Siirry mietintöön
VaVM 34/2012
vp -
HE 167/2012 vp
Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi väliaikaisesta
pankkiverosta sekä laeiksi elinkeinotulon verottamisesta
annetun lain 16 §:n ja verotustietojen julkisuudesta ja
salassapidosta annetun lain 18 ja 20 §:n muuttamisesta
Vireilletulo
Eduskunta on 27 päivänä marraskuuta 2012 lähettänyt valtiovarainvaliokuntaan valmistelevasti käsiteltäväksi hallituksen esityksen eduskunnalle laiksi väliaikaisesta pankkiverosta sekä laeiksi elinkeinotulon verottamisesta annetun lain 16 §:n ja verotustietojen julkisuudesta ja salassapidosta annetun lain 18 ja 20 §:n muuttamisesta ( HE 167/2012 vp).
Lausunto
Eduskunnan päätöksen mukaisesti talousvaliokunta on antanut asiasta lausunnon (TaVL 46/2012 vp), joka on otettu tämän mietinnön liitteeksi.
Jaostovalmistelu
Asia on valmisteltu valtiovarainvaliokunnan verojaostossa.
Asiantuntijat
Verojaostossa ovat olleet kuultavina
- erityisasiantuntija Tarja Järvinen , lainsäädäntöneuvos Tuija Taos , valtiovarainministeriö
- johtava lakimies Matti Merisalo , Verohallinto
- rahoitusasiantuntija Tommi Toivola , Elinkeinoelämän keskusliitto EK ry
- pääekonomisti Veli-Matti Mattila , Finanssialan Keskusliitto
- professori Olli Mäenpää , Helsingin yliopisto
- verolakimies Mirja Pättikangas , Nordea Pankki Suomi Oyj
- asianajaja Einari Karhu , Asianajotoimisto Borenius edustaen Nordea Pankki Suomi Oyj:tä
- talousjohtaja Harri Luhtala , OP-Pohjola-ryhmä
- riskienhallintajohtaja Pertti Manninen , Säästöpankkiliitto ry
Kirjallisen lausunnon ovat antaneet
- Finanssivalvonta
- professori Marjaana Helminen, Helsingin yliopisto
- Keskuskauppakamari
- Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry
- valtiovarainministeriö
- Veronmaksajain Keskusliitto
- Ålands landskapsregering / Ahvenanmaan maakunnan hallitus.
Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi laki väliaikaisesta pankkiverosta. Talletuspankeilta kerättäisiin pankkiveroa, joka suoritettaisiin valtiolle. Pankkiveron suuruus perustuisi talletuspankin vakavaraisuuslaskennan mukaisten riskipainotettujen erien määrään edeltävän kalenterivuoden lopussa. Laki olisi määräaikainen siten, että pankkiveroa kerättäisiin verovuosina 2013—2015, kuitenkin siten, että laki ei olisi yhtä aikaa voimassa mahdollisesti voimaan tulevan kriisinhallintaa koskevan Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin mukaisen sääntelyn kanssa.
Elinkeinotulon verottamisesta annettuun lakiin lisättävän säännöksen mukaan pankkivero ei olisi verotuksessa vähennyskelpoinen erä. Verotustietojen julkisuudesta ja salassapidosta annettuun lakiin lisättäisiin säännökset, joiden nojalla Verohallinto voisi salassapitovelvollisuuden estämättä antaa verotustietoja Finanssivalvonnalle lausunnon antamista varten pankkiveroa koskevassa asiassa.
Esitys liittyy valtion vuoden 2013 talousarvioesitykseen ja on tarkoitettu käsiteltäväksi sen yhteydessä.
Lait on tarkoitettu tulemaan voimaan vuoden 2013 alusta. Väliaikaisesta pankkiverosta annettu laki olisi voimassa 31 päivään joulukuuta 2015.
Perustelut
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotusten hyväksymistä muuttamattomina.
Päätösehdotus
Edellä esitetyn perusteella valtiovarainvaliokunta ehdottaa,
että lakiehdotukset hyväksytään muuttamattomina.
Helsingissä 7 päivänä joulukuuta 2012
Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa
pj.
Kimmo
Sasi
/kok
jäs.
Leena
Harkimo
/kok
Pertti
Hemmilä
/kok
Jouko
Jääskeläinen
/kd
Timo
Kalli
/kesk
(osittain)
Sampsa
Kataja
/kok
Anneli
Kiljunen
/sd
Esko
Kiviranta
/kesk
Mika
Lintilä
/kesk
Kari
Rajamäki
/sd
Markku
Rossi
/kesk
Matti
Saarinen
/sd
Sari
Sarkomaa
/kok
Jouko
Skinnari
/sd
Osmo
Soininvaara
/vihr
Astrid
Thors
/r
Kauko
Tuupainen
/ps
Kari
Uotila
/vas
Pia
Viitanen
/sd
(osittain)
Ville
Vähämäki
/ps
vjäs.
Sirpa
Paatero
/sd
(osittain)
Eero
Reijonen
/kesk
(osittain)
Juha
Väätäinen
/ps
Valiokunnan sihteerinä jaostokäsittelyssä on toiminut
valiokuntaneuvos Maarit Pekkanen
Perustelut
Suomessa pitkään säilynyt matala korkotaso ja pienet korkomarginaalit ovat jo kaventaneet pankkien tuloksellista toimintaa. Euroopan finanssikriisin seurauksena on pankeille tulossa tämän lakiesityksen lisäksi uutta sääntelyä ja erilaisia lisämaksuja. Myös pankkien oma varainhankinta on kallistunut. Nämä aiheuttavat nousupaineita pankkien asiakkailta perimiin maksuihin ja korkomarginaaleihin jo ilman tätä lakiesitystä. Jokainen pankeille tuleva uusi kustannus heikentää myös pankkien mahdollisuutta säilyttää pankkisektorin olemassa olevat työpaikat. Pankkivero tuleekin näin ollen lisäämään pankeissa työskentelevien epävarmuutta oman työpaikkansa tulevaisuudesta.
Suomen talous on tällä hetkellä taantumassa. Vienti ei vedä kunnolla, joten vaihtotase on alijäämäinen. Kotimainen teollisuuden investointitaso on alhainen, ja niin ikään merkittävien ulkomaisten uusinvestointien saaminen Suomeen on ollut haastavaa. Pankkiveron seurauksena pankkiluotot kallistuvat. Tämä heikentää entisestään investointeja ja sitä kautta talouden kasvua sekä verokertymiä. Pankkivero tulee heikentämään Suomen kilpailukykyä.
Koska unionin tasolla ei ole vielä päästy ratkaisuun vakausrahastosta eikä kriisinhallintadirektiivistä, hallitus ei tarkkaan osoita, mihin pankkiveron tuotto käytettäisiin. Hallituksen esittämässä muodossa pankkivero on ikään kuin pankeilta saatavaa korotonta pakkolainaa, joka ainakin väliaikaisesti kohdennetaan valtion yleisen budjettivajeen tilkitsemiseen.
Lakiesitys ei tule lisäämään pankkien välistä neutraalisuutta Pohjoismaiden välillä, mikä perustuu jo maiden välisiin valuuttaeroihin ja pankeilta perittävien maksujen erilaisuuteen. Vertaaminen Ruotsin pankkien toimintaan ei ole relevanttia, koska Suomen pankeille on tulossa muita rasitteita euron takia.
Suomen pankeille on tulossa euroalueen muutoksista johtuvia lisärasitteita montaa eri kautta. Tiedossa ovat ainakin Basel III, kriisinhallintarahasto sekä pankkiunioniin liittyvät valvonta- ja muut hankkeet. Myös mahdollisuus transaktioveron myöhemmälle käyttöönottamiselle on yhä olemassa, vaikka hallitus ei tässä vaiheessa lähtenytkään mukaan tämän veron edistämiseen. On syytä muistaa, että osa hallituksesta olisi jo nyt halunnut ryhtyä valmistelemaan transaktioveron käyttöönottamista, vaikka se aiotaan ottaa käyttöön vain osassa euroaluetta. Lisäksi on tulossa pankkien rakenteita koskevia uudistuksia.
Lakiesityksessä jää epäselväksi Suomessa toimivien ulkomaisten pankkipalveluiden tarjoajien pankkiverollisuus.
Jos pankkivero tulee voimaan, se tulisi tarkkaan rahastoida kotimaisia pankkikriisien ratkaisuja varten. Pankkiveron tulisi lisäksi olla verotuksessa vähennyskelpoinen pankeille.
Keskustan valtiovarainvaliokuntaryhmä ei pidä perusteltuna ottaa käyttöön lakiesityksen mukaista pakkiveroa ja esittää, että lakiesitys hylätään.
Ehdotus
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että lakiehdotukset hylätään.
Helsingissä 7 päivänä joulukuuta 2012
Mika
Lintilä
/kesk
Timo
Kalli
/kesk
Esko
Kiviranta
/kesk
Markku
Rossi
/kesk
Eero
Reijonen
/kesk
Perustelut
Perussuomalaiset kannattavat pankkiveroa, mutta emme voi kannattaa sitä nykyisessä taloustilanteessa emmekä hallituksen esittämässä muodossa. On syytä ottaa huomioon, että EUtasolla valmistellaan parhaillaan ns. kriisinratkaisudirektiiviä, jossa otetaan todennäköisesti kantaa myös siihen, miten ns. kriisinratkaisurahastoon on varoja syytä kerryttää. Näin ollen pidämme parhaimpana vaihtoehtona palata asiaan sen jälkeen, kun tiedämme tarkasti direktiivin sisällön.
Veron perusteena käytetty riskipainotettujen erien määrä tarkoittaa käytännössä sitä, että pankit tulevat veron seurauksena vähentämään riskipitoisempien lainojen antoa. Pankkien lainasalkun riskipitoisemmat lainat ovat pääasiassa yrityslainoja, joten pankkiveron takia pankit joutuvat vähentämään yrityslainoituksen antoa sekä nostamaan lainoituksen hintaa. Pankkivero tulee siis vaikeuttamaan erityisesti pk-yritysten lainansaantia tilanteessa, jossa eurokriisin seurauksena pk-yritysten lainansaanti on jo hankalaa. Yritysrahoituksen heikkeneminen vaikeuttaa merkittävästi niiden investointimahdolisuuksia ja siten heikentää myös Suomen kilpailukykyä.
Perussuomalaiset haluavat kiinnittää huomiota siihen, että lakiesitys on laadittu erittäin nopealla aikataululla. Tämä on johtanut siihen, että lain taloudellisten vaikutusten perusteellista arviointia ei ole tehty. Myös kansainvälinen vertailu on lakiesityksessä suppea, mikä on erittäin ongelmallista, kun ottaa huomioon rahoitusmarkkinoiden kansainvälisen luonteen.
Ehdotus
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että lakiehdotukset hylätään.
Helsingissä 7 päivänä joulukuuta 2012
Ville
Vähämäki
/ps
Kauko
Tuupainen
/ps
Juha
Väätäinen
/ps