Hakutulokset
- Kaikilla sanoilla
- lenno peruu
- Uutiset
11.10.2016 11.45
Yliopistonlehtori Pekka Nykänen: Puolustusvoimien työntekijän saama lentomatkustusetu oli verovapaa tavanomainen ja vähäinen sosiaalietu – KHO 2016:139Puolustusvoimien työntekijälleen tai tämän perheenjäsenelle ja lähiomaiselle rahtilennolla antamaa lentomatkustusetua ei pidetty työntekijän veronalaisena tulona. Kysymys ei ollut TVL 29.1 §:n yleissäännöksen mukaisesta veronalaisesta tulosta eikä siten myöskään EPL 13 §:n mukaisesta palkasta. Etua pidettiin verovapaana työnantajalta saatuna tavanomaisena ja vähäisenä sosiaalietuna. Ratkaisu nostaa esiin periaatteellisia kysymyksiä tulon veronalaisuudesta. - Uutiset
28.9.2016 10.37
KHO: Puolustusvoimien antamaa lentomatkustusetua työntekijälle tai tämän perheenjäsenelle ja lähiomaiselle ei voitu pitää veronalaisena tulona ja palkkanaKHO katsoi äänin 4-1, ettei lentomatkustusetua voitu pitää TVL 29 §:n 1 momentissa tarkoitettuna veronalaisena tulona ja EPL 13 §:n 1 momentin tarkoittamana palkkana. Kyseessä oli työnantajalta saatu tavanomainen ja vähäinen sosiaalietu. HAO:n ja Verohallinnon päätökset kumottiin. - Uutiset
25.7.2016 9.30
Kilpailu- ja kuluttajaviraston viikon vinkki: Tekninen vika vain harvoin pätevä syy olla maksamatta vakiokorvaustaLentojen peruutustilanteissa ja vähintään 3 tunnin viivästystilanteissa kuluttajalla on oikeus vakiokorvaukseen. EU-tuomioistuimen ratkaisukäytännön mukaan tekninen vika on vain äärimmäisen harvoin pätevä syy olla maksamatta vakiokorvausta. - Uutiset
22.6.2016 14.33
EU-tuomioistuimen ennakkoratkaisu lentolipun hinnan osittaisesta palauttamisesta matkustusluokan alentamistilanteessaEU-tuomioistuin antoi keskiviikkona (22.6.) ennakkoratkaisunsa saksalaiselle tuomioistuimelle asiassa, jossa on kyse matkustusluokan alentamisen vuoksi esitetystä lipun hinnan osittaista palauttamista koskevasta vaatimuksesta. - Uutiset
17.3.2016 13.23
EU-tuomioistuin: Lentojen peruuttamisia ja viivästymisiä käsittelevän kansallisen elimen ei ole toteutettava pakkotoimia lentoliikenteen harjoittajaa vastaan korvausten perimiseksi – valtuutus voidaan kuitenkin antaaEU-tuomioistuin katsoo alankomaalaisessa ennakkoratkaisuasiassa, että toimivaltaisen kansallisen elimen velvollisuutena ei lähtökohtaisesti ole toteuttaa lentoliikenteen harjoittajia vastaan pakkotoimia, joilla pyritään velvoittamaan nämä maksamaan asetuksessa N:o 261/2004 säädetyt korvaukset. EU-tuomioistuin korostaa kuitenkin, että kun otetaan huomioon asetuksen tavoitteet sekä jäsenvaltioiden harkintavalta sen toimivallan myöntämisessä, jonka ne haluavat antaa mainituille elimille, jäsenvaltiot voivat – korjatakseen lentomatkustajien oikeuksien riittämättömän suojan – valtuuttaa kyseisen elimen toteuttamaan toimia yksittäistapauksia koskevien valitusten perusteella. - Uutiset
21.10.2015 14.39
Kuluttajariitalautakunta: Lennon peruuntuminen aikaisemmalla lennolla tapahtuneen laskeutumistelineen rikkoutumisen vuoksi johtui poikkeuksellisista olosuhteista eikä matkustajilla ollut oikeutta vakiokorvaukseenOttaen huomioon, että laskeutumistelineen vikaantuminen oli tapahtunut samana päivänä ja muualla kuin lentoyhtiön kotikentällä sekä lentoyhtiön selvityksen vian korjaamisen vaativuudesta, lautakunta piti ilmeisenä, että lentoyhtiö oli ryhtynyt kaikkiin siltä kohtuudella edellytettäviin toimenpiteisiin matkustajien kuljettamiseksi määränpäähän mahdollisimman nopeasti. Lautakunta katsoi lentoyhtiön tässä tapauksessa osoittaneen, että lennon peruuttaminen oli johtunut asetuksessa tarkoitetuista poikkeuksellisista olosuhteista eikä matkustajilla näin ollen ollut oikeutta vakiokorvaukseen. - Uutiset
23.9.2015 10.10
Hallinto-oikeus tutki valmismatkaliikenteen edellytyksiä lentokuljetuksissaHallinto-oikeus katsoi, että Kilpailu- ja kuluttajavirasto oli voinut kieltää valittajaa tarjoamasta lentokuljetuksia suoraan kuluttajille ja asettaa kiellon tehosteeksi uhkasakon. Kilpailu- ja kuluttajaviraston päätöstä ei ollut syytä muuttaa. - Uutiset
21.9.2015 8.00
EU-tuomioistuin: Lentoliikenteen harjoittajilla on velvollisuus maksaa korvaus matkustajille myös silloin, kun lento on peruutettu odottamattomien teknisten vikojen vuoksiTietyt tekniset viat kuten muun muassa lentoliikenteen turvallisuuteen vaikuttavat piilevät valmistusvirheet saattavat kuitenkin vapauttaa lentoliikenteen harjoittajat korvausvelvollisuudesta - Uutiset
25.8.2015 13.45
Euroopan kuluttajakeskus: Lentoyhtiöt eivät aina noudata kansallisten valvontaelinten ratkaisuja – apua on tarjollaEuroopan kuluttajakeskus saa lähes päivittäin yhteydenottoja, jotka liittyvät lennon viivästyksiin tai peruutuksiin. Suomalaiskuluttajien valitukset koskevat tyypillisesti tilannetta, jossa ulkomainen lentoyhtiö kieltäytyy maksamasta vakiokorvausta ja vetoaa tekniseen vikaan. Jos sovintoratkaisua ei löydy Euroopan kuluttajakeskusten verkoston keinoin, voi kuluttaja saattaa riita-asian kansallisen valvontaelimen käsiteltäväksi. Eräät näistä ottavat kantaa yksittäisiin valituksiin; näin on esimerkiksi Suomessa, Ruotsissa, Espanjassa ja Latviassa. - Uutiset
15.7.2015 8.02
Hyödyllisiä vinkkejä matkailuunLomakausi on käynnistynyt ja miljoonat eurooppalaiset suunnittelevat matkoja Euroopassa ja sen ulkopuolelle. Euroopan komission Suomen edustuston verkkosivuille on kerätty muutamia vinkkejä siitä, miten toimia ongelmatilanteissa. - Uutiset
16.2.2015 16.01
Lento Dubaista Helsinkiin myöhästyi edellisellä lennolla ilmenneen ilmanvaihtojärjestelmän vian vuoksi yli 4 tuntia - hovioikeus velvoitti Finnairin maksamaan matkustajalle 600 euron korvauksenKO oli hylännyt matkustajan kanteen katsoen, että teknisen vian takia viivästyminen oli johtunut poikkeuksellisista olosuhteista. HO oli eri mieltä. Se katsoi, että vaikka vika oli sinänsä harvinainen, se oli liittynyt yhtiön tavanomaiseen lentotoiminnan harjoittamiseen sekä ollut luonteensa ja alkuperänsä vuoksi yhtiön tosiasiallisesti hallittavissa. Kun yhtiö ei ollut kyennyt osoittamaan, että lennon viivästyminen olisi johtunut poikkeuksellisista olosuhteista, yhtiö velvoitettiin maksamaan matkustajalle 600 euron korvauksen ja oikeudenkäyntikuluja yli 85 000 euroa. (Ään. Vailla lainvoimaa 16.2.2015) - Uutiset
3.2.2015 12.57
KHO:n kaksi ratkaisua valmismatkaliikkeen vakuuksistaNets Oy (tuolloin Luottokunta) oli vaatinut, että Oy Air Finland Ltd:n asettamasta vakuudesta korvataan Nets Oy:n Air Finland Ltd:n konkurssin vuoksi peruuntuneista matkoista maksama yhteensä 761 081,75 euroa. Kilpailu- ja kuluttajavirasto oli hylännyt hakemuksen. Virasto oli päätöksensä perusteluissa muun ohella viitannut Helsingin hovioikeuden 30.6.2010 antamaan lainvoimaiseen tuomioon numero 1828. Koska hovioikeus oli tuomiossaan todennut, että sellaisissa päällekkäisissä maksuvelvollisuustilanteissa, joista toinen perustuu lakiin luotonantajalle kirjatusta palautusvelvollisuudesta ja toinen valmismatkaliikkeistä annetun lain mukaiseen vakuuteen, ensisijainen maksuvelvollisuus on luotonantajalla, Kilpailu- ja kuluttajavirasto oli katsonut, ettei Nets Oy:llä ole oikeutta matkatoimiston valmismatkaliikkeistä annetun lain perusteella asettamaan vakuuteen. Hallinto-oikeus ja korkein hallinto-oikeus hylkäsivät Netsin valituksen. Toisessa tapauksessa Kilpailu- ja kuluttajavirasto (tuolloin Kuluttajavirasto) oli päättänyt muuttaa Aktiv-Resor Oy:n valmismatkaliikkeistä annetun lain mukaisen vakuuden määrän toistaiseksi 480.000 euroon. Hallinto-oikeus ja korkein hallinto-oikeus hylkäsivät Aktiv-Resorin valituksen. - Uutiset
31.12.2014 16.30
Lentokonetta kohdannut salamanisku ja teknisen vian seurannaisvaikutuksesta johtunut lennon viivästyminen oikeuttivat EU-asetuksen mukaiseen vakiokorvaukseenLennon peruuttamisen ei katsottu johtuneen EU-asetuksen 5 artiklan 3 kohdassa tarkoitetuista poikkeuksellisista olosuhteista. Lentoyhtiön ei katsottu osoittaneen, ettei lennon peruuttamista olisi voitu välttää, vaikka kaikki kohtuudella edellytettävät toimenpiteet olisi suoritettu. Kuluttajariitalautakunta suositti, että lentoyhtiö maksaa matkustajille 600 euron vakiokorvauksen kullekin erikseen. - Uutiset
16.12.2014 11.32
Työtuomioistuin: Lentäjän sairauslomalla peruutetusta lennosta myös lentotuntipalkka - aikaprioriteettiperiaatetta ei ollut perusteltua soveltaa asiassa toisin kuin lomautustapauksissaLiikennelentäjällä katsottiin olleen oikeus saada sairausajalta työvuoroluettelon mukainen palkka, johon sisältyi myös lentotuntipalkka, kun työnantaja oli peruuttanut hänen työvuoroonsa kuuluneen lennon lentäjän sairausloman aikana. Työnantaja oli lyönyt valvontavelvollisuutensa, kun sen oli täytynyt olla tietoinen aikaprioriteettiperiaatteesta ja sen soveltumisesta tapaukseen. - Uutiset
27.11.2014 8.04
EU-tuomioistuin: Lentoaseman porrasajoneuvon törmäämistä lentokoneeseen ei pidetty ˮpoikkeuksellisena olosuhteenaˮ, jonka nojalla lentoliikenteen harjoittaja vapautuu velvollisuudestaan suorittaa korvausta matkustajilleEU-tuomioistuin katsoi saksalaisessa ennakkoratkaisuasiassa, ettei lentoaseman porrasajoneuvon törmäämistä lentokoneeseen ollut pidettävä ˮpoikkeuksellisena olosuhteenaˮ, jonka nojalla lentoliikenteen harjoittaja vapautuu velvollisuudestaan suorittaa korvausta matkustajille kyseisellä lentokoneella toteutettavan lennon viivästyessä pitkäaikaisesti. - Uutiset
4.9.2014 15.30
EU-tuomioistuin: Lennon todellinen saapumisaika tarkoittaa ajankohtaa, jona ainakin yksi lentokoneen ovi avataanUnionin tuomioistuin toteaa itävaltalaisessa ennakkoratkaisuasiassa, että lentomatkustajille aiheutuneen viivästymisen pituuden määrittämisessä käytetty ”saapumisaika” tarkoittaa ajankohtaa, jona ainakin yksi lentokoneen ovi avataan, kun matkustajilla on tällä hetkellä lupa poistua lentokoneesta. Viivästymisen pituus voidaan määrittää vain tämän hetken nojalla mahdollisen korvauksen kannalta. - Uutiset
20.8.2014 15.14
Euroopan kuluttajakeskuksen uutiskirjeessä 4/2014 tapausesimerkkejä ja kesän valitusaiheitaEuroopan kuluttajakeskuksen uutiskirje 4/2014 ilmestyi 20. elokuuta. - Uutiset
11.3.2014 9.40
Salamaniskun vuoksi viivästyneestä lennosta ei korvaustaMatkustajilla ei ollut oikeutta EU-asetuksen mukaiseen vakiokorvaukseen Nagoya-Helsinki-lennon viivästyttyä noin 31 tuntia ja 40 minuuttia, kun syy lennon viivästykselle oli edellisen lennon Helsinki−Nagoya laskeutumisvaiheen aikana tapahtunut koneeseen kohdistunut salamanisku, joka rikkoi lentokoneen tutkan. - Uutiset
14.11.2013 16.41
Kilpailu- ja kuluttajavirasto muistuttaa lentomatkustajan oikeuksista lakonuhan allaKilpailu- ja kuluttajavirasto muistuttaa ilmailualan lakonuhan alla, mitkä ovat matkustajan oikeudet lennon peruuntuessa: lennon uudelleenreititys tai lipusta maksetun hinnan palauttaminen 7 päivän kuluessa. - Uutiset
30.9.2013 10.10
EU-tuomioistuin: Junamatkustajalla on oikeus hyvitykseen ylivoimaisen esteen johtuvasta viiveestäEU-tuomioistuin katsoo itävaltalaisessa ennakkoratkaisuasiassa, ettei rautatieyrityksellä ole oikeutta sisällyttää yleisiin kuljetusehtoihinsa lauseketta, jonka nojalla se vapautuu viivästymiseen perustuvasta matkalipun hinnan korvausvelvollisuudestaan, jos viivästyminen johtuu ylivoimaisesta esteestä. - Uutiset
25.7.2013 7.00
Matkustajilta evättiin lennolle pääsy ESTA-maahantulolupien puuttumisen vuoksi - Matkatoimisto ei ollut toiminut virheellisestiKoska USA:han matkustavalta vaadittavasta voimassa olevasta pakollisesta sähköisestä ESTA-vaatimuksesta oli tiedotettu riittävästi, matkatoimisto ei ollut toiminut virheellisesti eikä lennolta evätyillä matkustajilla ollut oikeutta vaatimiinsa korvauksiin. - Uutiset
12.7.2013 10.16
Matkustajalla ei ollut oikeutta vakiokorvaukseen kun lennon myöhästyminen oli johtunut toisen matkustajan vakavasta sairastumisesta aiheutuneesta välilaskustaKuluttajariitalautakunta totesi, ettei lentoyhtiöllä ole mahdollisuutta varautua matkustajan vakavaan sairastumiseen lennon aikana ja tästä johtuvaan tarpeeseen muuttaa lentoreittiä. Lentoyhtiön ei voida myöskään edellyttää ylläpitävän kaikissa kohteissa lentokalustoa niin, että varakone olisi aina saatavilla. Lautakunta katsoi lentoyhtiön tässä tapauksessa näyttäneen lennon viivästymisen aiheutuneen poikkeuksellisista olosuhteista, minkä vuoksi matkustajilla ei ole oikeutta vakiokorvaukseen. - Uutiset
1.7.2013 11.57
Vanhentuneella passilla matkustaneella ei ollut oikeutta EU-asetuksen mukaiseen vakiokorvaukseenLentoyhtiön ei katsottu menettäneen oikeuttaan kieltäytyä matkustajan kuljettamisesta Lontooseen yksin sillä perusteella, että lentoyhtiö oli sallinut hänen matkustaa edeltävillä lennoilla Lontoo–Helsinki–Kittilä voimassa olevan passin puuttumisesta huolimatta. - Uutiset
11.6.2013 10.50
KKO: Lentokenttähenkilökunnan lakon vuoksi uudelleen järjestellyn lennon matkustajalla oli oikeus EU-asetuksen mukaiseen 400 euron vakiokorvaukseenKKO ei muuttanut hovioikeuden lopputulosta, jolla Finnair oli velvoitettu suorittamaan EU-asetuksen mukainen 400 euron suuruinen vakiokorvaus matkustajalle, jonka lennon lähtö Barcelonasta Helsinkiin oli siirtynyt aamupäivästä iltaan lentokenttähenkilökunnan lakon vuoksi tehtyjen lentojen uudelleen järjestelyiden vuoksi. - Uutiset
3.5.2013 10.00
Lento viivästyi 1 tunnin ja 23 minuuttia - Jatkolennolta myöhästyneillä matkustajilla oli oikeus korvaukseen uusista lentolipuista ja taksikuluistaLentoyhtiö ei ollut osoittanut, että sillä olisi Montrealin sopimuksen mukaista vastuustavapautumisperustetta. Se ei ollut esittänyt mitään selvitystä mm. siitä, mistä syystä matkustamohenkilökunnan lepoaikaa ei ollut voitu huomioida siten, että lennot olisi voitu operoida aikataulussaan. Matkustajien varaamaa 1 tunnin ja 55 minuutin vaihtoaikaa voitiin pitää myös riittävänä. - Uutiset
14.3.2013 11.17
Lentoyhtiö ei voinut ennakoida lintuun törmäämistä - alle kuuden tunnin viivästymistä ei voitu pitää kohtuuttoman pitkänäKuluttajariitalautakunta piti lentokoneen ja linnun törmäämistä sellaisena tapahtumana, joka ei ollut lentoyhtiön tosiasiallisesti hallittavissa ja jota se ei olisi voinut kohtuullisin toimenpitein välttää. Matkustajilla ei ollut oikeutta EU-asetuksen mukaiseen vakiokorvaukseen lennon viivästymisestä. Lautakunta piti 30 euroa kohtuullisena ja riittävänä korvauksena odotusajan ateriakuluista. - Uutiset
14.3.2013 9.30
Komissio ehdottaa uusia toimenpiteitä, joilla lujitetaan lentomatkustajien oikeuksiaEuroopan komissio on hyväksynyt toimenpidepaketin, jolla varmistetaan lentomatkustajien uudet ja paremmat oikeudet tiedonsaantiin, huolenpitoon ja uudelleenreititykseen, jos he joutuvat jäämään lentoasemalle. Samaan aikaan valitusmenettelyjä ja valvontatoimenpiteitä parannetaan, jotta matkustajat voivat oikeasti käyttää oikeuksiaan. - Uutiset
26.2.2013 16.36
EU-tuomioistuin: Liittymälentoja sisältävän lennon myöhästymisestä on saatava korvaus lennon saapuessa lopulliseen määräpaikkaan vähintään kolme tuntia myöhässäSellaisen lennon matkustajille, johon kuuluu liittymälentoja, on myönnettävä korvaus, kun heidän lentonsa saapuu lopulliseen määräpaikkaan vähintään kolme tuntia myöhässä. Sillä, että alkuperäinen lento ei ole viivästynyt siten, että viivästyksen kesto ylittää unionin oikeudessa vaaditut aikarajat, ei ole merkitystä korvausta koskevan oikeuden kannalta. - Uutiset
31.1.2013 16.34
EU-tuomioistuin: Lentoliikenteen harjoittajan on pidettävä huolta matkustajista, joiden lento on peruutettu Eyjafjallajökull-tulivuoren purkautumisesta johtuvan ilmatilan sulkemisen kaltaisten poikkeuksellisten olosuhteiden vuoksiUnionin oikeudessa ei säädetä tämän matkustajiin kohdistuvan huolenpitovelvollisuuden (majoitus, ateriat, virvokkeet) ajallisesta tai rahamääräisestä rajoittamisesta. - Uutiset
17.12.2012 15.32
Kuluttajariitalautakunta suositti matkanjärjestäjää korvaamaan matkan peruutuksen johdosta hyödyttömäksi käyneen liityntälennon kustannukset, mutta ei hotellihuoneen peruutuskulujaLautakunta katsoi, että liittymälentoa voitiin pitää valmismatkalaissa tarkoitettuna matkalle lähtöön välittömästi liittyvänä kuluna, joka jäi hyödyttömäksi peruuttamisen vuoksi. Sen sijaan varaamalla huoneen, jota ei voinut peruuttaa ilman kuluja, matkustajat eivät olleet riittävästi rajoittaneet vahinkoaan, jonka vuoksi heillä ei ollut oikeutta hyvitykseen hotellihuoneen peruutuskulun osalta. - Uutiset
29.11.2012 9.13
Liikennevahinkolautakunta: Matkustajille porrasauton lentokoneeseen törmäyksen johdosta aiheutuneet kulut tulisi korvata liikennevakuutuksestaLiikennevahinkolautakunta katsoi, että matkustajien majoittumiskulut, majoittumiseen siirtymisestä aiheutuneet matkakulut, tarjoilukulut ja matkan viivästymisestä aiheutuneet kulut olivat tapauksessa sellaisia esinevahingosta aiheutuvia muita kuluja, jotka tulisi korvata porrasauton liikennevakuutuksesta. - Uutiset
27.11.2012 11.56
Kuluttajariitalautakunta suositti Blue1-lentoyhtiötä korvaamaan matkustajille vakiokorvauksena 400 euroa lähes vuorokauden myöhästyneestä joululennostaKuluttajariitalautakunta suositti yksimielisessä päätöksessään Blue1 Oy:tä maksamaan matkustajille, jotka olivat 23.12.2010 turhaan odottaneet koneessa aamuyöhön saakka ja joiden lento Brysselistä Helsinkiin oli myöhästynyt lentokentän lumitilanteen, lentokoneen jääneston odottamisesta ja lopulta lentohenkilökunnan työaikarajoitusten vuoksi lähes vuorokaudella 400 euron korvauksen kullekin. - Uutiset
26.11.2012 11.46
EU-tuomioistuimelta ennakkoratkaisut lennon peruuttamistilanteessa nostettavien kanteiden määräajasta sekä matkatavaroiden katoamisen perusteella määrättävästä korvauksestaEnsimmäisessä tapauksessa katsotaan, että korvauksen saamiseksi lennon peruuttamistilanteessa nostettavien kanteiden määräaika määräytyy kunkin jäsenvaltion kansallisen oikeuden sääntöjen perusteella. Toisessa tapauksessa katsotaan, että matkustaja voi vaatia lentoliikenteen harjoittajalta korvausta matkatavaroidensa katoamisen perusteella, jos ne olivat toisen samalla lennolla olleen matkustajan nimissä kirjatussa matkalaukussa. - Uutiset
23.10.2012 16.07
EU-tuomioistuin vahvistaa oikeuskäytäntönsä, jonka mukaan merkittävästi viivästyneiden lentojen matkustajat voivat saada korvaustaJos matkustajat saapuvat määräpaikkaansa aikaisintaan kolme tuntia aikataulun mukaisen saapumisajan jälkeen, he voivat vaatia 250–600 euron suuruista kertakorvausta lentoyhtiöltä, jos viivästyminen ei johdu poikkeuksellisista olosuhteista. - Uutiset
4.10.2012 12.52
EU-tuomioistuimelta kaksi ennakkoratkaisua lennon epäämisen johdosta maksettavista korvauksistaEnsimmäisessä, Suomen KKO:n pyytämässä ennakkoratkaisuasiassa EUT katsoo, että lentoliikenteen harjoittaja on velvollinen antamaan korvauksen matkustajille silloin, kun heiltä on evätty pääsy lennolle sen takia, että heidän lentonsa on järjestelty uudelleen lentokentällä kahta päivää aikaisemmin olleen lakon seurauksena. Toisessa, espanajalaisessa tapauksessa EUT katsoo, että peräkkäisiä matkaosuuksia sisältävien lentojen matkustajille on annettava korvaus lennolle pääsyn epäämisestä silloin, kun tämän syynä on liikenteenharjoittajasta johtuva ensimmäisen lennon viivästyminen. - Uutiset
20.7.2012 9.10
EU-tuomioistuin: Lennon peruuntumisvakuutusta ei saa sisällyttää "oletuksena" netissä myytävään lentolippuunEU-tuomioistuin katsoo ebookers.comia koskevassa saksalaisasiassa, että netissä tilatun lennon peruuntumisvakuutuksen tulee olla valittavissa erikseen. - Uutiset
5.7.2012 10.10
Tietoa matkustajien oikeuksista älypuhelinsovelluksellaMatkustajat, jotka eivät ole päässeet lennoilleen tai jotka odottavat lentoasemilla kadonneita matkatavaroitaan, voivat nyt välittömästi tarkistaa oikeutensa älypuhelinsovelluksella. Euroopan komission julkaisema sovellus kattaa aluksi lento- ja raideliikenteen ja toimii seuraavilla neljällä mobiilialustalla: Applen iPhone ja iPad, Googlen Android, RIM Blackberry ja Microsoftin Windows Phone 7. - Uutiset
19.4.2012 13.50
Julkisasiamiehen ratkaisuehdotus lentomatkustajan oikeudesta korvauksiin lakon vuoksi uudelleen järjestellystä lennostaJulkisasiamies Yves Botin mukaan lentoliikenteen harjoittaja on velvollinen maksamaan korvauksen matkustajille silloin, kun heiltä on evätty pääsy lennolle sen takia, että heidän lentonsa on järjestelty uudelleen lentokentällä kahta päivää aikaisemmin olleen ja edelliseen lentoon vaikuttaneen lakon vuoksi. - Uutiset
23.3.2012 11.41
Julkisasiamiehen ratkaisuehdotus lentoyhtiön vastuusta Islannin tulivuorenpurkauksen yhteydessäJulkisasiamies Botin mukaan lentoliikenteen harjoittajan on pidettävä huolta matkustajista, joiden lento on peruutettu Eyjafjallajökullin tulivuoren purkautumisesta johtuneen ilmatilan sulkemisen kaltaisten poikkeuksellisten olosuhteiden vuoksi. - Uutiset
21.3.2012 16.00
Kuluttajavirasto: Lennon viivästymisen korvauskäytännöissä epäselvyyttä - EU-tuomioistuimen uutta ennakkoratkaisua odotetaanOn olemassa selvät säännökset siitä, millaisia korvauksia lentoyhtiö joutuu maksamaan matkustajille, jos lento peruuntuu tai matkustajan pääsy lennolle evätään. Sen sijaan lentojen viivästyessä tilanne on monimutkaisempi, tiedottaa Kuluttajavirasto. - Uutiset
14.10.2011 16.56
EU-tuomioistuimen ennakkoratkaisu lennon peruuttamisen käsitteestä ja peruuttamisen johdosta maksettavasta korvauksesta”Peruuttamisen” käsitettä on tulkittava siten, että se kattaa myös tapauksen, jossa lentokone on lähtenyt lentoon, mutta sen on tämän jälkeen täytynyt mistä tahansa syystä palata lähtölentoasemalle ja jossa kyseisen lentokoneen matkustajat on siirretty muille lennoille. - Uutiset
29.9.2011 11.12
Kuluttajariitalautakunta: Lentoyhtiö ei ollut velvollinen korvaamaan matkustajien omatoimisen paluumatkan kustannuksia tuhkakriisissäLentoyhtiö ei ollut velvollinen korvaamaan matkustajien omatoimisen paluumatkan kustannuksia, kun he olivat lähteneet palaamaan Suomeen kolmen päivän kuluttua siitä, kun alkuperäisen lennon olisi pitänyt lähteä. Matkustajilla ei ollut myöskään oikeutta EU-asetuksen 7 artiklassa tarkoitettuun vakiokorvaukseen. Heillä oli kuitenkin oikeus korvaukseen majoituskuluista ja kohtuullisista ateriakuluista. - Uutiset
10.6.2011 7.53
Eurooppaan lähtijän muistilistaKesälomakauden alkaessa käynnistyy myös vuoden vilkkain matkailusesonki. Monet suuntaavat kotimaata kauemmaksi. Vaikka Eurooppa on monille lähes kotikenttää, on maasta matkaavan hyvä aina muistaa ja tarkistaa tietyt asiat. Pienellä vaivalla ja varautumalla voi välttää matkalla monta murhetta, tiedottaa Eurooppatiedotus. - Uutiset
23.5.2011 7.44
Kuluttajariitalautakunta: Lentomatkustajalla oli oikeus saada korvausta vaatehankinnoista ja puhelinkuluista matkatavaroiden viivästyessäHelsingistä Joensuuhun matkustaneella lentomatkustajalla, jonka tavarat olivat saapuneet vasta saapumispäivän illalla, oli oikeus saada korvausta tavanomaisista vaatehankinnoistaan kuten itselleen ja lapselleen hankkimastaan yöpuvusta sekä puhelintiedusteluista aiheutuneista puhelinkuluista yhteensä 50 euroa. - Uutiset
18.5.2011 8.45
EU-tuomioistuimen ennakkoratkaisu lentoliikenteen harjoittajan vapautumisesta maksaa korvausta matkustajille lennon peruuttamisen johdostaEU-tuomioistuin katsoo muun muassa, että lentoliikenteen harjoittajan on varattava tietty ajallinen liikkumavara, jonka ansiosta se voi mahdollisesti suorittaa lennon kokonaisuudessaan, kun poikkeukselliset olosuhteet ovat päättyneet. Vaaditun ajan pituus ei saa kuitenkaan johtaa kestämättömiin uhrauksiin lentoliikenteen harjoittajan tuolloiseen kapasiteettiin nähden. Asetuksen N:o 261/2004 6 artiklan 1 kohtaa ei sovelleta tällaisessa arvioinnissa. - Uutiset
3.12.2010 13.43
Jälkikäteen tehdystä nimenmuutoksesta veloittaminen oli lentolippujen nettivarauksessa tavanomainen ehtoKuluttajariitalautakunta katsoi, ettei matkustajan nimen jälkikäteisestä vaihtamisesta koitunutta 100 euron muutoskulua voitu pitää kohtuuttomana. - Uutiset
30.11.2010 18.53
Lennon peruuntuessa lentoa voi siirtää tai saada rahat takaisinJos lento peruutetaan, lentoyhtiön pitää ns. ylivarausasetuksen perusteella tarjota matkustajille mahdollisuus valita joko lentolipun hinnan palauttaminen seitsemän päivän kuluessa, vaihtoehtoinen kuljetus lopulliseen määräpaikkaan vastaavilla kuljetusehdoilla mahdollisimman pian tai kuljetus lopulliseen määräpaikkaan vastaavilla kuljetusehdoilla myöhempänä ajankohtana, jos paikkoja on saatavilla. - Uutiset
13.10.2010 16.57
Raportti Euroopan kuluttajakeskusten toiminnastaEuroopan kuluttajakeskusten verkosto ECC-Net on vuosien 2005–2009 aikana vastannut lähes 270 000:een EU:n kuluttajilta tulleeseen avunpyyntöön, jotka ovat liittyneet toisesta EU-maasta tehtyihin ostoksiin. Vuotuisten yhteydenottojen määrä on noussut tasaisesti: vuonna 2005 niitä oli 43 000, ja vuonna 2009 ylitettiin jo 60 000:n raja. Kauppiaiden kanssa tehtyjen sovintoratkaisujen (kuluttajille maksettujen palautusten ja korvausten) arvo oli 3,5 miljoonaa euroa vuonna 2008. - Uutiset
11.8.2010 7.13
Kuluttajariitalautakunta ei suosittanut hyvitystä viivästyneestä lennostaLautakunta katsoi, ettei lentoyhtiö ollut velvollinen suorittamaan matkustajalle, jolle oli järjestetty korvaavat yhteydet, tämän vaatimaa EU:n asetuksen mukaista vakiokorvausta lennon peruuttamisesta, koska peruuttaminen oli johtunut poikkeuksellisista olosuhteista. - Uutiset
14.7.2010 15.17
Kesälomamatkalaisen oikeudet EU:ssa - tarkistuslistaTiesitkö, että jos lentosi on ylibuukattu, peruttu tai yli viisi tuntia myöhässä, sinulla on oikeus korvaukseen tai uudelleenreititykseen. Jos junasi on yli tunnin myöhässä tai peruttu, sinulla on oikeus saada junalipun hinta takaisin – tai uudelleenreititys – sekä oikeus erilliseen korvaukseen. - Uutiset
30.6.2010 6.51
Komissio käynnisti tiedotuskampanjan juna- ja lentomatkustajien oikeuksistaEuroopan komissio on käynnistänyt 23 kielellä ympäri Eurooppaa toteutettavan mainoskampanjan, jonka avulla juna- ja lentomatkustajat saavat helpommin tietoa oikeuksistaan. Komissio on viime vuosina antanut säädöksiä, joilla varmistetaan yhtäläinen kohtelu juna- ja lentomatkustajille kaikkialla Euroopan unionissa, mutta matkustajat eivät vielä välttämättä ole tietoisia oikeuksistaan. - Uutiset
5.5.2010 9.50
Euroopan kuluttajakeskukset tarjoavat suoraa apua tuhkapilvestä kärsineilleEuroopan kuluttajakeskusten verkosto ECC-Net on laatinut käytännön paketin, joka auttaa lentoliikenteen hiljattaisista häiriöistä kärsineitä kuluttajia tekemään valituksen ja käyttämään EU-lainsäädännön takaamia oikeuksiaan kuluttajina. Euroopan komission tukema ECC-Net toimii kaikissa EU-maissa sekä Islannissa ja Norjassa. - Uutiset
23.4.2010 16.20
Kuluttajavirasto ja Finnair eri linjoilla kuluttajan tuhkapilvikustannuksistaEuroopan komission mukaan lentoyhtiöiden on huolehdittava niistä asiakkaista, jotka ovat jääneet odottamaan pääsyä paluulennolle, tiedottaa Kuluttajavirasto. Sen sijaan asiakkaille, jotka ovat itse järjestäneet kotimatkansa, tarvitsee palauttaa vain käyttämättä jätetyn lentolipun hinta. Kuluttajavirasto on ollut asiasta yhteydessä Finnairiin, joka ei ole suostunut täyttämään huolenpitovelvollisuuttaan. - Uutiset
22.1.2010 13.07
Hovioikeuden ratkaisu lennolle pääsyn epäämisestä asiakkaalle maksettavasta korvauksestaHelsingin hovioikeus katsoi muun muassa, että lentoyhtiö ei vapaudu lakosta johtuvilla syillä lennolle pääsyn epäämisestä säädetystä korvausvastuusta. Kuluttajalla oli näin ollen oikeus matkustajille heidän lennolle pääsynsä epäämisen sekä lentojen peruuttamisen tai pitkäaikaisen viivästymisen johdosta annettavaa korvausta ja apua koskevista yhteisistä säännöistä annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen mukaiseen korvaukseen. - Uutiset
21.1.2010 15.17
Matkatoimistot ottavat käyttöön ValmismatkamerkinMatkustajan oikeudet riippuvat pitkälle siitä, onko hänen matkansa valmismatka vai ei. Valmismatkan tunnistaa nyt entistä helpommin uuden Valmismatkamerkin avulla. Matkatoimiston luotettavuuden voi puolestaan tarkistaa Kuluttajaviraston matkatoimistorekisteristä. - Uutiset
26.11.2009 15.35
EU laajentamassa lomamatkailijan suojaa - netti ja halpalennot muuttaneet liiketoimintamalleja ja kuluttajien käyttäytymistäKomissio haluaa kansalaisten, organisaatioiden ja viranomaisten kommentteja siitä, olisiko tarpeen laajentaa vuonna 1990 annetun EU:n pakettimatkadirektiivin tarjoamaa perussuojaa, joka liittyy annettaviin tietoihin, korvausvastuuseen ala-arvoisista palveluista ja palveluntarjoajan maksukyvyttömyyteen. Suoja koskisi myös sellaisia uudenlaisia matkapaketteja, jotka kuluttaja kokoaa itse – monesti internetin kautta yhdeltä sivustolta tai erilaisilta yhteistyössä toimivilta sivustoilta. - Uutiset
20.11.2009 8.14
EY-tuomioistuin: Viivästyneen lennon matkustajilla voi olla oikeus korvaukseenEY-tuomioistuin katsoo, että mikäli matkustajat saapuvat määräpaikkaansa vähintään kolme tuntia aikataulun mukaista saapumisaikaa myöhemmin, he voivat peruutetun lennon matkustajien tavoin vaatia lentoyhtiöltä kiinteämääräistä korvausta, jollei viivästyminen johdu poikkeuksellisista olosuhteista. - Uutiset
7.10.2009 18.43
Kuluttajariitalautakunta suositti 57 tuntia viivästyneestä paluulennosta hinnanalennusta 208 euroaValmismatkan paluulento Bangkokista Helsinkiin viivästyi yli 57 tunnilla kahden viikon matkalla. Kuluttajariitalautakunta katsoi virhettä vastaavaksi matkanjärjestäjän suoritettavaksi hinnanalennukseksi 15 prosenttia matkan hinnasta 1 388 eurosta eli 208 euroa. - Uutiset
10.7.2009 8.08
EY-tuomioistuimen ennakkoratkaisu matkustajien korvausvaatimuksista lentoyhtiöitä kohtaan lentojen peruuttamisen johdosta - Bryssel I -asetuksen tulkintaEY-tuomioistuimen mukaan ns. Bryssel I - asetuksen 5 artiklan 1 alakohdan b alakohdan toista luetelmakohtaa on tulkittava siten, että kahden jäsenvaltion välillä tapahtuvassa matkustajalentoliikenteessä, joka suoritetaan yhden lentoyhtiön, joka on lennosta vastaava lentoliikenteen harjoittaja, kanssa tehdyn sopimuksen perusteella, toimivaltainen tuomioistuin tutkimaan tähän kuljetussopimukseen ja asetukseen N:o 261/2004 perustuvan korvausvaatimuksen on kantajan valinnan mukaan se tuomioistuin, jonka tuomiopiiriin lentokoneen lähtö- tai saapumispaikka kuuluu, siten kuin näistä paikoista on sovittu mainitussa sopimuksessa. - Uutiset
2.4.2009 5.09
Kuluttajariitalautakunta: Matkanjärjestäjän oli hyvitettävä kuluttajalle peruutetusta majoituksesta veloitetut kulututKuluttaja oli peruuttanut Jamaikan matkansa, koska hänen vaimonsa ei ollut saanut viisumia Yhdysvaltoihin, jossa oli tarkoitus tehdä välilasku. Lautakunta piti valmismatkaehtojen erityisehtoa epäselvänä siltä osin kuin siinä oli määrätty maksu käyttämättä jäävistä palveluista perittävistä kuluista. Näin ollen matkanjärjestäjällä ei ollut oikeutta periä kuluttajalta 324 euron kuluja käyttämättömästä hotellimajoituksesta. - Uutiset
29.12.2008 15.57
EYTI:n ennakkoratkaisu lennon peruuttamisen johdosta maksettavasta korvauksestaAsian taustalla olevassa riita-asiassa matkustaja on vaatinut Alitalialta 250 euron suuruista korvausta varaamansa lennon peruuttamisesta sekä 10 euron suuruisten puhelinkulujen korvaamista. Alitalia hylkäsi vaatimuksen. Asiassa on kysymys siitä, ovatko koneen tekniset viat olleet asetuksen N:o 261/2004 5 artiklan 3 kohdassa tarkoitettuja, korvausvelvollisuudesta vapauttavia poikkeuksellisia olosuhteita. - Uutiset
23.10.2008 9.00
Europarlamentti hyväksyi uudet aikaosuussäännöksetEuroopan parlamentti on hyväksynyt uudet säännöt, joiden ansiosta kuluttajat koko EU:n alueella saavat paremman suojan lomatuotteiden kaupassa ostaessaan ja myydessään edelleen aikaosuuksia, aikaosuuksien kaltaisia käyttöoikeuksia risteilylaivoihin, kanava-aluksiin tai asuntovaunuihin ja jäsenyyksiä alennuslomaklubeissa. - Uutiset
24.4.2008 16.13
Kuluttajariitalautakunnan ratkaisujaKuluttajariitalautakunta on julkaissut ratkaisut, joissa on kysymys muun muassa lennon peruuntumisesta, puhelinlaskutuksesta ja peruuttamisoikeudesta etämyyntitilanteessa. - Uutiset
7.3.2008 5.54
Julkisasiamiehen ratkaisuehdotus lennon peruuttamisen johdosta maksettavasta korvauksestaJulkisasiamies ehdottaa, että matkustajat, jotka matkustavat paluulennolla kolmannesta maasta jäsenvaltioon, eivät ole asetuksen N:o 261/2004 3 artiklan 1 kohdan a alakohdassa tarkoitettuja ”matkustajia, jotka lähtevät jäsenvaltion alueella sijaitsevalta lentoasemalta”, eivätkä he siten kuulu kyseisen asetuksen henkilölliseen soveltamisalaan, jos kyseinen lento ei ole yhteisön lentoliikenteen harjoittajan lento, vaikka meno- ja paluulento olisi varattu samanaikaisesti. - Uutiset
12.11.2007 11.54
Työtuomioistuimen ratkaisuissa muun muassa Tehyn työtaisteluTyötuomioistuin on julkaissut Tehyn työtaistelua koskevan ratkaisunsa. Muissa tuoreissa ratkaisuissa käsitellään virkaehtosopimuksen tulkintaa, irtisanomissuojaa ja työsopimuksen irtisanomista. - Uutiset
7.6.2007 15.53
EU parantaa lomailijoiden kuluttajansuojaa aikaosuusasuntojen ja alennuslomaklubien kaupassaEuroopan komissio ehdotti 7.6. uusia sääntöjä, joilla pyritään samaan kuluttajille kaikkialla EU:ssa vahvempaa suojaa lomatuotteiden kaupassa ostaessa tai jälleenmyytäessä aikaosuuksia, aikaosuuksien kaltaisia käyttöoikeuksia risteilylaivoihin, kanava-aluksiin tai asuntovaunuihin ja jäsenyyksiä lomaklubeissa. Tavoitteena on lisätä kuluttajien luottamusta aikaosuuksien kauppaan ja poistaa alalta huijarit, jotka voivat aiheuttaa huonoa mainetta lakia noudattaville toimijoille ja ongelmia kuluttajille. - Uutiset
4.4.2007 17.04
Komissio antaa lentoyhtiöille ja jäsenvaltioille kuusi kuukautta aikaa parantaa lentomatkustajien oikeuksia koskevan asetuksen soveltamistaEuroopan komissio antoi 4.4. raportin lentomatkustajien oikeuksia koskevan asetuksen soveltamisesta ja tuloksista, joita sillä on saavutettu. Asetuksen voimaantulosta on kulunut kaksi vuotta, joiden aikana on saavutettu jonkin verran edistystä, mutta lisätoimet ovat vielä tarpeen, jotta lentoyhtiöt alkaisivat soveltaa sääntöjä johdonmukaisemmin ja jäsenvaltiot panisivat ne paremmin täytäntöön. - Uutiset
4.1.2007 9.04
Lentomatkustajille maksettavat korvaukset vielä vähäisiäYlivarauksista tai lentojen peruuttamisista maksettavat korvaukset eivät ole STT:n haastatteleman Finnairin edustajan mukaan lisääntyneet merkittävästi uuden Euroopan unionin asetuksen (EY 261/2004) aikana. - Uutiset
23.10.2006 20.53
Finnairin lakkokiistasta sakot molemmille osapuolilleTyötuomioistuin on velvoittanut Suomen Lentoemäntä- ja Stuerttiyhdistyksen maksamaan hyvityssakkoa työrauhavelvollisuuden rikkomisesta 8 000 euroa. Vastaavasti Finnair ja Palvelualojen Toimialaliitto velvoitettiin maksamaan hyvityssakkoa Suomen Lentoemäntä- ja Stuerttiyhdistykselle, yhtiö työrauhavelvollisuuden rikkomisesta 4 500 euroa ja liitto valvontavelvollisuuden laiminlyönnistä 3 000 euroa. - Uutiset
20.10.2006 8.38
EK: Laiton lakko osoittaa jälleen kerran Suomen työrauhajärjestelmän toimimattomuudenElinkeinoelämän keskusliiton EK:n työvaliokunta käsitteli torstaina pidetyssä kokouksessaan Finnairin lakkotilannetta. EK:n toimitusjohtaja Leif Fagernäs tuomitsee ay-liikkeen toimeenpaneman laittoman lakon ja vetoaa nopean ratkaisun puolesta Finnairin työtaistelussa. Myös Finnair pettyi matkustamohenkilöstön joustamattomuuteen. - Uutiset
6.10.2006 14.47
Kuluttajavalituslautakunnan ratkaisujaKuluttajavalituslautakunta on julkaissut ratkaisut, jotka koskevat muun muassa valmismatkaa, karanneen hevosen aiheuttamaa vahinkoa, vaelluskenkien kauppaa, junamatkaa sekä sohvakaluston kauppaa. - Uutiset
30.6.2006 12.01
Kuluttajavalituslautakunnan lentomatkoihin liittyviä ratkaisujaKuluttajavalituslautakunta on julkaissut neljä ratkaisua, jotka liittyvät lentomatkoihin, muun muassa ylivaraustilanteeseen, lennon viivästymiseen, lennon peruuntumiseen sekä palvelun tasoon. - Uutiset
5.5.2006 12.15
Kuluttajavalituslautakunnan ratkaisujaKuluttajavalituslautakunta on julkaissut ratkaisut, jotka koskevat matkanjärjestäjän esitteen tietojen oikeellisuutta ja tiedonantovelvollisuutta sekä erehdystä lentolippujen Internet-varauksessa. - Uutiset
10.1.2006 15.19
EYTI: Myös halpalentoyhtiöiden matkustajilla on oikeus korvauksiinEuroopan yhteisöjen tuomioistuimen (EYTI) tiistaina antaman ratkaisun mukaan Euroopan unionin lentomatkustajilla on oikeus korvauksiin, jos lento on pahoin myöhässä tai se on myyty liian täyteen. Ratkaisun mukaan kaikkia lentoyhtiöitä on kohdeltava samalla tavalla, sillä vahingot ovat samankaltaisia riippumatta yhtiöstä, jonka kanssa matkustaja on tehnnyt sopimuksen. - Uutiset
16.11.2005 15.25
Lehtoyhtiöiden musta lista käyttöön EU:ssaEuroopan unionin alueella otetaan käyttöön EU-tason luettelon lentoyhtiöistä, jotka eivät täytä turvallisuusvaatimuksia. Mustalla listalla olevan lentoyhtiön koneet eivät saa laskeutua mihinkään unionin jäsenvaltioon. Myös matkustajien oikeuksia vahvistetaan niin, että heille ilmoitetaan lennosta vastaavan lentoyhtiön nimi. Matkustajilla on oikeus korvauksiin, mikäli lentoyhtiö on asetettu mustalle listalle varauksen tekemisen jälkeen. - Uutiset
26.5.2005 7.22
Ohjeet korvausten hakemiseksi Nordealta Töölön matkatoimiston konkurssissaNordea Rahoituksen tilille matkansa maksaneet Töölön Matkatoimiston asiakkaat voivat hakea palautusta maksuista, jotka koskevat toteutumatonta palvelua tai sen osaa. Palautusta voivat hakea myös kuluttajat, joiden ostama matka ei ole ollut valmismatka, sekä myös muut kuin kuluttaja-asiakkaat, esim. yritykset ja julkishallinto. - Uutiset
2.3.2005 10.19
Euroopan kuluttajakeskus varoittaa ulkomaisiin lomaklubeihin liittyvistä riskeistä Euroopan kuluttajakeskukseen on alkuvuodesta tullut useita yhteydenottoja Teneriffalla ja manner-Espanjassa myytävistä lomaklubijäsenyyksistä. Lomaklubijäsenyyttä ei pidä sekoittaa lomaosakkeeseen. Lomaosakkeen ostajaa suojaa Euroopan unionin alueella aikaosuuslainsäädäntö, mutta kaikki lomaklubijäsenyydet eivät välttämättä kuulu sen piiriin. - Uutiset
7.2.2005 13.42
KHO:n ratkaisu tahdosta riippumattoman lääkityksen antamisesta ukrainalaisen perheen maasta poistoa koskevassa asiassaTerveydenhuollon oikeusturvakeskus on saanut terveydenhuollon ammattihenkilöistä annetun lain 33 §:n nojalla antaa sairaanhoitajalle kirjallisen varoituksen, kun tämä oli ulkomaalaisia maasta poistettaessa antanut näille lääkityksen heidän tahdostaan riippumatta tilanteissa, joissa sille ei ole ollut lain edellyttämiä perusteita. - Uutiset
9.2.2004 7.08
Vakuutuslautakunnalle tulleiden lausuntopyyntöjen määrä kasvoi - asiat myös vaikeutuneet ja vaativat enemmän aikaa - Uutiset
23.10.2003 6.44
Kuluttajavalituslautakunnan tuoreita ratkaisuja mm. asunto- ja autokaupasta - Uutiset
20.10.2003 12.58
EU:ssa yhteisymmärrys lennolle pääsyn epäämisen sekä lentojen peruuttamisen tai viivästymisen johdosta annettavasta korvauksesta ja avusta - Uutiset
13.3.2003 13.25
Kuluttaja-asiamies kehottaa tarkkuuteen halpalentoyhtiöiden kanssa - Uutiset
7.3.2002 17.16
Lentomatkustajien asemaa ylivaraustilanteissa aiotaan parantaa