Hakutulokset
- Kaikilla sanoilla
- Fi-Nergy
Järjestys: Relevanssi | Aika
- Uutiset
4.4.2024 9.34
Kuluttaja-asiamies on tehnyt 365 Hankinnasta tutkintapyynnön poliisilleSähköyhtiö 365 Hankinta Oy on erehdyttänyt tai pyrkinyt erehdyttämään kuluttajia maksamaan aiheettomia maksuja haastamalla heidät tuomioistuimeen. Koska tapauksia on paljon, kuluttaja-asiamies pyytää poliisia tutkimaan, ovatko 365 Hankinta ja sen vastuuhenkilö syyllistyneet teolla rikoslain mukaiseen törkeään petokseen. Menettely on ollut erityisen vahingollista, koska sillä on myös laajamittaisesti väärinkäytetty tuomioistuinjärjestelmää. - Uutiset
29.7.2022 13.16
KKV: Fi-Nergy Voima Oy konkurssissa – toimi näin, jos sinulla on yritykseltä saataviaFi-Nergy Voima Oy on asetettu konkurssiin 21.7.2022 annetulla Helsingin käräjäoikeuden päätöksellä. Fi-Nergy keräsi laskutuksessaan ennakkomaksuja, jolloin sähkösopimusten päätyttyä yhtiön olisi pitänyt toimittaa asiakkaalle loppulasku ja palauttaa ylimääräiset maksut. Monilla kuluttajilla on Fi-Nergyltä useiden satojen eurojen saatavia. Konkurssitilanteissa ainoa mahdollinen tapa saada puuttuvat suoritukset on valvoa saatavia konkurssimenettelyssä. Kuluttajan tulee seurata konkurssipesän tiedotusta, jos haluaa valvoa saatavansa myöhemmin. - Uutiset
12.5.2022 10.22
KKV: Sähköyhtiö 365 Hankinta lähettää edelleen aiheettomia laskuja – niitä ei pidä maksaaUseat kuluttajat ovat edelleen saaneet laskuja sähköyhtiö 356 Hankinnalta, vaikka yhtiön sähköntoimitus loppui jo kesällä 2021. Laskuissa peritään aiheettomasti muun muassa 199 euron sopimussakkoja. Laskuja ei pidä maksaa, kilpailu- ja kuluttajavirasto tiedottaa. 365 Hankinnan sähköntoimitukset asiakkaille keskeytyivät kesäkuussa 2021 tasevastaavan puuttumisen vuoksi, eikä toiminta ole sen jälkeen jatkunut. Aiheettomista laskuista varoitettiin myös syksyllä 2021. Ongelmat ovat kuitenkin jatkuneet ja viimeisimmissä tapauksissa kuluttajat kertovat saaneensa 365 Hankinnalta muun muassa 199 euron perättömiä sopimussakkoja. Uusissa laskuissa mainitaan ruotsalainen tai latvialainen pankkitili. - Uutiset
10.9.2021 13.25
KKV: Sähköyhtiö 365 Hankinta lähettää kuluttajille edelleen aiheettomia laskuja – Fi-Nergy Voiman aiheettomia laskuja karhutaan jo perintätoimiston kauttaKilpailu- ja kuluttajaviraston kuluttajaneuvontaan tulleiden ilmoitusten perusteella useat kuluttajat ovat saaneet sähköyhtiö 365 Hankinnalta laskuja, vaikka yhtiön sähköntoimitus on keskeytetty. Laskut ovat perusteettomia, eikä niitä pidä maksaa. - Uutiset
27.8.2021 12.00
Kuluttaja-asiamiehen aloite: Sähkön ennakkolaskutus kiellettävä ja puhelinmyynnin sääntöjä tarkennettavaSähkön ennakkolaskutukseen ja puhelinmyyntiin liittyvät ongelmat ovat näkyneet viime vuosina tasaisena virtana niin kuluttaja-asiamiehen valvonnassa kuin KKV:n kuluttajaneuvonnassa. Kuluttaja-asiamies vaatii nyt lainsäädännön tiukentamista, jotta kuluttajien oikeudet voitaisiin turvata entistä paremmin. Kuluttaja-asiamies esittää aloitteessaan työ- ja elinkeinoministeriölle, että sähkön ennakkolaskutus tulisi kieltää ja puhelinmyynnissä tehdyn sähkönmyyntisopimuksen tulisi alkaa kolmen kuukauden kuluessa sen solmimisesta. - Uutiset
8.7.2021 8.04
Energiavirasto: Tärkeä muistutus ja ohjeita Fi-Nergy Voiman ja 365 Hankinnan asiakkailleEnergiavirasto muistuttaa Fi-Nergy Voima Oy:n, Fi-Nergy Voima OÜ:n sekä 365 Hankinta Oy:n asiakkaita tekemään välittömästi sähkösopimuksen uuden sähkönmyyjän kanssa, jotta he välttyvät sähköjen katkaisulta. Lainsäädännössä verkkoyhtiöille asetettu velvoite varmistaa sähkön toimitus kuluttajille on päättymässä, jonka jälkeen verkkoyhtiöillä on oikeus katkaista asiakkaan sähkönjakelu. - Uutiset
7.7.2021 14.25
Hallinto-oikeus: Energiavirasto oli voinut tuomita lainvoimaisella päätöksellä asetetun uhkasakon Fi-Nergy Voima Oy:n maksettavaksiHallinto-oikeus totesi, että nyt käsillä olevassa asiassa oli kyse ainoastaan siitä, oliko uhkasakot voitu tuomita maksettavaksi. Asiassa saadun selvityksen mukaan Fi-Nergy Voima Oy ei ole noudattanut sille Energiaviraston lainvoimaiseksi tulleella päätöksellä asetettua velvoitetta määräaikaan mennessä tai sitä seuranneina kalenterikuukausina, joilta uhkasakon lisäerät on tuomittu maksettaviksi. Asiassa ei ilmennyt seikkoja, joiden vuoksi lainvoimaisen asettamispäätöksen lainmukaisuus olisi tässä yhteydessä tutkittava päävelvoitteen osalta. Fi-Nergy Voima Oy:n valitusvaiheessa esittämiä seikkoja ei voitu pitää pätevänä syynä velvoitteiden noudattamatta jättämiselle. Kun Fi-Nergy Voima Oy ei ollut noudattanut sille asetettua päävelvoitetta eikä velvoitteen noudattamatta jättämiselle ole esitetty uhkasakkolain 10 §:ssä tarkoitettua pätevää syytä, Energiavirasto oli voinut tuomita lainvoimaisella päätöksellä asetetun uhkasakon Fi-Nergy Voima Oy:n maksettavaksi. (Vailla lainvoimaa 7.7.2021) - Uutiset
18.6.2021 13.46
Fi-Nergy Voiman ja 365 Hankinnan sähköntoimitus keskeytynyt: KKV:lta päivittyvää tietoa kuluttajan oikeuksista ja velvollisuuksistaFi-Nergy Voiman ja 365 Hankinnan sähköntoimitus asiakkailleen on keskeytynyt. Sähköntoimitus on turvattu kolmen viikon ajaksi, mutta yhtiöiden asiakkaiden on etsittävä viipymättä itselleen uusi sähkönmyyjä, jotta sähköt eivät katkea sen jälkeen. KKV päivitää sivulleen vastauksia ajankohtaisiin kysymyksiin, joita yhtiöiden asiakkailla voi olla. Tilanteeseen liittyy kuitenkin paljon epävarmuutta, eikä kaikkiin kysymyksiin ole valmiita vastauksia. - Uutiset
31.5.2021 8.51
Markkinaoikeus kielsi Fi-Nergy Voima Oy:n kuluttajansuojalain vastaisen menettelyn sähkön vähittäismyynnissä 100.000 euron sakon uhallaMarkkinaoikeus kielsi Fi-Nergy Voima Oy:tä ja A:ta
- muuttamasta kuluttajan ja yhtiön välistä sähkönmyyntisopimusta koskevia sopimusehtoja laskutusvälin, sähkön hinnan tai ennakkolaskutuksessa sovellettavien menettelytapojen, kuten ennakkomaksun määrän, ennakkolaskutusjakson pituuden tai laskunmaksuehdon osalta ilman, että yhtiö on ilmoittanut kuluttajalle ehtomuutoksesta, sen perusteesta sekä kuluttajan mahdollisesta irtisanomisoikeudesta kirjallisesti vähintään kuukautta ennen muutoksen voimaantuloa; jos sopimusmuutoksen perusteena on lainsäädännön muutos tai viranomaisen päätös, muutos saadaan kuitenkin toteuttaa lainsäädännön tai viranomaispäätöksen edellyttämänä ajankohtana
- muuttamasta kuluttajan ja yhtiön välistä toistaiseksi voimassa olevaa sähkönmyyntisopimusta, jossa hinnan muuttaminen edellyttää yhtiön kuluttajalle lähettämää ennakkoilmoitusta, sellaiseksi pörssisähkön hintaa suoraan seuraavaksi sopimukseksi, jonka yhteydessä edellä mainittua ennakkoilmoitusta ei sähkömarkkinalain 93 §:n 1 ja 4 momentin mukaan edellytetä
- käyttämästä kuluttajia koskevassa ennakkoon tapahtuvassa sähkön laskutuksessa laskutuksen perusteena verkonhaltijan ilmoittaman vuosikulutusarvion ylittäviä kulutusarvioita ilman kuluttajan sähkönkäyttöön liittyvää perustetta
- menettelemästä sähkön ennakkolaskutuksessaan siten, ettei kuluttaja saa todelliseen kulutukseen perustuvaa laskua, jossa arvioitu sähkönkulutus on tasattu verkonhaltijan ilmoittamaan viimeisimpään mittarilukemaan saakka, vähintään neljä kertaa vuodessa
- menettelemästä ennakkolaskutuksen sisältävien sähkönmyyntisopimusten osalta siten, ettei kuluttajalle anneta ennen sopimuksen tekemistä eikä sopimusta koskevassa vahvistuksessa selkeästi tietoa siitä, että yhtiö laskuttaa kuluttajaa ennakolta ja tuoda tällöin esiin, miten pitkälle ennakkoon laskutettava jakso ulottuu laskun eräpäivän jälkeen
- menettelemästä laskutuksessaan siten, ettei yhtiö toimita kuluttajalle loppulaskua kuuden viikon kuluessa siitä, kun sähkön toimitus kuluttajalle on päättynyt
- menettelemästä laskutuksessaan siten, ettei yhtiö hyvitä kuluttajalle hänen ennakkoon liikaa maksamiaan suorituksia viimeistään kahden viikon kuluessa siitä, kun loppulaskun toimittamista koskeva kuuden viikon määräaika on päättynyt, jollei hyvittämisen ole estänyt jokin kuluttajasta johtuva seikka.
Sekä Fi-Nergy Voima Oy:n että A:n on noudatettava kutakin kieltoa heti 100.000 euron sakon uhalla. (Vailla lainvoimaa 31.5.2021) - Uutiset
31.5.2021 7.54
Energiavirasto ja kuluttaja-asiamies seuraavat Fi-Nergyn ja 365 Hankinnan veropetostutkintaa ja sen seurauksia asiakkaillePoliisi on ilmoittanut epäilevänsä sähkönmyyntiyhtiöitä noin 6,5 miljoonan euron veropetoksista. Energiaviraston ja kuluttaja-asiamiehen tietojen mukaan esitutkinta liittyy Fi-Nergy Voima Oy:n, Fi-Nergy Voima Oü:n ja 365 Hankinta Oy:n toimintaan. Yhtiöillä on tuhansia asiakkaita eri puolilla Suomea ja ne jatkavat edelleen toimintaansa. Energiavirasto ja kuluttaja-asiamies seuraavat tilannetta tiiviisti ja valmistautuvat tarvittaessa antamaan asiakkaille toimintaohjeita. - Uutiset
21.4.2021 11.15
Kuluttajat edelleen ongelmissa sähkönmyyntiyhtiö Fi-Nergyn kanssa: Kuluttaja-asiamies on aloittanut kuluttajien avustamisenUseat kuluttajat ovat edelleen ongelmissa sähkönmyyntiyhtiö Fi-Nergy Voiman kanssa. Kuluttaja-asiamies on aloittanut sellaisten kuluttajien avustamisen, joille yritys ei ole palauttanut heidän maksamiaan ennakkomaksuja. Yhtiön toimintatavat ovat myös markkinaoikeuden arvioitavana. Fi-Nergyn toiminta poikkeaa muista sähkönmyyntiyhtiöistä siinä, että se laskuttaa asiakkaitaan ennakkoon. Yhtiö ei ole palauttanut asiakkailleen heidän liikaa maksamiaan ennakkomaksuja, vaikka asiakkuus on päättynyt. Kuluttaja-asiamies vei huhtikuussa 2020 sähkönmyyntiyhtiö Fi-Nergyn markkinaoikeuteen kuluttajansuojasäännösten rikkomisesta. Markkinaoikeus piti ensimmäisen istunnon asiassa huhtikuussa 2021. - Uutiset
9.7.2020 14.26
Kuluttaja-asiamies selvittää 365 Hankinnan sähkösopimusten puhelinmyyntiä – toimintaohjeita kuluttajilleSähkönmyyntisopimusta ja siihen liittyvää sähkönsiirron kilpailuttamista puhelimitse markkinoivasta 365 Hankinta Oy:stä on tullut kuluttajaneuvontaan ja kuluttaja-asiamiehelle runsaasti kuluttajien ilmoituksia keväästä lähtien ja kiihtyvällä tahdilla heinäkuussa. Ilmoitusten mukaan kuluttajat ovat saaneet 365 Hankinta Oy:ltä sähkönmyyntisopimuksen, vaikka eivät olisi hyväksyneet yhtiön puhelimessa esittämää tarjousta. - Uutiset
23.1.2020 13.40
KKV: Moni kuluttaja ongelmissa sähköyhtiö Fi-Nergy Voiman kanssaKuluttajaneuvontaan ja kuluttaja-asiamiehelle on tullut tämän vuoden alusta yli 200 ilmoitusta ongelmista, jotka koskevat sähkönmyyntiyhtiö Fi-Nergy Voimaa. Kuluttajat kertovat virheistä ja puutteista sopimuksissa, laskutuksessa ja asiakaspalvelussa. Koska ongelmia ei ole saatu korjattua aikaisemmilla valvontatoimenpiteillä, kuluttaja-asiamies on nyt tarttumassa järeämpiin keinoihin.