Edilexissä on huoltokatko torstaina 25.4.2024. Palvelussa on tilapäisiä häiriöitä kello 7.00-8.30 välisenä aikana. Pahoittelemme huoltokatkosta aiheutuvaa haittaa.

Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Pääsy PDF-dokumenttiin vaatii sisäänkirjautumisen.

Vertaisarvioitu

Know Your Customer -periaate ja asiakkaan sijoitustarpeiden selvittämisvelvollisuus

Lähdevuori, Iiro

Oikeustiede - Jurisprudentia XXXVIII:2005 s. 261–335
30.12.2005
Asiantuntija-artikkeli

Tiivistelmä

Artikkelissa tarkastellaan know your customer -periaatteen sääntelyperustaa, sisältöä ja soveltamisalaa. Artikkeli rakentuu siten, että toisessa jaksossa tarkastellaan selonottovelvollisuuden sääntelyperustaa ja jaksossa kolme tarkastellaan tarkemmin selonottovelvollisuuden sisältöä ja know your customer -periaatteen taustalla olevia ajatuksia. Neljännessä jaksossa esitellään yksityiskohtaisemmin selonottovelvollisuuden arvopaperinvälittäjälle synnyttämiä velvoitteita sekä asiakkaan ominaisuuksien merkitystä tämän olosuhteita koskevassa arvioinnissa ja sijoitusneuvonnan antamisessa. Viidennessä jaksossa esitellään huhtikuussa 2004 voimaan tulleen rahoitusvälineiden markkinoita koskevan direktiivin sisältöä sijoitusneuvonnan käsitteen ja sijoituspalvelujen tarjonnassa noudatettavien menettelytapojen osalta.

Linkit

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.