Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Pääsy PDF-dokumenttiin vaatii sisäänkirjautumisen.

Kohdennettu terveystuotteiden mainonta haavoittuville kuluttajille sopimattoman menettelyn ja tietosuojasääntelyn näkökulmasta

Maukonen, Kaisa

Opinnäytetyöt 1.3.2022, Gradut ja muut tutkielmat

Tiivistelmä

Tässä tutkielmassa tutkitaan terveystuotteiden kohdennettua mainontaa haavoittuvassa asemassa oleville kuluttajille. Tutkimuskysymyksinä on, minkä olosuhteiden olemassaolo täyttää sopimattoman menettelyn tunnusmerkistön sekä mitä tietosuojasääntelyn näkökulmasta tällaisessa mainonnassa on huomioitava. Tutkielmassa tarkoitettuja terveystuotteita ovat kaikki terveyttä edistävät ja sairauksia parantavat käyttö- ja kulutustavarat, joiden ei katsota kuuluvan minkään erityislainsäädännön alaisuuteen.

Tietosuojasääntelyn näkökulmassa tutkielmassa käsitellään profilointia mainonnan kohdentamisen taustalla, terveystietojen profilointia sekä muita tietosuoja-asetuksen periaatteita ja rekisteröityjen oikeuksia. Sopimattoman menettelyn tunnusmerkistö perustuu KSL 2 luvun 3 §:n, joka on sopimatonta menettelyä koskeva yleissäännös. Tämän lisäksi tutkielmassa käsitellään harhaanjohtavien ja totuudenvastaisten tietojen antamista sekä aggressiivista mainontaa, joita pidetään sellaisenaan sopimattomana menettelynä.

Kohdennettu mainonta haavoittuville kuluttajille asettaa velvollisuuden huomioida ryhmän erityispiirteet. Haavoittuva kuluttaja voi reagoida markkinoinnin kohteena toisin, kuin keskivertokuluttaja. Haavoittuva kuluttaja voi tarttua herkemmin terveysväittämiin ja niillä katsotaankin olevan keskeinen merkitys kuluttajan päätöksenteossa. Sairauden aiheuttamat kivut ja toive paranemisesta heikentävät edelleen tällaisten kuluttajan kykyä arvioida riittävän kriittisesti mainonnassa esitettyjä väittämiä. Koska profilointi perustuu kuluttajista kerättyjen terveystietojen käsittelyyn, on käsittely lainmukaista vain kuluttajan antaman nimenomaisen suostumuksen perusteella. Toisaalta haasteena suostumuksen antamiselle on se, ettei haavoittuvassa asemassa oleva kuluttaja kykene välttämättä ymmärtämään suostumuksen antamisen merkitystä tai sen antamatta jättämisen vaikutuksia. Nämä seikat on huomioitava niin tietosuojassa kuin kuluttajansuojassa, kun terveystuotteiden mainontaa kohdennetaan haavoittuvalle kuluttajalle.
(Edilex-toimitus)

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.