Hakutulokset
- Kaikilla sanoilla
- arvonlisävero
Näytä: 20 | 50 | 100 tulosta. Järjestys: Relevanssi | Aika
- Uutiset
19.4.2024 15.58
Hovioikeus kumosi käräjäoikeuden tuomion: Velan maksua ei ollut peräytettävä konkurssipesäänAsiassa oli kysymys siitä, oliko X Oyj:n Nordealle 10.5.2019 tekemä velan maksu peräytettävä konkurssipesään takaisinsaantilain 10 §:n nojalla. Asiassa oli ensiksi arvioitava sitä, oliko Nordealla ollut X:ltä pätevä, kyseistä saatavaa turvaava vakuus. (Vailla lainvoimaa 19.4.2024) - Uutiset
18.4.2024 14.44
Hallitus esittää arvonlisäverolain muuttamista neuvoston direktiivin täytäntöönpanemiseksiEsityksen tarkoituksena on täytäntöönpanna neuvoston direktiivi (EU) 2022/542 direktiivien 2006/112/EY ja (EU) 2020/85 muuttamisesta arvonlisäverokantojen osalta. Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan 1. tammikuuta 2025. - Uutiset
18.4.2024 11.22
Hallinto-oikeus: Vaikeavammaisen maksutonta koulukuljetusta etävanhemman luota ei ollut myönnettävä kohtuullisena mukautuksenakaanHallinto-oikeus totesi muun muassa, että perusopetuslaissa ei ole yksiselitteisesti säädetty oikeudesta maksuttomaan koulukuljetukseen tilanteessa, jossa lapsen huoltajat asuvat eri osoitteissa ja lapsi asuu vuorotellen tai osan ajasta toisen huoltajan luona. Oikeuskäytännön mukaan koulumatkalla tarkoitetaan kuitenkin vain väestörekisteriin merkityn vakinaisen asuinpaikan ja koulun välistä matkaa. Kaupungilla ei ollut perusopetuslakiin eikä muuhunkaan, kuten esimerkiksi valituksessa mainittuun YK:n lapsioikeussopimukseen tai lapsen etuun perustuvaa velvollisuutta järjestää A:lle maksutonta koulukuljetusta etävanhemman kodin ja koulun välille. (Vailla lainvoimaa 18.4.2024) - Uutiset
18.4.2024 9.30
KHO: Työeläkevakuutusyhtiöiden perustamaa ja omistamaa yhtiötä oli pidettävä sellaisena AVL 60 a §:ssä tarkoitettuna itsenäisenä yhteenliittymänä, jonka harjoittamasta palvelun myynnistä jäseninä oleville työeläkeyhtiöille ei ollut suoritettava arvonlisäveroaA Oy oli suomalaisten työeläkevakuutusyhtiöiden perustama ja omistama yhtiö. Yhtiö oli perustettu, jotta työeläkeyhtiöt pystyivät hoitamaan lakisääteiset eläkepäätöksiin ja -maksatuksiin liittyvät tehtävänsä. Yhtiö ylläpiti työeläkevakuuttamisessa tarvittavia tietojärjestelmiä ja myi siihen liittyviä palveluja työeläkeyhtiöille omakustannushintaan. Vastaavia palveluja ei ollut työeläkeyhtiöiden ostettavissa muualta. Asiassa oli ratkaistavana, oliko A Oy:tä pidettävä sellaisena AVL 60 a §:ssä tarkoitettuna itsenäisenä yhteenliittymänä, jonka harjoittamasta palvelun myynnistä jäsenilleen ei ollut suoritettava arvonlisäveroa. Asiassa oli erityisesti arvioitava lain 60 a §:n 1 momentin 1 kohdan mukaisen edellytyksen täyttymistä. - Uutiset
17.4.2024 15.00
Hovioikeus: Avustajalla oli oikeus saada palkkiota myös matka-ajalta ja korvausta matkakuluistaAvustajalla oli oikeus saada valtion varoista palkkio puolustajan tehtävästä samojen perusteiden mukaan kuin KO:n pääkäsittelyyn osallistuvalle, tuomioistuimen toimialueella toimivalle avustajalle olisi korvattu. Tällaisina määrinä voitiin pitää yhteensä 6 tunnin matka-aikaa sekä matkakulujen korvausta 300 kilometriltä. Avustajalle valtion varoista maksettavaa palkkiota oli siten korotettava matka-ajalta maksettavalla 660 eurolla ja hänelle oli maksettava matkakulujen korvauksena 159 euroa. (Vailla lainvoimaa 17.4.2024) - Uutiset
16.4.2024 16.30
Kehysriihessä tehdyt veroratkaisutPääministeri Petteri Orpon hallitus on sopinut vuosien 2025–2028 julkisen talouden suunnitelmasta. Hallituksen veropolitiikan tavoitteena on kotitalouksien ostovoiman kohentuminen, työnteon kannustimien parantuminen ja talouskasvun edellytysten vahvistuminen. Verotuksen pitää kannustaa yrittäjyyteen ja tukea kotimaista omistajuutta. Julkisen talouden vakavan tilanteen vuoksi hallitus tekee julkista taloutta vahvistavia verotoimia. Verotoimien vaikutus julkiseen talouteen on 1,4 miljardia euroa. Toimet on valittu niin, että ne kohdistuvat oikeudenmukaisesti ja että niistä on mahdollisimman vähän haittaa talouskasvulle. Hallitus päätti myös investointeja edistävistä veroratkaisuista. - Uutiset
15.4.2024 11.30
KHO: Yliopiston ei ollut suoritettava arvonlisäveroa A Oy:ltä veloittamistaan yhteisten palvelujen kustannusosuuksistaAsiassa oli ratkaistavana, onko yliopiston suorittamien tukipalvelujen luovuttaminen A Oy:lle ennakkoratkaisuhakemuksessa selostetuissa olosuhteissa AVL 1 §:ssä tarkoitettua liiketoiminnan muodossa tapahtuvaa palvelun myyntiä. Yliopiston valitus hyväksyttiin. HAO:n päätös kumotiin ja Verohallinnon antama ennakkoratkaisu, jonka mukaan yliopiston ei ole suoritettava arvonlisäveroa A Oy:ltä veloittamistaan yhteisten palvelujen kustannusosuuksista, saatettiin voimaan. (Julkaisematon) - Uutiset
11.4.2024 15.15
Kalevi Sorsa -säätiön julkaisema tutkimusraportti esittelee yhdeksän erilaista mallia Suomen osinkoverotuksen uudistamiseksiLaboren laatimat laskelmat osoittavat, että uudistus voisi tuoda vuosittain jopa 800 miljoonaa euroa lisää verotuloja. Progressiivisella osinkoveromallilla on mahdollista kohdistaa vaikutukset valtaosin suurituloisimalle prosentille suomalaisista. - Uutiset
9.4.2024 11.00
Toisin kuin käräjäoikeus hovioikeus hylkäsi syytteen seksuaalisesta ahdistelusta osittain nuorena henkilönä - vastaaja vapautettiin 30 päivän ehdollisesta vankeusrangaistuksesta ja velvollisuudesta suorittaa asianomistajalle kärsimyksestä 1.000 euroa ja tilapäisestä psyykkisestä haitasta 1.000 euroa (ään.)Syytteen mukaiset teot olivat kestäneet 10 kuukautta, ja ne olivat A:n mukaan tapahtuneet lähes joka arkipäivä koulussa välitunneilla aina muiden ihmisten läsnä ollessa. Asiassa ei kuitenkaan ollut kuultu yhtään ulkopuolista henkilötodistajaa, joka olisi havainnut syytteen alaisia tekoja tapahtuneen. Asiassa ei ollut A:n kertomuksen lisäksi esitetty muuta syytettä tukevaa välillistä näyttöä kuin T1:n kertomus, joka asiassa kerrotulla tavalla tuki asianomistajan kertomusta vain vähäisessä määrin. A:n kertomuksen luotettavuutta ja virheettömyyttä ei ollut siten kyetty riittävästi varmistamaan muilla A:n kertomusta tukevilla tekijöillä. Riittävään varmuuteen rikoksesta ja vastaajan (s. 2004) syyllisyydestä ei voitu päätyä asianomistajan kertomuksella ja muulla syytteen tueksi esitetyllä näytöllä. Kun lisäksi otettiin huomioon, että ainut tekoaikana paikalla ollut todistaja T2 ei ollut koskaan havainnut vastaajan menetelleen A:ta kohtaan syytteessä tarkoitetulla tavalla, asiassa oli jäänyt järkevä epäilys vastaajan syyllisyydestä. Syyte oli näin ollen hylättävä. (Vailla lainvoimaa 9.4.2024) - Uutiset
9.4.2024 10.30
Päivitetty ohje: Arvonlisäveron palauttaminen toiseen EU-maahan sijoittautuneelle elinkeinonharjoittajalleVerohallinnon ohjeessa kerrotaan, kuka voi hakea arvonlisäveron palautusta ja mikä liiketoiminta oikeuttaa palautukseen. Lisäksi ohjeessa selvitetään, millaisista hankinnoista palautusta maksetaan. Ohjeessa on omat kappaleensa myös siitä, miten palautusta haetaan, miten hakemus käsitellään ja miten palautuspäätökseen voi hakea muutosta. Ohjeen lopussa on lueteltu hakemuksessa käytettävät tavaran ja palvelun laatua kuvaavat koodit. Ohjetta on päivitetty 8.4.2024. Ohjeen lukuihin 6.2 ja 6.4 on lisätty tietoa hakemusten automaattisesta käsittelystä ja hakemuksen käsittelyajasta tilanteesta, kun hakijalle on lähetetty yksi lisätietopyyntö ja hakija pyytää lisäaikaa vastauksen antamiseen. - Uutiset
9.4.2024 10.15
Uusi ohje: Kiinteistöinvestointien arvonlisäverotusVerohallinnon ohje korvaa 30.5.2017 annetun ohjeen Kiinteistöinvestointien arvonlisäverotus (A59/200/2017). Ohje on laadittu lähes kokonaan uudelleen aikaisempaa ohjetta täydentäen. Ohjeeseen on lisätty esimerkkejä ja oikeuskäytäntöä. Ohje korvaa myös 21.1.2010 annetun ohjeen Verohallinnon kannanottoja yritysverotuskysymyksiin 2010 kohdan 3a ”Hallin luovuttaminen ja arvonlisäverolain 119 §:n tarkistusmenettely” (72/40/2010). - Uutiset
8.4.2024 11.15
VATT: Makeisvero ohjasi kulutusta terveellisemmäksi vain virvoitusjuomien osaltaMakeisvero ja siitä seuranneet korkeammat hinnat eivät vähentäneet makeisten ja jäätelön kulutusta, vahvistaa Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen VATT:n uusi tutkimusraportti. ”Sen sijaan virvoitusjuomissa sokerillisten juomien korotettu vero ohjasi kulutusta voimakkaasti sokerittomiin juomiin”, sanoo VATT:n ja Verotutkimuksen huippuyksikkö FIT:n tutkimusprofessori Tuomas Kosonen. - Uutiset
8.4.2024 9.40
KHO: Yhtiöllä ja hakemuksessa mainituilla muilla konserniyhtiöillä ei ollut oikeutta muodostaa keskenään verovelvollisuusryhmää - yhtiötä ei ollut pidettävä rahoituspalveluja myyvänä elinkeinonharjoittajanaAsiassa oli ratkaistavana, oliko A Oy:llä ja hakemuksessa mainituilla muilla konserniyhtiöillä oikeus muodostaa AVL 13 a §:ssä tarkoitettu verovelvollisuusryhmä tilanteessa, jossa A Oy:n suorittamat palvelut hakijoina oleville muille konserniyhtiöille olivat sinänsä luonteeltaan pääosin verosta vapautettuja rahoituspalveluja, kuten luotonantoa ja muuta rahoituksen järjestämistä, ja muut hakijoina olevat konserniyhtiöt harjoittivat pääasiassa arvonlisäverosta vapautettujen sosiaali- ja terveydenhuoltopalvelujen myyntiä. Asiassa oli erityisesti arvioitava, oliko A Oy:tä pidettävä AVL 13 a §:n 2 momentin 1 kohdassa tarkoitettuna pääasiassa 41 §:ssä tarkoitettuja rahoituspalveluja myyvänä elinkeinonharjoittajana. Kun otettiin huomioon AVL 13 a § kokonaisuudessaan, säännöksen tarkoitus sekä verovelvollisuusryhmän sisäisten liiketoimien jääminen arvonlisäveron soveltamisalan ulkopuolelle, A Oy:tä ei ollut pidettävä mainitun lainkohdan tarkoittamana elinkeinonharjoittajana, joka pääasiassa myi AVL 41 §:ssä tarkoitettuja rahoituspalveluja. - Uutiset
3.4.2024 10.30
Hovioikeus: Kiinteistösijoittajalle ei näytetty aiheutuneen vahinkoa kolmen huoneiston hallintaan oikeuttavien osakkeiden tarpeettomasta vakuustakavarikostaKuten korkein oikeus oli todennut, A:n omaisuuteen kohdistunut vakuustakavarikko oli hankittu tarpeettomasti ja valtio oli ankarassa vastuussa A:lle aiheutuneen vahingon korvaamisesta. Asiassa oli riidatonta, että valtio oli velvollinen maksamaan 19 067,37 euron rahamäärälle 1 728,58 euron koron. HO:sa oli kysymys siitä, oliko A:lle näytetty aiheutuneen vahinkoa kolmen huoneiston hallintaan oikeuttavien osakkeiden tarpeettomasta vakuustakavarikosta ja mikäli näin oli, mikä oli aiheutuneen vahingon määrä. (Vailla lainvoimaa 3.4.2024) - Uutiset
3.4.2024 9.00
Verotus-lehti 2/2024 on julkaistu Edilexissä- Pääkirjoitus: Hyviä ja huolestuttavia asioita
- Työnantajan suorittamat työntekijän rikosoikeudenkäynnin kulut – KHO 2023:116
- Yhtiövastikkeet tuloverotuksessa – lottoa vähennysoikeudella?
- Globaali minimiverohanke (Pilari 2) – kotimaan sääntelyn suhde minimiverojärjestelmän kansainväliseen kehitykseen
- T&K-yhdistelmävähennystä sovellettaessa havaittuja haasteita ja käytännön kokemuksia
- Ajankohtaista EU:n perusoikeuskirjan soveltamisesta verotuksessa
- Ylimääräinen muutoksenhaku verotuksessa ja vähän muutoinkin
- Matkalla muutoksenhakuun – huomioita oikaisulautakunnassa esiin nousseista menettely- ja substanssikysymyksistä
- Kolumni: Varo zumbaa!
- Eräistä EU-oikeudellisista vaikutuksista vero-oikeudelliseen sääntelyyn, tulkintaan ja menettelyyn
- Veronsaajien oikeudenvalvontayksikön roolista ja muutoksenhakuoikeudesta
- Kommentti Niko Pankan ja Tiina Ruoholan artikkeliin ”Veronsaajien oikeudenvalvontayksikön roolista ja muutoksenhakuoikeudesta”
- Menetelmälain 4 §:n enimmäishyvityksen laskentakaava SEUT:n perusvapauksien näkökulmasta
- EUT:n arvonlisäveropäätökset
- Unionin tuomioistuimen välitöntä verotusta koskeva oikeuskäytäntö - Uutiset
2.4.2024 14.00
Päivitetty ohje: Ulkomaisen liikkeen- ja ammatinharjoittajan tuloverotus SuomessaVerohallinnon ohjeen lukua 3.1. on täydennetty määrittelemällä tarkemmin, milloin rakennusurakointi muodostaa kiinteän toimipaikan. Lukuun 6.2 on lisätty maininta, että ennakkoperintärekisteröinnin edellytyksenä on oikeus harjoittaa elinkeinotoimintaa Suomessa. Lisäksi ohjeen tekstiä on joiltain osin täsmennetty. - Uutiset
28.3.2024 15.15
Hallinto-oikeus kumosi aluehallintoviraston päätöksen: Löytötavaratoimiston perimät korvaukset ja uhkasakon asettaminenAluehallintovirasto oli kehottanut löytötavaratoimistoa muuttamaan asiakkailtaan perimänsä korvaukset löytötavaralain ja -asetuksen mukaisiksi siten kuin aluehallintovirasto mainitun päätöksensä perusteluissa esitti. Kehotuksensa tehosteeksi oli asetettu 10.000 euron uhkasakko. Hallinto-oikeus katsoi aluehallintoviraston päätöksen perustelujen jäävän epäselväksi minkä sisältöiseksi aluehallintovirasto on sakon uhkaisella kehotuksella velvoittanut löytötavaratoimistoa muuttamaan asiakkailta perimiään korvauksia. Valituksenalaisesta päätöksestä eivät ilmene aluehallintoviraston havaitsemien epäkohtien korjaamiseksi asettamat velvoitteet hallintolain 44 §:n 1 momentin 3 kohdan ja uhkasakkolain 6 §:n edellyttämällä tavalla selkeästi ja täsmällisesti. Päätös tuli tällä perusteella lainvastaisena kumota. Asian näin päättyessä valittajan esittämistä muista valitusperusteista ei ollut tarpeen lausua. (Vailla lainvoimaa 28.3.2024) - Uutiset
28.3.2024 10.00
Markkinaoikeuden ratkaisuja julkisista hankinnoistaMarkkinaoikeuden julkisia hankintoja koskevissa ratkaisuissa aikavälillä 6.3.2024 - 15.3.2024 oli kysymys muun muassa suorahankinnoista, toimivallan siirrosta, tarjousten tarjouspyynnön mukaisuudesta, asiakirjojen julkisuudesta, sidosyksikköhankinnoista ja sopimuskauden lyhentämisestä. - Uutiset
27.3.2024 10.11
KHO:n muu päätös: Poliisihallituksen käännöspalvelujen hankinta ja seuraamusmaksuMarkkinaoikeus oli muun muassa määrännyt Poliisihallituksen maksamaan valtiolle seuraamusmaksuna 20.000 euroa. Korkein hallinto-oikeus tutki asian seuraamusmaksun määräämistä koskevalta osalta. Poliisihallituksen valitus hylättiin. Markkinaoikeuden päätöksen lopputulosta ei muutettu. - Uutiset
25.3.2024 10.00
EUT:n ennakkoratkaisu arvonlisäveron oikaisuilmoituksista kieltäytymisestä, kun tavaroiden luovutukset ja palvelujen suoritukset on tehty soveltamalla liian korkeaa arvonlisäverokantaaArvonlisäverodirektiivin säännöksiä on tulkittava verotuksen neutraalisuuden periaatteen, suhteellisuusperiaatteen ja yhdenvertaisen kohtelun periaatteen valossa siten, että ne ovat esteenä jäsenvaltion veroviranomaisten käytännölle, jonka mukaan on kiellettyä oikaista maksettava arvonlisävero veroilmoituksella silloin, kun tavaroiden luovutukset ja palvelujen suoritukset on tehty soveltamalla liian korkeaa arvonlisäverokantaa, koska näistä liiketoimista ei ole annettu laskuja vaan kassakoneen kassakuitit. Tässäkin tilanteessa verovelvollisella, joka on virheellisesti soveltanut liian korkeaa arvonlisäverokantaa, on oikeus esittää palautushakemus asianomaisen jäsenvaltion veroviranomaisille, ja veroviranomaiset voivat vedota kyseisen verovelvollisen saamaan perusteettomaan etuun vain, jos ne ovat kaikki merkitykselliset seikat huomioon ottavan taloudellisen analyysin päätteeksi osoittaneet, että perusteettomasti kannetusta verosta kyseiselle verovelvolliselle aiheutunut taloudellinen rasitus on poistettu kokonaisuudessaan.