
Hakutulokset
Näytä: 20 | 50 | 100 tulosta. Järjestys: Relevanssi | Aika
- Uutiset
28.12.2017 16.00
Verohallinnon kannanotto: Omistajavaihdos ja tappiontasaus henkilöyhtiössäMikä merkitys on annettava vastuunalaisten ja äänettömien yhtiömiesten osuuksien vaihtumiselle tuloverolain 122 §:n 1 momentin tappion vähentämisoikeutta koskevaa rajoitusta tulkittaessa?
Esimerkki: Kommandiittiyhtiössä on yksi vastuunalainen ja yksi äänetön yhtiömies. Yhtiöön on tulossa mukaan toinen vastuunalainen yhtiömies 50 000 euron panoksella saaden yhtiöstä 35 prosentin osuuden. Kommandiittiyhtiön oma pääoma on negatiivinen. Vaihtuuko järjestelyn seurauksena yli puolet omistuksesta siten, että tappioiden vähennyskelpoisuus menetetään? - Uutiset
28.12.2017 10.10
Verohallinnon päätös veroilmoituksessa annettavista tiedoistaVerohallinto antoi 19. joulukuuta päätöksen veroilmoituksessa annettavista tiedoista Päätöksellä kumotaan Verohallinnon antama päätös ilmoittamisvelvollisuudesta ja muistiinpanoista (1560/2016) 3 luku. Päätös on voimassa 1. tammikuuta 2018 alkaen toistaiseksi.
- Uutiset
21.12.2017 13.00
Veronkantoa, verotuksen toimittamista ja seuraamusmaksuja koskevat lait on hyväksyttyEduskunta on hyväksynyt veronkantoa, verotuksen toimittamista ja eräitä seuraamusmaksuja koskevan hallituksen esityksen HE 97/2017. - Uutiset
20.12.2017 13.25
KHO ei myöntänyt ennakkopäätösvalituslupaa nk. apuyhtiötapauksissaKHO on hylännyt ennakkopäätösvalituslupaa koskevat hakemukset kolmessa asiassa, joissa on kysymys niin sanotun apuyhtiörakenteen käyttämisestä konsernissa ja verovelvollisyhtiön osakekaupan rahoittamiseksi ottaman konsernin sisäisen lainan korkojen vähennyskelpoisuudesta verotuksessa. Kaikkien asioiden käsittely jatkuu nyt Helsingin HAO:ssa. Päätöksistä yksi on julkaistu vuosikirjapäätöksenä.
- Uutiset
19.12.2017 14.56
Hallinto-oikeus TVL 24 §:n 5 momentin tulkinnasta: Osakeyhtiötä edeltävän yrityksen verovuoden ei voitu katsoa päättyvän ennen osakeyhtiön kaupparekisteriin merkitsemistäX:n toiminimen toimintaa jatkamaan perustettu osakeyhtiö Y Oy oli rekisteröity kaupparekisteriin 1.1.2012. Verohallinto oli katsonut, että toiminimen viimeinen tilikausi oli päättynyt 31.12.2011 eikä 1.1.2012. Y Oy:n perustamissopimus oli allekirjoitettu 1.12.2011. Verohallintoon 13.12.2011 saapuneen osakeyhtiön perustamisilmoituksen saatteessa oli pyydetty Y Oy:n rekisteröintiä 1.1.2012 tai sen jälkeen. Samanaikaisesti oli myös toimitettu toiminimen lopettamisilmoitus, jossa oli ilmoitettu toiminimen muuttuvan TVL 24 §:n mukaisella toimintamuodon muutoksella osakeyhtiöksi ja elinkeinotoiminnan päättyvän kun osakeyhtiö merkitään kaupparekisteriin. Toiminimi oli antanut veroilmoitukset ajalta 1.3.2010−28.2.2011 ja 1.3.2011−1.1.2012. HAO katsoi lain esityöt huomioon ottaen, että TVL 24 §:n 5 momentin sanamuotoa ei voida tulkita siten, että osakeyhtiötä edeltävän yrityksen verovuoden voitaisiin katsoa päättyvän ennen osakeyhtiön kaupparekisteriin merkitsemistä. X:n oli tullut antaa toiminimen liiketoiminnasta veroilmoitus ajalta 1.3.2011−1.1.2012 ja kyseisen tilikauden tulot tuli verottaa verovuoden 2012 tulona.
- Uutiset
15.12.2017 8.30
Apulaisoikeusasiamies: Salattuja ulkomaantuloja koskevien verovelvollisten vahingokseen tekemien oikaisuvaatimusten käsittelyssä Verohallinnossa ei ilmennyt moitittavaaOikaisuvaatimukset johtivat 56 tapauksessa rikosilmoitusharkintaan ja syyskuuhun 2016 mennessä Keskusrikospoliisille tehtiin 28 rikosilmoitusta. Tiedotusvälineissä julkaistujen tietojen perusteella tehty kantelu ei johtanut apulaisoikeusasiamiehen toimenpiteisiin.
- Uutiset
12.12.2017 13.45
Verohallinnon päätös yleisestä tiedonantovelvollisuudestaVerohallinto antoi tiistaina (12.12.) VML:n nojalla päätöksen yleisestä tiedonantovelvollisuudesta. - Uutiset
11.12.2017 11.00
Verohallinnon ohje Suomen ja Yhdysvaltain välistä verotietojen vaihtoa koskevan FATCA-sopimuksen soveltamiseksiVerohalllinnon uusi ohje on tulkinta- ja soveltamisohje VML 17 a §:lle ja sen 2 momentin perusteella tehdylle Verohallinnon päätökselle (A38/200/2015). Uudessa ohjeessa Verohallinto siis ohjeistaa Suomen ja Yhdysvaltain välisen FATCA-sopimuksen soveltamista Suomessa.
- Uutiset
7.12.2017 12.20
Ohje: Sivullisilmoittajan laiminlyöntimaksu 2017Sivullisen tiedonantovelvollisuuden laiminlyönnistä voidaan määrätä VML 22 a §:n mukainen laiminlyöntimaksu. Laiminlyöntimaksun suuruutta määrättäessä otetaan huomioon mm. annettavien tietojen määrä, koska puuttuvien ja virheellisten tietojen määrällä on huomattava vaikutus monen verovelvollisen esitäytetyn veroilmoituksen tietosisältöön. - Uutiset
7.12.2017 10.00
Digitaalivero: Neuvostolta panos kansainväliseen keskusteluunNeuvosto on päässyt yhteisymmärrykseen EU:n panoksesta kansainväliseen keskusteluun, jonka aiheena on digitaalitalouden liikevoiton verotus. Päätelmät annettiin 5. joulukuuta 2017, ja ne toimivat viitteenä asian jatkokäsittelylle EU:n tasolla sekä säädösehdotuksille, joita komission on määrä esittää alkuvuodesta 2018. OECD tarkastelee parhaillaan digitaalitalouden liiketoimintamalleja. Se valmistelee väliraporttia huhtikuussa 2018 pidettävää G20-kokousta varten. - Uutiset
4.12.2017 15.13
Kansainvälinen tilitietojenvaihto käynnisti satojen henkilöiden verovalvonnanSuomi vastaanotti tänä syksynä ensimmäistä kertaa finanssitilitietoja suomalaisista henkilöistä ja yrityksistä ulkomaisilta verohallinnoilta. Verohallinto on vastaanottanut tässä vaiheessa yli 70.000 riviä tietoa suomalaisista henkilöistä ja yrityksistä. Yksittäisiä tilinhaltijoita on yli 46.000, mikä tarkoittaa, että osalla on useampi kuin yksi tili ulkomailla. Tietoja on kuitenkin vaihtamatta vielä muutamien maiden kanssa.
- Uutiset
1.12.2017 8.00
Komissio ehdottaa uusia välineitä alv-petosten torjumiseksiEuroopan komissio ehdottaa uusia välineitä, joilla tehostetaan arvonlisäveroon liittyvien petosten estämistä EU:ssa ja puututaan porsaanreikiin, jotka voivat johtaa mittaviin alv-petoksiin.
- Uutiset
28.11.2017 14.25
Uusi ohje: Verotuksen muutokset, kun suoritus katsotaan jälkikäteen palkaksiVerohallinnon ohjeessa kerrotaan, kuinka palkansaajan, suorituksen alkuperäisen saajan ja suorituksen maksajan verotusta on korjattava, jos maksettu työkorvaus katsotaan jälkikäteen palkaksi. Ohje korvaa Verohallinnon ohjeen Ennakonpidätyksen maksuunpano, kun suoritus katsotaan jälkikäteen palkaksi (dnro A167/200/2013). Ohjetta on päivitetty oma-aloitteisten verojen verotusmenettelystä annetun lain ja työnantajan sairausvakuutusmaksusta annetun lain terminologisilla muutoksilla. Lisäksi ohjetta on lyhennetty ja sen rakennetta on muokattu. Ohjeeseen ei ole tehty sisällöllisiä muutoksia.
- Uutiset
28.11.2017 11.00
KHO: Yhtiöllä ei ollut oikeutta saada itselleen toisen yhtiön verotarkastuskertomusta, joka oli yhtiön mukaan osana poliisin suorittamaa esitutkintaaAsiassa oli kysymys siitä, oliko Verohallinto voinut hylätä valittajana olevan yhtiön pyynnön saada itselleen toista yhtiötä koskeva verotarkastuskertomus. Yhtiö oli valituksessaan esittänyt, että pyydetty verotarkastuskertomus on osana poliisin suorittamaa esitutkintaa, joka koskee yhtiötä ja sen osakkaita. Asianosaisjulkisuudesta esitutkinnassa säädetään esitutkintalaissa. KHO ei tässä yhteydessä voinut arvioida sitä, olisiko yhtiöllä oikeus saada pyytämänsä aineisto esitutkintalain perusteella, koska aineistoa ei ollut pyydetty esitutkintaa suorittavalta viranomaiselta. Kun muutoin otettiin huomioon asiassa ilmenevät HAO:n päätöksen perustelut ja perusteluissa mainitut oikeusohjeet sekä KHO:ssa esitetyt vaatimukset ja asiassa saatu selvitys, HAO:n päätöksen lopputuloksen muuttamiseen ei ollut perusteita. (Julkaisematon 28.11.2017)
- Uutiset
27.11.2017 13.37
Ohje: Ennakkoratkaisuhakemuksen tekeminen ja siihen annettava päätösVerohallinto voi antaa verovelvollisen kirjallisesta hakemuksesta ennakkoratkaisun yksilöityyn verotusta koskevaan kysymykseen. Verohallinnon ohjeessa käsitellään ennakkoratkaisuhakemuksen tekemistä ja käsittelyä Verohallinnossa. Ohjeessa on huomioitu vuoden 2017 alusta voimaan tulleet lainsäädäntömuutokset. Ohjeesta on poistettu tappioiden poikkeuslupia koskevat osuudet, koska niistä on oma erillinen ohjeensa.
- Uutiset
27.11.2017 13.26
Verohallinto vaihtaa verotusta koskevia tietoja useiden valtioiden kanssaVerohallinto vaihtaa useiden valtioiden kanssa yrityksiä koskevia verotustietoja (verotuksen maakohtaisia raportteja) vuoden 2018 aikana.
- Uutiset
15.11.2017 7.07
Apulaisvaltakunnansyyttäjä nostaa syytteen törkeästä veropetoksesta: pelkkä salatuista tuloista määrättyjen verojen ja viivästysseuraamusten maksaminen ei voi olla syyteharkinnassa rikosoikeudellisesta vastuusta vapauttava perusteApulaisvaltakunnansyyttäjä on päättänyt nostaa syytteen törkeästä veropetoksesta asiassa, jossa epäilty on oma-aloitteisesti ilmoittanut kahdelta verovuodelta Verohallinnolle aikaisemmin salaamansa noin 140.000 euron määräiset pääomatulot ja maksanut niistä nyttemmin maksuunpannut noin 25.000 euron verot viivästysseuraamuksineen. Salpausselän kihlakunnansyyttäjä oli tehnyt asiassa päätöksen syyttämättäjättämisestä. Valtakunnansyyttäjänvirasto otti asian omasta aloitteestaan uuteen syyteharkintaan.
- Uutiset
14.11.2017 13.15
Uusi ohje: Kansainvälinen virka-apu verojen perinnässäVerohallinnon ohjeessa käsitellään verojen perintään liittyvää kansainvälistä yhteistyötä etenkin Euroopan unionin perintädirektiivin ja pohjoismaisen virka-apusopimuksen säännösten pohjalta. Ohje on voimassa toistaiseksi.
- Uutiset
14.11.2017 13.00
Uusi ohje: Pohjoismainen sopimus veron kannosta ja siirrostaVerohallinnon 11. marraskuuta antamassa ohjeessa käsitellään Pohjoismaista sopimusta veron kannosta ja siirrosta, eli niin sanottua TREKK-sopimusta. Ohjeessa käydään läpi edellytykset verojen siirtämiselle kahden eri Pohjoismaan välillä sekä tilanteita, joissa verovelvollisen verojen siirtäminen voi tulla kyseeseen. Lisäksi ohjeistetaan pohjoismaisten työskentelytilanteiden ilmoittamista. Ohje on voimassa toistaiseksi.
- Uutiset
3.11.2017 16.00
Komissio kerää mielipiteitä digitaalisten palvelujen verotuksestaMiten verkossa tapahtuvaa liiketoimintaa tulisi verottaa? Verotuksen tulisi olla oikeudenmukaista suhteessa fyysisen maailman vastaavaan liiketoimintaan. Verotuksen olisi myös oltava tuloksellista, jotta se tukisi EU-maiden julkista taloutta. Lisäksi verotus olisi voitava toteuttaa tehokkaasti ja hallinnollisesti mahdollisimman kevyellä tavalla.