Hakutulokset
- Kaikilla sanoilla
- lenno peruu
Näytä: 20 | 50 | 100 tulosta. Järjestys: Relevanssi | Aika
- Uutiset
7.3.2002 17.16
Lentomatkustajien asemaa ylivaraustilanteissa aiotaan parantaa - Uutiset
13.3.2003 13.25
Kuluttaja-asiamies kehottaa tarkkuuteen halpalentoyhtiöiden kanssa - Uutiset
20.10.2003 12.58
EU:ssa yhteisymmärrys lennolle pääsyn epäämisen sekä lentojen peruuttamisen tai viivästymisen johdosta annettavasta korvauksesta ja avusta - Uutiset
23.10.2003 6.44
Kuluttajavalituslautakunnan tuoreita ratkaisuja mm. asunto- ja autokaupasta - Uutiset
9.2.2004 7.08
Vakuutuslautakunnalle tulleiden lausuntopyyntöjen määrä kasvoi - asiat myös vaikeutuneet ja vaativat enemmän aikaa - Uutiset
7.2.2005 13.42
KHO:n ratkaisu tahdosta riippumattoman lääkityksen antamisesta ukrainalaisen perheen maasta poistoa koskevassa asiassaTerveydenhuollon oikeusturvakeskus on saanut terveydenhuollon ammattihenkilöistä annetun lain 33 §:n nojalla antaa sairaanhoitajalle kirjallisen varoituksen, kun tämä oli ulkomaalaisia maasta poistettaessa antanut näille lääkityksen heidän tahdostaan riippumatta tilanteissa, joissa sille ei ole ollut lain edellyttämiä perusteita. - Uutiset
2.3.2005 10.19
Euroopan kuluttajakeskus varoittaa ulkomaisiin lomaklubeihin liittyvistä riskeistä Euroopan kuluttajakeskukseen on alkuvuodesta tullut useita yhteydenottoja Teneriffalla ja manner-Espanjassa myytävistä lomaklubijäsenyyksistä. Lomaklubijäsenyyttä ei pidä sekoittaa lomaosakkeeseen. Lomaosakkeen ostajaa suojaa Euroopan unionin alueella aikaosuuslainsäädäntö, mutta kaikki lomaklubijäsenyydet eivät välttämättä kuulu sen piiriin. - Uutiset
26.5.2005 7.22
Ohjeet korvausten hakemiseksi Nordealta Töölön matkatoimiston konkurssissaNordea Rahoituksen tilille matkansa maksaneet Töölön Matkatoimiston asiakkaat voivat hakea palautusta maksuista, jotka koskevat toteutumatonta palvelua tai sen osaa. Palautusta voivat hakea myös kuluttajat, joiden ostama matka ei ole ollut valmismatka, sekä myös muut kuin kuluttaja-asiakkaat, esim. yritykset ja julkishallinto. - Uutiset
16.11.2005 15.25
Lehtoyhtiöiden musta lista käyttöön EU:ssaEuroopan unionin alueella otetaan käyttöön EU-tason luettelon lentoyhtiöistä, jotka eivät täytä turvallisuusvaatimuksia. Mustalla listalla olevan lentoyhtiön koneet eivät saa laskeutua mihinkään unionin jäsenvaltioon. Myös matkustajien oikeuksia vahvistetaan niin, että heille ilmoitetaan lennosta vastaavan lentoyhtiön nimi. Matkustajilla on oikeus korvauksiin, mikäli lentoyhtiö on asetettu mustalle listalle varauksen tekemisen jälkeen. - Uutiset
10.1.2006 15.19
EYTI: Myös halpalentoyhtiöiden matkustajilla on oikeus korvauksiinEuroopan yhteisöjen tuomioistuimen (EYTI) tiistaina antaman ratkaisun mukaan Euroopan unionin lentomatkustajilla on oikeus korvauksiin, jos lento on pahoin myöhässä tai se on myyty liian täyteen. Ratkaisun mukaan kaikkia lentoyhtiöitä on kohdeltava samalla tavalla, sillä vahingot ovat samankaltaisia riippumatta yhtiöstä, jonka kanssa matkustaja on tehnnyt sopimuksen. - Uutiset
5.5.2006 12.15
Kuluttajavalituslautakunnan ratkaisujaKuluttajavalituslautakunta on julkaissut ratkaisut, jotka koskevat matkanjärjestäjän esitteen tietojen oikeellisuutta ja tiedonantovelvollisuutta sekä erehdystä lentolippujen Internet-varauksessa. - Uutiset
30.6.2006 12.01
Kuluttajavalituslautakunnan lentomatkoihin liittyviä ratkaisujaKuluttajavalituslautakunta on julkaissut neljä ratkaisua, jotka liittyvät lentomatkoihin, muun muassa ylivaraustilanteeseen, lennon viivästymiseen, lennon peruuntumiseen sekä palvelun tasoon. - Uutiset
6.10.2006 14.47
Kuluttajavalituslautakunnan ratkaisujaKuluttajavalituslautakunta on julkaissut ratkaisut, jotka koskevat muun muassa valmismatkaa, karanneen hevosen aiheuttamaa vahinkoa, vaelluskenkien kauppaa, junamatkaa sekä sohvakaluston kauppaa. - Uutiset
20.10.2006 8.38
EK: Laiton lakko osoittaa jälleen kerran Suomen työrauhajärjestelmän toimimattomuudenElinkeinoelämän keskusliiton EK:n työvaliokunta käsitteli torstaina pidetyssä kokouksessaan Finnairin lakkotilannetta. EK:n toimitusjohtaja Leif Fagernäs tuomitsee ay-liikkeen toimeenpaneman laittoman lakon ja vetoaa nopean ratkaisun puolesta Finnairin työtaistelussa. Myös Finnair pettyi matkustamohenkilöstön joustamattomuuteen. - Uutiset
23.10.2006 20.53
Finnairin lakkokiistasta sakot molemmille osapuolilleTyötuomioistuin on velvoittanut Suomen Lentoemäntä- ja Stuerttiyhdistyksen maksamaan hyvityssakkoa työrauhavelvollisuuden rikkomisesta 8 000 euroa. Vastaavasti Finnair ja Palvelualojen Toimialaliitto velvoitettiin maksamaan hyvityssakkoa Suomen Lentoemäntä- ja Stuerttiyhdistykselle, yhtiö työrauhavelvollisuuden rikkomisesta 4 500 euroa ja liitto valvontavelvollisuuden laiminlyönnistä 3 000 euroa. - Uutiset
4.1.2007 9.04
Lentomatkustajille maksettavat korvaukset vielä vähäisiäYlivarauksista tai lentojen peruuttamisista maksettavat korvaukset eivät ole STT:n haastatteleman Finnairin edustajan mukaan lisääntyneet merkittävästi uuden Euroopan unionin asetuksen (EY 261/2004) aikana. - Uutiset
4.4.2007 17.04
Komissio antaa lentoyhtiöille ja jäsenvaltioille kuusi kuukautta aikaa parantaa lentomatkustajien oikeuksia koskevan asetuksen soveltamistaEuroopan komissio antoi 4.4. raportin lentomatkustajien oikeuksia koskevan asetuksen soveltamisesta ja tuloksista, joita sillä on saavutettu. Asetuksen voimaantulosta on kulunut kaksi vuotta, joiden aikana on saavutettu jonkin verran edistystä, mutta lisätoimet ovat vielä tarpeen, jotta lentoyhtiöt alkaisivat soveltaa sääntöjä johdonmukaisemmin ja jäsenvaltiot panisivat ne paremmin täytäntöön. - Uutiset
7.6.2007 15.53
EU parantaa lomailijoiden kuluttajansuojaa aikaosuusasuntojen ja alennuslomaklubien kaupassaEuroopan komissio ehdotti 7.6. uusia sääntöjä, joilla pyritään samaan kuluttajille kaikkialla EU:ssa vahvempaa suojaa lomatuotteiden kaupassa ostaessa tai jälleenmyytäessä aikaosuuksia, aikaosuuksien kaltaisia käyttöoikeuksia risteilylaivoihin, kanava-aluksiin tai asuntovaunuihin ja jäsenyyksiä lomaklubeissa. Tavoitteena on lisätä kuluttajien luottamusta aikaosuuksien kauppaan ja poistaa alalta huijarit, jotka voivat aiheuttaa huonoa mainetta lakia noudattaville toimijoille ja ongelmia kuluttajille. - Uutiset
12.11.2007 11.54
Työtuomioistuimen ratkaisuissa muun muassa Tehyn työtaisteluTyötuomioistuin on julkaissut Tehyn työtaistelua koskevan ratkaisunsa. Muissa tuoreissa ratkaisuissa käsitellään virkaehtosopimuksen tulkintaa, irtisanomissuojaa ja työsopimuksen irtisanomista. - Uutiset
7.3.2008 5.54
Julkisasiamiehen ratkaisuehdotus lennon peruuttamisen johdosta maksettavasta korvauksestaJulkisasiamies ehdottaa, että matkustajat, jotka matkustavat paluulennolla kolmannesta maasta jäsenvaltioon, eivät ole asetuksen N:o 261/2004 3 artiklan 1 kohdan a alakohdassa tarkoitettuja ”matkustajia, jotka lähtevät jäsenvaltion alueella sijaitsevalta lentoasemalta”, eivätkä he siten kuulu kyseisen asetuksen henkilölliseen soveltamisalaan, jos kyseinen lento ei ole yhteisön lentoliikenteen harjoittajan lento, vaikka meno- ja paluulento olisi varattu samanaikaisesti. - Uutiset
24.4.2008 16.13
Kuluttajariitalautakunnan ratkaisujaKuluttajariitalautakunta on julkaissut ratkaisut, joissa on kysymys muun muassa lennon peruuntumisesta, puhelinlaskutuksesta ja peruuttamisoikeudesta etämyyntitilanteessa. - Uutiset
23.10.2008 9.00
Europarlamentti hyväksyi uudet aikaosuussäännöksetEuroopan parlamentti on hyväksynyt uudet säännöt, joiden ansiosta kuluttajat koko EU:n alueella saavat paremman suojan lomatuotteiden kaupassa ostaessaan ja myydessään edelleen aikaosuuksia, aikaosuuksien kaltaisia käyttöoikeuksia risteilylaivoihin, kanava-aluksiin tai asuntovaunuihin ja jäsenyyksiä alennuslomaklubeissa. - Uutiset
29.12.2008 15.57
EYTI:n ennakkoratkaisu lennon peruuttamisen johdosta maksettavasta korvauksestaAsian taustalla olevassa riita-asiassa matkustaja on vaatinut Alitalialta 250 euron suuruista korvausta varaamansa lennon peruuttamisesta sekä 10 euron suuruisten puhelinkulujen korvaamista. Alitalia hylkäsi vaatimuksen. Asiassa on kysymys siitä, ovatko koneen tekniset viat olleet asetuksen N:o 261/2004 5 artiklan 3 kohdassa tarkoitettuja, korvausvelvollisuudesta vapauttavia poikkeuksellisia olosuhteita. - Uutiset
2.4.2009 5.09
Kuluttajariitalautakunta: Matkanjärjestäjän oli hyvitettävä kuluttajalle peruutetusta majoituksesta veloitetut kulututKuluttaja oli peruuttanut Jamaikan matkansa, koska hänen vaimonsa ei ollut saanut viisumia Yhdysvaltoihin, jossa oli tarkoitus tehdä välilasku. Lautakunta piti valmismatkaehtojen erityisehtoa epäselvänä siltä osin kuin siinä oli määrätty maksu käyttämättä jäävistä palveluista perittävistä kuluista. Näin ollen matkanjärjestäjällä ei ollut oikeutta periä kuluttajalta 324 euron kuluja käyttämättömästä hotellimajoituksesta. - Uutiset
10.7.2009 8.08
EY-tuomioistuimen ennakkoratkaisu matkustajien korvausvaatimuksista lentoyhtiöitä kohtaan lentojen peruuttamisen johdosta - Bryssel I -asetuksen tulkintaEY-tuomioistuimen mukaan ns. Bryssel I - asetuksen 5 artiklan 1 alakohdan b alakohdan toista luetelmakohtaa on tulkittava siten, että kahden jäsenvaltion välillä tapahtuvassa matkustajalentoliikenteessä, joka suoritetaan yhden lentoyhtiön, joka on lennosta vastaava lentoliikenteen harjoittaja, kanssa tehdyn sopimuksen perusteella, toimivaltainen tuomioistuin tutkimaan tähän kuljetussopimukseen ja asetukseen N:o 261/2004 perustuvan korvausvaatimuksen on kantajan valinnan mukaan se tuomioistuin, jonka tuomiopiiriin lentokoneen lähtö- tai saapumispaikka kuuluu, siten kuin näistä paikoista on sovittu mainitussa sopimuksessa. - Uutiset
7.10.2009 18.43
Kuluttajariitalautakunta suositti 57 tuntia viivästyneestä paluulennosta hinnanalennusta 208 euroaValmismatkan paluulento Bangkokista Helsinkiin viivästyi yli 57 tunnilla kahden viikon matkalla. Kuluttajariitalautakunta katsoi virhettä vastaavaksi matkanjärjestäjän suoritettavaksi hinnanalennukseksi 15 prosenttia matkan hinnasta 1 388 eurosta eli 208 euroa. - Uutiset
20.11.2009 8.14
EY-tuomioistuin: Viivästyneen lennon matkustajilla voi olla oikeus korvaukseenEY-tuomioistuin katsoo, että mikäli matkustajat saapuvat määräpaikkaansa vähintään kolme tuntia aikataulun mukaista saapumisaikaa myöhemmin, he voivat peruutetun lennon matkustajien tavoin vaatia lentoyhtiöltä kiinteämääräistä korvausta, jollei viivästyminen johdu poikkeuksellisista olosuhteista. - Uutiset
26.11.2009 15.35
EU laajentamassa lomamatkailijan suojaa - netti ja halpalennot muuttaneet liiketoimintamalleja ja kuluttajien käyttäytymistäKomissio haluaa kansalaisten, organisaatioiden ja viranomaisten kommentteja siitä, olisiko tarpeen laajentaa vuonna 1990 annetun EU:n pakettimatkadirektiivin tarjoamaa perussuojaa, joka liittyy annettaviin tietoihin, korvausvastuuseen ala-arvoisista palveluista ja palveluntarjoajan maksukyvyttömyyteen. Suoja koskisi myös sellaisia uudenlaisia matkapaketteja, jotka kuluttaja kokoaa itse – monesti internetin kautta yhdeltä sivustolta tai erilaisilta yhteistyössä toimivilta sivustoilta. - Uutiset
21.1.2010 15.17
Matkatoimistot ottavat käyttöön ValmismatkamerkinMatkustajan oikeudet riippuvat pitkälle siitä, onko hänen matkansa valmismatka vai ei. Valmismatkan tunnistaa nyt entistä helpommin uuden Valmismatkamerkin avulla. Matkatoimiston luotettavuuden voi puolestaan tarkistaa Kuluttajaviraston matkatoimistorekisteristä. - Uutiset
22.1.2010 13.07
Hovioikeuden ratkaisu lennolle pääsyn epäämisestä asiakkaalle maksettavasta korvauksestaHelsingin hovioikeus katsoi muun muassa, että lentoyhtiö ei vapaudu lakosta johtuvilla syillä lennolle pääsyn epäämisestä säädetystä korvausvastuusta. Kuluttajalla oli näin ollen oikeus matkustajille heidän lennolle pääsynsä epäämisen sekä lentojen peruuttamisen tai pitkäaikaisen viivästymisen johdosta annettavaa korvausta ja apua koskevista yhteisistä säännöistä annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen mukaiseen korvaukseen. - Uutiset
23.4.2010 16.20
Kuluttajavirasto ja Finnair eri linjoilla kuluttajan tuhkapilvikustannuksistaEuroopan komission mukaan lentoyhtiöiden on huolehdittava niistä asiakkaista, jotka ovat jääneet odottamaan pääsyä paluulennolle, tiedottaa Kuluttajavirasto. Sen sijaan asiakkaille, jotka ovat itse järjestäneet kotimatkansa, tarvitsee palauttaa vain käyttämättä jätetyn lentolipun hinta. Kuluttajavirasto on ollut asiasta yhteydessä Finnairiin, joka ei ole suostunut täyttämään huolenpitovelvollisuuttaan. - Uutiset
5.5.2010 9.50
Euroopan kuluttajakeskukset tarjoavat suoraa apua tuhkapilvestä kärsineilleEuroopan kuluttajakeskusten verkosto ECC-Net on laatinut käytännön paketin, joka auttaa lentoliikenteen hiljattaisista häiriöistä kärsineitä kuluttajia tekemään valituksen ja käyttämään EU-lainsäädännön takaamia oikeuksiaan kuluttajina. Euroopan komission tukema ECC-Net toimii kaikissa EU-maissa sekä Islannissa ja Norjassa. - Uutiset
30.6.2010 6.51
Komissio käynnisti tiedotuskampanjan juna- ja lentomatkustajien oikeuksistaEuroopan komissio on käynnistänyt 23 kielellä ympäri Eurooppaa toteutettavan mainoskampanjan, jonka avulla juna- ja lentomatkustajat saavat helpommin tietoa oikeuksistaan. Komissio on viime vuosina antanut säädöksiä, joilla varmistetaan yhtäläinen kohtelu juna- ja lentomatkustajille kaikkialla Euroopan unionissa, mutta matkustajat eivät vielä välttämättä ole tietoisia oikeuksistaan. - Uutiset
14.7.2010 15.17
Kesälomamatkalaisen oikeudet EU:ssa - tarkistuslistaTiesitkö, että jos lentosi on ylibuukattu, peruttu tai yli viisi tuntia myöhässä, sinulla on oikeus korvaukseen tai uudelleenreititykseen. Jos junasi on yli tunnin myöhässä tai peruttu, sinulla on oikeus saada junalipun hinta takaisin – tai uudelleenreititys – sekä oikeus erilliseen korvaukseen. - Uutiset
11.8.2010 7.13
Kuluttajariitalautakunta ei suosittanut hyvitystä viivästyneestä lennostaLautakunta katsoi, ettei lentoyhtiö ollut velvollinen suorittamaan matkustajalle, jolle oli järjestetty korvaavat yhteydet, tämän vaatimaa EU:n asetuksen mukaista vakiokorvausta lennon peruuttamisesta, koska peruuttaminen oli johtunut poikkeuksellisista olosuhteista. - Uutiset
13.10.2010 16.57
Raportti Euroopan kuluttajakeskusten toiminnastaEuroopan kuluttajakeskusten verkosto ECC-Net on vuosien 2005–2009 aikana vastannut lähes 270 000:een EU:n kuluttajilta tulleeseen avunpyyntöön, jotka ovat liittyneet toisesta EU-maasta tehtyihin ostoksiin. Vuotuisten yhteydenottojen määrä on noussut tasaisesti: vuonna 2005 niitä oli 43 000, ja vuonna 2009 ylitettiin jo 60 000:n raja. Kauppiaiden kanssa tehtyjen sovintoratkaisujen (kuluttajille maksettujen palautusten ja korvausten) arvo oli 3,5 miljoonaa euroa vuonna 2008. - Uutiset
30.11.2010 18.53
Lennon peruuntuessa lentoa voi siirtää tai saada rahat takaisinJos lento peruutetaan, lentoyhtiön pitää ns. ylivarausasetuksen perusteella tarjota matkustajille mahdollisuus valita joko lentolipun hinnan palauttaminen seitsemän päivän kuluessa, vaihtoehtoinen kuljetus lopulliseen määräpaikkaan vastaavilla kuljetusehdoilla mahdollisimman pian tai kuljetus lopulliseen määräpaikkaan vastaavilla kuljetusehdoilla myöhempänä ajankohtana, jos paikkoja on saatavilla. - Uutiset
3.12.2010 13.43
Jälkikäteen tehdystä nimenmuutoksesta veloittaminen oli lentolippujen nettivarauksessa tavanomainen ehtoKuluttajariitalautakunta katsoi, ettei matkustajan nimen jälkikäteisestä vaihtamisesta koitunutta 100 euron muutoskulua voitu pitää kohtuuttomana. - Uutiset
18.5.2011 8.45
EU-tuomioistuimen ennakkoratkaisu lentoliikenteen harjoittajan vapautumisesta maksaa korvausta matkustajille lennon peruuttamisen johdostaEU-tuomioistuin katsoo muun muassa, että lentoliikenteen harjoittajan on varattava tietty ajallinen liikkumavara, jonka ansiosta se voi mahdollisesti suorittaa lennon kokonaisuudessaan, kun poikkeukselliset olosuhteet ovat päättyneet. Vaaditun ajan pituus ei saa kuitenkaan johtaa kestämättömiin uhrauksiin lentoliikenteen harjoittajan tuolloiseen kapasiteettiin nähden. Asetuksen N:o 261/2004 6 artiklan 1 kohtaa ei sovelleta tällaisessa arvioinnissa. - Uutiset
23.5.2011 7.44
Kuluttajariitalautakunta: Lentomatkustajalla oli oikeus saada korvausta vaatehankinnoista ja puhelinkuluista matkatavaroiden viivästyessäHelsingistä Joensuuhun matkustaneella lentomatkustajalla, jonka tavarat olivat saapuneet vasta saapumispäivän illalla, oli oikeus saada korvausta tavanomaisista vaatehankinnoistaan kuten itselleen ja lapselleen hankkimastaan yöpuvusta sekä puhelintiedusteluista aiheutuneista puhelinkuluista yhteensä 50 euroa. - Uutiset
10.6.2011 7.53
Eurooppaan lähtijän muistilistaKesälomakauden alkaessa käynnistyy myös vuoden vilkkain matkailusesonki. Monet suuntaavat kotimaata kauemmaksi. Vaikka Eurooppa on monille lähes kotikenttää, on maasta matkaavan hyvä aina muistaa ja tarkistaa tietyt asiat. Pienellä vaivalla ja varautumalla voi välttää matkalla monta murhetta, tiedottaa Eurooppatiedotus. - Uutiset
29.9.2011 11.12
Kuluttajariitalautakunta: Lentoyhtiö ei ollut velvollinen korvaamaan matkustajien omatoimisen paluumatkan kustannuksia tuhkakriisissäLentoyhtiö ei ollut velvollinen korvaamaan matkustajien omatoimisen paluumatkan kustannuksia, kun he olivat lähteneet palaamaan Suomeen kolmen päivän kuluttua siitä, kun alkuperäisen lennon olisi pitänyt lähteä. Matkustajilla ei ollut myöskään oikeutta EU-asetuksen 7 artiklassa tarkoitettuun vakiokorvaukseen. Heillä oli kuitenkin oikeus korvaukseen majoituskuluista ja kohtuullisista ateriakuluista. - Uutiset
14.10.2011 16.56
EU-tuomioistuimen ennakkoratkaisu lennon peruuttamisen käsitteestä ja peruuttamisen johdosta maksettavasta korvauksesta”Peruuttamisen” käsitettä on tulkittava siten, että se kattaa myös tapauksen, jossa lentokone on lähtenyt lentoon, mutta sen on tämän jälkeen täytynyt mistä tahansa syystä palata lähtölentoasemalle ja jossa kyseisen lentokoneen matkustajat on siirretty muille lennoille. - Uutiset
21.3.2012 16.00
Kuluttajavirasto: Lennon viivästymisen korvauskäytännöissä epäselvyyttä - EU-tuomioistuimen uutta ennakkoratkaisua odotetaanOn olemassa selvät säännökset siitä, millaisia korvauksia lentoyhtiö joutuu maksamaan matkustajille, jos lento peruuntuu tai matkustajan pääsy lennolle evätään. Sen sijaan lentojen viivästyessä tilanne on monimutkaisempi, tiedottaa Kuluttajavirasto. - Uutiset
23.3.2012 11.41
Julkisasiamiehen ratkaisuehdotus lentoyhtiön vastuusta Islannin tulivuorenpurkauksen yhteydessäJulkisasiamies Botin mukaan lentoliikenteen harjoittajan on pidettävä huolta matkustajista, joiden lento on peruutettu Eyjafjallajökullin tulivuoren purkautumisesta johtuneen ilmatilan sulkemisen kaltaisten poikkeuksellisten olosuhteiden vuoksi. - Uutiset
19.4.2012 13.50
Julkisasiamiehen ratkaisuehdotus lentomatkustajan oikeudesta korvauksiin lakon vuoksi uudelleen järjestellystä lennostaJulkisasiamies Yves Botin mukaan lentoliikenteen harjoittaja on velvollinen maksamaan korvauksen matkustajille silloin, kun heiltä on evätty pääsy lennolle sen takia, että heidän lentonsa on järjestelty uudelleen lentokentällä kahta päivää aikaisemmin olleen ja edelliseen lentoon vaikuttaneen lakon vuoksi. - Uutiset
5.7.2012 10.10
Tietoa matkustajien oikeuksista älypuhelinsovelluksellaMatkustajat, jotka eivät ole päässeet lennoilleen tai jotka odottavat lentoasemilla kadonneita matkatavaroitaan, voivat nyt välittömästi tarkistaa oikeutensa älypuhelinsovelluksella. Euroopan komission julkaisema sovellus kattaa aluksi lento- ja raideliikenteen ja toimii seuraavilla neljällä mobiilialustalla: Applen iPhone ja iPad, Googlen Android, RIM Blackberry ja Microsoftin Windows Phone 7. - Uutiset
20.7.2012 9.10
EU-tuomioistuin: Lennon peruuntumisvakuutusta ei saa sisällyttää "oletuksena" netissä myytävään lentolippuunEU-tuomioistuin katsoo ebookers.comia koskevassa saksalaisasiassa, että netissä tilatun lennon peruuntumisvakuutuksen tulee olla valittavissa erikseen. - Uutiset
4.10.2012 12.52
EU-tuomioistuimelta kaksi ennakkoratkaisua lennon epäämisen johdosta maksettavista korvauksistaEnsimmäisessä, Suomen KKO:n pyytämässä ennakkoratkaisuasiassa EUT katsoo, että lentoliikenteen harjoittaja on velvollinen antamaan korvauksen matkustajille silloin, kun heiltä on evätty pääsy lennolle sen takia, että heidän lentonsa on järjestelty uudelleen lentokentällä kahta päivää aikaisemmin olleen lakon seurauksena. Toisessa, espanajalaisessa tapauksessa EUT katsoo, että peräkkäisiä matkaosuuksia sisältävien lentojen matkustajille on annettava korvaus lennolle pääsyn epäämisestä silloin, kun tämän syynä on liikenteenharjoittajasta johtuva ensimmäisen lennon viivästyminen. - Uutiset
23.10.2012 16.07
EU-tuomioistuin vahvistaa oikeuskäytäntönsä, jonka mukaan merkittävästi viivästyneiden lentojen matkustajat voivat saada korvaustaJos matkustajat saapuvat määräpaikkaansa aikaisintaan kolme tuntia aikataulun mukaisen saapumisajan jälkeen, he voivat vaatia 250–600 euron suuruista kertakorvausta lentoyhtiöltä, jos viivästyminen ei johdu poikkeuksellisista olosuhteista.