Hakutulokset
- Kaikilla sanoilla
- lenno peruu
Näytä: 20 | 50 | 100 tulosta. Järjestys: Relevanssi | Aika
- Uutiset
24.4.2008 16.13
Kuluttajariitalautakunnan ratkaisujaKuluttajariitalautakunta on julkaissut ratkaisut, joissa on kysymys muun muassa lennon peruuntumisesta, puhelinlaskutuksesta ja peruuttamisoikeudesta etämyyntitilanteessa. - Uutiset
23.10.2008 9.00
Europarlamentti hyväksyi uudet aikaosuussäännöksetEuroopan parlamentti on hyväksynyt uudet säännöt, joiden ansiosta kuluttajat koko EU:n alueella saavat paremman suojan lomatuotteiden kaupassa ostaessaan ja myydessään edelleen aikaosuuksia, aikaosuuksien kaltaisia käyttöoikeuksia risteilylaivoihin, kanava-aluksiin tai asuntovaunuihin ja jäsenyyksiä alennuslomaklubeissa. - Uutiset
29.12.2008 15.57
EYTI:n ennakkoratkaisu lennon peruuttamisen johdosta maksettavasta korvauksestaAsian taustalla olevassa riita-asiassa matkustaja on vaatinut Alitalialta 250 euron suuruista korvausta varaamansa lennon peruuttamisesta sekä 10 euron suuruisten puhelinkulujen korvaamista. Alitalia hylkäsi vaatimuksen. Asiassa on kysymys siitä, ovatko koneen tekniset viat olleet asetuksen N:o 261/2004 5 artiklan 3 kohdassa tarkoitettuja, korvausvelvollisuudesta vapauttavia poikkeuksellisia olosuhteita. - Uutiset
2.4.2009 5.09
Kuluttajariitalautakunta: Matkanjärjestäjän oli hyvitettävä kuluttajalle peruutetusta majoituksesta veloitetut kulututKuluttaja oli peruuttanut Jamaikan matkansa, koska hänen vaimonsa ei ollut saanut viisumia Yhdysvaltoihin, jossa oli tarkoitus tehdä välilasku. Lautakunta piti valmismatkaehtojen erityisehtoa epäselvänä siltä osin kuin siinä oli määrätty maksu käyttämättä jäävistä palveluista perittävistä kuluista. Näin ollen matkanjärjestäjällä ei ollut oikeutta periä kuluttajalta 324 euron kuluja käyttämättömästä hotellimajoituksesta. - Uutiset
10.7.2009 8.08
EY-tuomioistuimen ennakkoratkaisu matkustajien korvausvaatimuksista lentoyhtiöitä kohtaan lentojen peruuttamisen johdosta - Bryssel I -asetuksen tulkintaEY-tuomioistuimen mukaan ns. Bryssel I - asetuksen 5 artiklan 1 alakohdan b alakohdan toista luetelmakohtaa on tulkittava siten, että kahden jäsenvaltion välillä tapahtuvassa matkustajalentoliikenteessä, joka suoritetaan yhden lentoyhtiön, joka on lennosta vastaava lentoliikenteen harjoittaja, kanssa tehdyn sopimuksen perusteella, toimivaltainen tuomioistuin tutkimaan tähän kuljetussopimukseen ja asetukseen N:o 261/2004 perustuvan korvausvaatimuksen on kantajan valinnan mukaan se tuomioistuin, jonka tuomiopiiriin lentokoneen lähtö- tai saapumispaikka kuuluu, siten kuin näistä paikoista on sovittu mainitussa sopimuksessa. - Uutiset
7.10.2009 18.43
Kuluttajariitalautakunta suositti 57 tuntia viivästyneestä paluulennosta hinnanalennusta 208 euroaValmismatkan paluulento Bangkokista Helsinkiin viivästyi yli 57 tunnilla kahden viikon matkalla. Kuluttajariitalautakunta katsoi virhettä vastaavaksi matkanjärjestäjän suoritettavaksi hinnanalennukseksi 15 prosenttia matkan hinnasta 1 388 eurosta eli 208 euroa. - Uutiset
20.11.2009 8.14
EY-tuomioistuin: Viivästyneen lennon matkustajilla voi olla oikeus korvaukseenEY-tuomioistuin katsoo, että mikäli matkustajat saapuvat määräpaikkaansa vähintään kolme tuntia aikataulun mukaista saapumisaikaa myöhemmin, he voivat peruutetun lennon matkustajien tavoin vaatia lentoyhtiöltä kiinteämääräistä korvausta, jollei viivästyminen johdu poikkeuksellisista olosuhteista. - Uutiset
26.11.2009 15.35
EU laajentamassa lomamatkailijan suojaa - netti ja halpalennot muuttaneet liiketoimintamalleja ja kuluttajien käyttäytymistäKomissio haluaa kansalaisten, organisaatioiden ja viranomaisten kommentteja siitä, olisiko tarpeen laajentaa vuonna 1990 annetun EU:n pakettimatkadirektiivin tarjoamaa perussuojaa, joka liittyy annettaviin tietoihin, korvausvastuuseen ala-arvoisista palveluista ja palveluntarjoajan maksukyvyttömyyteen. Suoja koskisi myös sellaisia uudenlaisia matkapaketteja, jotka kuluttaja kokoaa itse – monesti internetin kautta yhdeltä sivustolta tai erilaisilta yhteistyössä toimivilta sivustoilta. - Uutiset
21.1.2010 15.17
Matkatoimistot ottavat käyttöön ValmismatkamerkinMatkustajan oikeudet riippuvat pitkälle siitä, onko hänen matkansa valmismatka vai ei. Valmismatkan tunnistaa nyt entistä helpommin uuden Valmismatkamerkin avulla. Matkatoimiston luotettavuuden voi puolestaan tarkistaa Kuluttajaviraston matkatoimistorekisteristä. - Uutiset
22.1.2010 13.07
Hovioikeuden ratkaisu lennolle pääsyn epäämisestä asiakkaalle maksettavasta korvauksestaHelsingin hovioikeus katsoi muun muassa, että lentoyhtiö ei vapaudu lakosta johtuvilla syillä lennolle pääsyn epäämisestä säädetystä korvausvastuusta. Kuluttajalla oli näin ollen oikeus matkustajille heidän lennolle pääsynsä epäämisen sekä lentojen peruuttamisen tai pitkäaikaisen viivästymisen johdosta annettavaa korvausta ja apua koskevista yhteisistä säännöistä annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen mukaiseen korvaukseen. - Uutiset
23.4.2010 16.20
Kuluttajavirasto ja Finnair eri linjoilla kuluttajan tuhkapilvikustannuksistaEuroopan komission mukaan lentoyhtiöiden on huolehdittava niistä asiakkaista, jotka ovat jääneet odottamaan pääsyä paluulennolle, tiedottaa Kuluttajavirasto. Sen sijaan asiakkaille, jotka ovat itse järjestäneet kotimatkansa, tarvitsee palauttaa vain käyttämättä jätetyn lentolipun hinta. Kuluttajavirasto on ollut asiasta yhteydessä Finnairiin, joka ei ole suostunut täyttämään huolenpitovelvollisuuttaan. - Uutiset
5.5.2010 9.50
Euroopan kuluttajakeskukset tarjoavat suoraa apua tuhkapilvestä kärsineilleEuroopan kuluttajakeskusten verkosto ECC-Net on laatinut käytännön paketin, joka auttaa lentoliikenteen hiljattaisista häiriöistä kärsineitä kuluttajia tekemään valituksen ja käyttämään EU-lainsäädännön takaamia oikeuksiaan kuluttajina. Euroopan komission tukema ECC-Net toimii kaikissa EU-maissa sekä Islannissa ja Norjassa. - Uutiset
30.6.2010 6.51
Komissio käynnisti tiedotuskampanjan juna- ja lentomatkustajien oikeuksistaEuroopan komissio on käynnistänyt 23 kielellä ympäri Eurooppaa toteutettavan mainoskampanjan, jonka avulla juna- ja lentomatkustajat saavat helpommin tietoa oikeuksistaan. Komissio on viime vuosina antanut säädöksiä, joilla varmistetaan yhtäläinen kohtelu juna- ja lentomatkustajille kaikkialla Euroopan unionissa, mutta matkustajat eivät vielä välttämättä ole tietoisia oikeuksistaan. - Uutiset
14.7.2010 15.17
Kesälomamatkalaisen oikeudet EU:ssa - tarkistuslistaTiesitkö, että jos lentosi on ylibuukattu, peruttu tai yli viisi tuntia myöhässä, sinulla on oikeus korvaukseen tai uudelleenreititykseen. Jos junasi on yli tunnin myöhässä tai peruttu, sinulla on oikeus saada junalipun hinta takaisin – tai uudelleenreititys – sekä oikeus erilliseen korvaukseen. - Uutiset
11.8.2010 7.13
Kuluttajariitalautakunta ei suosittanut hyvitystä viivästyneestä lennostaLautakunta katsoi, ettei lentoyhtiö ollut velvollinen suorittamaan matkustajalle, jolle oli järjestetty korvaavat yhteydet, tämän vaatimaa EU:n asetuksen mukaista vakiokorvausta lennon peruuttamisesta, koska peruuttaminen oli johtunut poikkeuksellisista olosuhteista. - Uutiset
13.10.2010 16.57
Raportti Euroopan kuluttajakeskusten toiminnastaEuroopan kuluttajakeskusten verkosto ECC-Net on vuosien 2005–2009 aikana vastannut lähes 270 000:een EU:n kuluttajilta tulleeseen avunpyyntöön, jotka ovat liittyneet toisesta EU-maasta tehtyihin ostoksiin. Vuotuisten yhteydenottojen määrä on noussut tasaisesti: vuonna 2005 niitä oli 43 000, ja vuonna 2009 ylitettiin jo 60 000:n raja. Kauppiaiden kanssa tehtyjen sovintoratkaisujen (kuluttajille maksettujen palautusten ja korvausten) arvo oli 3,5 miljoonaa euroa vuonna 2008. - Uutiset
30.11.2010 18.53
Lennon peruuntuessa lentoa voi siirtää tai saada rahat takaisinJos lento peruutetaan, lentoyhtiön pitää ns. ylivarausasetuksen perusteella tarjota matkustajille mahdollisuus valita joko lentolipun hinnan palauttaminen seitsemän päivän kuluessa, vaihtoehtoinen kuljetus lopulliseen määräpaikkaan vastaavilla kuljetusehdoilla mahdollisimman pian tai kuljetus lopulliseen määräpaikkaan vastaavilla kuljetusehdoilla myöhempänä ajankohtana, jos paikkoja on saatavilla. - Uutiset
3.12.2010 13.43
Jälkikäteen tehdystä nimenmuutoksesta veloittaminen oli lentolippujen nettivarauksessa tavanomainen ehtoKuluttajariitalautakunta katsoi, ettei matkustajan nimen jälkikäteisestä vaihtamisesta koitunutta 100 euron muutoskulua voitu pitää kohtuuttomana. - Uutiset
18.5.2011 8.45
EU-tuomioistuimen ennakkoratkaisu lentoliikenteen harjoittajan vapautumisesta maksaa korvausta matkustajille lennon peruuttamisen johdostaEU-tuomioistuin katsoo muun muassa, että lentoliikenteen harjoittajan on varattava tietty ajallinen liikkumavara, jonka ansiosta se voi mahdollisesti suorittaa lennon kokonaisuudessaan, kun poikkeukselliset olosuhteet ovat päättyneet. Vaaditun ajan pituus ei saa kuitenkaan johtaa kestämättömiin uhrauksiin lentoliikenteen harjoittajan tuolloiseen kapasiteettiin nähden. Asetuksen N:o 261/2004 6 artiklan 1 kohtaa ei sovelleta tällaisessa arvioinnissa. - Uutiset
23.5.2011 7.44
Kuluttajariitalautakunta: Lentomatkustajalla oli oikeus saada korvausta vaatehankinnoista ja puhelinkuluista matkatavaroiden viivästyessäHelsingistä Joensuuhun matkustaneella lentomatkustajalla, jonka tavarat olivat saapuneet vasta saapumispäivän illalla, oli oikeus saada korvausta tavanomaisista vaatehankinnoistaan kuten itselleen ja lapselleen hankkimastaan yöpuvusta sekä puhelintiedusteluista aiheutuneista puhelinkuluista yhteensä 50 euroa.