
Hakutulokset
Näytä: 20 | 50 | 100 tulosta. Järjestys: Relevanssi | Aika
- Uutiset
24.3.2023 14.30
Päivitetty ohje: Rekisteröityneen säilyttäjän velvollisuudet ja vastuutVerohallinnon ohjeessa käsitellään rajoitetusti verovelvollisen tulon verottamisesta annetun lain (627/1978) 10 d §:n mukaiseen Verohallinnon säilyttäjärekisteriin rekisteröityvien säilyttäjien velvollisuuksia ja vastuita koskien julkisen kaupankäynnin kohteena olevien yhtiöiden rajoitetusti verovelvollisille maksamien osinkojen lähdeveroja. - Uutiset
24.3.2023 8.25
Verohallinto: Uusi lainsäädäntö mahdollistaa automaation käytön verotuksessaTorstaina 23.3. vahvistettu julkisen hallinnon automaattista päätöksentekoa koskeva uusi lainsäädäntö määrittää millaisissa asioissa ja miten viranomainen saa tehdä päätöksiä automaattisesti.
- Uutiset
20.3.2023 12.45
Harmaa talous ja talousrikollisuus: Kansallisten viranomaisten yhteistyötä kansainvälisissä turvaamis- ja täytäntöönpanotoimissa on selvitettyPoikkihallinnollinen työryhmä selvitti kansallisten viranomaisten toimintaketjua tilanteissa, joissa verorikoksen taloudellisten seuraamusten - kuten rikoshyödyn menettämisseuraamuksen ja vahingonkorvauksen – turvaaminen ja täytäntöönpano edellyttää kansainvälistä oikeusapua. Selvitys koskee verorikoksia ja rikosnimikkeitä, joissa rikos kohdistuu julkiseen talouteen. Näiden aiheuttamasta vahingosta Verohallinto ja Tulli voivat vaatia vahingonkorvausta asianomistajina.
- Uutiset
17.3.2023 11.30
Virtuaalivaluutan louhinta: Hovioikeus ei pitänyt veropetosta vähäisenäHO:ssa oli kysymys siitä, täyttikö vastaajan teko perusmuotoisen veropetoksen tunnusmerkistön vai oliko tekoa pidettävä lievänä veropetoksena. Asiassa oli siten arvioitava, oliko teko kokonaisuutena arvostellen vähäinen ottaen huomioon vältetyn veron määrä tai muut tekoon liittyvät seikat. Mikäli kysymys oli lievästä veropetoksesta, oli syyte hylättävä vanhentuneena. HO katsoi KKO:n ilmaisemien periaatteiden nojalla, ettei veropetoksessa ollut perusteita arvioida rikoksella tavoitellun hyödyn vähäisyyttä toisin kuin muissa vastaavissa rikoksissa. Tällöin 1.000 euron ylittävää rikoshyötyä ei voitu pitää vähäisenä. Kun vähäisyyden kokonaisarviossa ei ollut muita huomioon otettavia seikkoja, ei nyt kysymyksessä olevaa veropetosta voitu pitää vähäisenä. (Vailla lainvoimaa 17.3.2023)
- Uutiset
13.3.2023 10.30
Asianajajan puheenvuoroja verotuksesta: Todistelusta veroprosessissaVerotusta käsittelevän kymmenosaisen videosarjan viidennessä osassa asianajaja Jouni Weckström kertaa veroprosessissa toteutettavaan todisteluun liittyviä kysymyksiä. Todistelun perimmäinen tarkoitus on näyttää toteen ratkaistavana olevassa asiassa merkityksellisiä tosiseikkoja.Avoin uutinen
- Uutiset
10.3.2023 11.55
Vierashuoneessa OTM Hannu Itälä: Maastapoistumisverotusta koskeva sääntely vaatii tarkkuuttaSuomen maastapoistumisverotusta koskevan sääntelyn historia on ollut EU-oikeuden näkökulmasta haasteiden täyttämä. Joihinkin puutteisiin on pyritty puuttumaan, joskin tämä ei ole kaikilta osin hälventänyt sääntelyyn liittyviä EU-oikeudellisia epäselvyyksiä. Toteutumatta jäänyt luonnollisten henkilöiden arvonnousutulon verotus ei lopulta lisännyt ongelmia, mutta valitettavasti osoittaa, miten vaillinaista EU-oikeudellisten vaatimusten huomiointi voi verolainsäädännön valmistelussa olla.Avoin uutinen
- Uutiset
10.3.2023 10.00
KHO: Muodostuiko yhtiölle velvollisuus toimittaa ennakonpidätys, kun yhtiön avainhenkilöiden holdingyhtiöt merkitsivät yhtiön osakkeita tai kun yhtiö maksoi osakkainaan oleville sanotuille holdingyhtiöille osinkoa (ään.)Asiassa oli siten kysymys siitä, oliko yhtiön osakkeen käyvän arvon katsottava merkintähetkellä ylittävän sen substanssiarvon, ja siitä, oliko yhtiön avainhenkilöiden holdingyhtiöille maksama osinko katsottava avainhenkilöiden palkaksi.
- Uutiset
9.3.2023 9.02
Verohallinnon ohje ns. DAC2-direktiivin voimaanpanolain sekä VML 17 b, c ja d -§:n soveltamiseksiOhjeen on tarkoitus auttaa finanssilaitoksia sekä niiden neuvonantajia ja palveluntarjoajia CRS:ään ja DAC2:een liittyvissä huolellisuusmenettely- ja raportointivelvoitteissaan. Ohjeesta ilmenevät myös tiedot, jotka finanssilaitoksen asiakkaan on annettava finanssilaitokselle sen lakisääteisten velvoitteidensa täyttämiseksi. Ohjeeseen on tehty tekninen päivitys. - Uutiset
28.2.2023 13.00
Brittiläiset Neitsytsaaret, Costa Rica, Marshallinsaaret ja Venäjä lisätty veroasioissa yhteistyöhaluttomia lainkäyttöalueita koskevaan EU:n luetteloonNeuvosto on päättänyt lisätä Brittiläiset Neitsytsaaret, Costa Rican, Marshallinsaaret ja Venäjän veroasioissa yhteistyöhaluttomia lainkäyttöalueita koskevaan EU:n luetteloon. Näiden lisäysten jälkeen EU:n luetteloon kuuluu 16 lainkäyttöaluetta.
- Uutiset
28.2.2023 7.30
Valtiovarainministeriö selvitti aggressiivisen verosuunnittelun tutkimuksen laajentamistaValtiovarainministeriön selvitys aggressiivisen verosuunnittelun riippumattoman tutkimustoiminnan laajentamisesta on valmistunut. Yksi selvityksessä esille tuotu vaihtoehto on määräaikainen aggressiivisen verosuunnittelun tutkimuksen pilottihanke Verohallinnon Asiakkuusyksikössä. Nykyistä organisoidummasta ja keskitetystä aggressiivisen verosuunnittelun tutkimustoiminnasta saataisiin uutta tietoa ilmiöiden yhteiskunnallisista vaikutuksista päätöksenteon tueksi. Lisäksi uuden tiedon tuottaminen tukisi ilmiöiden torjuntaa. - Uutiset
27.2.2023 11.55
Vierashuoneessa OTT, asianajaja Eero Männistö: Arvonlisäverotuksen tulkintatilanteissa verovelvollisen tulisi voida hakea oikaisua ilman veronkorotuksen uhkaaArvonlisäverotus on oma-aloitteista verotusta, jossa verovelvolliset vastaavat siitä, että raportoitava arvonlisävero ilmoitetaan ja maksetaan oikein Verohallinnolle. Verovelvollisilla on suuri vastuu sekä arvonlisäverotuksen substanssin että verotusmenettelyn ja raportoinnin oikean soveltamisen osalta. Suuren vastuun ja työtaakan perusteella tulisi olla selvää, että mahdollisten virheiden oma-aloitteisen oikaisemisen ei pitäisi aiheuttaa kohtuuttomia lisävelvoitteita ja -sanktioita, koska verovelvolliset toimivat veronkerääjinä veronsaajan puolesta. Samalla ilmoitusten korjaaminen tulisi olla mahdollisimman helppoa eikä tulkinnanvaraisissa tilanteissa pitäisi täysin kaavamaisesti / automaattisesti määrätä sanktioita veronkerääjänä toimivalle verovelvolliselle.Avoin uutinen
- Uutiset
24.2.2023 13.15
Yhdistysten ja kuntien veroilmoitus 6C uudistuu verovuodesta 2023 alkaenVeroilmoitus 6C eli yhdistysten, säätiöiden, kuntien ja eräiden muiden yhteisöjen veroilmoitus uudistuu verovuodesta 2023 alkaen. Uudistus koskee ensimmäisenä niitä yhteisöjä, joiden tilikausi on päättynyt tammikuussa 2023. Ilmoituksen määräpäivä on tällöin 31. toukokuuta 2023. - Uutiset
23.2.2023 16.15
Verotuksen oikaisulautakuntamenettelyn ohjeetOikaisulautakuntamenettely koskee yleisesti Verohallinnon päätöksiä ennakkoratkaisuja lukuun ottamatta. Verotuksen oikaisulautakunta toimii siten yleisenä ensimmäisenä muutoksenhakuasteena verotuksessa. Ohjeessa selvitetään verotuksen oikaisulautakunnan toimintaan liittyvää menettelyä.
- Uutiset
14.2.2023 11.00
KHO kumosi yhtiön kokonais- ja osittaisjakautumista koskevat HAO:n päätöksetEnsimmäisessä asiassa (osittaisjakautuminen) KHO hylkäsi Veronsaajien oikeudenvalvontayksikön vaatimuksen yhtiön valituslupahakemuksen ja valituksen tutkimatta jättämisestä. Pääasian osalta A Oy:n valitus hyväksyttiin. HAO:n päätös kumottiin ja Verohallinnon antama ennakkoratkaisu saatettiin voimaan. Verohallinto velvoitettiin korvaamaan A Oy:n oikeudenkäyntikulut KHO:ssa oikeudenkäyntikuluvaatimus enemmälti hyläten 10 000 eurolla. Myös toisessa asiassa (kokonaisjakautuminen) A Oy:n valitus hyväksyttiin. HAO:n päätös kumottiin ja Verohallinnon antama ennakkoratkaisu saatettiin voimaan. Verohallinto velvoitettiin korvaamaan A Oy:n oikeudenkäyntikulut KHO:ssa oikeudenkäyntikuluvaatimus enemmälti hyläten 10 000 eurolla. (Julkaisemattomat päätökset)
- Uutiset
10.2.2023 16.15
Päivitetty ohje: Korkovähennysoikeuden rajoittaminen yritysverotuksessaOhjeessa käsitellään 1.1.2019 voimaan tullutta EVL 18 a §:n ja EVL 18 b §:n mukaista korkovähennysoikeuden rajoittamista koskevaa sääntelyä. Ohjetta on päivitetty 1.1.2023 voimaan tulleiden EVL 18 b §:n muutosten johdosta (HE 202/2022 vp). EVL 18 b §:ään on lisätty uudet 6 ja 7 momentit. Muutoksilla tiukennetaan tasevertailuun perustuvan poikkeuksen soveltamisedellytyksiä sekä säädetään poikkeus, jonka mukaan julkisyhteisön tilaamaa pitkän aikavälin julkista infrastruktuurihanketta toteuttava osittain tai kokonaan yksityisomisteinen yhteisö saa eräin edellytyksin vähentää muutoin vähennyskelvottomia nettokorkomenoja. Muutoksia on tehty lukuihin 4 ja 6. Tasevertailuun perustuvaan poikkeukseen uusia muutoksia sovelletaan ensimmäisen kerran vuodelta 2023 toimitettavassa verotuksessa. Pitkän aikavälin infrastruktuurihankkeita koskevia muutoksia sovelletaan takautuvasti vuodelta 2019 toimitetusta verotuksesta alkaen.
- Uutiset
9.2.2023 11.50
Uusi kannanotto: OECD:n siirtohinnoitteluohjeet tulkintalähteenäVerohallinnon kannanotto käsittelee yleisesti OECD:n siirtohinnoitteluohjeiden ja niiden päivitysten käyttöä VML 31 §:n ja markkinaehtoperiaatteen tulkintalähteenä Suomessa. Kannanoton tarkoituksena on kertoa tiivistetysti myös VML 31 §:n muutoksen (1142/2021) ja sitä koskevan hallituksen esityksen (HE 188/2021 vp) vaikutuksista siirtohinnoitteluohjeiden käyttöön tulkintalähteenä. Kannanottoa sovelletaan verovuosiin, jotka alkavat 1. tammikuuta 2022 tai sen jälkeen.
- Uutiset
7.2.2023 11.50
Ohje: Verotuksen yleiset menettelysäännöksetVerohallinnon ohjeessa käsitellään verotuksen yleisiä menettelysäännöksiä ja verotuksessa noudatettavia periaatteita. Nämä menettelysäännökset sisältyvät pääsääntöisesti verotusmenettelystä annettuun lakiin (1558/1995, VML) ja oma-aloitteisten verojen verotusmenettelystä annettuun lakiin (768/2016, OVML). Hallintolaissa (434/2003, HL) säädetään hyvän hallinnon perusteista ja hallintoasian käsittelystä viranomaisessa. Hallintolakia sovelletaan verotuksessa verolainsäädännön säännöksiä täydentävästi sekä silloin, jos verolainsäädännössä ei ole toisin säädetty. Verohallinnon ohjeeseen on yhdistetty Verohallinnon syventävät ohjeet Verotuksen toimittamisen periaatteita, Hallintolaki ja verolainsäädäntö sekä Hallintokantelu.
- Uutiset
30.1.2023 11.36
Kotitalousvähennyksen tiedot voi ilmoittaa nyt Verohallinnolle asiakkaan puolestaVerohallinto on avannut rajapinnan, jonka kautta kotitalousvähennykseen oikeuttavaa työtä tekevät yritykset voivat ilmoittaa kotitalousvähennykseen tarvittavat tiedot Verohallinnolle asiakkaidensa puolesta.
- Uutiset
30.1.2023 10.00
Asianajajan puheenvuoroja verotuksesta: oikeudellisen avustajan tarve verotarkastuksessaVerotusta käsittelevän kymmenosaisen videosarjan toisessa osassa asianajaja Jouni Weckström arvioi oikeudellisen avustajan tarvetta verotarkastuksessa. Verotarkastuskertomus on tyypillisesti muutoksenhaun kohteen muodostava asiakirjakokonaisuus, jonka muuttaminen haluttuun suuntaan eri muutoksenhakuasteissa kestää usein vuosia ennen lopullista ratkaisua.Avoin uutinen
- Uutiset
27.1.2023 9.15
Hallinto-oikeus: Oliko kysymyksessä veronalainen luovutus, josta muodostui säätiölle tuloverotuksessa veronalaista tuloa siirtohinnoitteluoikaisua koskevan VML 31 §:n tai saman lain veron kiertämistä koskevan 28 §:n perusteellaAsiassa ei ollut osoitettu, etteivät lahjoituksen ehdot vastanneet sitä, mitä toisistaan riippumattomien osapuolten välillä olisi sovittu. VML 31 § ei tullut asiassa sovellettavaksi. HAO katsoi lahjoitukselle annetun oikeudellisen muodon myös vastaavan asian varsinaista luonnetta tai tarkoitusta. Toimenpiteen taloudelliseen sisältöön ja tarkoitukseen nähden ei voitu katsoa, että lahjoitukseen ryhdyttäisiin ilmeisesti siinä tarkoituksessa, että suoritettavasta verosta vapauduttaisiin. Osakkeiden lahjoitukselle annettua oikeudellista muotoa ei siten ollut VML 28 §:n nojalla sivuutettava ja lahjoitusta kohdeltava säätiön tuloverotuksessa niin kuin säätiö myisi osakkeet vastikkeellisesti tai purkautuisi. Sille seikalle, miten osakkeiden perusteella saatavia vuokratuloja kohdellaan TVL 22 §:n mukaisena yleishyödyllisenä yhteisönä pidettävän yhdistyksen verotusta toimitettaessa, ei annettu tässä harkinnassa merkitystä. Asiaa ei arvioitu toisin silläkään perusteella, että osakkeiden perusteella saatu vuokratulo oli verotettu säätiön elinkeinotoiminnan tulona. (Ei lainvoim. 27.1.2023)