Hakutulokset
- Kaikilla sanoilla
- lenno peruu
Näytä: 20 | 50 | 100 tulosta. Järjestys: Relevanssi | Aika
- Uutiset
29.8.2018 9.28
Finnair kieltäytyi maksamasta vakiokorvausta - hävisi oikeudenkäyntikuluriidan hovioikeudessaAsiassa oli Finnairin valituksen johdosta HO:ssa kysymys siitä, oliko yhtiö velvollinen korvaamaan matkustajan oikeudenkäyntikulut KO:ssa ottaen huomioon, että matkustajan asiamies ei ollut ollut yhteydessä Finnairiin ennen kanteen nostamista KO:ssa. Koska Finnair oli menettelyllään antanut oikeudenkäyntiin aiheen kieltäytymällä maksamasta matkustajan vaatimaa vakiokorvausta, ei sille seikalle, että matkustajan asiamies ei ollut ennen kanteen vireillepanoa ollut yhteydessä yhtiöön, voitu antaa ratkaisevaa merkitystä arvioitaessa, oliko matkustaja oikeutettu korvaukseen oikeudenkäyntikuluistaan. Aihetta KO:n tuomion lopputuloksen muuttamiseen ei siten ollut. (Vailla lainvoimaa 29.8.2018) - Uutiset
4.7.2018 15.19
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu lennosta vastaavan lentoliikenteen harjoittajan käsitteestä lennon pitkäaikaisen viivästymisen tapauksessaLennon pitkäaikaisen viivästymisen tapauksessa lentoyhtiö, jonka on maksettava matkustajille kuuluva korvaus, ei ole lentoyhtiö, joka on vuokrannut toiselle lentoa varten käytetyn ilma-aluksen sekä miehistön, vaan lentoyhtiö, joka on päättänyt lennon suorittamisesta. - Uutiset
11.6.2018 8.36
Taksipalvelut uudistuvat 1.7.2018: Mitä muutos merkitsee kuluttajille ja yrityksille?Taksina voi 1. heinäkuuta 2018 alkaen toimia bussia lukuun ottamatta melkeinpä mikä tahansa kolmi- tai nelipyöräinen kulkuneuvo, eli esimerkiksi henkilöauto, kuorma-auto, pakettiauto tai mopoauto. Ajoneuvon tulee kuitenkin olla rekisteröity ja merkitty luvanvaraiseen käyttöön ajoneuvotyypistä riippumatta. - Uutiset
4.6.2018 7.39
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu lentojen peruuttamisen tai pitkäaikaisen viivästymisen johdosta annettavasta korvauksesta ja avustaMatkustajille heidän lennolle pääsynsä epäämisen sekä lentojen peruuttamisen tai pitkäaikaisen viivästymisen johdosta annettavaa korvausta ja apua koskevista yhteisistä säännöistä sekä asetuksen (ETY) N:o 295/91 kumoamisesta 11.2.2004 annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 261/2004 3 artiklan 1 kohdan a alakohtaa on tulkittava siten, että kyseistä asetusta sovelletaan matkustajan kuljetukseen, joka tapahtuu yhden ainoan varauksen perusteella ja johon sisältyy – matkustajan jäsenvaltion alueella sijaitsevalta lentoasemalta tapahtuvan lähdön ja tämän kolmannen valtion alueella sijaitsevalle lentoasemalle tapahtuvan saapumisen välillä – suunniteltu välilasku unionin ulkopuolella lentokoneen vaihtoineen. - Uutiset
16.5.2018 11.56
Hovioikeuden erimielinen tuomio varoitetun työntekijän työsopimuksen irtisanomisesta henkilöön liittyvällä irtisanomisperusteella - eri mieltä ollut jäsen listasi kymmeniä oikeustapauksia varoituksesta ja irtisanomisestaTyöntekijän moitittava menettely oli esitetyn selvityksen mukaan jatkunut lähes koko hänen työsuhteensa ajan. Hänelle oli annettu tilaisuus korjata menettelyään useiden kuukausien ajan ennen irtisanomista. Kysymys ei varoituksen jälkeenkään ollut yksittäisestä tapahtumasta vaan toistuvista puutteista työntekijän asiakaskohtaamisissa sekä työnantajan ohjeiden noudattamisessa. Työntekijän tai yhtiön asemassa tai olosuhteissa ei ollut osoitettu seikkaa, joka olisi vähentänyt työntekijän menettelyn moitittavuutta. Olosuhteita kokonaisuutena harkittuaan HO päätyi KO:n tavoin katsomaan, että yhtiöllä oli ollut asiallinen ja painava peruste työntekijän työsopimuksen irtisanomiseen sen jälkeen, kun työntekijä ei ollut varoituksesta huolimatta korjannut menettelyään. Eri mieltä ollut hovioikeudenneuvos puolestaan katsoi asiassa näytetyksi, että A oli korjannut käyttäytymistään varoituksen saatuaan ja että asiassa oli jäänyt näyttämättä, että yhtiöllä olisi ollut oikeus irtisanoa A:n työsopimus. (Vailla lainvoimaa 16.5.2018) - Uutiset
17.4.2018 13.01
Unionin tuomioistuin: Yllättävää rakenneuudistusilmoitusta seurannut lentomiehistön villi lakko ei ole poikkeuksellinen olosuhde, jonka nojalla lentoyhtiö voi vapautua korvausvelvollisuudestaan lennon peruuttamisen tai pitkäaikaisen viivästymisen tapauksessaRiskit, jotka aiheutuvat tällaisiin toimenpiteisiin liittyvistä sosiaalisista seurauksista, liittyvät asianomaisen lentoliikenteen harjoittajan tavanomaiseen toimintaan. - Uutiset
26.2.2018 13.42
KKV muistuttaa: Lennon viivästyessä muista oikeutesi huolenpitoon ja vakiokorvaukseenJos lentosi viivästyy yli 2 tuntia, lentoyhtiön on tarjottava huolenpitoa, joka vaihtelee odotusajan mukaan. Lentoyhtiön on tarjottava aterioita ja virvokkeita kohtuullisessa suhteessa odotusaikaan, hotellimajoituksen ja kuljetuksen lentoaseman ja hotellin välillä, jos yöpyminen on välttämätöntä sekä ilmaiseksi kaksi puhelua tai sähköpostiviestiä. - Uutiset
21.2.2018 8.17
Kuluttajariitalautakunnan ratkaisut koiran lentokuljetuksesta kieltäytymisestä - liian pieni kuljetuslaatikkoMatkustajan tarkoituksena oli matkustaa kahden koiran kanssa Norwegian Air Shuttlen lennolla Helsingistä Malagaan 11.9.2015. Matkustaja jäi pois lennolta lentoyhtiön kieltäydyttyä toisen koiran kuljettamisesta. Erimielinen lautakunta suositti, että Norwegian Air Shuttle ASA palauttaa matkustajalle lentolipun hinnasta 247,85 euroa sekä maksaa 75 euron korvauksen hänelle aiheutuneista taksikuluista. Toisessa tapauksessa matkustajien tarkoituksena oli matkustaa koiran kanssa Norwegian Air Shuttlen lennolla Helsingistä Madridiin 26.10.2016. Matkustajat jäivät pois lennolta lentoyhtiön kieltäydyttyä koiran kuljettamisesta. Yksimielinen lautakunta ei suosittanut hyvitystä asiassa. - Uutiset
8.2.2018 15.11
Kun tarjous onkin hintavirhe – tapauskohtaisia eroja eri EU-maissaSuomalaiskuluttajat tuntevat pääsäännön siitä, että verkkokaupassa sopimus syntyy siinä vaiheessa, kun tarjous hyväksytään tilaamalla tuote ja myyjä vahvistaa tehdyn hankinnan tilausvahvistuksella. Ja näin asia meillä Suomessa onkin, tosin kansalliseen lainsäädäntöömme sisältyy myös poikkeussäännös, joka voi vaikuttaa asiaan: jos kuluttaja tiesi tai hänen olisi pitänyt tietää hinnan olleen virheellinen, tilaus ei sidokaan myyjää. Asiaa selvennetään Euroopan kuluttajakeskuksen uutiskirjeessä. - Uutiset
8.1.2018 9.00
Kuluttajariitalautakunnan äänestysratkaisu: Lentäjän sairastuminen ja samaan aikaan vaikuttanut työtaistelutoimenpide (ylityökielto) estivät matkustajien oikeuden vakiokorvaukseenLennon viivästyminen oli aiheutunut sairastumisen ja lentotoimintaan vaikuttavan ylityökiellon samanaikaisesta vaikutuksesta. Lautakunnan enemmistö katsoi, että kyse oli ollut poikkeuksellisista olosuhteista, joita ei olisi voitu välttää kohtuudella edellytettävin toimenpitein. Lautakunta ei suosittanut hyvitystä asiassa. Eri mieltä olleiden jäsenten mukaan peruuntuminen ei ollut aiheutunut asetuksessa tarkoitetuista poikkeuksellisista olosuhteista. - Uutiset
8.1.2018 8.30
Kuluttajariitalautakunta ei suosittanut hyvitystä 3 tuntia 5 minuuttia myöhästyneestä Bankokin lennostaViivästyksestä 25 minuuttia oli johtunut siitä, että koneen laskeuduttua kapteenille annettiin pysähtymismerkki liian aikaisin. Tämän seurauksena kone pysähtyi liian aikaisin ja se täytyi siirtää oikealle paikalleen. Lautakunta katsoi, että kyse oli ollut tältä osin seikasta, joka oli ollut lentoyhtiön tosiasiallisen vaikutusmahdollisuuden ulkopuolella. Kun lennon saapumisen 3 tuntia 5 minuuttia kestäneestä kokonaisviivästymisestä vähennettiin poikkeuksellisena olosuhteena pidettävästä liian aikaisesta pysähtymismerkistä johtunut viivästyminen, viivästyksen pituus jäi alle kolmeen tuntiin. Matkustajat eivät tämän vuoksi olleet oikeutettuja vakiokorvaukseen. - Uutiset
8.1.2018 8.00
Kuluttajariitalautakuntaan saapui 6 363 uutta ratkaisupyyntöä - lentoriidat edelleen kärjessäAsioita ehdittiin ratkaista viime vuonna 6004. Keskimääräinen käsittelyaika oli noin 11 kuukautta. Lentojen viivästyksistä johtuvat riidat työllistivät lautakuntaa edelleen vahvasti. Uusista ratkaisupyynnöistä yli tuhat koski lentojen viivästyksiä, joista valtaosa kotimaista lentoyritystä vastaan. Perinteisissä riidankohteissa autoja ja asumista koskevat ratkaisupyynnöt olivat nousussa. - Uutiset
8.9.2017 11.21
Unionin tuomioistuin: Matkustajille lennon, johon kuuluu liittymälento, peruuttamisen tai pitkäaikaisen viivästymisen johdosta annettava korvaus on laskettava käyttäen linnuntietä mitattua matkaa lähtö- ja määrälentoaseman välilläSillä, että tosiasiallisesti lennetty lentomatka on liittymälennon vuoksi pidempi kuin lähtö- ja määrälentoaseman välinen välimatka, ei ole vaikutusta korvauksen laskemiseen - Uutiset
7.6.2017 13.46
Rajavartijoiden toimivaltuuksiin laajennuksia hybridiuhkiin vastaamiseksi – esitysluonnos lausunnolleRajavartiolaitoksen toimivaltuuksiin suunnitellaan laajennuksia, jotta se voisi puuttua myös niin sanottuihin hybridiuhkiin nopeasti ja tehokkaasti niin itse kuin yhteistyössä muiden viranomaisten kanssa. Muutosten tavoitteena on parantaa Rajavartiolaitoksen ja sitä kautta myös muiden viranomaisten kriisinsietokykyä ja kykyä hallita laajoja häiriötilanteita. - Uutiset
4.5.2017 13.36
EU-tuomioistuin: Lentokoneen ja linnun yhteentörmäys on poikkeuksellinen olosuhde, joka voi vapauttaa lentoliikenteen harjoittajan korvausvelvollisuudesta lennon viivästyessä pitkäaikaisestiLentoliikenteen harjoittaja ei kuitenkaan voi perustella viivästymistä vetoamalla toisen tarkastuksen toteuttamisen välttämättömyyteen, jos valtuutettu asiantuntija on todennut yhteentörmäyksen jälkeen, että asianomainen lentokone on lentokelpoinen. - Uutiset
11.4.2017 10.20
KHO:n ratkaisu koskien matkatoimistopalvelujen marginaaliverotusmenettelyä – KHO katsoi keskusverolautakunnan tavoin arvonlisäverolain 80 §:n soveltuvan tilanteeseenA Oy on matkailualan perheyhtiö, joka on toiminut kymmeniä vuosia suomalaisena risteilymatkanjärjestäjänä ja matkustajalaivavarustamona kansainvälisessä risteilyliikenteessä. Vuoden 2013 lopussa yhtiö myi omistamansa matkustajalaivan m/s ---. Tämän jälkeen yhtiö on jatkanut risteilymatkojen tarjoamista asiakkailleen risteilymatkanjärjestäjänä. Nykymuotoinen liiketoiminta perustuu eri kansainvälisten varustamojen aluksilla toteutettaviin risteilyihin. Matkoja tehdään eri merialueilla Euroopassa ja sen ulkopuolella sekä jokireiteillä niin Euroopassa kuin Kaukoidässäkin. Yhtiö tuottaa ja myy suomalaisille kuluttaja-asiakkaille valmismatkapaketteja, joihin sisältyvät kuljetukset laivalle (lentomatkat, transferkuljetukset lähtö- ja paluusatamissa), risteilymatka (yleensä täysihoidolla) sekä suomalaisen matkanjohtajan palvelut. Lisäksi yhtiö tarjoaa lisämaksusta tai hintaan sisältyvinä suomeksi opastettuja retkiä käyntikohteissa. Yhtiö on valmismatkalain (1079/1994) mukainen matkanjärjestäjä. Yhtiö soveltaa toimintaansa arvonlisäverolain 80 §:n mukaista marginaaliverotusmenettelyä, jossa yhtiön matkustajille myymistä matkatoimistopalveluista suoritetaan arvonlisäveroa palvelun myynnistä saadun vastikkeen ja muilta elinkeinonharjoittajilta välittömästi matkustajan hyväksi hankittujen palvelujen ja tavaroiden ostohintojen erotuksesta muodostuvasta marginaalista. Veron perusteena olevaan voittomarginaaliin ei sisälly veron osuutta. Tapauksessa on kysymys siitä, pidetäänkö yhtiön kokonaisuudessaan omaan käyttöönsä vuokraamalla risteilyaluksella suoritettua matkustajien kuljetusta oheispalveluineen yhtiön itsensä suorittamana palveluna, johon sovelletaan arvonlisäverolain yleisiä säännöksiä. - Uutiset
29.11.2016 9.30
Ulkomailta – Ruotsi: Korkeimman oikeuden ratkaisujaRuotsin korkeimman oikeuden ratkaisut ajalla 8.11.–18.11.2016 koskevat muun muassa myöhästyneestä lennosta maksettavia korvauksia, verosaatavan prekludoitumista sekä estettä luovuttamiselle rikoksen johdosta. - Uutiset
28.11.2016 11.26
Hovioikeudelta tuomiot työoikeudessa sovelletun aikaprioriteettisäännön soveltamisesta ja työnteon esteen alkamisajankohdasta - lennonjohtajien katsottiin kaikissa tapauksissa sairastuneen vasta työtaistelutoimenpiteiden alkamisen jälkeenHO hyväksyi KO:n ratkaisujen perustelut neljässä työntekijän palkkaetuja koskevassa työriidassa. Jokaisessa tapauksessa lennonjohtajan katsottiin sairastuneen vasta sen jälkeen, kun työtaistelutoimenpide oli alkanut eikä heillä tämän vuoksi ollut oikeutta saada sairauspäiviltään korvausta siltä osin kuin sairauspäivät olivat kohdistuneet työtaistelutoimenpiteiden aikaan. (Huom! Ks. KKO 2018:40 ja KKO:2019:65.) - Uutiset
20.10.2016 15.45
Kuluttajariitalautakunta suositti lentoyhtiötä korvaamaan matkustajille vakiokorvauksen teknisen vian - sähköreleen rikkoutumisen - vuoksi peruutetusta Bryssel–Helsinki -lennostaLentoyhtiö ei ollut osoittanut, että kysymyksessä olisi ollut lentokoneen valmistajan tai toimivaltaisen viranomaisen ilmoittama lentoturvallisuuteen vaikuttava piilevä valmistusvirhe tai lentokoneeseen kohdistuva sabotaasi taikka terroriteko. Lautakunta totesi, että tekniset viat lähtökohtaisesti liittyvät lentoliikenteen harjoittajan tavanomaisen toiminnan harjoittamiseen eikä lentoyhtiö tässä tapauksessa ollut esittänyt sellaista selvitystä, jonka perusteella nyt kysymyksessä olevaa teknistä vikaa olisi arvioitava toisin. Näin ollen kysymys ei ollut asetuksessa tarkoitetuista poikkeuksellisista olosuhteista, joten lentoyhtiö oli velvollinen maksamaan asetuksen mukaisen vakiokorvauksen. - Uutiset
19.10.2016 13.00
Kuluttaja-asiamies: Vaatteiden ja kenkien verkkokaupoissa puutteitaSuomi otti EU:n kuluttajansuojaviranomaisten yhteisen valvontakampanjan kohteeksi 12 isoa vaatteita ja kenkiä myyvää verkkokauppaa. Kuluttaja-asiamies selvitti, millaista tietoa elinkeinonharjoittajat antavat verkkokaupoissaan myytävistä tuotteista, kuluttajan oikeuksista ja itse yrityksestä ennen ostohetkeä. Näistä tiedoista on säädetty EU:n kuluttajan oikeuksia koskevassa direktiivissä, joka tuli voimaan kesällä 2014. Loppuvuodesta 2015 toteutetun valvontakampanjan tarkoituksena oli varmistaa, että kuluttajat saavat lainmukaiset tiedot. Kuluttaja-asiamies löysi puutteita kymmeneltä tarkastetulta sivulta, jotka on nyt pääosin korjattu lainmukaisiksi.