on vielä vahvistettava. Valmisteverojen rakennetta koskevilla päivitetyillä säännöillä on erityisesti tarkoitus parantaa liiketoimintaympäristöä ja vähentää alkoholin pientuottajien kustannuksia ottaen samalla huomioon kansanterveyteen ja tehokkaaseen veronkantoon liittyvät näkökohdat. Neuvosto hyväksyy uudet säännöt virallisesti sen jälkeen, kun lingvistijuristit ovat viimeistelleet direktiivin tekstin. Direktiivin täytäntöönpanevaa kansallista lainsäädäntöä sovelletaan 1. tammikuuta 2022 alkaen. - Uutiset
18.6.2020 11.45
Korkein oikeus: Unionin oikeus ja kansallisen lain muutokset eivät estäneet vastaajan tuomitsemista veropetokseen teonaikaisen lainsäädännön mukaanYhtiö oli vuosina 2013 ja 2014 tuonut maahan jäätelötuotteita Euroopan unionin toisesta jäsenvaltiosta. Yhtiön hallituksen jäsenenä ollutta A:ta syytettiin törkeästä veropetoksesta sillä perusteella, että hän oli laiminlyönyt tekoaikana voimassa olleen verolainsäädännön mukaisia velvollisuuksiaan, jotka koskivat jäätelöstä perittävää valmisteveroa. Verolainsäädäntöä oli tämän jälkeen muutettu niin, että tuomitsemishetkellä jäätelöstä ei enää ollut suoritettava valmisteveroa. Lainmuutoksen perusteena oli ollut epäily siitä, että sääntely saattoi johtaa unionin oikeuden vastaiseen valtiontukeen, mikäli jäätelöstä perittiin valmisteveroa mutta sitä ei peritty muista samankaltaisista tuotteista. Korkein oikeus katsoi ensiksi, ettei verovelvollisuuden poistamista koskeva lainmuutos ollut osoittanut muuttunutta suhtautumista teon rangaistavuuteen. Asiassa oli siten sovellettava tekoaikana voimassa ollutta lakia. Toiseksi Korkein oikeus katsoi, ettei unionin oikeuden valtiontukea koskeva sääntely ollut esteenä vastaajan tuomitsemiselle rangaistukseen kansallisen lainsäädännön nojalla riippumatta siitä, olisiko muiden yritysten saamaa verovapautusta pidettävä SEUT 107 artiklan 1 kohdassa tarkoitettuna valtiontukena. A:n menettely oli siten rangaistavaa. - Uutiset
3.6.2020 10.57
Neuvosto hyväksyi päätelmät tulevasta hallinnollisesta yhteistyöstä ja tupakan valmisteverostaNeuvosto hyväksyi tiistaina (2.6.) päätelmät, joissa asetetaan poliittiset suuntaviivat ja prioriteetit EU:n veropolitiikan kahdella keskeisellä alalla toteutettavia lisäuudistuksia varten. Päätelmissä korostetaan, että pyrkimykset parantaa hallinnollista yhteistyötä veropetosten ja veronkierron torjumiseksi ovat erityisen tärkeitä, kun otetaan huomioon tarve toipua covid-19-pandemian aiheuttamasta kriisistä. Päätelmissä korostetaan erityisesti myös sitä, että sovellettavat säännöt tupakan valmisteverosta ovat menettäneet tehoaan, koska joko ne eivät enää riitä tai ne ovat liian suppeita vastaamaan nykyisiin ja tuleviin haasteisiin, jotka liittyvät tiettyihin markkinoille tuleviin tuotteisiin, kuten sähkösavukkeissa käytettäviin nesteisiin, kuumennettaviin tupakkatuotteisiin ja muuntyyppisiin seuraavan sukupolven tuotteisiin. - Uutiset
20.5.2020 9.13
KHO päätti pyytää Unionin tuomioistuimelta ennakkoratkaisun pienpanimoiden yhteisverotusta koskevan rakennedirektiivin 4 artiklan soveltamisesta ja 4 artiklan 2 kohdan toisen virkkeen välittömästä oikeusvaikutuksestaKHO:sa oli ratkaistavana kysymys siitä, oliko A Oy:llä oikeus alennettuun valmisteveron määrään siitä huolimatta, että kansallinen alkoholi- ja alkoholijuomaverolaki ei sisältänyt direktiivin 4 artiklan 2 kohdan toisen virkkeen mukaista pienpanimoiden yhteisverotusta koskevaa säännöstä. - Uutiset
5.5.2020 13.00
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu alkoholijuomien valmisteverosta ja oikeusvarmuuden ja luottamuksensuojan periaatteiden tulkinnastaDirektiivien 92/83/ETY ja 92/84/ETY säännöksissä ei velvoiteta vahvistamaan samansuuruisia valmisteveroja alkoholijuomille, jotka kuuluvat direktiivissä 92/83 tarkoitettujen viinien luokkaan, ja alkoholijuomille, jotka kuuluvat samassa direktiivissä tarkoitettujen muiden käymistietä valmistettujen juomien kuin viinin tai oluen luokkaan. Oikeusvarmuuden ja luottamuksensuojan periaatteita on tulkittava siten, että ne eivät ole esteenä kansalliselle lainsäädännölle, jolla muutetaan muiden käymistietä valmistettujen juomien kuin oluen tai viinin valmisteveron määrää säätämättä siirtymäjärjestelystä, kun tällainen muutos tulee voimaan kahdeksan päivän kuluttua sitä koskevan säädöksen julkaisemisesta ja kun tällaisesta korottamisesta ei seuraa, että verovelvollisten olisi tehtävä vastaavia taloudellisia sopeutuksia, mikä on ennakkoratkaisua pyytäneen tuomioistuimen asiana varmistaa. - Uutiset
5.5.2020 10.00
Nuuskaa 13,4 kiloa yli sallitun tuontirajan maahantuoneen katsottiin tuoneen savuttomia tupakkatuotteita muuhun kuin omaan käyttöönsä - 100 päiväsakkoa salakuljetuksesta ja veropetoksestaOikeuskäytännössä on vakiintuneesti katsottu, että tekijä on tuonut savuttomia tupakkatuotteita muuhun kuin omaan käyttöönsä silloin, kun hän on tuonut Suomeen savuttomia tupakkatuotteita 10 000 grammaa yli sallitun tuontirajan. Nyt kysymyksessä olevassa asiassa vastaaja oli tuonut Suomeen savuttomia tupakkatuotteita 13 400 grammaa yli sallitun tuontirajan, mikä ylitti selvästi oikeuskäytännössä vakiintuneen omaan käyttöön tuotujen savuttomien tupakkatuotteiden määrän. Tämän vuoksi vastaaja oli syyllistynyt asiassa salakuljetuksen lisäksi myös veropetokseen. HO hyväksyi KO:n tuomion perustelut syyksilukemisen ja rangaistuksen mittaamisen osalta. (Vailla lainvoimaa 5.5.2020) - Uutiset
30.4.2020 11.55
Toukokuussa 2020 voimaan tulevia säädöksiä ja säädösmuutoksiaToukokuussa 2020 voimaan tulevia säädöksiä ja säädömuutoksia ovat muun muassa:
- Tulvariskien hallinnasta annetun lain muutos voimaan toukokuun alusta
- Laki työeläkemaksujen tilapäisestä alentamisesta voimassa 1.5.2020-31.12.2025
- Uusi asetus ajoneuvojen liikennekelpoisuuden valvonnasta voimaan 14.5.2020 - Uutiset
24.4.2020 13.30
Unionin tuomioistuimelta kaksi ennakkoratkaisua arvonlisäverosta1. C‑401/18: Tšekkiläisessä pääasiassa on kyse siitä, että yhtiö vähensi väliaikaisen valmisteverottomuuden järjestelmässä tietyistä jäsenvaltioista Tšekkiin kuljettamiensa polttoaineiden hankintaan liittyvän arvonlisäveron.
2: C-13/18 ja C-126/18: Unkarilaisissa pääasioissa on kyse aineellisista ja prosessuaalisista edellytyksistä, joilla verovelvolliselle palautetaan sen arvonlisäveron ylijäämä, jota ei ole voitu saada takaisin kohtuullisessa ajassa sellaisen jäsenvaltion lainsäädännössä asetetun edellytyksen vuoksi, jonka unionin tuomioistuin on sittemmin todennut unionin oikeuden vastaiseksi. - Uutiset
23.4.2020 15.30
Valmiste- ja autoverotuksen menettelysäännöksiä uudistetaan - veroasiat voi hoitaa OmaVerossa vuoden 2021 alustaVerohallinto pystyy ottamaan käyttöön uuden tietojärjestelmän myös auto- ja valmisteverotuksessa, kun menettelysäännöksiä uudistetaan. Hallituksen esitys ei tuo muutoksia valmisteverojen ja autoveron määrään tai muihin keskeisiin perusteisiin. Hallitus esittää, että lainsäädäntö tulisi voimaan pääosin vuoden 2021 alussa. - Uutiset
17.4.2020 10.41
Pakettiautosta löydettiin 94 500 Valko-Venäjän veromerkein varustettua savuketta kätkettyinä pakettiauton rakenteisiin - hovioikeuden tuomio törkeästä veropetoksestaHO tutki Suomen valtion / Tullin HO:ssa esittämän rangaistusvaatimuksen sekä oikeudenkäyntikuluvaatimuksen. Pääasian osalta asiassa oli ensin ratkaistava, oliko Suomi toimivaltainen jäsenvaltio kantamaan tuontitullin, valmisteveron ja arvonlisäveron vastaajan kuljettamista savukkeista. Tämän jälkeen ratkaistavana oli, oliko vastaajan menettely ollut tahallista ja mikäli oli, oliko asiassa kysymys veropetoksesta vai törkeästä veropetoksesta. HO katsoi, että Suomi oli asiassa toimivaltainen unionin jäsenvaltio tullivelan osalta, joten syyte voitiin tältä osin tutkia. Suomen katsottiin olevan olevan toimivaltainen jäsenvaltio kantamaan myös valmisteveron savukkeista. Arvonlisäveroa Suomi ei ollut toimivaltainen kantamaan. Näin ollen Suomen valtion / Tullin esittämä rangaistusvaatimus arvonlisäveron osalta hylättiin. Vastaaja oli ollut tietoinen savukkeista ja siitä, että ne olivat laittomasti EU:n tulli- ja veroalueen ulkopuolelta tuotuja. Vastaaja oli pitänyt savukkeita hallussaan Suomessa. Vastaaja oli ollut tällä perusteella tullikoodeksin 79 artiklan 3 kohdan nojalla velvollinen suorittamaan savukkeista tullivelan ja valmisteverotuslain 12 §:n 1 momentin 4 kohdan nojalla velvollinen suorittamaan niistä valmisteveron. Laiminlyödessään nämä velvollisuudet vastaaja oli syyllistynyt veropetokseen. HO katsoi vastaajan yrittäneen välttää tullivelkaa ja valmisteveroa yhteensä 25.666,76 euroa. KO:n tuomiota teon törkeysarvioinnin osalta ei ollut aihetta muuttaa. Oikeudenmukainen seuraamus vastaajan syyksi luetusta teosta oli 6 kk vankeutta (ehdollinen). Rangaistusta oli siten alennettava. (Ks. KKO:2022:12: Tuomiosta ilmenevillä perusteilla katsottiin, että savukkeet olivat olleet tulossa taloudelliseen vaihdantaan ja kulutuksen kohteeksi Suomessa ja että Suomen valtio oli toimivaltainen kantamaan arvonlisäveron. A oli siten menettelyllään syyllistynyt törkeään veropetokseen myös vältetyn arvonlisäveron osalta) - Uutiset
16.4.2020 12.43
Uusi ohje: Valmisteveron alaisten tuotteiden etämyynti SuomeenVerohallinnon ohjeessa käsitellään valmisteveron alaisten tuotteiden etämyyntiin liittyviä verotuksellisia kysymyksiä. Ohje koskee vain valmisteverotusta. Tupakkalaissa (549/2016) ja alkoholilaissa (1102/2017) säädetään tupakkatuotteiden ja alkoholipitoisten aineiden maahantuontia ja myyntiä koskevista rajoituksista, joita ei käsitellä tässä ohjeessa. Etämyyjän ja veroedustajan on itse varmistuttava, että toiminta on alkoholi- ja tupakkalainsäädännön mukaista. Silloin kun kyse on valmisteverolainsäädännössä ja tässä ohjeessa tarkoitetusta etämyynnistä, ovat etämyyjä ja etämyyjän veroedustaja vastuussa valmisteverosta riippumatta siitä, onko toiminta mahdollisesti kiellettyä muun lainsäädännön nojalla. Ohje on voimassa 20. huhtikuuta 2020 lukien toistaiseksi.