Hakutulokset
Näytä: 20 | 50 | 100 tulosta. Järjestys: Relevanssi | Aika
- Esityöt > Hallituksen esitykset HE 289/2018 Hallituksen esitys eduskunnalle maakuntauudistuksen täytäntöönpanoa liikennealalla koskevaksi lainsäädännöksi
- Esityöt > Hallituksen esitykset HE 269/2018 Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi eräiden ympäristöllisten lupamenettelyjen yhteensovittamisesta ja ympäristövaikutusten arviointimenettelystä annetun lain muuttamisesta sekä eräiksi niihin liittyviksi laeiksi
- Esityöt > Hallituksen esitykset HE 268/2018 Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi ympäristönsuojelulain ja vesilain muuttamisesta
- Uutiset
23.2.2018 14.00
Toisin kuin hallinto-oikeus KHO katsoi että edellytykset laiturin rakentamiseen ja merialueen ruoppaamiseen täyttyivätKHO totesi, että luvan myöntämisen edellytykset oli arvioitava vesilain 2 luvun 6 §:n 2 momentin ja 11 §:n mukaisesti ja ottaen huomioon vesilain 2 luvun 3 §:ssä säädetty. Hakemuksessa tarkoitetusta laiturin rakentamisesta ja ruoppauksesta ei voitu arvioida aiheutuvan vesilain 2 luvun 3 § huomioon ottaen vältettävissä olevaa vahinkoa, haittaa tai muuta edunmenetystä. Vesilain (264/1961) 2 luvun 6 §:n 2 momentti huomioon ottaen hankkeesta saatava hyöty on huomattava siitä yleisille tai yksityisille eduille koituviin menetyksiin verrattuna. Kun lisäksi otettiin huomioon aluehallintoviraston päätöksessä lausutut vesilain 2 luvun 7 §:n 2 momentin mukaiset käyttöoikeuden myöntämisen perusteet, luvan myöntämisen edellytykset täyttyivät. - Uutiset
23.2.2018 12.04
KHO ei muuttanut hallinto-oikeuden päätöstä vedenottamon rakentamista koskevassa hallintopakkoasiassa SodankylässäHallinto-oikeus totesi muun muassa, että asiassa esitetyn selvityksen perusteella ei voitu katsoa, että Kemijoki Oy olisi toiminut vastoin vesioikeuden 26.6.1968 antamaa päätöstä tai laiminlyönyt sille luvan haltijana asetettuja velvoitteita. Kemijoki Oy:tä ei voitu siten hallintopakkopäätöksellä velvoittaa huolehtimaan veden riittävyydestä Vuotson Vesihuolto Oy:n vedenottamolla, kun syy veden saannin vaikeutumiseen oli todennäköisesti huonokuntoisen vesijohtoverkoston vuoksi moninkertaistunut ja pohjavesialueen antoisuuteen nähden liian suuri veden ottomäärä, joista vesihuoltoyhtiö oli vesioikeuden päätöksen ja vesilain mukaan itse vastuussa. - Uutiset
22.2.2018 14.00
KHO:n ratkaisu väylän ruoppauksesta ja massojen läjityksestä InkoossaHallinto-oikeus katsoi, että hankkeesta yksityisille eduille saatava hyöty ei ollut huomattava verrattuna siitä yleisille eduille koituviin menetyksiin. Hanke toteutuessaan saattaisi myös vaikeuttaa kaavan laatimista. Perusteita luvan myöntämiselle ei siten ollut ja valitus oli siksi hylättävä. KHO ei muuttanut hallinto-oikeuden päätöksen lopputulosta. - Uutiset
19.2.2018 8.00
Kuluttajariitalautakunnan kaksi ratkaisua vesihuollon liittymismaksustaEnsimmäisessä asiassa oli erimielisyyttä siitä, oliko vesihuoltolaitoksella oikeus periä kuluttajalta tuhoutuneen omakotitalon tilalle rakennettavasta uudesta talosta liittymismaksu, kun aikaisemman verkostoon liittämisen yhteydessä rakennettuja tonttijohtoja ei tarvinnut uusia. Kuluttaja oli vedonnut vesihuoltolaitokselta suullisesti saamaansa tietoon, ettei maksuja peritä. Vesihuoltolaitos oli kiistänyt antaneensa kuluttajalle virheellistä tietoa liittymismaksusta. Asiassa oli jäänyt näyttämättä, että vesihuoltolaitos olisi luopunut oikeudestaan periä kuluttajalta liittymismaksu hinnastonsa mukaisesti. Liittymismaksun perimiselle ei ollut vesihuoltolain säännöksistä johtuvaa estettä. Lautakunta kuitenkin suositti, että vesihuoltolaitos myöntää liittymismaksulle korottoman kahden vuoden maksuajan. Toisessa asiassa oli erimielisyyttä siitä, oliko vesihuoltolaitoksella oikeus periä liittymismaksu kuluttajilta, jotka olivat rakentaneet ostamallaan tontilla sijainneen talon tilalle uuden omakotitalon. Jos liittymismaksun periminen katsottiin oikeutetuksi, arvioitavaksi tuli oliko maksu määrältään kohtuullinen. Lautakunta katsoi, ettei liittymismaksun perimiselle ollut vesihuoltolain säännöksistä johtuvaa estettä. Perittyä liittymismaksua ei pidetty myöskään kohtuuttomana. - Uutiset
14.2.2018 12.10
KHO kumosi aluehallintoviraston ja hallinto-oikeuden Kouvolan Sammalsuon turvetuotannon ympäristölupapäätökset ja palautti asian aluehallintovirastolle uudelleen käsiteltäväksi hakemuksen puutteiden vuoksiPäätöksessä todettujen hakemuksen puutteiden vuoksi aluehallintoviraston ja hallinto-oikeuden päätökset oli kumottava ja asia oli palautettava aluehallintovirastolle uudelleen käsiteltäväksi. Mikäli luvanhakija haluaa jatkaa hakemustaan, aluehallintoviraston on varattava hakijalle tilaisuus täydentää hakemustaan. Täydennyksen tulee sisältää muun ohella tarkempi arvio päästöistä eri tuotanto- ja kuntoonpanovaiheissa ja eri vuodenaikoina, vesiensuojelurakenteiden tarkempi kuvaus ja mitoitus, tiedot pintavalutuskentän olosuhteista, turvekerroksen paksuudesta ja pintakerroksen fosforipitoisuudesta sekä suunnitelma alueen kuntoonpanosta, mitoituksesta ja oikovirtausten estämisestä edellytetyt reduktiotasot huomioon ottaen, tiedot Torasjoen veden tilasta eri vuodenaikoina ja kuormituksen vaikutuksesta Torasjoen veden laatuun ja mahdollinen luonnos vaikutustarkkailusta. - EHS-säädösseurantaVesilakia muutettiin muutoksenhakusäännösten ja valituksen yhteydessä tapahtuvaa kuulemista koskevien säännösten osaltaSäädösnumero: 975/2017
Julkaisupäivä: 12.2.2018 - Uutiset
8.2.2018 11.10
KHO:n ratkaisu vesivoimalaitoksen rakentamisestaKHO katsoi muun muassa, että hallinto-oikeuden oli tullut kumota lupapäätös juoksutuksia koskevien sekä vedenkorkeuksien ja virtaamien tarkkailua koskevien lupamääräysten osalta ja palauttaa asia niiltä osin lupaviranomaiselle uudelleen käsiteltäväksi tilaisuuden varaamiseksi hakijalle esittää selvitys lyhytaikaissäännöstelyn toteuttamisesta ja sen vaikutuksista. Asiassa oli voitu antaa vesilain 3 luvun 20 §:n perusteella määräys kalatien rakentamista ja kalatien toimivuuden tarkkailua koskevien määräysten 3 ja 4 tarkistamisesta. Kun lupaharkinnan kannalta keskeisen kalatien toimivuus oli jäänyt epäselväksi, ei mainittujen määräysten 3 ja 4 tarkistamista koskevaa harkintaa ollut syytä jättää vesilain 3 luvun 22 §:n 1 momentin varaan, vaan määräysten mahdollinen tarkistaminen oli tehtävä lupamääräyksessä 5 tarkoitetun erillisen selvityksen perusteella. - Uutiset
7.2.2018 10.10
KHO:n ratkaisu valtatien rakentamiseen liittyvässä vesitalouslupa-asiassa pohjavesialueellaKHO ei muuttanut hallinto-oikeuden päätöksen lopputulosta asiassa, jossa oli kysymys valtatien parantamiselle myönnettyä vesitalouslupaa koskevasta valituksesta Hartolassa. - Uutiset
6.2.2018 15.51
Lakiluonnos ympäristölupien yhden luukun mallista lausunnoilleYmpäristöministeriö pyytää lausuntoja lakiluonnoksesta ympäristöllisten lupamenettelyjen yhteensovittamiseksi. Lakiluonnos perustuu niin sanottuun yhden luukun malliin. Siinä lupa-asiakas asioisi eri viranomaisten kanssa yhdeltä asiointipisteeltä, josta voisi kerralla hakea kaikkia tiettyyn hankkeeseen tarvittavia lupia. Uudistuksen tavoitteena on sujuvoittaa ja jouduttaa luvitusta. Lakiehdotus koskisi ympäristölupia, vesilain mukaisia lupia, maa-aineslupia, luonnonsuojelulain mukaisia poikkeuspäätöksiä, kaivos- ja kemikaaliturvallisuuslupia sekä rakentamisen lupia. Ympäristönsuojelun taso säilyy hyvänä, sillä päätösten perustana oleva lainsäädäntö pysyy ennallaan. - Esityöt > Hallituksen esitykset HE 143/2018 Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi merenkulun ympäristönsuojelulain muuttamisesta
- Uutiset
17.1.2018 9.00
Komissiolta ensimmäinen muovistrategia muovijätteen vähentämiseksiKomissio on julkaissut EU:n ensimmäisen muovistrategian, jonka tavoitteena on vähentää muovijätteen ja -roskan aiheuttamia ongelmia. Strategiassa halutaan tehostaa muovin talteenottoa ja kierrätystä sekä tuotesuunnittelua, joka edistää muovituotteiden uudelleenkäyttöä, korjattavuutta ja kierrätystä. Samalla luodaan edellytyksiä uusille kiertotalouden innovaatioille ja investoinneille. Muovin tuotanto on maailmanlaajuisesti 20-kertaistunut 1960-luvun jälkeen, ja oli 322 miljoonaa tonnia vuonna 2015. Tuotannon odotetaan kaksinkertaistuvan 20 vuoden kuluessa. Muovistrategia on osa komission kiertotaloutta vauhdittavien aloitteiden pakettia. - Uutiset
8.1.2018 12.41
KHO:n ratkaisu tekopohjavesikokeen vesitalouslupa-asiassaHallinto-oikeus totesi, että hankkeesta ei voitu katsoa aiheutuvan vesilain 3 luvun 4 §:n 1 momentissa tarkoitettua sanottavaa yleisen tai yksityisen edun loukkausta eikä muutakaan vesilain 3 luvussa säädettyä estettä luvan myöntämiselle. Hankkeen ei voitu katsoa vaarantavan pohjaveden laatua ympäristönsuojelulain 17 §:n vastaisesti. Hankkeen ei myöskään voitu katsoa vaarantavan yhteisön vesipolitiikan puitteista annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin 2000/60/EY 11 artiklan f-kohdassa tarkoitettujen ympäristötavoitteiden saavuttamista. Asiassa ei esitetty sellaisia seikkoja, että toiminnasta aiheutuisi sellaisia vaikutuksia valittajan tilalla, jotka edellyttäisivät suojakerroksen paksuutta ja imeytyskaivon minimietäisyyttä tilasta koskevien määräysten sisällyttämistä lupamääräyksiin vaaditulla tavalla. Suoja-alueesta määrätään erikseen mahdollisen suoja-aluehakemuksen käsittelyn yhteydessä. Aluehallintoviraston päätöstä ei siten ollut syytä kumota tai muuttaa vaaditulla tavalla. KHO ei muuttanut hallinto-oikeuden päätöstä. - Uutiset
4.1.2018 13.00
KHO:n muu päätös vesihuoltoasiassaKun otettiin huomioon vesihuoltolain 8 §:n 1 momentti sekä 29 ja 30 §, Etelä-Savon ELY-keskus oli voinut velvoittaa Savonlinnan kaupungin määrittämään Kerimaan lomakeskuksen alueen vesihuoltolain mukaiseksi toiminta-alueeksi vesihuoltolaitokselle 30.6.2016 mennessä uhkasakon uhalla. - Esityöt > Hallituksen esitykset HE 61/2018 Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi Liikenne- ja viestintäviraston perustamisesta, Liikennevirastosta annetun lain muuttamisesta ja eräiksi niihin liittyviksi laeiksi
- Esityöt > Hallituksen esitykset HE 45/2018 Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi maantielain muuttamisesta ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi
- Esityöt > Hallituksen esitykset HE 42/2018 Hallituksen esitys eduskunnalle MARPOL 73/78 -yleissopimuksen VI liitteeseen tehtyjen muutosten hyväksymiseksi ja voimaansaattamiseksi sekä laiksi merenkulun ympäristönsuojelulain muuttamisesta
- Esityöt > Hallituksen esitykset HE 29/2018 Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi oikeudenkäynnistä hallintoasioissa ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi