Hakutulokset
Näytä: 20 | 50 | 100 tulosta. Järjestys: Relevanssi | Aika
- Uutiset
12.12.2023 13.20
Hallinto-oikeus: Näyttö ei riittänyt osoittamaan auton olleen vuokrattuna juuri pysäköintihetkellä, joten auton omistajan oli maksettava pysäköintivirhemaksuAsiassa saadun selvityksen mukaan ajoneuvo oli ollut vuokrattuna 2.1.2023 alkaen 24 tunnin ajaksi. Siitä, mistä kellonajasta alkaen ajoneuvo oli vuokrattu, ei esitetty asiassa selvitystä. Päätöksessä esitettyyn nähden hallinto-oikeus katsoi asiassa jääneen näyttämättä, ettei ajoneuvo olisi ollut omistajan omassa käytössä pysäköintivirheen tullessa todetuksi 3.1.2022 kello 12.20. (Vailla lainvoimaa 12.12.2023) - Uutiset
11.12.2023 14.45
Hallinto-oikeus muutti pysäköintivirhemaksun huomautukseksiVähäisestä virheestä voidaan pysäköinninvalvonnasta annetun lain 5 §:n mukaisesti antaa pysäköintivirhemaksun sijaan huomautus. Kun otettiin huomioon asiassa saatu selvitys, jonka mukaan pysäköinnistä oli suoritettu maksu ja ainoastaan rekisterinumeron kaksi kirjainta olivat niitä pysäköintisovellukseen kirjattaessa vaihtaneet paikkaa, voitiin pysäköintivirhettä tässä tapauksessa pitää vähäisenä. Pysäköintivirhe oli näin ollen kumottava ja muutettava seuraamus huomautukseksi. (Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla) - Uutiset
11.12.2023 11.25
Defensor Legis 4/2023 on julkaistu EdilexissäDefensor Legisin numerossa 4/2023 käsitellään muun muassa muistijälkitestin käyttöä rikosprosessissa, osituksen viivästymistä ja asumiskorvausta, yleisiä sopimusehtoja ja kauppatapaa, rikoshyödyn menettämistä, lisäsuojatodistuksen myöntämisedellytyksiä, tavaroiden tiekuljetuksia, perintö- ja lahjaverolakia, yhteistoimintalakia, EU:n hankintasääntelyä sekä asiantuntijatodistelua. - Uutiset
30.11.2023 7.53
Komissio: Paremmat oikeudet ja parempi tiedottaminen matkustajilleEuroopan komissio hyväksyi 29.11.2023 joukon ehdotuksia, joiden tarkoituksena on parantaa matkustajien ja matkustajien kokemuksia vahvistamalla heidän oikeuksiaan. - Uutiset
28.11.2023 15.57
Mopoauton sisätilanlämmittimen vika aiheutti rivitalon tulipalon – toisin kuin käräjäoikeus hovioikeus katsoi tulipalon aiheutuneen mopoauton liikenteeseen käyttämisestä ja tästä aiheutunut 575.000 euron vahinko tuli korvata ajoneuvon liikennevakuutuksestaRivitalo oli tuhoutunut tulipalossa, joka oli saanut alkunsa rivitalorakennuksen edustalla pysäköitynä olleesta ajoneuvosta. Hovioikeus katsoi, että mopoauton liikenteeseen käyttämisellä ja aiheutuneella vahingolla oli syy-yhteys. Mopoauto oli ollut pysäköitynä rivitalon eteen. Näin ollen liikennevakuutuslain 1 §:n 2 momentin mukaiset rajoitussäännökset eivät tulleet asiassa sovellettaviksi. (KKO:ssa; VL:2024-11) - Uutiset
28.11.2023 12.02
Apulaisoikeuskanslerin sijaisen käsitys: Kaupungin tiedottaminen pysäköinnin maksutavoista ei ollut riittävää - Uutiset
27.11.2023 8.00
Parannuksia teollisuustyöntekijöitä kuljettavien alusten turvallisuuteenTasavallan presidentti vahvisti perjantaina 24.11. ihmishengen turvallisuudesta merellä vuonna 1974 tehdyn kansainvälisen yleissopimuksen liitteeseen tehdyt muutokset ja yleissopimukseen liittyvän teollisuustyöntekijöitä kuljettavia aluksia koskevan kansainvälisen turvallisuussäännöstön. Lakimuutokset tulevat voimaan 1. heinäkuuta 2024. - Uutiset
24.11.2023 12.05
Traficom: Lennätätkö dronea? Huomioi vuodenvaihteen muutoksetDronen lennättämiseen on tulossa muutoksia vuoden 2024 alussa, kun droneasetuksen siirtymäkausi päättyy. Muutokset koskevat lähes kaikkia lennättäjiä. Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on laatinut testin, jolla voit alustavasti selvittää, missä ja millä edellytyksillä voit lennättää jo ostettua tai hankinnassa olevaa dronea vuoden vaihteen jälkeen. - Uutiset
15.11.2023 11.55
Hovioikeus: Jalankulkija ei ollut toiminut tavalla, joka olisi poistanut polkupyöräilijän tuottamuksen - polkupyöräilijä tuomittiin liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja vammantuottamuksesta sakkoihin ja korvauksiinPolkupyöräilijän olisi jalankulkijan kohdatessaan tullut antaa tälle turvallinen tila tiellä. Turvalliseen tilaan kuuluu se, että jalankulkija voi vaistomaisesti omaa turvallisuuttaan suojatakseen pyrkiä väistämään johonkin suuntaan kulkuväylän kapeus huomioon ottaen. Polkupyörän käyttäjällä on aina mahdollisuus taluttaa pyöräänsä, mikäli väylä on liian kapea tai näkyvyydeltään poikkeuksellisen huono. Jalankulkija ei ollut toiminut tavalla, joka olisi poistanut polkupyöräilijän tuottamuksen tilanteessa. Polkupyöräilijä tuomittiin liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja vammantuottamuksesta 80 ps rangaistukseen ja maksamaan naiselle korvauksena kivusta ja särystä sekä muusta tilapäisestä haitasta 11 000 euroa ja pysyvästä haitasta 11 056,87 euroa. (Vailla lainvoimaa 15.11.2023) - Uutiset
14.11.2023 11.45
Hovioikeus: Liikennevakuutuskorvaus ja rikastumiskielto – oliko vakuutusyhtiöllä ollut oikeus vähentää vakuutetun työeläkkeet liikennevakuutuksesta maksettavasta ansionmenetyskorvauksestaValituksen perusteella hovioikeuden ratkaistavana oli kysymys siitä, oliko vakuutusyhtiöllä ollut oikeus vähentää L:n työeläkkeet liikennevakuutuksesta maksettavasta ansionmenetyskorvauksesta vai olisiko vähentäminen ollut L:n väittämin tavoin tehtävissä ainoastaan työeläkejärjestelmässä. Hovioikeus totesi, että valituksen perusteena ei ollut vedottu vakuutusyhtiön vuosia jatkuneeseen käytäntöön eläkkeen maksamisessa ja siihen perustuvaan luottamuksen suojaan eikä käräjäoikeuden ratkaisu ollut näiltä osin hovioikeuden tutkittavana. Hovioikeus hyväksyi käräjäoikeuden ratkaisun siltä osin kuin siinä oli katsottu, että vakuutusyhtiön menettelylle, jolla korvauksen määrää oli laskettu, ei ollut estettä. (Vailla lainvoimaa 14.11.2023) - Uutiset
8.11.2023 12.50
Virastoarvioinnit Tuomioistuinvirastosta, Ulosottolaitoksesta, Liikenne- ja viestintävirastosta, Opetushallituksesta, Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksesta sekä VäylävirastostaValtiovarainministeriö julkaisi 8. marraskuuta virastoarvioinnit kuudesta eri virastosta, jotka ovat käyneet lähivuosina läpi merkittäviä uudistuksia. Arvioitavina olivat Liikenne- ja viestintävirasto, Opetushallitus, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, Tuomioistuinvirasto, Ulosottolaitos sekä Väylävirasto. Arviointien tavoitteena on löytää keinoja valtionhallinnon rakenteiden, ohjausjärjestelmien ja toiminnan kehittämiseen. - Uutiset
8.11.2023 12.22
Traficom ja Väylävirasto: Uusi ohje merituulivoiman ja merenkulun sekä merenkulun infrastruktuurin yhteensovittamiseenMerituulivoimasuunnittelu on lisääntynyt viime vuosina Suomen merialueilla merkittävästi merituulivoiman teknologisen kehittymisen johdosta. Liikenne- ja viestintävirasto Traficom ja Väylävirasto ovat laatineet yhteistyössä ohjeen merituulivoiman ja merenkulun sekä merenkulun infrastruktuurin yhteensovittamiseen. Ohjeen tarkoituksena toimia apuna eri osapuolille merituulivoimahankkeissa. Tavoitteena on, että tulevaisuudessa merialueilla voivat toimia tehokkaasti ja turvallisesti niin merenkulku kuin merituulivoimalatkin. - Uutiset
8.11.2023 8.40
Liipo: Tilapäisen haitan, pysyvän haitan sekä pysyvän kosmeettisen haitan korvausluokat 1.1.2024 alkaenSOVELTAMISOHJE 1/2023 - Uutiset
7.11.2023 15.00
Hallinto-oikeus: Ajokieltoon määrätyn oikaisuvaatimusta ei olisi tullut jättää myöhässä saapuneena tutkimatta - poliisi ei ollut myöskään ottanut ratkaistavakseen kysymystä alkolukolla valvotusta ajo-oikeudesta, vaikka valittaja oli esittänyt tätä koskevan pyynnön poliisilleHAO piti selvitettynä, ettei A:lle ollut toimitettu päätöstä oikaisuvaatimusohjeineen todisteellisesti ja että A:n oikaisuvaatimus oli puuttuneen oikaisuvaatimusohjeen vuoksi tehty vasta 28.8.2023. A:n oikaisuvaatimusta ei tämän vuoksi olisi tullut jättää myöhässä saapuneena tutkimatta. Näin ollen asia oli palautettava poliisille oikaisuvaatimuksena käsiteltäväksi. Asiassa saadun selvityksen mukaan poliisi ei ollut myöskään ottanut ratkaistavakseen kysymystä alkolukolla valvotusta ajo-oikeudesta, vaikka A oli esittänyt tätä koskevan pyynnön poliisille. Koska päätöstä alkolukolla valvotusta ajo-oikeudesta ei tehdä ensiasteena HAO:ssa, asia oli palautettava kyseisen asian arvioimista varten. - Uutiset
7.11.2023 14.00
Liipon suositus LV 21/1925: Korvausvastuu. Kilpailutilanne. Liikennevakuutuslain 44 §:n soveltaminen.Kuljettaja oli kaatunut motocrosskilpailussa, minkä jälkeen hän oli joutunut kanssakilpailijoidensa päälleajamaksi. Aiheutunutta vahinkoa oli pidettävä kuvatuissa olosuhteissa yhtenä ja samana vakuutustapahtumana riippumatta siitä, että osa vammoista oli aiheutunut kaatumisesta ja osa toisten kuljettajien törmäyksestä kaatuneeseen kuljettajaan. Kuljettajalla oli oikeus saada korvaus kärsimästään henkilövahingosta ensisijaisesti oman ajoneuvonsa liikennevakuutusyhtiöltä, vaikka lopullinen korvausvastuun jakautuminen olisi korvausta haettaessa epäselvä. Kyseessä ei myöskään ollut liikennevakuutuslain 44 §:n mukaisesti tuntemattomaksi jääneen ajoneuvon aiheuttama vahinko. - Uutiset
6.11.2023 12.40
Uusiutuvan energian RED III -direktiivi tulee voimaan 20.11.2023 – Työryhmä selvittämään bioenergian kestävyyteen liittyvän lainsäädännön muutostarpeitaEU:n RED III-direktiivi on julkaistu EU:n virallisessa lehdessä. Direktiivi tulee voimaan 20. marraskuuta 2023, jonka jälkeen jäsenvaltioiden on 18 kuukauden kuluessa toimeenpantava direktiivin velvoitteet. Nykyisessä direktiivissä on asetettu tavoitteet, yleiset puitteet ja toimenpiteet, jotka edistävät uusiutuvan energian tuotantoa ja kulutusta sekä varmistavat tältä osin EU:n ilmastotavoitteiden saavuttamisen. - Uutiset
3.11.2023 13.40
Toisin kuin käräjäoikeus hovioikeus hylkäsi syytteet törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja törkeästä vammantuottamuksestaOttaen huomioon tuomiossa selostettu näyttö tapahtumista ja tapahtumapaikan olosuhteista, hovioikeus piti mahdollisena, että C ei ollut ollut näkyvissä ennen S:n ajoa risteykseen ja tämän vuoksi S:n kertomusta siitä, että hän ei ollut havainnut tai voinut edes havaita pyöräilijää lähtiessään kääntymään vasemmalle ei voitu osoittaa vääräksi. Tämän vuoksi hovioikeus muun muassa katsoi, että S ei ollut tahallaan tai huolimattomuudestaan laiminlyönyt noudattaa hänelle liikennemerkillä osoitettua ja liikenneturvallisuuden vaatimaa väistämisvelvollisuutta. (Vailla lainvoimaa 3.11.2023) - Uutiset
2.11.2023 8.43
Toisin kuin käräjäoikeus hovioikeus katsoi ettei näyttö riittänyt liikenneturvallisuuden vaarantamisesta tuomitsemiseenHovioikeus totesi, että asiat olivat voineet edetä myös valittajan P:n kertomalla tavalla. Pelkästään se, että todistaja EP oli havainnoinut tilannetta kauempaa tai se, että asianomistajat olivat tehneet rikosilmoituksen, ei riittänyt tuomiokynnyksen ylittävällä tavalla osoittamaan, että P olisi menetellyt rikoksen täyttävällä tavalla kääntäessään pakettiautoa tiellä. Tuomiossa mainituin perustein syyte oli hylättävä ja P oli vapautettava hänelle tuomitusta rangaistuksesta. (Vailla lainvoimaa 2.11.2023) - Uutiset
1.11.2023 14.42
Toisin kuin käräjäoikeus hovioikeus hylkäsi syytteen liikenneturvallisuuden vaarantamisesta riittävän näytön puuttuessaHovioikeus katsoi, että asiassa esitetyllä näytöllä ei voitu syyksilukemisen edellyttämällä varmuudella todeta V:n syyllistyneen liikenneturvallisuuden vaarantamiseen. Syyte liikenneturvallisuuden vaarantamisesta oli hylättävä. V oli vapautettava tuomitusta rangaistuksesta sekä velvollisuudesta suorittaa valtiolle rikosuhrimaksu ja todistelukustannukset. Kysymys myös oikeudenkäyntikuluista. (Vailla lainvoimaa 1.11.2023) - Uutiset
30.10.2023 13.32
Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan raportti: Suosituksia liikennehankkeiden maankäyttövaikutusten arviointiinLiikennehankkeiden maankäyttövaikutuksista tarvitaan jälkiarviointeja, jotka olisi suunniteltava ottaen huomioon arviointikohteiden erilaisuus. Arviointien tuloksista ja käytetyistä tietoaineistoista tulisi koota valtakunnallinen aineisto, ja yhdyskuntarakenteen tietoaineistoja tulisi kehittää alueellisesti ja ajallisesti vertailukelpoisen paikkatiedon tuottamiseksi. Näin ehdotetaan 30.10.2023 julkaistussa raportissa.