Hakutulokset
- Kaikilla sanoilla
- lenno peruu
Näytä: 20 | 50 | 100 tulosta. Järjestys: Relevanssi | Aika
- Uutiset
25.7.2013 7.00
Matkustajilta evättiin lennolle pääsy ESTA-maahantulolupien puuttumisen vuoksi - Matkatoimisto ei ollut toiminut virheellisestiKoska USA:han matkustavalta vaadittavasta voimassa olevasta pakollisesta sähköisestä ESTA-vaatimuksesta oli tiedotettu riittävästi, matkatoimisto ei ollut toiminut virheellisesti eikä lennolta evätyillä matkustajilla ollut oikeutta vaatimiinsa korvauksiin. - Uutiset
12.7.2013 10.16
Matkustajalla ei ollut oikeutta vakiokorvaukseen kun lennon myöhästyminen oli johtunut toisen matkustajan vakavasta sairastumisesta aiheutuneesta välilaskustaKuluttajariitalautakunta totesi, ettei lentoyhtiöllä ole mahdollisuutta varautua matkustajan vakavaan sairastumiseen lennon aikana ja tästä johtuvaan tarpeeseen muuttaa lentoreittiä. Lentoyhtiön ei voida myöskään edellyttää ylläpitävän kaikissa kohteissa lentokalustoa niin, että varakone olisi aina saatavilla. Lautakunta katsoi lentoyhtiön tässä tapauksessa näyttäneen lennon viivästymisen aiheutuneen poikkeuksellisista olosuhteista, minkä vuoksi matkustajilla ei ole oikeutta vakiokorvaukseen. - Uutiset
1.7.2013 11.57
Vanhentuneella passilla matkustaneella ei ollut oikeutta EU-asetuksen mukaiseen vakiokorvaukseenLentoyhtiön ei katsottu menettäneen oikeuttaan kieltäytyä matkustajan kuljettamisesta Lontooseen yksin sillä perusteella, että lentoyhtiö oli sallinut hänen matkustaa edeltävillä lennoilla Lontoo–Helsinki–Kittilä voimassa olevan passin puuttumisesta huolimatta. - Uutiset
11.6.2013 10.50
KKO: Lentokenttähenkilökunnan lakon vuoksi uudelleen järjestellyn lennon matkustajalla oli oikeus EU-asetuksen mukaiseen 400 euron vakiokorvaukseenKKO ei muuttanut hovioikeuden lopputulosta, jolla Finnair oli velvoitettu suorittamaan EU-asetuksen mukainen 400 euron suuruinen vakiokorvaus matkustajalle, jonka lennon lähtö Barcelonasta Helsinkiin oli siirtynyt aamupäivästä iltaan lentokenttähenkilökunnan lakon vuoksi tehtyjen lentojen uudelleen järjestelyiden vuoksi. - Uutiset
3.5.2013 10.00
Lento viivästyi 1 tunnin ja 23 minuuttia - Jatkolennolta myöhästyneillä matkustajilla oli oikeus korvaukseen uusista lentolipuista ja taksikuluistaLentoyhtiö ei ollut osoittanut, että sillä olisi Montrealin sopimuksen mukaista vastuustavapautumisperustetta. Se ei ollut esittänyt mitään selvitystä mm. siitä, mistä syystä matkustamohenkilökunnan lepoaikaa ei ollut voitu huomioida siten, että lennot olisi voitu operoida aikataulussaan. Matkustajien varaamaa 1 tunnin ja 55 minuutin vaihtoaikaa voitiin pitää myös riittävänä. - Uutiset
14.3.2013 11.17
Lentoyhtiö ei voinut ennakoida lintuun törmäämistä - alle kuuden tunnin viivästymistä ei voitu pitää kohtuuttoman pitkänäKuluttajariitalautakunta piti lentokoneen ja linnun törmäämistä sellaisena tapahtumana, joka ei ollut lentoyhtiön tosiasiallisesti hallittavissa ja jota se ei olisi voinut kohtuullisin toimenpitein välttää. Matkustajilla ei ollut oikeutta EU-asetuksen mukaiseen vakiokorvaukseen lennon viivästymisestä. Lautakunta piti 30 euroa kohtuullisena ja riittävänä korvauksena odotusajan ateriakuluista. - Uutiset
14.3.2013 9.30
Komissio ehdottaa uusia toimenpiteitä, joilla lujitetaan lentomatkustajien oikeuksiaEuroopan komissio on hyväksynyt toimenpidepaketin, jolla varmistetaan lentomatkustajien uudet ja paremmat oikeudet tiedonsaantiin, huolenpitoon ja uudelleenreititykseen, jos he joutuvat jäämään lentoasemalle. Samaan aikaan valitusmenettelyjä ja valvontatoimenpiteitä parannetaan, jotta matkustajat voivat oikeasti käyttää oikeuksiaan. - Uutiset
26.2.2013 16.36
EU-tuomioistuin: Liittymälentoja sisältävän lennon myöhästymisestä on saatava korvaus lennon saapuessa lopulliseen määräpaikkaan vähintään kolme tuntia myöhässäSellaisen lennon matkustajille, johon kuuluu liittymälentoja, on myönnettävä korvaus, kun heidän lentonsa saapuu lopulliseen määräpaikkaan vähintään kolme tuntia myöhässä. Sillä, että alkuperäinen lento ei ole viivästynyt siten, että viivästyksen kesto ylittää unionin oikeudessa vaaditut aikarajat, ei ole merkitystä korvausta koskevan oikeuden kannalta. - Uutiset
31.1.2013 16.34
EU-tuomioistuin: Lentoliikenteen harjoittajan on pidettävä huolta matkustajista, joiden lento on peruutettu Eyjafjallajökull-tulivuoren purkautumisesta johtuvan ilmatilan sulkemisen kaltaisten poikkeuksellisten olosuhteiden vuoksiUnionin oikeudessa ei säädetä tämän matkustajiin kohdistuvan huolenpitovelvollisuuden (majoitus, ateriat, virvokkeet) ajallisesta tai rahamääräisestä rajoittamisesta. - Uutiset
17.12.2012 15.32
Kuluttajariitalautakunta suositti matkanjärjestäjää korvaamaan matkan peruutuksen johdosta hyödyttömäksi käyneen liityntälennon kustannukset, mutta ei hotellihuoneen peruutuskulujaLautakunta katsoi, että liittymälentoa voitiin pitää valmismatkalaissa tarkoitettuna matkalle lähtöön välittömästi liittyvänä kuluna, joka jäi hyödyttömäksi peruuttamisen vuoksi. Sen sijaan varaamalla huoneen, jota ei voinut peruuttaa ilman kuluja, matkustajat eivät olleet riittävästi rajoittaneet vahinkoaan, jonka vuoksi heillä ei ollut oikeutta hyvitykseen hotellihuoneen peruutuskulun osalta. - Uutiset
29.11.2012 9.13
Liikennevahinkolautakunta: Matkustajille porrasauton lentokoneeseen törmäyksen johdosta aiheutuneet kulut tulisi korvata liikennevakuutuksestaLiikennevahinkolautakunta katsoi, että matkustajien majoittumiskulut, majoittumiseen siirtymisestä aiheutuneet matkakulut, tarjoilukulut ja matkan viivästymisestä aiheutuneet kulut olivat tapauksessa sellaisia esinevahingosta aiheutuvia muita kuluja, jotka tulisi korvata porrasauton liikennevakuutuksesta. - Uutiset
27.11.2012 11.56
Kuluttajariitalautakunta suositti Blue1-lentoyhtiötä korvaamaan matkustajille vakiokorvauksena 400 euroa lähes vuorokauden myöhästyneestä joululennostaKuluttajariitalautakunta suositti yksimielisessä päätöksessään Blue1 Oy:tä maksamaan matkustajille, jotka olivat 23.12.2010 turhaan odottaneet koneessa aamuyöhön saakka ja joiden lento Brysselistä Helsinkiin oli myöhästynyt lentokentän lumitilanteen, lentokoneen jääneston odottamisesta ja lopulta lentohenkilökunnan työaikarajoitusten vuoksi lähes vuorokaudella 400 euron korvauksen kullekin. - Uutiset
26.11.2012 11.46
EU-tuomioistuimelta ennakkoratkaisut lennon peruuttamistilanteessa nostettavien kanteiden määräajasta sekä matkatavaroiden katoamisen perusteella määrättävästä korvauksestaEnsimmäisessä tapauksessa katsotaan, että korvauksen saamiseksi lennon peruuttamistilanteessa nostettavien kanteiden määräaika määräytyy kunkin jäsenvaltion kansallisen oikeuden sääntöjen perusteella. Toisessa tapauksessa katsotaan, että matkustaja voi vaatia lentoliikenteen harjoittajalta korvausta matkatavaroidensa katoamisen perusteella, jos ne olivat toisen samalla lennolla olleen matkustajan nimissä kirjatussa matkalaukussa. - Uutiset
23.10.2012 16.07
EU-tuomioistuin vahvistaa oikeuskäytäntönsä, jonka mukaan merkittävästi viivästyneiden lentojen matkustajat voivat saada korvaustaJos matkustajat saapuvat määräpaikkaansa aikaisintaan kolme tuntia aikataulun mukaisen saapumisajan jälkeen, he voivat vaatia 250–600 euron suuruista kertakorvausta lentoyhtiöltä, jos viivästyminen ei johdu poikkeuksellisista olosuhteista. - Uutiset
4.10.2012 12.52
EU-tuomioistuimelta kaksi ennakkoratkaisua lennon epäämisen johdosta maksettavista korvauksistaEnsimmäisessä, Suomen KKO:n pyytämässä ennakkoratkaisuasiassa EUT katsoo, että lentoliikenteen harjoittaja on velvollinen antamaan korvauksen matkustajille silloin, kun heiltä on evätty pääsy lennolle sen takia, että heidän lentonsa on järjestelty uudelleen lentokentällä kahta päivää aikaisemmin olleen lakon seurauksena. Toisessa, espanajalaisessa tapauksessa EUT katsoo, että peräkkäisiä matkaosuuksia sisältävien lentojen matkustajille on annettava korvaus lennolle pääsyn epäämisestä silloin, kun tämän syynä on liikenteenharjoittajasta johtuva ensimmäisen lennon viivästyminen. - Uutiset
20.7.2012 9.10
EU-tuomioistuin: Lennon peruuntumisvakuutusta ei saa sisällyttää "oletuksena" netissä myytävään lentolippuunEU-tuomioistuin katsoo ebookers.comia koskevassa saksalaisasiassa, että netissä tilatun lennon peruuntumisvakuutuksen tulee olla valittavissa erikseen. - Uutiset
5.7.2012 10.10
Tietoa matkustajien oikeuksista älypuhelinsovelluksellaMatkustajat, jotka eivät ole päässeet lennoilleen tai jotka odottavat lentoasemilla kadonneita matkatavaroitaan, voivat nyt välittömästi tarkistaa oikeutensa älypuhelinsovelluksella. Euroopan komission julkaisema sovellus kattaa aluksi lento- ja raideliikenteen ja toimii seuraavilla neljällä mobiilialustalla: Applen iPhone ja iPad, Googlen Android, RIM Blackberry ja Microsoftin Windows Phone 7. - Uutiset
19.4.2012 13.50
Julkisasiamiehen ratkaisuehdotus lentomatkustajan oikeudesta korvauksiin lakon vuoksi uudelleen järjestellystä lennostaJulkisasiamies Yves Botin mukaan lentoliikenteen harjoittaja on velvollinen maksamaan korvauksen matkustajille silloin, kun heiltä on evätty pääsy lennolle sen takia, että heidän lentonsa on järjestelty uudelleen lentokentällä kahta päivää aikaisemmin olleen ja edelliseen lentoon vaikuttaneen lakon vuoksi. - Uutiset
23.3.2012 11.41
Julkisasiamiehen ratkaisuehdotus lentoyhtiön vastuusta Islannin tulivuorenpurkauksen yhteydessäJulkisasiamies Botin mukaan lentoliikenteen harjoittajan on pidettävä huolta matkustajista, joiden lento on peruutettu Eyjafjallajökullin tulivuoren purkautumisesta johtuneen ilmatilan sulkemisen kaltaisten poikkeuksellisten olosuhteiden vuoksi. - Uutiset
21.3.2012 16.00
Kuluttajavirasto: Lennon viivästymisen korvauskäytännöissä epäselvyyttä - EU-tuomioistuimen uutta ennakkoratkaisua odotetaanOn olemassa selvät säännökset siitä, millaisia korvauksia lentoyhtiö joutuu maksamaan matkustajille, jos lento peruuntuu tai matkustajan pääsy lennolle evätään. Sen sijaan lentojen viivästyessä tilanne on monimutkaisempi, tiedottaa Kuluttajavirasto.