Hakutulokset
- Kaikilla sanoilla
- lenno peruu
Näytä: 20 | 50 | 100 tulosta. Järjestys: Relevanssi | Aika
- Uutiset
9.10.2019 11.45
Toisin kuin käräjäoikeus hovioikeus hylkäsi Finnairiin kohdistetun kanteen ja vapautti yhtiön velvollisuudesta maksaa kantajalle 624 euroa - kantaja velvoitettiin yhteisvastuullisesti avustajansa kanssa maksamaan Finnairin lähes 16 000 euron oikeudenkäyntikulutHO:ssa oli Finnairin valituksen perusteella kysymys ensinnäkin siitä, olisiko kanne tullut jättää tutkimatta sen vuoksi, ettei Lakiasiaintoimistolla ollut oikeutta edustaa kantajaksi nimettyä A:ta puutteellisen tai pätemättömän valtuutuksen tai sen vuoksi, että valtuutusta vakiokorvauksen perimisestä aiheutuneiden kulujen vaatimiseen ei ollut annettu. Jos kannetta ei tällä perusteella jätetä tutkimatta, ratkaistavana oli, oliko kantajaksi ilmoitetulla A:lla oikeudellinen intressi kanteen ajamiseen ja mikä merkitys oikeussuojan tarpeella tai sen puuttumisella oli kanteen kannalta. Viimeisenä kysymys oli oikeudenkäyntikuluista ja mahdollisesti asiamiehen kuluvastuusta. KO:n tuomio kumottiin. Kanne hylättiin. A velvoitettiin yhteisvastuullisesti OTM:n kanssa maksamaan Finnair Oyj:lle korvaukseksi oikeudenkäyntikuluista KO:ssa 9.955 euroa ja HO:ssa vaaditut 5.860 euroa viivästyskorkoineen. (Vailla lainvoimaa 9.10.2019) - Uutiset
26.9.2019 12.00
Lento Madeiralle saapui lähes kolme vuorokautta alkuperäistä saapumisaikaa myöhemmin - matkustajille korvaukseksi puolet lentolippujen hinnastaMadeiran Funchaliin oli päästy lähes kolme vuorokautta alkuperäistä saapumisaikaa myöhemmin. Lentoyhtiön suoritus ei jäänyt tapauksessa arvottomaksi, mutta matkustajat menettivät virheen vuoksi seitsemän päivän Funchalin matkastaan kolme päivää. Lisäksi virheestä oli aiheutunut matkustajille poikkeuksellista vaivaa ja haittaa. Kuluttajariitalautakunta arvioi virhettä vastaavan hinnanalennuksen määräksi 545 euroa, mikä vastasi puolta lentolippujen hinnasta. - Uutiset
18.9.2019 10.10
Lomamatka peruuntui lapsen kiireellisen äidilleen sijoittamisen vuoksi – äiti ei ollut vastuussa isälle aiheutuneesta taloudellisesta menetyksestäKäräjäoikeus katsoi, että syy-yhteyden puuttuessa vastaaja ei ollut velvollinen korvaamaan kantajalle tapaamisen estymisestä aiheuttanutta lapsen matkan suuruista taloudellista vahinkoa. Hovioikeus ei myöntänyt jatkokäsittelylupaa. (Vailla lainvoimaa 18.9.2019) - Uutiset
10.9.2019 8.00
KKO ei antanut kuluttaja-asiamiehelle valituslupaa Finnairin lentomatkustajan oikeuksien rikkomisen kieltämistä koskevassa asiassa – kiistat ratkotaan myös jatkossa yksitellenKuluttaja-asiamies haki maaliskuussa 2019 korkeimmalta oikeudelta valituslupaa markkinaoikeuden ratkaisuun, joka koski Finnairin lentojen vakiokorvauksia tilanteissa, joissa Finnair on ilmoittanut lennon viivästyksen tai peruuntumisen syyksi teknisen vian. Korkein oikeus ei 3.9.2019 antamallaan päätöksellä myöntänyt valituslupaa. Asia jää markkinaoikeuden ratkaisun varaan ja kyseisiä tilanteita koskevat kuluttajien kiistat ratkotaan myös jatkossa yksitellen. - Uutiset
29.8.2019 9.24
Hallinto-oikeus arvioi nuhteettomuusedellytystä kansalaisuuden myöntämisessäHakija oli syyllistynyt vankeudella rangaistuihin tekoihin Itävallassa ja päiväsakoilla rangaistuihin tekoihin Suomessa. Hän ei siten täyttänyt nuhteettomuusedellytystä. Maahanmuuttovirasto oli voinut siitä huolimatta, että Suomen kansalaisuus helpottaisi hakijan yritystoiminnan harjoittamista, kokonaisvaltaisen arvioinnin perusteella katsoa, ettei nuhteettomuusedellytyksestä poikkeamiseen ollut tässä vaiheessa perusteltua syytä. (Vailla lainvoimaa 29.8.2019) - Uutiset
30.7.2019 10.20
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu lennolle pääsyn epäämisestä aiheutuneen aineettoman ja aineellisen (palkkatulon menetys) vahingon korvaamisestaEnnakkoratkaisupyyntö – Asetus (EY) N:o 261/2004 – Lentoliikenne – Lennolle pääsyn epääminen – Käsitteet ”korvaus” ja ”lisäkorvaus” – Korvattavan vahingon laatu – Aineellinen tai aineeton vahinko – Vähennys – Lisäkorvaus – Avun antaminen – Matkustajille annettavat tiedot - Uutiset
11.7.2019 13.40
EU-tuomioistuimen ratkaisu korvauksen maksamisesta matkustajille lennon viivästymisen vuoksiJäsenvaltiosta lähtenyt ja kolmanteen valtioon toisen kolmannen valtion kautta suuntautunut yhteen varaukseen perustunut lento, johon liittyi jatkolento: ensimmäisen lennon suorittaneen lentoliikenteen harjoittajan on maksettava korvaus matkustajille, jotka ovat saapuneet määräpaikkaansa pitkäaikaisesti viivästyneinä yhteisön ulkopuolisen lentoliikenteen harjoittajan suorittaman jälkimmäisen lennon vuoksi - Uutiset
11.7.2019 10.30
Unionin tuomioistuin: Matkustajilla, joilla on oikeus vaatia matkanjärjestäjältään lentolipustaan maksamansa hinnan palauttamista, ei ole mahdollisuutta vaatia palautusta myös lentoliikenteen harjoittajaltaTällainen päällekkäisyys olisi omiaan johtamaan siihen, että matkustajia suojeltaisiin perusteettomasti liikaa lentoliikenteen harjoittajan vahingoksi - Uutiset
28.6.2019 14.18
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu lennon viivästymiskorvauksesta, kun kiitotie on suljettu sille valuneen polttoaineen takiaMatkustajille heidän lennolle pääsynsä epäämisen sekä lentojen peruuttamisen tai pitkäaikaisen viivästymisen johdosta annettavaa korvausta ja apua koskevista yhteisistä säännöistä sekä asetuksen 295/91 kumoamisesta annetun asetuksen 261/2004 5 artiklan 3 kohtaa, luettuna kyseisen asetuksen johdanto-osan 14 ja 15 perustelukappaleen valossa, on tulkittava siten, että se, että lentoaseman kiitotiellä on polttoainetta, minkä johdosta kiitotie on suljettu ja näin ollen lento on viivästynyt pitkäaikaisesti kyseiseltä lentoasemalta lähdettäessä tai sinne saavuttaessa, kuuluu kyseisessä säännöksessä tarkoitettujen poikkeuksellisten olosuhteiden käsitteen alaan, kun kyseessä oleva polttoaine ei ole peräisin tuon lennon toteuttaneen lentoliikenteen harjoittajan ilma-aluksesta. Asetuksen 261/2004 5 artiklan 3 kohtaa, luettuna kyseisen asetuksen johdanto-osan 14 ja 15 perustelukappaleen valossa, on tulkittava siten, että se, että lentoaseman kiitotiellä on polttoainetta, minkä johdosta kiitotie on suljettu, – ja minkä on osoitettu merkitsevän poikkeuksellista olosuhdetta – on katsottava kyseisessä säännöksessä tarkoitetuksi olosuhteeksi, jota ei olisi voitu välttää, vaikka kaikki kohtuudella edellytettävät toimenpiteet olisi toteutettu - Uutiset
27.6.2019 11.00
Delhin lento viivästyi tavanomaisen teknisen vian (jarrupääsylinteri) vuoksi - kuluttajariitalautakunnan ratkaisua noudattamatta jättänyt Finnair perui valituksensa hovioikeudessaKO oli katsonut, että lentokoneessa ilmennyt tekninen vika oli liittynyt Finnairin tavanomaiseen lentotoiminnan harjoittamiseen sekä ollut luonteensa ja alkuperänsä vuoksi yhtiön tosiasiallisesti hallittavissa. Finnair ei ollut osoittanut, että lennon viivästyminen olisi johtunut asetuksen 5 artiklan 3 kohdassa tarkoitetuista poikkeuksellisista olosuhteista. Sen vuoksi Finnairin oli suoritettava kantajille lennon viivästymisen perusteella 7 artiklan 1 kohdan c alakohdassa säädetty 600 euron korvaus. Finnair oli hävinnyt asian ja siten velvollinen korvaamaan kantajien kohtuulliset oikeudenkäyntikulut (16.060,30 euroa) KO:ssa. Finnair velvoitettiin korvaamaan myös valitukseen vastanneiden kantajien oikeudenkäyntikulut HO:ssa 3.050,40 eurolla viivästyskorkoineen. (Vailla lainvoimaa 27.6.2019) - Uutiset
16.5.2019 15.07
Turvatarkastuksen viivästyminen henkilökunnan myöhästymisen vuoksi on odottamaton tapahtuma, johon lentoyhtiö ei voi omilla toimillaan vaikuttaa - Kuluttajariitalutakunta ei myöntänyt vakiokorvaustaLautakunta katsoi lennon viivästymisen aiheutuneen poikkeuksellista olosuhteista, joita ei olisi voitu välttää vaikka kaikki kohtuudella edellytettävät toimenpiteet olisi suoritettu. - Uutiset
15.5.2019 14.42
Kuluttajariitalautakunta: Lentomatkustajilla ei ollut oikeutta vakiokorvaukseenEnsimmäisessä tapauksessa lento Phuketista Helsinkiin viivästyi Venäjän ilmailuviranomaisten evättyä lentoyhtiöltä luvan lentää Venäjän ilmatilassa. Toisessa tapauksessa lento Moskovasta Tampereelle Helsingin kautta peruttiin, koska Moskovan ilmatila suljettiin Venäjän ilmavoimien operaation vuoksi. Molemmissa tapauksissa katsottiin, ettei lentoyhtiöllä ollut velvollisuutta maksaa matkustajille vakiokorvausta. - Uutiset
11.4.2019 15.39
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu lennon viivästymisen johdosta nostettavan korvauskanteen oikeuspaikastaTuomioistuimen toimivallasta sekä tuomioiden tunnustamisesta ja täytäntöönpanosta siviili- ja kauppaoikeuden alalla annetun asetuksen (EU) N:o 1215/2012 7 artiklan 5 alakohtaa on tulkittava siten, että jäsenvaltion tuomioistuimella ei ole toimivaltaa ratkaista riita-asiaa, joka koskee matkustajille heidän lennolle pääsynsä epäämisen sekä lentojen peruuttamisen tai pitkäaikaisen viivästymisen johdosta annettavaa korvausta ja apua koskevista yhteisistä säännöistä sekä asetuksen (ETY) N:o 295/91 kumoamisesta annetun Euroopan asetuksen (EY) N:o 261/2004 7 artiklan nojalla sellaista lentoyhtiötä vastaan nostettua korvauskannetta, jonka kotipaikka on toisessa jäsenvaltiossa, sillä perusteella, että kyseisellä yhtiöllä on tuomioistuimen, jossa kanne on nostettu, tuomiopiirissä sivuliike, joka ei ole osallisena yhtiön ja asianomaisen matkustajan välisessä oikeussuhteessa. Asetuksen N:o 1215/2012 26 artiklan 1 kohtaa on tulkittava siten, että sitä ei sovelleta pääasiassa kyseessä olevan kaltaisessa tapauksessa, jossa vastaaja ei ole esittänyt huomautuksia tai vastannut asiassa. - Uutiset
5.4.2019 9.37
Unionin tuomioistuin: Jos lento viivästyy vähintään kolme tuntia lähtö- tai laskukiitotiellä olleen ruuvin vaurioitettua lentokoneen rengasta, lentoliikenteen harjoittajan on suoritettava matkustajille korvaus vain, jos se ei ole hyödyntänyt kaikkia käytettävissään olevia keinoja lennon viivästymisen rajoittamiseksiVapautuakseen lentomatkustajien oikeuksista annettuun asetukseen perustuvasta korvausvelvollisuudesta lentoliikenteen harjoittajan on osoitettava, että se on hyödyntänyt kaiken käytettävissään olevan henkilökunnan ja kaluston sekä taloudelliset keinot välttääkseen sen, että lentoaseman kiitotiellä olleen vieraan esineen vaurioittaman renkaan vaihto johtaa asianomaisen lennon pitkäaikaiseen viivästymiseen. Tältä osin ja erityisesti renkaiden vaurioitumisen osalta unionin tuomioistuin huomauttaa, että lentoliikenteen harjoittajat voivat kaikilla lentoasemilla, joilla ne liikennöivät, tehdä renkaidenvaihtosopimuksia, joilla niille varmistetaan renkaiden vaihdon osalta ensisijainen kohtelu. - Uutiset
14.3.2019 8.00
KKV: Boeing Max -koneiden lentokielto – Tietoa matkustajien oikeuksistaEuroopan lentoturvallisuusvirasto EASA on asettanut Boeing 737 Max 8- ja Max 9 -malliset koneet toistaiseksi lentokieltoon. Suomessa näillä koneilla operoivat Norwegian, TUI, Turkish Airlines, Fly Dubai ja Icelandair. Jos lentosi joudutaan peruuttamaan, voit valita joko lipun hinnan palautuksen tai lennon uudelleenreitityksen, jolloin lentoyhtiön on tarjottava korvaava lento vastaavilla ehdoilla matkakohteeseen mahdollisimman pian tai myöhäisempänä sinulle sopivana ajankohtana, jos paikkoja on saatavilla. Sinulla ei kuitenkaan ole oikeutta saada vakiokorvausta, koska kyseessä on poikkeuksellinen olosuhde. - Uutiset
11.1.2019 8.35
Rajavartiolaitoksen valtuuksia puuttua hybridiuhkiin lisätäänRajavartiolaitoksen toimivaltuuksia puuttua nopeasti ja tehokkaasti hybridiuhkiin lisätään. Nykyistä parempi hybridiuhkiin varautuminen parantaa Rajavartiolaitoksen kriisinsietokykyä ja kykyä hallita laajoja häiriötilanteita.Tasavallan presidentin on määrä vahvistaa lakimuutokset 11. tammikuuta. Muutokset tulevat voimaan 1. huhtikuuta 2019. - Uutiset
4.1.2019 13.44
Markkinaoikeus hylkäsi kuluttaja-asiamiehen kieltovaatimukset Finnairia vastaan lennon peruutus ja viivästys -asiassa – kuluttaja-asiamies valittaa korkeimpaan oikeuteenMarkkinaoikeus totesi muun muassa, että koska Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 261/2004 vakiokorvaukseen liittyvistä oikeusohjeista ei voida yksiselitteisesti katsoa johtuvan, että vakiokorvauksen maksamisesta vapautuminen edellyttäisi kuluttaja-asiamiehen esittämän mukaisesti valmistajan tai lentoturvallisuusviranomaisen ilmoitusta, joka edeltää lennon peruutusta tai viivästystä ja joka koskee lentoturvallisuuteen vaikuttavaa piilevää lentokoneen tai sen osien suunnittelu- tai valmistusvirhettä useammassa kuin yhdessä saman konetyypin koneessa, kuluttaja-asiamiehen hakemuksen vaatimuksissa 1, 2 ja 3 tarkoitettujen menettelyjen katsomiselle kuluttaja-asiamiehen asiassa esittämän perusteella kuluttajansuojalain säännösten vastaiseksi ei jo sanotun johdosta ollut perusteita. (Vailla lainvoimaa 4.1.2019) - Uutiset
12.11.2018 13.38
Formula 1 Unkarin GP -kisojen ajankohta siirtyi - matkanjärjestäjällä ei ollut velvollisuutta palauttaa lentolippujen muutoksesta perittyä maksuaAsiasssa esitetyn perusteella matkustajilla ei ollut ollut oikeuttaa peruuttaa matkaa eikä T:lla ollut tällä perusteella velvollisuutta palauttaa lentolippujen muutoksesta perittyä maksua. Kuluttajariitalautakunta ei suosittanut hyvitystä. - Uutiset
12.9.2018 16.16
Unionin tuomioistuin: Lennon peruuntuessa lentoyhtiön on palautettava myös välittäjän lippujen oston yhteydessä perimä palkkio, mikäli se on ollut palkkiosta tietoinenAmtsgericht Hamburg on halunnut selvittää, sisältyykö lipun hintaan, joka on otettava huomioon määritettäessä rahasummaa, joka lentoliikenteen harjoittajan on palautettava matkustajalle lennon peruuntuessa, kyseisen matkustajan maksaman summan ja lentoliikenteen harjoittajan saaman summan välinen erotus, joka vastaa kahden viimeksi mainitun välillä välittäjänä toimineen tahon perimää palkkiota. Unionin tuomioistuin vastaa keskiviikkona (12.9.) antamassaan tuomiossa tähän kysymykseen myöntävästi paitsi siinä tapauksessa, että tämä palkkio on vahvistettu mainitun lentoliikenteen harjoittajan tietämättä, mikä kansallisen tuomioistuimen on tarkistettava. - Uutiset
30.8.2018 9.39
Euroopan kuluttajakeskuksen uutiskirjeesä tietoa matkapaketeista ja lentoyhtiön konkurssitilanteeseen varautumisesta - muistutus myös boarding passin säilyttämisestäKesällä voimaan tullut laki matkapalveluyhdistelmistä on soveltamisalaltaan vanhaa valmismatkalakia laajempi. Kuluttajia erityisesti koskevat muutokset liittyvät esimerkiksi peruuttamisoikeuteen ja vahingonkorvauksen saamiseen. Lentoyhtiön konkurssitilanteeseen voi parhaiten varautua ennalta käyttämällä lippua ostaessa maksuvälineenä luottokorttia. Tällöin kuluttaja voi vaatia lipun hinnanpalautusta konkurssitilanteessa suoraan luottoyhtiöltä. Uutiskirjeessä myös muistutetaan, että boarding pass kannatta pitää tallessa. Sitä tarvitaan, jos lento viivästyy, peruuntuu, pääsy lennolle evätään tai matkatavaroiden osalta ilmenee ongelmia määränpäässä. Moni eurooppalainen lentoyhtiö edellyttää nykyään matkustajalta valitusasian käsittelyn yhteydessä kopiota boarding passista.