Hakutulokset
Näytä: 20 | 50 | 100 tulosta. Järjestys: Relevanssi | Aika
- Uutiset
26.2.2024 10.00
Toisin kuin käräjäoikeus hovioikeus katsoi, että jalankulkijaan suojatiellä törmännyt autoilija syyllistyi törkeään liikenneturvallisuuden vaarantamiseen ja törkeään vammantuottamukseenAsiassa oli riidatonta, että vastaaja oli kuljettanut henkilöautoa Oulun keskustassa ajosuuntaansa nähden kaksikaistaisen Heikinkadun oikeanpuoleisella ajokaistalla siten, että hän oli törmännyt ajoneuvolla jalankulkijana suojatietä pitkin katua ylittäneeseen A:han. A:lle oli teosta aiheutunut kallonmurtuma, molempien olkavarsien murtumat, murtumia lantion alueelle ja värttinähermon halvaus. Asiassa oli HO:ssa kysymys siitä, oliko vastaajalle kohdassa 1 syyksiluettua liikenneturvallisuuden vaarantamista ja kohdassa 2 syyksiluettua vammantuottamusta pidettävä törkeinä tekomuotoina. (Vailla lainvoimaa 26.2.2024) - Uutiset
23.2.2024 12.13
Apulaisoikeuskanslerin näkemys: Poliisin menettely ajoneuvokohtaisten liikennevirhemaksujen määräämisessäApulaisoikeuskansleri kiinnitti Poliisihallituksen huomiota hallinnon lainalaisuusperiaatteen noudattamiseen. - Uutiset
23.2.2024 10.40
Hallitus esittää lakimuutoksia liikennevakuutusdirektiivin toimeenpanemiseksi – vakuutettavaksi tulisivat muun muassa kaikki elinkeinonharjoittajien vuokraamat sähköpotkulaudatEsityksessä ehdotetaan muutoksia liikennevakuutuslakiin, Liikennevakuutuskeskuksesta annettuun lakiin ja vakuutusyhtiölakiin. Esityksen tarkoituksena on panna täytäntöön Euroopan parlamentin neuvoston direktiivin (EU) 2021/2118 muutokset kansallisesti. - Uutiset
23.2.2024 9.26
KHO: Poliisilaitos ei ollut voinut peruuttaa taksinkuljettajan ajolupaa mainitsemallaan perusteellaTaksinkuljettajan ajoluvan peruuttaminen – Rikoksiin syyllistyminen – Muu kuin liikenteen palveluista annetussa laissa nimenomaisesti mainittu rikos - Uutiset
21.2.2024 11.02
Liikennevakuutuskeskus: Venäjän rekisterissä olevat henkilöautot tulee viedä pois maasta 16. maaliskuuta 2024 mennessäEU-komission linjauksen mukaisesti Suomi kielsi Venäjän rekisterissä olevien henkilöautojen maahantuonnin 16.9.2023 alkaen. Suomeen jo aiemmin tuotujen autojen poisviennille annettu kuuden kuukauden määräaika päättyy 16.3.2024. Tämä ei koske Venäjällä pysyvästi asuvien EU-kansalaisten eikä diplomaattien autoja. Lisäksi esimerkiksi yli 10-paikkaiset linja-autot voivat edelleen tulla Suomeen. - Uutiset
12.2.2024 8.08
Suomen linjaukset IMO:n merenkulun hallintoa koskevien velvoitteiden täyttämiseksi on julkaistuLiikenne- ja viestintäministeriö on julkaissut Suomen linjaukset menettelyistä Kansainvälisen merenkulkujärjestö IMO:n pakollisten velvoitteiden voimaansaattamiseksi sekä merenkulun hallinnon vaatimustenmukaisuuden varmistamiseksi. Linjausten laatiminen on osa valmistautumista IMO:n auditointiin. Kansainvälinen merenkulkujärjestö IMO on auditoinut yli puolet kaikista jäsenvaltioistaan. Suomen auditoinnin vuoro on lokakuussa 2024. Auditoimalla jäsenvaltioitaan IMO pyrkii varmistamaan, että jäsenvaltiot täyttävät kansainväliset velvoitteensa ja kehittävät merenkulun hallintoaan. - Uutiset
8.2.2024 13.38
Traficom: Selvitys vaarallisten aineiden kuljetuksista on julkaistuVaarallisia aineita kuljetettiin eri liikennemuodoissa noin 57 miljoonaa tonnia vuonna 2022. Kokonaismäärä on pienentynyt 4 % vuodesta 2017. Tiedot selviävät Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin selvityksestä. Selvitys jatkaa vuonna 1987 alkanutta vaarallisten aineiden kuljetustilastojen sarjaa. Tiedonkeruu on toteutettu viiden vuoden välein. Alusliikenteen ja rautatieliikenteen osalta hyödynnettiin viranomaisten tietoaineistoja. Tieliikenteen ja ilmailun osalta tietoa kerättiin yrittäjille kohdistetuilla kyselyillä, minkä vuoksi tiedoissa on huomattavaa epävarmuutta. - Uutiset
7.2.2024 13.07
Pidä Saaristo Siistinä ry: Kertakäyttömuovidirektiivi tekee muovisten kalastusvälineiden keräyksen pakolliseksi Suomessa – Saaristomeren pilottikeräyksillä luodaan pohjaa kierrätysverkostolleSuomessa kalastusvälineille ei vielä ole kierrätysverkostoa eikä keräyspisteitä, vaan ne lajitellaan sekajätteeseen. Pidä Saaristo Siistinä ry järjestää tulevana kesänä Saaristomerellä käytöstä poistettujen vapaa-ajan kalastusverkkojen keräyksen osana EU-rahoitteista Re:Fish-hanketta. - Uutiset
1.2.2024 9.19
Tieliikennelain uudistuksen yhteydessä päiväsakon rahamäärästä annettua asetusta ei kumottu - hovioikeus korotti päiväsakon rahamäärääTieliikennelaki (267/1981) on kumottu uudella tieliikennelailla (729/2018). Voimassa olevan tieliikennelain (729/2018) 194 §:n 3 momentin mukaan, jos muualla lainsäädännössä viitataan kumottuun lakiin, sen asemesta sovelletaan tätä lakia. Myös korkein oikeus on ennakkopäätöksessään KKO 2022:64 katsonut, että tieliikennelain uudistuksen yhteydessä päiväsakon rahamäärästä annettua asetusta ei ole kumottu, joten asetuksen 7 §:n 1 momenttia voidaan edelleen soveltaa (KKO 2022:64, kohdat 6–9). Vastaajalle määrätyn sakon kokonaisrahamäärä alitti asetuksessa todetun vähimmän kokonaisrahamäärän. Sakon rahamäärää oli siten korotettava vastaamaan päiväsakon rahamäärästä annetun asetuksen 7 §:n 1 momenttia. (Vailla lainvoimaa 1.2.2024) - Uutiset
26.1.2024 10.00
EUT: Lentomatkustajilla ei ollut oikeutta vakiokorvaukseen- C‑54/23: Lentomatkustajalla ei voi olla asetuksessa tarkoitettuun korvaukseen, kun hän on siksi, että on olemassa vaara siitä, että lento, jolle hänellä on vahvistettu varaus, saapuu pitkäaikaisesti viivästyneenä määräpaikkaan – ja tällaisesta viivästymisestä on jopa riittäviä viitteitä –, itse varannut korvaavan lennon ja saapunut määräpaikkaan alle kolme tuntia ensimmäisen lennon aikataulun mukaisesta saapumisajasta viivästyneenä
- C‑474/22: Saadakseen asetuksessa säädetyn korvauksen lennon viivästyessä pitkäaikaisesti eli vähintään kolme tuntia lentoliikenteen harjoittajan aikataulun mukaisesta saapumisajasta lentomatkustajan on pitänyt ilmoittautua oikea-aikaisesti lähtöselvitykseen tai – jos hän on jo tehnyt lähtöselvityksen internetissä – pitänyt ilmoittautua oikea-aikaisesti lennosta vastaavan lentoliikenteen harjoittajan edustajalle lentoasemalla - Uutiset
25.1.2024 11.55
Vierashuoneessa OTL, väitöskirjatutkija Risto Tuori: Ylinopeusrikkomusten seuraamusjärjestelmässä on ongelmiaItä-Suomen hovioikeus on 18.6.2021 todennut, ettei tieliikennelain 1.6.2020 voimaan tullut uudistus ole voinut sitovasti muuttaa liikenneturvallisuuden vaarantamisrikoksen soveltamiskäytäntöä, joten vain vähäistä vaaraa aiheuttavasta teosta ei voi määrätä sakkorangaistusta eikä liikennevirhemaksua. Ylinopeusrikkomusten seuraamusjärjestelmässä on tältä osin aukko, jota poliisin sakkokäsikirjassa ei ole tunnistettu, kirjoittaa väitöskirjatutkija Risto Tuori Edilexin Vierashuoneessa. - Uutiset
22.1.2024 14.45
EU:ssa alustava sopu raskaan kaluston CO2-päästöistä - Suomelle tärkeät raskaat yhdistelmät huomioituEuroopan jäsenmaat, parlamentti ja komissio ovat päässeet alustavaan sopuun asetuksesta raskaan kaluston CO2-raja-arvoista. Uusien raskaiden ajoneuvojen päästövähennystavoitteet kiristyvät asteittain ja asetuksen soveltamisala laajenee. Yhteisymmärrykseen päästiin kolmikantaneuvotteluissa 18.1.2024. Raskaan kaluston CO2-raja-arvoasetuksen tavoitteena on, että ajoneuvovalmistajat parantaisivat ajoneuvojen energiatehokkuutta ja markkinoille tulisi entistä enemmän päästöttömiä ja vähäpäästöisiä ajoneuvoja. - Uutiset
22.1.2024 13.24
Lausuntokierros arviomuistiosta 1. maaliskuuta 2024 saakka: Väylämaksun pysyvällä puolituksella huolehditaan Suomen kilpailukyvystäVäylämaksun väliaikainen puolitus on tarkoitus muuttaa pysyväksi puolitukseksi hallitusohjelman mukaisesti. Muutoksella tuetaan Suomen ulkomaankaupan kilpailukykyä. Liikenne- ja viestintäministeriö pyytää lausuntoja väylämaksun pysyvää puolitusta tarkastelevasta arviomuistioluonnoksesta 1.3.2024 mennessä. - Uutiset
18.1.2024 14.00
Hovioikeus poisti liikenneturvallisuuden vaarantamista koskevan käräjäoikeuden tuomion menettelyvirheen vuoksi kokonaisuudessaanKO oli menetellyt virheellisesti ratkaistessaan asian kirjallisessa menettelyssä paitsi jätettyään antamatta kantelijalle tiedoksi asianomistajan esittämän korvausvaatimuksen myös siltä osin kuin se oli tutkinut tuon vaatimuksen, vaikka tutkimiselle oli ollut liikennevakuutuslain 80 §:n 2 momentin mukainen este. Ottaen huomioon, ettei kantelija ollut saanut tilaisuutta vastata asianomistajan korvausvaatimukseen KO:ssa, oikeusastejärjestys ja siihen liittyvä muutoksenhakuoikeuden tosiasiallinen turvaaminen edellyttivät vahingonkorvausvaatimuksen käsittelyä KO:ssa. (Vailla lainvoimaa 18.1.2024) - Uutiset
15.1.2024 12.05
Arviointiraportti: ELY-keskukset onnistuneet toiminnassaan ohjauksen ja johtamisen haasteista huolimattaELY-keskukset ovat onnistuneet tehtävissään, mutta ohjausjärjestelmä ja virastorakenne kaipaavat kehitystä, todetaan ELY-keskusten virastokokonaisuuden ulkoisen arvioinnin raportissa. Työn tavoitteena oli arvioida, mikä nykyisissä ELY-keskuksissa on toimivaa ja miten toimintaa voitaisiin kehittää entistä vaikuttavammaksi. - Uutiset
15.1.2024 8.22
Hallinto-oikeus: Julkisuuslaki ei koskenut Finavian lentoasemien ylläpidosta luopumiseen ja lentoasemien myyntiin liittyviä asiakirjojaLentoaseman pitäjänä toimimisen lopettamisella ja lentoasemaliiketoiminnan tai -kiinteistöjen luovuttamisella ei voitu katsoa puututtavan julkisen vallan käytölle ominaisella tavalla yksityisten oikeusasemaan hallintopäätöksellä tai tosiasiallisella toimella. Vaikka lentoasemien pitäjänä toimimisen lopettamisella sekä lentoasemien myymisellä voi olla välillisesti vaikutusta kolmansien tahojen toimintaan, eivät nyt kyseessä olevat asiakirjat olleet liittyneet julkisuuslain 4 §:n 2 momentissa tarkoitettuun julkisen vallan käyttämiseen. Julkisuuslaki ei siten koskenut valittajan pyytämiä asiakirjoja, minkä vuoksi valitus oli hylättävä. (Vailla lainvoimaa 15.1.2024) - Uutiset
12.1.2024 13.39
Hallinto-oikeus: Katsastustoimipaikalle oli voitu antaa varoitusAsiassa oli kysymys siitä, oliko Liikenne- ja viestintävirastolla ollut perusteltu syy epäillä, ettei valittaja ollut pystynyt varmistamaan katsastustoimipaikkansa katsastustoiminnan riittävän korkeaa laatua, ja oliko valittajalle voitu antaa varoitus. (Vailla lainvoimaa 12.1.2024) - Uutiset
11.1.2024 15.15
Hallinto-oikeus: Poliisi oli voinut määrätä 100 euron liikennevirhemaksun, eikä sen määrän alentaminen ollut mahdollistaHallinto-oikeus katsoi poliisimiehen tekemien havaintojen ja niistä saadun selvityksen perusteella asiassa tulleen selvitetyksi, että valittaja oli kuljettaessaan traktorimönkijää tahallaan tai huolimattomuudesta ajanut pitkähkön matkan vastaan tulevalle liikenteelle tarkoitetulla ajokaistalla.
Tahallisesta tai huolimattomuudesta tehdystä tieliikennelain 19 §:n 3 momentin mukaisesta teosta oli siten voitu määrätä 100 euron suuruinen liikennevirhemaksu. Maksun määrä on lakiin perustuva kiinteämääräinen hallinnollinen seuraamus. Näin ollen maksun määrän alentaminen, kun teonkuvaus täyttyy, ei ole mahdollista. (Vailla lainvoimaa 11.1.2024) - Uutiset
11.1.2024 12.21
Hallinto-oikeus kumosi pysäköinninvalvojan päätöksen ja muutti seuraamuksen huomautukseksiHallinto-oikeus katsoi, että pysäköintivirhettä voitiin tässä yksittäistapauksessa pitää vähäisenä, kun otettiin kokonaisuutena huomioon asiassa saatu selvitys. (Vailla lainvoimaa 11.1.2024) - Uutiset
11.1.2024 10.00
Hovioikeus: Päihtyneenä ylinopeutta ajanut ja puuhun törmännyt nuori aikuinen oli aiheuttanut vakuutustapahtuman törkeästä huolimattomuudesta - vakuutusyhtiön 398.008,75 euron korvausvaatimus soviteltiin puoleenHO hyväksyi KO:n ratkaisun perusteluineen siltä osin kuin KO oli katsonut vastaajan aiheuttaneen vakuutustapahtuman liikennevakuutuslain 73 §:n 2 momentissa tarkoitetulla tavalla törkeästä huolimattomuudesta ja olevan siten korvausvelvollinen yhtiötä kohtaan. HO hyväksyi KO:n vahingonkorvauksen sovittelua koskevan ratkaisun perusteluineen. Korvauksen enempään alentamiseen ei ollut aihetta. (Vailla lainvoimaa 11.1.2024)