Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Pikaluottojen markkinointi

Jakobsson, Niko

Julkaisuja internetissä

Tiivistelmä

Pikaluottojen kasvava kysyntä ja tarjonta ovat johtaneet pohtimaan tarvetta niihin liittyvän sääntelyjärjestelmän
luomiselle. Pikaluottojen tämänhetkinen (2007) sääntelyjärjestelmä on puutteellinen, sillä sääntely tapahtuu yleislausekkein ja rahoitusta tarjoavien luottoyhtiöiden ei tarvitse rekisteröityä.

Pikavippien tarjoajat ovat voineet toimia markkinoilla kohtalaisen vapaasti: Luottokustannukset ovat pienten luottojen osalta korkeat, sillä korkojärjestelmään liittyvä sääntelyjärjestelmä on pääosin purettu. Sopimukset voidaan tehdä tekstiviestillä ja ottaa jopa toisen nimiin. Nuorille vipeistä syntyneet maksuhäiriömerkinnät ja luottojen ottaminen yöaikaan huolestuttavat.

Pikaluottojärjestelmään liittyvä helppo lainansaanti ja kiskontaa lähentelevät prosentuaaliset vuosikorot
ovat herättäneet kuluttajaviranomaisten ja muiden viranomaisten sekä lainsäätäjän huomion.

Myös tekstiviestien tilaaminen toisen nimissä on herättänyt keskustelua.

Tässä seminaarityössä keskitytään ensisijaisesti pikaluottoilmiön avaamiseen. Tarkastelussa on pikaluottoihin
liittyvää problematiikkaa erityisesti markkinointisäännöksien ja kuluttajille suuntautuvan markkinoinnin näkökulmasta. Artikkelissa tarkastellaan myös pikaluottojen prosentuaalisiin korkoihin rikosoikeudellisten
säännösten avulla kuluttajaoikeudellisesta näkökulmasta samoin kuin luottotyypin valvontaan liittyviä kysymyksiä. Tutkimusongelman kannalta keskeiset kysymykset ovat: miten pikaluottoja säännellään, miksi sääntelyjärjestelmä on puutteellinen, kuka valvoo luottojen myöntämistä ja
missä kulkee rikollisen kiskonnan raja.

    Lisätiedot
  • Helsingin yliopisto

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.