
Hakutulokset
Näytä: 20 | 50 | 100 tulosta. Järjestys: Relevanssi | Aika
- Uutiset
18.1.2021 14.48
Autoveroilmoituksen laiminlyönti - syyteoikeus veropetoksesta oli vanhentunutHO totesi, että autovero määrätään verovelvollisen autoveroilmoituksen perusteella. Autoveron määräämättä jääminen vastaajan Suomessa käyttöön ottamasta ajoneuvosta oli aiheutunut välittömästi sen seurauksena, että vastaaja oli tämän velvollisuutensa laiminlyönyt. Näin ollen sekä vastaaja laiminlyönti että siitä aiheutunut seuraus olivat tapahtuneet viimeistään 17.4.2014. Rikoksen vanhentumisaika laskettiin siten RL 8 luvun 2 §:n 1 momentin mukaan alkavaksi 17.4.2014. Koska haastehakemus oli annettu vastaajalle tiedoksi 6.5.2019 eli yli viisi vuotta tekoajankohdan jälkeen, syyteoikeus oli vanhentunut ja syyte oli näin ollen hylättävä. Syytteen tullessa hylätyksi myös rikosperusteinen vahingonkorvausvaatimus oli hylättävä. (Vailla lainvoimaa 18.1.2021)
- Uutiset
28.12.2020 9.30
Autoverotuksen seuraamusmaksut on uudistettuAutoverolain seuraamusmaksuista säädetään autoverolaissa (777/2020). Uudet seuraamusmaksut perustuvat hallituksen esityksessä 54/2020 vp ehdotettuihin lakimuutoksiin, jotka on vahvistettu 13.11.2020 ja tulevat voimaan 1. tammikuuta 2021.
- Uutiset
22.12.2020 8.00
Ohje: Uuden ajoneuvon verotusarvo autoverotuksessaVerohallinnon ohjeessa käsitellään uuden ajoneuvon verotusarvon määrittämistä autoverolain (777/2020) nojalla. Ohjetta noudatetaan sellaisen uuden ajoneuvon verotuksessa, jota koskeva veron suorittamisvelvollisuus on syntynyt 1. tammikuuta 2021 tai sen jälkeen. Käytännössä tämä tarkoittaa ajoneuvoja, jotka on rekisteröity tai otettu verolliseen käyttöön taikka joista verovelvollinen on antanut veroilmoituksen 1.1.2021 tai sen jälkeen. Rekisteröity autoveroilmoittaja laskee itse uuden ajoneuvon veron määrän ja ilmoittaa ajoneuvokohtaisesti eritellyt veron määrät jaksoveroilmoituksessa. - Uutiset
15.12.2020 11.20
Hovioikeuden tuomio valtion korvausvastuusta virheellisten autoverotuspäätösten johdostaHO katsoi, ettei kantajalla muutoksenhaun laiminlyönnin johdosta ollut oikeutta vahingonkorvaukseen virheellisten autoverotuspäätösten johdosta. Joka tapauksessa oikeus korvaukseen olisi myös vanhentunut, kun vanhentumista ei ollut katkaistu kolmen vuoden kuluessa autoverotuspäätösten antamisesta, jolloin verotuksen syrjivyys oli ollut mahdollista havaita oikeudellisesta tulkintaepäselvyydestä huolimatta (ks. KKO 2017:84). Näillä perusteilla aihetta KO:n tuomion lopputuloksen muuttamiseen autoverotusta koskevien päätösten virheellisyyteen perustuvien vahingonkorvausvaatimusten osalta ei ollut. Sen sijaan oikaisuvaatimuksista aiheutuneiden kustannusten osalta HO katsoi toisin kuin KO, että valtion oli vahingonkorvauslain perusteella korvattava kantajayhtiölle aiheutunut vahinko vaatimuksen mukaisesti. (Vailla lainvoimaa 15.12.2020)
- Uutiset
10.12.2020 13.30
Verohallinnolta uusia autoverotukseen liittyviä päätöksiäVerohallinnon päätökset ovat voimassa 1. tammikuuta 2021 lukien toistaiseksi. - Uutiset
27.11.2020 16.00
Tuloverotuksen muutoksenhaun määräaika on joko 3 vuotta tai 5 vuotta riippuen siitä, onko päätös tehty ennen 1.1.2017 vai sen jälkeenOikaisuvaatimuksen voi tehdä heti verotuksen päättymisen jälkeen. Verotuksen päättymispäivä on henkilökohtainen. Verotus voi päättyä verovuotta seuraavan vuoden toukokuun ja lokakuun välisenä aikana. Ennen verotuksen päättymistä veroilmoitusta voi korjata tai täydentää OmaVerossa tai antamalla tiedot erillisellä lomakkeella. Verovuodesta 2017 alkaen tuloverotuksen oikaisuvaatimuksen on voinut tehdä 3 vuoden kuluessa verovuoden päättymistä seuraavan vuoden alusta. Jos oikaisuvaatimus koskee verovuosia 2014–2016, voi oikaisuvaatimuksen tehdä 5 vuoden kuluessa verotuksen päättymistä seuraavan vuoden alusta.
- Uutiset
13.11.2020 13.36
Autoverotus ja valmisteverotus tulevat osaksi OmaVero-palvelua vuoden 2021 alusta - lait vahvistettuTasavallan Presidentti vahvisti perjantaina (13.11.) lait, jotka sisältyvät eduskunnan vastaukseen hallituksen esitykseen valmisteverotusmenettelyn ja autoverotusmenettelyn uudistamista koskevaksi lainsäädännöksi ja määräsi lain veronkantolain muuttamisesta sekä lain veronlisäyksestä ja viivekorosta annetun lain muuttamisesta tulemaan voimaan 1. helmikuuta 2021 sekä muut eduskunnan vastaukseen sisältyvät lait tulemaan voimaan 1. tammikuuta 2021.
- Uutiset
22.10.2020 13.30
Autoverotus ja valmisteverotus tulevat osaksi OmaVero-palvelua vuoden 2021 alustaEduskunta hyväksyi lakimuutokset keskiviikkona (21.10.). Valmisteverot muuttuvat oma-aloitteisiksi veroiksi. Ilmoittamisen ja maksamisen määräaika pitenee nykyisestä. Nykyinen veron vähennysmenettely poistuu käytöstä, mutta verovelvollinen voi hakea veron palautusta. Autovero pysyy maksuun pantavana verona. Muutoksia tulee muun muassa rekisteröityjen asiamiesten uusien ajoneuvojen ilmoittamiseen.
- Uutiset
11.6.2020 9.00
Autoveroilmoituspalvelussa on otettu yrityksille käyttöön Suomi.fi-tunnistus ja Suomi.fi-valtuudetYritykset voivat nyt ottaa autoveroilmoituspalvelussa käyttöön Suomi.fi-tunnistuksen ja Suomi.fi-valtuudet. Yritys voi myös toistaiseksi asioida autoveroilmoituspalvelussa Katso-roolilla "Verohallinnon autoverotus". Katso-tunnistus ja Katso-valtuudet ovat poistumassa käytöstä kokonaan.Avoin uutinen
- Uutiset
5.5.2020 14.56
Virolaisen yhtiön omistaman auton käyttö Suomessa - ennakkoratkaisua EUT:lta ei pyydetty eikä käräjäoikeuden tuomiota veropetoksesta muutettuRikosoikeudellisen vastuun kohdentaminen - vastaajan menettely - vastaajan oikeus auton verottomaan käyttöön Suomessa - kieltoerehdys ja tahallisuus - vältetyn veron ja aiheutetun vahingon määrä - EU-oikeudellinen suhteellisen verotuksen periaate - ennakkoratkaisupyyntö (Vailla lainvoimaa 5.5.2020)
- Uutiset
23.4.2020 15.30
Valmiste- ja autoverotuksen menettelysäännöksiä uudistetaan - veroasiat voi hoitaa OmaVerossa vuoden 2021 alustaVerohallinto pystyy ottamaan käyttöön uuden tietojärjestelmän myös auto- ja valmisteverotuksessa, kun menettelysäännöksiä uudistetaan. Hallituksen esitys ei tuo muutoksia valmisteverojen ja autoveron määrään tai muihin keskeisiin perusteisiin. Hallitus esittää, että lainsäädäntö tulisi voimaan pääosin vuoden 2021 alussa.
- Uutiset
25.2.2020 10.10
Harmaan talouden selvityksiä: Autokaupassa keinot verojen välttämiseen ovat moninaiset – harmaan talouden harjoittajat likaavat autokaupan mainettaAutojen myynnin ja maahantuonnin on havaittu olevan alttiita harmaalle taloudelle. Vilpillisten toimijoiden keinot vältellä veroja autokaupassa ovat monenlaisia. Yksi esimerkki on toimialalla esiintyvä pimeä myynti. Harmaan talouden selvitysyksikkö tutki ajoneuvokaupan harmaan talouden riskejä.
- Uutiset
14.2.2020 8.31
Mitä taksiyrittäjän pitää huomioida verotuksessa?Taksialan lakimuutokset eivät vaikuta taksiyrittäjän verovelvoitteisiin. Taksiautoilijan on itse ilmoitettava tulonsa Verohallinnolle, Verohallinto muistuttaa. Verohallinnon artikkelissa kerrotaan mm. mitä asioita toiminimellä toimivan taksiautoilijan tulee huomioida. Artikkelista löytyy tietoa myös takseille myönnettävästä autoveron alennuksesta. - Uutiset
3.1.2020 15.28
Valmiste- ja autoverotuksen verotus- ja veronkantomenettelyjä sekä muutoksenhaku- ja seuraamusjärjestelmiä yhdenmukaistetaan - uudistusta koskevat lausunnnot nyt luettavissaTavoitteena on yhdenmukaistaa valmiste- ja autoverotuksen verotus- ja veronkantomenettelyjä sekä muutoksenhaku- ja seuraamusjärjestelmiä niin, että ne vastaavat muita Verohallinnon kantamia veroja koskevia menettelyjä. Tämä mahdollistaisi Verohallinnon uuden tietojärjestelmän käyttöönoton myös valmiste- ja autoverotuksessa. Valmisteverot muutettaisiin oma-aloitteisiksi veroiksi. Niiden ilmoittamiseen, maksamiseen, määräämiseen ja muutoksenhakuun sovellettaisiin lakia oma-aloitteisten verojen verotusmenettelystä. Autovero olisi edelleen maksuun pantava vero, johon sovellettaisiin pääosin samoja menettelyjä kuin muihin maksuun pantaviin veroihin. Valmisteverojen ja autoveron määrään tai veron muihin perusteisiin ei ehdoteta muutoksia.
- Uutiset
2.1.2020 15.26
Oikeuskansleri valmisteverotusmenettelyn ja autoverotusmenettelyn uudistamisesta: Automaattinen päätöksenteko ja automaattiset menettelyt tarvitsevat riittävän ja selkeän oikeudellisen perustanOikeuskansleri katsoi lausunnossaan, että verotuksen automaattiset menettelyt sisältävät hyviä mahdollisuuksia turvata asioiden joutuisa, virheetön ja hallinto-oikeudessa yleisenä periaatteena noudatettavan palveluperiaatteen mukainen asioiden käsittely sekä asiakkaiden tarpeiden huomioon ottaminen. Oikeuskansleri katsoi kuitenkin, että automaattinen päätöksenteko ja automaattiset menettelyt tarvitsevat riittävän ja selkeän oikeudellisen perustan. Menettelyssä tulee turvata hyvän hallinnon perusteiden ja virkavastuun toteutuminen. - Uutiset
19.12.2019 15.00
Verotuksen muutoksia 2020- Muutoksia tuloverotukseen
- Kotitalousvähennys pienenee
- Asuntovelan koron vähennysoikeus pienenee asteittain
- Työnantajan maksamien muuttokustannuksien veronalainen osuus laskee
- Erityissäännökset ulkomailta tulevan palkansaajan lähdeverotuksesta muuttuvat pysyviksi
- Helpotuksia tulorekisteri-ilmoittamiseen
- Osakesäästötilit käyttöön
- Yrityksille korotetut poistot kone- ja laitehankinnoista
- Muutoksia yritysten varojen arvonnousun verotukseen maasta poistuttaessa
- Hybridijärjestelyjen verotus estää verosuunnittelua
- Tupakkavero nousee
- Virvoitusjuomavero nousee
- Öljyjätemaksusta annettu laki kumotaan
- Yhteisöjen tulolähdejako poistuu
- Ks. 30.12.2019 vahvistetut verolait uutisen lopussa - Uutiset
16.12.2019 15.28
Virolaisilla kilvillä Suomessa ajaneelle 80 päiväsakkoa veropetoksesta - asian ratkaiseminen ei edellyttänyt ennakkoratkaisun pyytämistä EUT:ltaVastaaja oli tuonut Viroon rekisteröidyn henkilöautonsa Suomeen 15.5.2013 ja käyttänyt sitä Suomessa yleisessä liikenteessä syytteen mukaisena tekoaikana 1.6.2013–19.3.2014 tekemättä autosta autoveroilmoitusta Suomeen. Hän oli työskennellyt Suomessa siivoojana 13.6.2013–16.1.2015. Asiassa oli kysymys siitä, oliko vastaajan autoverolain 33 §:ssä tarkoitettu vakinainen asuinpaikka tekoaikana Suomessa, ja olisiko vastaajan siten tullut ennen ajoneuvon käyttöönottoa tehdä autoveroilmoitus Suomessa. Jos vastaajalla oli ollut sanottu velvollisuus, asiassa oli vielä ratkaistava, oliko syyte silti hylättävä tahallisuuden puuttumisen tai kieltoerehdyksen vuoksi. Edelleen HO:n oli ratkaistava, oliko vastaajan syyksi mahdollisesti luettavassa vältetyn veron määrässä ja tuomittavassa vahingonkorvauksessa otettava huomioon laskennallinen vientipalautus, ja oliko veron määrän lukemista syyksi täysimääräisenä pidettävä EU-oikeuden vastaisena. Vielä kysymys oli siitä, oliko jälkimmäisestä kysymyksestä vastaajan vaatimalla tavalla pyydettävä ennakkoratkaisua EUT:lta. KO:n tuomion lopputulosta, jolla vastaaja oli tuomittu veropetoksesta 80 ps rangaistukseen, ei muutettu. (Vailla lainvoimaa 16.12.2019)
- Uutiset
4.12.2019 9.00
Luottamuksensuoja verotusmenettelyssä -ohje uudistettiin kokonaisuudessaanVerohallinnon ohjeessa käsitellään verotusmenettelyssä noudatettavaa luottamuksensuojaperiaatetta. Luottamuksensuojasta säädetään VML 26 §:n 2 momentissa ja oma-aloitteisten verojen verotusmenettelystä annetun lain 6 §:ssä. Uusi ohje korvaa 22.3.2000 annetun Verohallinnon ohjeen (Drno 569/38/2000). Ohje on päivityksen yhteydessä uudistettu kokonaisuudessaan. Siinä on otettu huomioon sekä nykyiset luottamuksensuojasäännökset että luottamuksensuojaa koskeva KHO:n oikeuskäytäntö syksyyn 2019 saakka.
- Uutiset
15.11.2019 13.00
Verohallinnolle tulossa käyttöön uusi tietojärjestelmä myös auto- ja valmisteverotuksessa - verotus- ja veronkantomenettelyjä sekä muutoksenhaku- ja seuraamusjärjestelmiä koskevan lakiluonnoksen lausuntoaika päättyy 31. joulukuutaVM pyytää lausuntoja lakiluonnoksista, joiden tavoitteena on yhdenmukaistaa valmiste- ja autoverotuksen verotus- ja veronkantomenettelyjä sekä muutoksenhaku- ja seuraamusjärjestelmiä niin, että ne vastaavat muita Verohallinnon kantamia veroja koskevia menettelyjä. Tämä mahdollistaisi Verohallinnon uuden tietojärjestelmän käyttöönoton myös valmiste- ja autoverotuksessa. Valmisteverot muutettaisiin oma-aloitteisiksi veroiksi. Niiden ilmoittamiseen, maksamiseen, määräämiseen ja muutoksenhakuun sovellettaisiin lakia oma-aloitteisten verojen verotusmenettelystä. Autovero olisi edelleen maksuun pantava vero, johon sovellettaisiin pääosin samoja menettelyjä kuin muihin maksuun pantaviin veroihin. Valmisteverojen ja autoveron määrään tai veron muihin perusteisiin ei ehdoteta muutoksia.
- Uutiset
31.10.2019 11.55
Marraskuussa 2019 voimaantulevia säädöksiä ja säädösmuutoksiaMarraskuussa 2019 tulee voimaan lukuisia säädöksiä ja säädösmuutoksia, muun muassa:
- Veronkanto- ja verotusmenettelyjen uudistamista koskevan lainsäädäöntökokonaisuuden viimeiset osat voimaan 1.11.2019
- Varainsiirtoverotuksen ilmoittamista ja maksamista koskevat lainsäädöntömuutokset voimaan 1.11.2019
- Kalastusalan työehtoihin muutoksia 15.11.2019 alkaen