Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Siirry mietintöön

Puutteelliset hakuehdot

VaVM 16/2005 vp - HE 63/2005 vp
Hallituksen esitys veronkantolaiksi sekä laeiksi valmisteverotuslain 36 §:n ja ajoneuvoverolain muuttamisesta

JOHDANTO

Vireilletulo

Eduskunta on 24 päivänä toukokuuta 2005 lähettänyt valtiovarainvaliokuntaan valmistelevasti käsiteltäväksi hallituksen esityksen veronkantolaiksi sekä laeiksi valmisteverotuslain 36 §:n ja ajoneuvoverolain muuttamisesta (HE 63/2005 vp).

Jaostovalmistelu

Asia on valmisteltu valtiovarainvaliokunnan ­verojaostossa.

Asiantuntijat

Verojaostossa ovat olleet kuultavina

  • hallitusneuvos Kirsi Seppälä , valtiovarain­ministeriö
  • ylijohtaja Risto Salama , Verohallitus
  • lakimies Pasi Ovaska , Tullihallitus
  • yksikönjohtaja Olli Lindroos , Ajoneuvo­hallintokeskus
  • veropoliittinen asiamies Virpi Pasanen , Elinkeinoelämän keskusliitto
  • tarkastaja Timo Salomaa , Kansaneläkelaitos KELA
  • osastopäällikkö Hannele Ranta-Lassila , Keskuskauppakamari
  • taloussuunnittelupäällikkö Maija-Liisa Hietakangas , Kirkkohallitus
  • veroasiantuntija Leena Romppainen , Suomen Yrittäjät ry
  • lakiasiain johtaja Vesa Korpela , Veronmaksajain Keskusliitto ry

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry ja Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry ovat ilmoittaneet, että niillä ei ole huomauttamista asiaan.

HALLITUKSEN ESITYS

Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi nykyisen veronkantolain korvaava uusi veronkantolaki. Se sisältäisi veron kantoa ja perintää koskevat säännökset. Perustuslain edellyttämällä tavalla lakiin sisällytettäisiin säännökset, jotka nykyisin ovat veronkantoasetuksessa ja ministeriön päätöksissä. Valtuutussäännöksiä tarkennettaisiin ja lakiin siirrettäisiin niitä koskevat perussäännökset. Samoin otettaisiin huomioon valtion maksuliikkeen uudelleenjärjestelyistä johtuvat muutokset sekä muun lainsäädännön muuttamisesta aiheutuvat muutokset veronkantolakiin. Lain rakennetta eheytettäisiin ja sanamuotoja yhdenmukaistettaisiin.

Lisäksi esityksessä ehdotetaan muutettavaksi valmisteverotuslakia siten, että jos rahalaitos ei ole siirtänyt vastaanottamiansa verovaroja määräajassa tullilaitoksen tilille, viivästyskorko määräytyisi veronkantolaissa olevan säännöksen mukaisesti.

Ajoneuvoverolakia ehdotetaan muutettavaksi siten, että ajoneuvoveron maksuunpantava vähimmäismäärä laskettaisiin 17 eurosta 10 euroon. Lisäksi ajoneuvoverolakiin ehdotetaan tehtäväksi eräitä teknisiä muutoksia.

Lait ovat tarkoitetut tulemaan voimaan mahdollisimman pian sen jälkeen, kun ne on hyväksytty ja vahvistettu.

VALIOKUNNAN KANNANOTOT

Perustelut

Valiokunta puoltaa esityksen hyväksymistä muuttamattomana.

Veronkantolain kokonaisuudistusta koskevassa esityksessä on kysymys nykyisen hajallaan olevan säännöstön teknisestä uudelleen kirjoittamisesta, kokoamisesta ja ajantasaista­misesta perustuslain hengessä. Laissa määriteltäisiin lisäksi veronkantoon ja -perintään liittyvät keskeiset käsitteet. Sisällöllisiin kysymyksiin, kuten veronpalautusten korkokannan tasoon, ei sen sijaan ole ollut tarkoitus puuttua tässä yhteydessä.

Ehdotettu uusi laki on valiokunnan saaman selvityksen mukaan verohallinnon kannalta toimiva ja toteutettavissa hyvin myös teknisesti. Tämä on esityksen hyväksymisen kannalta keskeistä, koska veronkantolaki — niin voimassa oleva kuin ehdotettu uusi laki — säätelee ensi­sijassa juuri viranomaisen toimintaa. Esitystä on valmisteltu yhteistyössä verohallinnon ja muiden tahojen kanssa, jotka lakia joutuvat ensi kädessä soveltamaan. Näin siitä on saatu selkeä, käytännöllinen ja johdonmukainen. Hyvänä on pidetty lisäksi myös sitä, että lakiehdotuksessa määritellään selkeästi, mitä oikeuksia verohallinnolla on veronkantotoimen tekniseen ohjaukseen.

Esitystä on pidetty myös verovelvollisten kannalta nykytilaa selkeyttävänä. Esitettyjen muutosten ei ole katsottu myöskään muuttavan veronmaksajan oikeuksia tai velvollisuuksia. Esimerkiksi valiokunnan asiantuntijakuule­misessa esiin nostettu 34 §:n säännös perintä­keinoista vastaa sisällöllisesti nykyistä lakia. Vaikka maksumuistutus on mainittu lainkohdassa vasta toissijaisena perintäkeinona, se on käytännössä kuitenkin ensisijainen toimi. Näin on tarkoitus menetellä valiokunnan saaman selvityksen mukaan myös vastaisuudessa. Samoin hallituksen esitykseen liittyvä asetusluonnos vastaa sisällöllisesti nykysääntelyä. Kysymys on tältäkin osin teknisestä uudelleenkirjoituksesta.

Valiokunnalla ei ole huomautettavaa esitykseen siltä osin kuin se koskee valmisteverotus­lakia tai ajoneuvoverolakia.

Päätösehdotus

Edellä esitetyn perusteella valtiovarainvalio­kunta ehdottaa,

että lakiehdotukset hyväksytään muut­tamattomina.

Helsingissä 14 päivänä kesäkuuta 2005

Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa

pj. Olavi Ala-Nissilä /kesk
vpj. Matti Ahde /sd
jäs. Christina Gestrin /r
Kyösti Karjula /kesk
Jari Koskinen /kok
Maija-Liisa Lindqvist /kesk
Pekka Nousiainen /kesk
Pirkko Peltomo /sd
Virpa Puisto /sd
Markku Rossi /kesk
Anni Sinnemäki /vihr
Irja Tulonen /kok (osittain)
Kari Uotila /vas
vjäs. Arto Bryggare /sd
Timo Kalli /kesk
Mikko Kuoppa /vas
Aulis Ranta-Muotio /kesk

Valiokunnan sihteerinä jaostokäsittelyssä on toiminut

valiokuntaneuvos Maarit Pekkanen

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.