Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Siirry mietintöön

Puutteelliset hakuehdot

VaVM 7/2017 vp - HE 81/2017 vp 
Valtiovarainvaliokunta
Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi ajoneuvoverolain 57 ja 66 §:n muuttamisesta sekä eräiksi siihen liittyviksi laeiksi

JOHDANTO

Vireilletulo

Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi ajoneuvoverolain 57 ja 66 §:n muuttamisesta sekä eräiksi siihen liittyviksi laeiksi ( HE 81/2017 vp ): Asia on saapunut valtiovarainvaliokuntaan mietinnön antamista varten. 

Jaostovalmistelu

Asia on valmisteltu valtiovarainvaliokunnan verojaostossa. 

Asiantuntijat

Verojaosto on kuullut: 

  • neuvotteleva virkamies Markus Teräväinen - valtiovarainministeriö

Verojaosto on saanut kirjallisen lausunnon: 

  • oikeusministeriö
  • sisäministeriö
  • Valtakunnansyyttäjänvirasto
  • Poliisihallitus
  • Rajavartiolaitos
  • Tulli
  • Liikenteen turvallisuusvirasto
  • Autoliitto ry

Verojaosto on saanut ilmoituksen, ei lausuttavaa: 

  • liikenne- ja viestintäministeriö
  • Verohallinto

HALLITUKSEN ESITYS

Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi ajoneuvoverolain, polttoainemaksusta annetun lain ja ajoneuvolain rangaistussäännöksiä siten, että rikosoikeudellisista toimenpiteistä luovuttaisiin silloin kun rangaistavaksi säädetystä teosta voi myös seurata hallinnollisena sanktiona määrättävä ajoneuvoveron lisävero. Lisävero jäisi siten ainoaksi sanktioksi tällaisesta teosta. 

Samalla ajoneuvoverorikkomuksen ja polttoainemaksurikkomuksen rangaistusvastuuta täsmennettäisiin. Esityksessä ehdotetaan lisäksi lakiteknisiä tarkennuksia rikesakkorikkomuksista annettuun lakiin liikennekäytöstä poistettujen ajoneuvojen osalta.  

Ajoneuvoverolakiin lisättäisiin myös säännös, joka mahdollistaisi ajoneuvoveron valvonnan teknisin keinon. 

Lait ovat tarkoitetut tulemaan voimaan mahdollisimman pian. 

VALIOKUNNAN PERUSTELUT

Valiokunta puoltaa esityksen hyväksymistä muuttamattomana.  

Hallituksen esityksen tarkoituksena on selkiinnyttää ajoneuvoverotukseen liittyvää sääntelyä, kun kysymys on kaksoisrangaistavuuden kieltoa (ne bis in idem) koskevista tilanteista. Tarve tähän on syntynyt, koska veronkorotuksen ja rikosprosessin suhdetta sääntelevän erityislainLaki erillisellä päätöksellä määrättävästä veron- tai tullinkorotuksesta (781/2013). menettelysäännökset eivät sovellu ajoneuvoverotuksessa käytössä olevaan lisäveroon. Esitys korjaa tämän puutteen. Sillä täsmennetään lisäksi ajoneuvoverorikkomuksen ja polttoainemaksurikkomuksen rangaistusvastuutaAjoneuvoverorikkomus olisi rangaistava vain tahallisena tekona. Esityksen perusteluihin (s. 10) on jäänyt erehdyksessä ja siis aiheettomasti maininta tuottamuksesta. ja parannetaan mahdollisuuksia valvoa ajoneuvoveron suorituksia teknisin keinoin. 

Valiokunta pitää ehdotettuja muutoksia perusteltuina ja asianmukaisina. Ne lisäävät menettelyn ennustettavuutta ja verokohtelun yhdenmukaisuutta, kun kaksoisrangaistavuuden kiellon alaisissa tilanteissa määrättäisiin aina rangaistuksen sijasta lisävero.  

Lisäveron tarkoituksena on estää käyttämästä liikenteessä sellaisia ajoneuvoja, joista on vero maksamatta tai jotka on ilmoitettu liikennekäytöstä poistetuiksi. Muutos palauttaisi lisäksi lisäveron ennaltaehkäisevän vaikutuksen esityksen taustalla olevan korkeimman hallinto-oikeuden ratkaisua KHO:2015:186 edeltäneelle tasolle. Ratkaisussa korkein hallinto-oikeus piti ajoneuvoverolain lisäveroa rikosoikeudellisena hallinnollisena sanktiona, jota koskee kaksoisrangaistavuuden kielto. 

Esitys selkiinnyttää ja yksinkertaistaa myös viranomaisten keskinäistä menettelyä ja parantaa siten verovalvonnan yleisiä edellytyksiä. Verotuottojen on arvioitu lisääntyvän noin kahdella miljoonalla eurolla vuosittain. Sakkomaksujen arvioidaan vähenevän vastaavasti vuositasolla noin 100 000 eurolla. Muutokset aiheutuvat käytännössä lisääntyneestä kiinnijäämisriskistä ja siitä, että lisävero on yleensä sanktiona vastaavasta teosta määrättävää sakkoa suurempi. 

VALIOKUNNAN PÄÄTÖSEHDOTUS

Valtiovarainvaliokunnan päätösehdotus:

Eduskunta hyväksyy muuttamattomana hallituksen esitykseen HE 81/2017 vp sisältyvät 1.—4. lakiehdotuksen. 

Helsingissä 10.10.2017 

Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa

puheenjohtaja Timo Kalli /kesk

varapuheenjohtaja Ville Vähämäki /ps

jäsen Timo Heinonen /kok

jäsen Eero Heinäluoma /sd /(osittain)

jäsen Kauko Juhantalo /kesk /(osittain)

jäsen Esko Kiviranta /kesk

jäsen Elina Lepomäki /kok

jäsen Outi Mäkelä /kok

jäsen Antti Rantakangas /kesk

jäsen Markku Rossi /kesk

jäsen Maria Tolppanen /sd

jäsen Matti Torvinen /si

jäsen Kari Uotila /vas

jäsen Pia Viitanen /sd

jäsen Ozan Yanar /vihr

varajäsen Olavi Ala-Nissilä /kesk

varajäsen Timo Harakka /sd /(osittain)

varajäsen Riitta Myller /sd

varajäsen Markku Pakkanen /kesk /(osittain)

Valiokunnan sihteerinä on toiminut

valiokuntaneuvos Maarit Pekkanen

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.