
Hakutulokset
Näytä: 20 | 50 | 100 tulosta. Järjestys: Relevanssi | Aika
- Uutiset
4.8.2017 9.49
Hovioikeuden päätös Virossa rekisteröidyn henkilöauton Suomessa käyttämistä ja verottamista koskevassa rikosasiassa: vientipalautuksen saamatta jäämistä ei voida pitää rikosoikeudellisena seuraamuksenaVientipalautuksen saamatta jäämistä ei voida pitää tosiasiallisestikaan EIS 7. lisäpöytäkirjan 4 artiklassa tarkoitettuna rikosoikeudellisena seuraamuksena. Tapaus ei edes välttämättä kuulu lisäpöytäkirjan 4 artiklan soveltamisalan piiriin tai ainakaan sen ydinalueelle, kun uuden oikeudenkäynnin estävää aikaisempaa menettelyä ei ole ollut. Ne bis in idem -kiellosta johtuvaa estettä veropetossyytteen tutkimiselle ei ollut. KO:n tuomio kumottiin ja asia palautettiin KO:een. (Vailla lainvoimaa 4.8.2017)
- Uutiset
19.7.2017 9.16
Etelä-Suomessa useita arvoautopetoksia, poliisi kehottaa valppauteenPoliisilla on Etelä-Suomessa tutkinnassa useita autoliikkeisiin ja rahoitusyhtiöihin kohdistuneita törkeitä petoksia. Keskusrikospoliisi kehottaakin yrityksiä valppauteen sekä rahoitusta myönnettäessä että autoja myytäessä.
- Uutiset
10.7.2017 10.59
Uusien henkilöautojen päästömittaustavan muutosten vaikutus verotukseen7. heinäkuuta 2017 EU:n virallisessa lehdessä julkaistu EU-asetus muuttaa syyskuussa päästömittaustapaa henkilöautojen tyyppihyväksynnässä, kertovat Trafi, Verohallinto ja valtionvarainministeriö. Uutta WLTP-päästömittaustapaa käytetään uusien ensirekisteröitävien henkilöautojen polttoaineen kulutuksen ja hiilidioksidipäästöjen (CO2) mittauksissa. Mittaustapa ei ainakaan toistaiseksi muuta verotusta.
- Uutiset
15.6.2017 11.32
Hovioikeuden tuomio autoverosta kannetun arvonlisäveron (elv) korvausvelan vanhentumisesta - valtio vapautettiin kaikesta korvausvelvollisuudestaKantaja oli 29.7.2003 tehnyt veroilmoituksen Tullille EU:n alueelta Suomeen tuodusta käytetystä henkilöautosta. Autosta oli Tullin 13.10.2003 tekemällä autoveropäätöksellä määrätty maksettavaksi autoveron lisäksi autoverolle kannettua arvonlisäveroa (elv) 1.241,61 euroa. Päätökseen ei ollut haettu muutosta. Kantaja oli vaatinut, että Suomen valtio velvoitetaan korvaaman kantajalle vahingonkorvauksena autoverosta kannetusta arvonlisäverosta 1.241,61 euroa korkolain 4 §:n 1 momentin mukaisine viivästyskorkoineen 16.8.2013 lukien. HO katsoi, että vanhentumisaika oli alkanut 19.3.2009 (EUT:n tuomio C-10/08). Vanhentuminen oli katkaistu vasta kanteen vireillepanolla 16.7.2013. Velka oli vanhentunut ja kanne oli sillä perusteella hylättävä. Suomen valtion / Tullin ja A:n oikeudenkäyntikuluvaatimukset hylättiin. (Lainvoimainen)
- Uutiset
15.6.2017 9.40
Komissio lopetti vuokra- ja leasingautojen autoveroa Suomessa koskevan asian käsittelynKomissio on lopettanut Suomea vastaan vireillä olleen rikkomusmenettelyn, joka koski leasing- ja vuokra-autojen autoverotusta. Komission ryhdyttyä toimiin helmikuussa 2015 Suomi muutti lainsäädäntöään 1. tammikuuta 2017 siten, että se vastaa nyt EU:n lainsäädäntöä.
- Uutiset
1.6.2017 9.40
EU-tuomioistuimen ennakkoratkaisu ajoneuvojen rekisteröintivelvollisuudesta ja työntekijöiden vapaasta liikkuvuudestaSEUT 45 artiklaa on tulkittava siten, että se on esteenä Belgian kaltaiselle jäsenvaltion lainsäädännölle, jonka mukaan kaikkien jäsenvaltiossa asuvien työntekijöiden on rekisteröitävä kyseisessä jäsenvaltiossa omistamansa ajoneuvo, joka on jo rekisteröity toisessa jäsenvaltiossa ja joka on tarkoitettu pääosin käytettäväksi mainitun toisen jäsenvaltion alueella.
- Uutiset
12.5.2017 9.35
Hallinto-oikeus: Autoverolaissa tarkoitettu virhemaksu olisi tullut määrätä kolmen vuoden kuluessa maahantuodun auton verottamisestaA:n maahantuoma ajoneuvo oli verotettu tullipiirissä 27.1.2012 hänen 9.1.2012 tekemänsä autoveroilmoituksen perusteella. Myöhemmin kävi ilmi, että A:n ajoneuvon matkamittarin lukema olikin todellisuudessa alhaisempi kuin mitä autoveroilmoituksella oli ilmoitettu. Tullin Autoverotus katsoi A:n laiminlyöneen ilmoitusvelvollisuutensa, jonka vuoksi hänelle määrättiin 23.6.2015 tehdyllä päätöksellä autoverolain 59 a §:n nojalla 300 euron suuruinen virhemaksu. Tapauksessa virhemaksun määräämiselle säädetty kolmen vuoden määräaika oli päättynyt viimeistään 27.1.2015 eli kolmen vuoden kuluessa siitä, kun ajoneuvo oli verotettu. A:lle ei siten enää 23.6.2015 ollut voitu määrätä virhemaksua. (Ei lainvoim. 12.5.2017)
- Uutiset
11.5.2017 8.05
Apulaisoikeusasiamieheltä huomautus Trafille aiheettomasta auton käyttökieltoon asettamisesta sekä jälki- ja lisäveron määräämisestä vaikka käyttökielto olikin sittemmin peruttu eikä veroa pantu maksuunLiikenteen turvallisuusvirastolla oli käyttökiellon määränneenä sekä jälki- ja lisäveron kantoviranomaisena päävastuu asian asianmukaisesta ja riittävästä selvittämisestä. Virastolla ei ole lainmukaista perustetta siirtää sille itselleen kuuluvaa asian selvittämisvelvollisuutta ja asianosaisen kuulemisvelvollisuutta toiselle sitä avustavalle viranomaiselle. Ajoneuvoverolain mukaan ajoneuvon käyttö voidaan estää, jos ajoneuvosta on maksuunpantava lisäveroa. Kun Liikenteen turvallisuusvirasto määräsi ajoneuvon käyttökieltoon selvittämättä ensin, oliko ajoneuvosta maksuunpantava lisäveroa, eli oliko ajoneuvon käyttö liikenteessä lainmukainen, se laiminlöi hallinnon keskeisiin oikeusturvaperiaatteisiin kuuluvat velvollisuutensa. Liikenteen turvallisuusviraston menettely oli lainvastainen. Apulaisoikeusasiamies antoi Liikenteen turvallisuusvirastolle huomautuksen sen lainvastaisesta menettelystä.
- Uutiset
8.5.2017 11.31
Hallinto-oikeuden päätös uuden auton kokonaisarvoon sisältyvien, mutta verotusarvoon kuulumattomien valittajan määrittelemien verottomien erien vaikutuksesta käytettynä maahantuotavan auton niin sanottuun historialliseen veron osuuteenValittaja vaati, että verottomat erät tuli ottaa huomioon veroprosentin määrittämisessä. HAO katsoi, ettei valittaja ollut näyttänyt, että puheena olevalle ajoneuvolle määrätty autovero olisi määrätty valittajan esittämällä tavalla virheellisesti eikä asiassa ollut muutoinkaan ilmennyt, että valittajan käytettynä Suomeen maahantuomasta ajoneuvosta kannetun autoveron määrä olisi ollut suurempi kuin vastaavassa Suomessa jo rekisteröidyssä autossa oli veroa jäljellä. Näin ollen Tullin autoveronmuutospäätöksellä oikaisemaa veron osuutta ei ollut pidettävä liian suurena eikä sitä ollut pidettävä syrjivänä. Valittaja ei ollut osoittanut asiassa laadittua vertailuverolaskelmaa tai sovellettua veroprosenttia virheelliseksi. (Ei lainvoim 8.5.2017, Ään 8-1)
- Uutiset
26.4.2017 16.00
Selvitysryhmä: Suomesta johtava älykkään liikenteen ekosysteemiTeknologinen kehitys ja digitalisaatio ovat merkittävimmät liikenteen ja viestinnän toimintaympäristöä mullistavat tekijät. Tiedosta on kehittymässä kriittinen tuotannontekijä ja se hallitsee tulevaisuuden liikenne- ja viestintäarkkitehtuuria. Suomella on mahdollisuus nousta edelläkävijäksi uusien, globaalisti syntyvien teknologisten ratkaisujen nopeassa käyttöönotossa ja soveltamisessa. Tässä onnistuminen edellyttää liikenteen ja viestinnän yhtenäisen ekosysteemin tehokasta hyödyntämistä, todetaan selvitysryhmän Liikenne- ja viestintäarkkitehtuuri 2030 ja 2050 -raportissa.
- Uutiset
29.3.2017 8.06
KHO:n ratkaisu autoveroprosentista tapauksessa jossa auto voitiin rekisteröidä sekä paketti- että henkilöautona – asia palautettiin Verohallinnolle uudelleen käsiteltäväksiAsiassa esitetyn selvityksen mukaan nyt kysymyksessä oleva Mitsubishi L200 Pickup 4X4 -merkkinen ajoneuvo on ollut rekisteröitävissä sekä paketti- että henkilöautona. Ajoneuvon kulutus- ja hiilidioksidipäästöjen mittausmenetelmät ovat esitetyn selvityksen mukaan tosiasiallisesti samansisältöiset riippumatta siitä, onko ajoneuvoa koskeva vaatimuksenmukaisuustodistus laadittu direktiivin 80/1268*1999/100 tai direktiivin 80/1268*2004/3 vaatimusten mukaisesti. Tämän vuoksi ajoneuvolle määrättävää autoveroprosenttia ei ole voitu autoverolain 6 §:n 3 momentin sanamuodosta huolimatta jättää vahvistamatta yhtiön esittämän vaatimuksenmukaisuustodistuksen mukaisesti, vaikka todistuksessa mainittu polttoaineen kulutusta ja hiilidioksidipäästöä koskeva direktiivi on ollut henkilöautoa koskeva direktiivi 80/1268*1999/100. Näin ollen hallinto-oikeuden ja Tullin päätökset oli kumottava ja asia palautettava Verohallinnolle uudelleen käsiteltäväksi.
- Uutiset
9.3.2017 15.15
KHO:n päätös ajoneuvon luovutusilmoitusta koskevien rekisterimerkintöjen korjaamisestaAsiassa oli B:n valituksesta ratkaistava, onko Trafi voinut merkitä ajoneuvoliikennerekisteriin kysymyksessä olevan ajoneuvon luovutuksensaajaksi Autolink B/B A:n tekemän yksipuolisen luovutusilmoituksen perusteella ja hylätä Autolink B:n/B:n vaatimuksen sanotun merkinnän poistamisesta. KHO ei tutkinut B:n ajoneuvoverojen poistamista koskevaa vaatimusta. Vaatimus siirrettiin Helsingin HAO:n käsiteltäväksi. KHO tutki asian muilta osin. Hämeenlinnan HAO:n ja Trafin päätökset kumottiin ja asia palautettiin Trafille päätösten kumoamisesta aiheutuvia asianmukaisia toimenpiteitä varten.
- Uutiset
15.2.2017 14.59
Veneveron ja kevyiden moottoriajoneuvojen veron valmistelua ei jatketaHallitus ei anna esitystä veneverosta eikä kevyiden moottoriajoneuvojen verosta, linjasivat hallituspuolueiden puheenjohtajat keskiviikkona 15. helmikuuta.
- Uutiset
24.1.2017 7.11
Liikenneverkkoyhtiön selvitys keskeytetään ja Ota kantaa -keskustelu päättyiHallitus sopi huhtikuussa 2016, että liikenne- ja viestintäministerin johdolla valmistellaan esitys liikenneverkon kehittämiseksi liiketaloudellisesti. Esitys tuli laatia siten, että tarvittavat päätökset voidaan tehdä toiminnan käynnistämiseksi vuoden 2018 alussa. Liikenneverkkoyhtiötä koskevan selvityksen laatimiseen osallistui suuri määrä asiantuntijoita liikenne- ja viestintäministeriöstä ja sen hallinnonalan virastoista sekä sidosryhmistä.
- Selvityksen lähtökohta oli, että liikkumisen kustannukset eivät nouse. Pääministeri Sipilän kanssa on sovittu, että autoverosta ei luovuta, ja sen vuoksi liikenneverkkoyhtiö ei voisi saada toimintaansa varten riittäviä asiakasmaksutuloja. Liiketaloudellisia edellytyksiä liikenneverkon kehittämiseksi ei siten ole olemassa, joten keskeytämme selvityksen, toteaa liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner. - Uutiset
18.1.2017 15.19
Lausunnot veneverosta ja kevyiden moottoriajoneuvojen verosta on julkaistuLausuntoaika veneverosta ja kevyiden moottoriajoneuvojen verosta päättyi maanantaina 16. tammikuuta. Lakiluonnoksen mukaan venevero olisi 100–300 euroa vuodessa. Moottoripyörille tulisi 150 euron vuotuinen vero. Molemmista veroista on päätetty hallitusohjelmassa. Uusien verojen on tarkoitus tulla voimaan toukokuussa 2017. Huom! Hallituspuolueiden puheenjohtajat linjasivat keskiviikkona 15. helmikuuta, ettei esitystä veneverosta eikä kevyiden moottoriajoneuvojen verosta anneta.
- Uutiset
2.1.2017 13.10
Uusia ohjeita vero.fi:ssä – verohallinto kehottaa erityisesti tutustumaan oma-aloitteisten verojen ilmoittamiseen ja maksamiseenVero.fi:ssä on julkaistu vuodenvaihteessa paljon uusia ja päivitettyjä ohjeita. Uudet ohjeet vastaavat 1. tammikuuta 2017 voimaan tulleita lakimuutoksia. - Uutiset
29.12.2016 16.00
Hallinto-oikeuden ratkaisu autoveron vientipalautuksestaHallinto-oikeus katsoi, etteivät valittajan vetoamat unionin tuomioistuimen ratkaisut koskeneet nyt kysymyksessä olevan kaltaista tapausta, jossa kyse oli ajoneuvon pysyväksi tarkoitetusta maahantuonnista, eivätkä ratkaisut siten antaneet aihetta arvioida asiaa toisin. Näin ollen valittajalla ei ollut oikeutta autoveron vientipalautukseen.
- Uutiset
29.12.2016 12.58
KHO:n ratkaisu asuinpaikasta autoveroasiassaKorkein hallinto-oikeus katsoi, että A:lla oli ammatilliset siteet Suomeen ja henkilökohtaiset siteet Viroon. Koska A:lla oli siteitä kumpaankin maahan, hänen autoverolain 33 §:n 1 momentissa tarkoitettua vakinaista asuinpaikkaansa määritettäessä etusija oli annettava henkilökohtaisille siteille. Tämän mukaisesti A:n autoverolain 33 §:n 1 momentin mukaisena vakinaisena asuinpaikkana oli pidettävä Viroa. Hallinto-oikeuden ja Tullin päätökset oli kumottava ja asia oli palautettava Tullille uudelleen käsiteltäväksi.
- Uutiset
19.12.2016 12.19
VATT:n tutkimus: 200 miljoonan euron energiaveronpalautukset ovat tehottomiaValtion taloudellinen tutkimuskeskus ei löytänyt tutkimuksessaan yhteyttä energiaveropalautusten ja kilpailukyvyn mittareiden välillä. Tutkimuksessa tarkasteltiin vuoden 2011 energiaverouudistusta. VATT tutki, miten teollisuuden noin 200 miljoonan euron energiaveropalautukset vaikuttivat useisiin kilpailukyvyn mittareihin ja kuinka liikennepolttoaineiden verotuksen muutokset vaikuttivat kuluttajahintoihin.
- Uutiset
16.12.2016 14.42
Valtiovarainministeriö pyytää lausuntoja veneverosta ja kevyiden moottoriajoneuvojen verosta – tarkoitus saada voimaan toukokuussa 2017Lakiluonnoksen mukaan venevero olisi 100–300 euroa vuodessa. Moottoripyörille tulisi 150 euron vuotuinen vero. Molemmista veroista on päätetty hallitusohjelmassa. Valtiovarainministeriö on valmistellut ministerivaliokunnan linjausten pohjalta lakiluonnokset uusista veroista. Ministeriö lähetti luonnokset lausuntokierrokselle 16. joulukuuta. Lausunnot pyydetään toimittamaan viimeistään 16. tammikuuta 2017 sähköpostitse osoitteeseen valtiovarainministerio@vm.fi.