Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Pääsy PDF-dokumenttiin vaatii sisäänkirjautumisen.

Tavaramerkkiloukkaus sosiaalisessa mediassa – milloin toisen tavaramerkkiä käytetään elinkeinotoiminnassa?

Nyström, Anne

15.10.2020, Maisteritutkielma

Tiivistelmä

Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, milloin sosiaalisessa mediassa tapahtuva toisen tavaramerkin käyttö voidaan katsoa sellaiseksi käytöksi elinkeinotoiminnassa, jossa täyttyy tavaramerkkisääntelyn mukainen edellytys, jossa merkinhaltija voi kieltää toista käyttämästä tavaramerkkiään. Sosiaalisen median ominaispiirteistä johtuu, että rajanveto toisen tavaramerkin käytöstä osana elinkeinotoimintaa verrattuna yksityiseen käyttöön, johon tavaramerkinhaltijan kielto-oikeus ei ulotu, on vaikea.

Sosiaalinen media on toimintaympäristönä erilainen kuin Euroopan unionin tuomioistuimen (EUT) aiemmassa oikeuskäytännössä tarkastelemat tilanteet. Tämä on heijastunut EUT:n oikeuskäytännön kehityssuuntaan, jossa tavaramerkeille on ryhdytty antamaan laajempaa suojaa esimerkiksi niiden mainos- ja investointifunktioille, perinteisten alkuperä- ja erottamisfunktioiden ohella.

Tutkimuksessa sivutaan myös tuotteiden ja palvelujen markkinoinnin yhteydessä tapahtuvaa tavaramerkin käyttämistä sosiaalisessa mediassa markkinointioikeuden näkökulmasta. Tutkielman näkökulma ei kuitenkaan ole internet- tai viestintäoikeus, vaan ensisijaisesti tavaramerkkioikeus.

(Edilex-toimitus)

Linkit

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.