Hakutulokset
- Kaikilla sanoilla
- lenno peruu
Näytä: 20 | 50 | 100 tulosta. Järjestys: Relevanssi | Aika
- Uutiset
1.7.2013 11.57
Vanhentuneella passilla matkustaneella ei ollut oikeutta EU-asetuksen mukaiseen vakiokorvaukseenLentoyhtiön ei katsottu menettäneen oikeuttaan kieltäytyä matkustajan kuljettamisesta Lontooseen yksin sillä perusteella, että lentoyhtiö oli sallinut hänen matkustaa edeltävillä lennoilla Lontoo–Helsinki–Kittilä voimassa olevan passin puuttumisesta huolimatta. - Uutiset
12.7.2013 10.16
Matkustajalla ei ollut oikeutta vakiokorvaukseen kun lennon myöhästyminen oli johtunut toisen matkustajan vakavasta sairastumisesta aiheutuneesta välilaskustaKuluttajariitalautakunta totesi, ettei lentoyhtiöllä ole mahdollisuutta varautua matkustajan vakavaan sairastumiseen lennon aikana ja tästä johtuvaan tarpeeseen muuttaa lentoreittiä. Lentoyhtiön ei voida myöskään edellyttää ylläpitävän kaikissa kohteissa lentokalustoa niin, että varakone olisi aina saatavilla. Lautakunta katsoi lentoyhtiön tässä tapauksessa näyttäneen lennon viivästymisen aiheutuneen poikkeuksellisista olosuhteista, minkä vuoksi matkustajilla ei ole oikeutta vakiokorvaukseen. - Uutiset
25.7.2013 7.00
Matkustajilta evättiin lennolle pääsy ESTA-maahantulolupien puuttumisen vuoksi - Matkatoimisto ei ollut toiminut virheellisestiKoska USA:han matkustavalta vaadittavasta voimassa olevasta pakollisesta sähköisestä ESTA-vaatimuksesta oli tiedotettu riittävästi, matkatoimisto ei ollut toiminut virheellisesti eikä lennolta evätyillä matkustajilla ollut oikeutta vaatimiinsa korvauksiin. - Uutiset
30.9.2013 10.10
EU-tuomioistuin: Junamatkustajalla on oikeus hyvitykseen ylivoimaisen esteen johtuvasta viiveestäEU-tuomioistuin katsoo itävaltalaisessa ennakkoratkaisuasiassa, ettei rautatieyrityksellä ole oikeutta sisällyttää yleisiin kuljetusehtoihinsa lauseketta, jonka nojalla se vapautuu viivästymiseen perustuvasta matkalipun hinnan korvausvelvollisuudestaan, jos viivästyminen johtuu ylivoimaisesta esteestä. - Uutiset
14.11.2013 16.41
Kilpailu- ja kuluttajavirasto muistuttaa lentomatkustajan oikeuksista lakonuhan allaKilpailu- ja kuluttajavirasto muistuttaa ilmailualan lakonuhan alla, mitkä ovat matkustajan oikeudet lennon peruuntuessa: lennon uudelleenreititys tai lipusta maksetun hinnan palauttaminen 7 päivän kuluessa. - Uutiset
11.3.2014 9.40
Salamaniskun vuoksi viivästyneestä lennosta ei korvaustaMatkustajilla ei ollut oikeutta EU-asetuksen mukaiseen vakiokorvaukseen Nagoya-Helsinki-lennon viivästyttyä noin 31 tuntia ja 40 minuuttia, kun syy lennon viivästykselle oli edellisen lennon Helsinki−Nagoya laskeutumisvaiheen aikana tapahtunut koneeseen kohdistunut salamanisku, joka rikkoi lentokoneen tutkan. - Uutiset
20.8.2014 15.14
Euroopan kuluttajakeskuksen uutiskirjeessä 4/2014 tapausesimerkkejä ja kesän valitusaiheitaEuroopan kuluttajakeskuksen uutiskirje 4/2014 ilmestyi 20. elokuuta. - Uutiset
4.9.2014 15.30
EU-tuomioistuin: Lennon todellinen saapumisaika tarkoittaa ajankohtaa, jona ainakin yksi lentokoneen ovi avataanUnionin tuomioistuin toteaa itävaltalaisessa ennakkoratkaisuasiassa, että lentomatkustajille aiheutuneen viivästymisen pituuden määrittämisessä käytetty ”saapumisaika” tarkoittaa ajankohtaa, jona ainakin yksi lentokoneen ovi avataan, kun matkustajilla on tällä hetkellä lupa poistua lentokoneesta. Viivästymisen pituus voidaan määrittää vain tämän hetken nojalla mahdollisen korvauksen kannalta. - Uutiset
27.11.2014 8.04
EU-tuomioistuin: Lentoaseman porrasajoneuvon törmäämistä lentokoneeseen ei pidetty ˮpoikkeuksellisena olosuhteenaˮ, jonka nojalla lentoliikenteen harjoittaja vapautuu velvollisuudestaan suorittaa korvausta matkustajilleEU-tuomioistuin katsoi saksalaisessa ennakkoratkaisuasiassa, ettei lentoaseman porrasajoneuvon törmäämistä lentokoneeseen ollut pidettävä ˮpoikkeuksellisena olosuhteenaˮ, jonka nojalla lentoliikenteen harjoittaja vapautuu velvollisuudestaan suorittaa korvausta matkustajille kyseisellä lentokoneella toteutettavan lennon viivästyessä pitkäaikaisesti. - Uutiset
16.12.2014 11.32
Työtuomioistuin: Lentäjän sairauslomalla peruutetusta lennosta myös lentotuntipalkka - aikaprioriteettiperiaatetta ei ollut perusteltua soveltaa asiassa toisin kuin lomautustapauksissaLiikennelentäjällä katsottiin olleen oikeus saada sairausajalta työvuoroluettelon mukainen palkka, johon sisältyi myös lentotuntipalkka, kun työnantaja oli peruuttanut hänen työvuoroonsa kuuluneen lennon lentäjän sairausloman aikana. Työnantaja oli lyönyt valvontavelvollisuutensa, kun sen oli täytynyt olla tietoinen aikaprioriteettiperiaatteesta ja sen soveltumisesta tapaukseen. - Uutiset
31.12.2014 16.30
Lentokonetta kohdannut salamanisku ja teknisen vian seurannaisvaikutuksesta johtunut lennon viivästyminen oikeuttivat EU-asetuksen mukaiseen vakiokorvaukseenLennon peruuttamisen ei katsottu johtuneen EU-asetuksen 5 artiklan 3 kohdassa tarkoitetuista poikkeuksellisista olosuhteista. Lentoyhtiön ei katsottu osoittaneen, ettei lennon peruuttamista olisi voitu välttää, vaikka kaikki kohtuudella edellytettävät toimenpiteet olisi suoritettu. Kuluttajariitalautakunta suositti, että lentoyhtiö maksaa matkustajille 600 euron vakiokorvauksen kullekin erikseen. - Uutiset
3.2.2015 12.57
KHO:n kaksi ratkaisua valmismatkaliikkeen vakuuksistaNets Oy (tuolloin Luottokunta) oli vaatinut, että Oy Air Finland Ltd:n asettamasta vakuudesta korvataan Nets Oy:n Air Finland Ltd:n konkurssin vuoksi peruuntuneista matkoista maksama yhteensä 761 081,75 euroa. Kilpailu- ja kuluttajavirasto oli hylännyt hakemuksen. Virasto oli päätöksensä perusteluissa muun ohella viitannut Helsingin hovioikeuden 30.6.2010 antamaan lainvoimaiseen tuomioon numero 1828. Koska hovioikeus oli tuomiossaan todennut, että sellaisissa päällekkäisissä maksuvelvollisuustilanteissa, joista toinen perustuu lakiin luotonantajalle kirjatusta palautusvelvollisuudesta ja toinen valmismatkaliikkeistä annetun lain mukaiseen vakuuteen, ensisijainen maksuvelvollisuus on luotonantajalla, Kilpailu- ja kuluttajavirasto oli katsonut, ettei Nets Oy:llä ole oikeutta matkatoimiston valmismatkaliikkeistä annetun lain perusteella asettamaan vakuuteen. Hallinto-oikeus ja korkein hallinto-oikeus hylkäsivät Netsin valituksen. Toisessa tapauksessa Kilpailu- ja kuluttajavirasto (tuolloin Kuluttajavirasto) oli päättänyt muuttaa Aktiv-Resor Oy:n valmismatkaliikkeistä annetun lain mukaisen vakuuden määrän toistaiseksi 480.000 euroon. Hallinto-oikeus ja korkein hallinto-oikeus hylkäsivät Aktiv-Resorin valituksen. - Uutiset
16.2.2015 16.01
Lento Dubaista Helsinkiin myöhästyi edellisellä lennolla ilmenneen ilmanvaihtojärjestelmän vian vuoksi yli 4 tuntia - hovioikeus velvoitti Finnairin maksamaan matkustajalle 600 euron korvauksenKO oli hylännyt matkustajan kanteen katsoen, että teknisen vian takia viivästyminen oli johtunut poikkeuksellisista olosuhteista. HO oli eri mieltä. Se katsoi, että vaikka vika oli sinänsä harvinainen, se oli liittynyt yhtiön tavanomaiseen lentotoiminnan harjoittamiseen sekä ollut luonteensa ja alkuperänsä vuoksi yhtiön tosiasiallisesti hallittavissa. Kun yhtiö ei ollut kyennyt osoittamaan, että lennon viivästyminen olisi johtunut poikkeuksellisista olosuhteista, yhtiö velvoitettiin maksamaan matkustajalle 600 euron korvauksen ja oikeudenkäyntikuluja yli 85 000 euroa. (Ään. Vailla lainvoimaa 16.2.2015) - Uutiset
15.7.2015 8.02
Hyödyllisiä vinkkejä matkailuunLomakausi on käynnistynyt ja miljoonat eurooppalaiset suunnittelevat matkoja Euroopassa ja sen ulkopuolelle. Euroopan komission Suomen edustuston verkkosivuille on kerätty muutamia vinkkejä siitä, miten toimia ongelmatilanteissa. - Uutiset
25.8.2015 13.45
Euroopan kuluttajakeskus: Lentoyhtiöt eivät aina noudata kansallisten valvontaelinten ratkaisuja – apua on tarjollaEuroopan kuluttajakeskus saa lähes päivittäin yhteydenottoja, jotka liittyvät lennon viivästyksiin tai peruutuksiin. Suomalaiskuluttajien valitukset koskevat tyypillisesti tilannetta, jossa ulkomainen lentoyhtiö kieltäytyy maksamasta vakiokorvausta ja vetoaa tekniseen vikaan. Jos sovintoratkaisua ei löydy Euroopan kuluttajakeskusten verkoston keinoin, voi kuluttaja saattaa riita-asian kansallisen valvontaelimen käsiteltäväksi. Eräät näistä ottavat kantaa yksittäisiin valituksiin; näin on esimerkiksi Suomessa, Ruotsissa, Espanjassa ja Latviassa. - Uutiset
21.9.2015 8.00
EU-tuomioistuin: Lentoliikenteen harjoittajilla on velvollisuus maksaa korvaus matkustajille myös silloin, kun lento on peruutettu odottamattomien teknisten vikojen vuoksiTietyt tekniset viat kuten muun muassa lentoliikenteen turvallisuuteen vaikuttavat piilevät valmistusvirheet saattavat kuitenkin vapauttaa lentoliikenteen harjoittajat korvausvelvollisuudesta - Uutiset
23.9.2015 10.10
Hallinto-oikeus tutki valmismatkaliikenteen edellytyksiä lentokuljetuksissaHallinto-oikeus katsoi, että Kilpailu- ja kuluttajavirasto oli voinut kieltää valittajaa tarjoamasta lentokuljetuksia suoraan kuluttajille ja asettaa kiellon tehosteeksi uhkasakon. Kilpailu- ja kuluttajaviraston päätöstä ei ollut syytä muuttaa. - Uutiset
21.10.2015 14.39
Kuluttajariitalautakunta: Lennon peruuntuminen aikaisemmalla lennolla tapahtuneen laskeutumistelineen rikkoutumisen vuoksi johtui poikkeuksellisista olosuhteista eikä matkustajilla ollut oikeutta vakiokorvaukseenOttaen huomioon, että laskeutumistelineen vikaantuminen oli tapahtunut samana päivänä ja muualla kuin lentoyhtiön kotikentällä sekä lentoyhtiön selvityksen vian korjaamisen vaativuudesta, lautakunta piti ilmeisenä, että lentoyhtiö oli ryhtynyt kaikkiin siltä kohtuudella edellytettäviin toimenpiteisiin matkustajien kuljettamiseksi määränpäähän mahdollisimman nopeasti. Lautakunta katsoi lentoyhtiön tässä tapauksessa osoittaneen, että lennon peruuttaminen oli johtunut asetuksessa tarkoitetuista poikkeuksellisista olosuhteista eikä matkustajilla näin ollen ollut oikeutta vakiokorvaukseen. - Uutiset
17.3.2016 13.23
EU-tuomioistuin: Lentojen peruuttamisia ja viivästymisiä käsittelevän kansallisen elimen ei ole toteutettava pakkotoimia lentoliikenteen harjoittajaa vastaan korvausten perimiseksi – valtuutus voidaan kuitenkin antaaEU-tuomioistuin katsoo alankomaalaisessa ennakkoratkaisuasiassa, että toimivaltaisen kansallisen elimen velvollisuutena ei lähtökohtaisesti ole toteuttaa lentoliikenteen harjoittajia vastaan pakkotoimia, joilla pyritään velvoittamaan nämä maksamaan asetuksessa N:o 261/2004 säädetyt korvaukset. EU-tuomioistuin korostaa kuitenkin, että kun otetaan huomioon asetuksen tavoitteet sekä jäsenvaltioiden harkintavalta sen toimivallan myöntämisessä, jonka ne haluavat antaa mainituille elimille, jäsenvaltiot voivat – korjatakseen lentomatkustajien oikeuksien riittämättömän suojan – valtuuttaa kyseisen elimen toteuttamaan toimia yksittäistapauksia koskevien valitusten perusteella. - Uutiset
22.6.2016 14.33
EU-tuomioistuimen ennakkoratkaisu lentolipun hinnan osittaisesta palauttamisesta matkustusluokan alentamistilanteessaEU-tuomioistuin antoi keskiviikkona (22.6.) ennakkoratkaisunsa saksalaiselle tuomioistuimelle asiassa, jossa on kyse matkustusluokan alentamisen vuoksi esitetystä lipun hinnan osittaista palauttamista koskevasta vaatimuksesta.